hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaal??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 13:12

zoals de titel al zegt, mijn hoefsmid wil de ijzers die er de vorig keer 2 maanden onder hebben gezeten er weer onder slaan. Ik heb ze er toen af laten halen ivm de vorst en dat ze altijd buiten staat en dan niet durft te spelen met mijn andere paardje.Wat moet ik nu doen, ik vind het eigenlijk een beetje rare situatie, want volgens mij kan het nooit goed zijn, hij zegt dat het nog makkelijk kan, wat is jullie mening hierover???

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:16

Het hangt denk ik van een aantal dingen af. Hoe erg is het ijzer al versleten, zijn de ijzers scheef afgesleten enz.

Onze vorige haf werd ook regelmatig opnieuw beslagen met haar oude ijzers. Het scheelt kwa kosten en het kon nog prima. Maar zijn de ijzers te scheef afgesleten, dan lijkt het me niet goed voor je paard. Maar ik heb er niet veel verstand van.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:16

Als de ijzers niet of nauwelijks versleten zijn, kan dat prima, maar bij een paard dat z'n ijzers scheef afslijt is het moeilijker uitvoerbaar.

IJzers 'verleggen' heet dat dan. Ik heb vroeger eigenlijk altijd 2x 2 maanden met m'n ijzers gedaan. Zeker als ze er vanwege de vorst onderuit zijn gehaald, en dus weinig gebruikt zijn, zullen ze weinig versleten zijn.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:18

Denk dat je smid je kosten wil laten besparen door de oude ijzers eronder te zetten..
deze zullen heus nog goed zijn, anders zet hij ze er heus niet onder..

Als jij nieuwe wil, zal dat heus wel mogen, alleen moet je dan wel meer betalen..

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 13:21

mmm, volgens mij zijn ze inderdaad niet erg versleten maar wel iets scheef. Ben zowiezo erg blij met deze reacties,wist niet dat het meer gebeurde, heb namelijk nog nooit een paard of pony op ijzers gehad, dit is de eerste die ik dus op ijzers heb, omdat ik normaal vrij veel op de weg loop met haar. Wacht het wel af wat ie zegt, en probeer het wel uit, bevalt het niet dan is dit de eerste en laatste keer geweest en zal ik de volgende keer wel nieuwe steeds eronder laten slaan.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:18

Het is heel normaal dat een smid de ijzers verlegt ipv dat hij er nieuwe onder slaat.

Uiteraard alleen bij ijzers die nauwelijks versleten zijn. Helemaal scheve of versleten ijzers gaan gewoon weg.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:24

Toch fijn om te weten dat jouw smid niet alleen aan ZIJN portomonaie denkt

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 14:27

Dat zeker Kiwiko, is op zich echt wel een leuke smid die ook interesse toont in het paardje zelf, en niet alleen de ijzers eronder ramt. Hij kijkt ook echt naar de stand van de hoefjes en hoe ze loopt, ondanks dat ie niet eerder ijslanders heeft beslagen en onbekend is met het gangenwerk, dus wat betreft wil ik hem echt niet kwijt!!! Ik wist dus alleen niet dat ze ijzers "hergebruiken".

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:12

Mijn merrie liep afgelopen zomer voor op ijzers. Mijn hoefsmid wilde de ijzers er ook weer opnieuw onderslaan. Maar omdat ze overdag altijd op beton loopt, sleten de ijzers nogal af. Dus ook de schroefdraad in de propgaten. Bij mij kwamen er dus elke keer nieuwe ijzers onder, was geen probleem. En het kostte me niks extra.

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:13

Ons paard krijgt ze meestal na het bekappen ook weer onder, het kan gewoon als de ijzers nog goed zijn en het paard goed staat en het scheelt ook nog eens geld

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:21

Zie het probleem niet. Mijn paard was vorige week een hoefijzer kwijt (normaal slijpt hij de randjes met een slijpmachine af zodat onhandige paarden zoals die van mij- niet op de rand van hun eigen ijzer kunnen gaan staan- vergeten !) Ik heb hem toen gebeld dat ik nog wel een oud ijzer had wat nog goed genoeg was om er onder te slaan. Hij kwam de volgende dag en heeft dit ijzer er idd onder gelegd, probleem opgelost. Anders is hij een uur bezig (speciaal beslag voor arthrose!)

