hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaal??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:36

Het ligt eraan.
En een paard die een kleine afwijking heeft, heeft waarschijnlijk aan een van de kanten meer slijtage dan de andere kant. Als jou paard die kleine afwijking ook heeft aleen dan precies andersom. Dan zou het hoefijzer van dat paard precies goed zijn voor jou paard, om die afwijking te corrigeren.
Is dit niet het geval, dan vraag je info bij die hoefsmid en bij een andere. Als die onbekende hoefsmid tegen jou zegt dat het niet goed is dan weet jij dat het om de portomonee van jou hoefsmid gaat en niet of de verzorging van jou paard

Zo dit was mijn uitleg

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 09:27

bedankt voor alle reacties. Mijn smid komt maandag en dan zie ik wel en hoor ik wel hoe of wat. Mocht het me niet bevallen dan was dit een eenmalige actie. Heb trouwens geen idee wat het gaat kosten als ie deze er weer onder slaat, maar dat hoor ik wel van hem. Normaal ben ik 80 euro kwijt.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:50

De smid waar ik stage loop vraagt 80 euro voor rondom beslaan en 65 voor rondom verleggen.

Het gebeurd wel eens dat je zelfs de nummertjes van de maat nog kan lezen, zo gaaf dat het ijzer nog is. Dan kan je toch die extra 15 euro mooi in je zak houden.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:04

Vaak veranderd de hoef wat, dus als je 'tzelfde ijzer gebruikt, heb je kans dat de hoef aan het ijzer wordt aangepast ipv andersom.

Mijn hoefsmid was er toen "op tegen" , maar de klant is koning, dus kon het wel krijgen....maar de besparing was nihil.
Hij vond dat hij het ijzer dan toch moest aanpassen, dus qua werk maakte dat 'm niks uit.

Voor mij was het meer een vraag....nieuwsgierigheid, was toch niet van plan om te veranderen

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 13:26

bij mij kan je inderdaad de numertjes nog lezen, ik vond alleen de voorzijde best wel afgesleten,maar ik heb er geen verstand van. Mijn smid beslaat wel altijd warm, dus ik weet niet of dat ook nog wat uitmaakt.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:02

soms kan het wel, ik durf te wedden dat bijna elke smid het wel eens doet.

mellenoska

Berichten: 168
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Schagen

Re: hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:25

Als het zijn eigen ijzers zijn vind ik het wel normaal. Zoals je in bovenstaande berichten hebt kunnen lezen gebeurt dat vaker als de ijzers nog goed zijn.
UIt de topic titel begreep ik dat er oude ijzers onder zouden komen. (dus die al van een ander pony zijn geweest) dat had ik dus wel een beetje vreemd gevonden.
En het is inderdaad goedkoper om de ijzers nog een keertje te gebruiken. Scheelt toch weer in de kosten.

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:11

Bij mijn paard gebeurt het in de winter zeker vaker..
Dan rij ik een stuk minder op de weg en dan slijten ze minimaal af en dan kan het nog gewoon makkelijk. Scheelt me 15 euro en hij hoeft ze niet meer helemaal op maat te maken!
Gewone ijzers zijn 8mm en bij mijn paard zijn ze dan pas 7 mm dus dat kan dan nog makkelijk!

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 09:04

zo, smid is geweest en het scheelde me 10 euro met normaal, en ze zitten er netjes onder. Nu kijken of ze ook goed blijven zitten en de volgende keer weer nieuwe (kunnen niet nog een keer gebruikt worden,zei hij al) en dan kijken of er veel verschil is. Tot nu toe gaat het goed, dus allemaal bedankt voor jullie reactie.