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:44

Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, dat een smid de oude ijzers er nog een keer onder wil slaan Maar als het geen kwaad kan, eigenlijk wel een goede weet voor mijn toekomstig paardje dat misschien wel ijzers heeft

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:09

verleggen zoals dat heet is heel normaal, mits de ijzers niet versleten zijn, het scheelt je de kosten van nieuwe ijzers.

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:33

wreckh schreef:
Het hangt denk ik van een aantal dingen af. Hoe erg is het ijzer al versleten, zijn de ijzers scheef afgesleten enz.

Onze vorige haf werd ook regelmatig opnieuw beslagen met haar oude ijzers. Het scheelt kwa kosten en het kon nog prima. Maar zijn de ijzers te scheef afgesleten, dan lijkt het me niet goed voor je paard. Maar ik heb er niet veel verstand van.



mee eens
wie zet er nou gebruikte ijzers onder?

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:28

Het kan wel.
Licht eraan hoe het versleten is.
Je zou een andere hoefsmid ernaar kunnen laten kijken.
Maar ik neem aan dat de jouwe voldoende verstand heeft!

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:47

Onze paarden krijgen bijna altijd dezelfde ijzers weer onder . Behalve als ze teveel versleten zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:50

Mijn smid verlegt ze ook...en daar ben ik heel blij mee!
Maar als je perse nieuwe wilt, moet je dat gewoon zeggen hoor! Hij al blij zijn je meer te berekenen dan eigenlijk nodig is...

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:56

Als de ijzers gewoon nog helemaal goed zijn kan dit geen kwaad, Maar als ze erg afgesleten enzo zijn is het een beetje zinloos.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:49

Michael verslijt zijn ijzers niet en loopt er erg recht op, die krijgt alleen in het voorjaar nieuwe ijzers en tot en met het najaar blijven deze eronder, worden alleen verzet.
Dancing Queen slijt haar ijzers voor scheef af, die krijgt voor altijd nieuwe, achter blijven ze het buitenseizoen meegaan.
Easter Boy slijt zijn ijzers allevier scheef af. Die krijgt dus altijd nieuwe.

Conclusie: het hangt helemaal van de toestand van het ijzer af, als een ijzer nog goed is wordt het er gewoon opnieuw onder geslagen. Scheelt je in de portemonnee.

Esmiralda_

Berichten: 2096
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:52

dat is bij mij dus ook wel eens gebeurt..en dan nog voor de zelfde prijs...het ijzer ging er veel sneller onderuit dus ik zou het zelf nooit meer willen
maar dat is eigen keus, vooral als de prijs het zelfde blijft

gietepiet

Berichten: 160
Geregistreerd: 03-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:58

Bij ons hebben we het ook weleens gedaan, ijzer was amper versleten dus kon nog makkelijk, alleen de prijs bleef bij ons hetzelfde (maakt ook niet uit) onze hoefsmid zei dat een nieuw ijzer maar een paar euro kost voor hem dan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:19

Per ijzer betaal ik bij mijn smid 5 Euro...dus als het mogelijk is om ze rondom te verleggen scheelt het 20 Euro.

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:04

Mijn paard doet bijna een half jaar met de ijzers daar ze nauwelijks op het verharde loopt. geen probleem. De smid maakt ze na het bekappen gewoon weer passend. Niks raars aan. En beter voor de portemonee. Ze moeten natuurlijk niet scheef zijn

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:07

Mits ze niet versleten of schuin afgesleten zijn kan het prima volgens mij.

briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: hoefsmid wil pony met oude ijzers beslaan, is dit normaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:51

Een ijzer kost gemiddeld 2 euro per stuk inkoop.
Maar het scheelt wel tijd met pas maken,maar het wil niet altijd zo zijn dat het ijzer er zo weer onder kan zonder wat aanpassingen.