teren en vetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: teren en vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:19

Ik smeer eigenlijk ook nooit iets op zijn hoeven. Maar als je dan toch iets te smeren wil hebben, kun je inderdaad beer zalf erop doen, dat trekt lekker helemaal in. Verder maak ik zijn hoeven niet eens schoon als we zijn gaan uit rijden en hij in de modder gelopen heeft, of als hij van de wei komt.
*zal nu wel half bokt over zich heen krijgen*
De modder is lekker vochtinbrengend en ik heb liever dat hij modder onder zijn hoeven heeft dan dat hij in de stal in de mest en urine gaat staan. Ik kijk natuurlijk wel even of er geen dikke stenen onder zitten. Laatst nog van de hoefsmid gehoord dat niet veel paarden zo'n goeie hoeven en stralen hebben.
*Dus helemaal verkeerd zal ik het wel niet doen*

lottehaf
Berichten: 146
Geregistreerd: 30-03-05

Re: teren en vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:05

ik teer alleen voor wedstrijden en invetten doe ik 1 keer in de maand ofzo omdat ik denk dat ze daar soepeler door worden

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:09

Ik teer noooooit. Spul sluit de hoef af. Bacteriieen worden er onder gepakt en vreten zich lekker verder met alle gevlgen van dien.

Vetten doe ik wel. beter gezegd. olieen. Alleen de buitenkant. Maak de hoeven dan eerst nat.
Binnenkant smeer ik 2 x per week in met strahlsan van leovet. Bij rotstraal gebruik ik Violetspray, kevin baccon's hoofsolution en keralit. Heel af en toe egyptische zalf.

briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: teren en vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:03

Teer niet bij rotstraal,als er namelijk een zweer of onsteking zit kan hij niet aan de zool uitbreken en baant zich een weg naar boven en zal er dan waarschijnlijk bij de koot uit komen of zelfs nog hoger.Gebruik dan egyptische zalf en zorg dat de losse delen straal regelmatig worden weggesneden,want zuurstof dood de bacterie.

Als je vet gebruikt maak de hoeven dan eerst goed nat,het vocht van buiten kan er inderdaad dan niet meer in,maar als het erg droog weer is en je maakt de hoeven goed nat en daarna vet je ze in blijft het vocht er ook langer in.Vet zelf maakt de hoef niet soepel.

En ja op antwoorden van in de natuur word ook niet gevet en geteert zeg ik dat er ook in de natuur niet op een paard word gereden en de omstandigheden daar uberhaupt anders zijn(voeding ondergrond enz enz ).En dit kan je nooit nabootsen voor 100%.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:27

Toen ik bij de hoefsmid werkte heb ik geleerd dat wanneer de hoeven erg droog zijn je het het beste kan afspuiten dan werkt de hoef als een spons.. daarna met hoefolie over een ietwat afgedepte hoef aansmeren zodat het vocht niet weer uit de hoef 'wegdampt' en dan zelf aankijken wanneer de hoef weer droger wordt en dan weer opneiwu aanbrengen..
teer gebruik ik nooit alleen in lotionvorm met zo een kwastje eraan in zeeeeeeeeeer zeldzame gevallen.
het merk weet ik zo nu nie meer.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: teren en vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:39

Rotstraal

Hoe herken ik rotstraal? En wat ik eraan doen?

Rotstraal is een aantasting van de gehele straal of een deel ervan. Het kenmerkt zich door een vieze (tenenkaas) geur en door verval van straalhoorn. Dit laatste is gekenmerkt door veel los, gescheurd hoorn en soms door een grijze smeer. Dit kan zelfs zover gaan dat het leven wordt aangetast en het paard dan kreupel loopt en/of er een dik been van krijgt.

Hoe ontstaat het?
Het is een bacteriele infectie van het hoorn. Belangrijk om te weten is dat deze bacteriën houden van een zuurstofarme, vochtige en warme omgeving.

Wat is de behandeling?
Als eerste moet al het losse en afwijkende hoorn worden verwijderd. Hierdoor raken we een groot deel van de bacteriën kwijt en zorgen we er voor dat er lucht (met name zuurstof) bij kan komen. Verder kunnen we de bacteriën nog bestrijden met een speciale oplossing die de bacterie dood en het hoorn harden maakt, betadine in de staal en groeven spuiten werkt hiervoor goed. Ook teren van de straal wordt welgenoemd, maar dit kan alleen als alle rotstraal weg is, want anders gaan de bacteriën juist harder groeien, omdat de teer de straal afsluit.

Preventie
Zorgen voor een droge bodem en het paard op tijd laten bekappen, waarbij de stralen goed open gelegd worden en al het losse hoorn wordt verwijderd. Uiteraard is ook het dagelijks uitkrabben van de stralen van belang.


En dit komt van een hele goede dieren/veearts!

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: teren en vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:07

keetieee schreef:
Bedankt voor je antwoord

Citaat:



waarom ik dit doe?

1 simpel verhaal:

ik deed dit altijd met me pony.
toen kreeg ik te horen dit is slecht en bla blabla
en nu staat me paard met 3 ROTSTRAAL hoeven.

ik voel me tegenover beauty heel schuldig.
na haar rotstraal begin ik weer lekker met vetten en teren elke maand.
dus tja elke pony andere reden.
maar dit is goed voor mijn pony dit.

en hier had je dus mijn antwoord op je vraag




geen dank je vroeg het dus

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: teren en vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:10

Speedster schreef:
Ik smeer eigenlijk ook nooit iets op zijn hoeven. Maar als je dan toch iets te smeren wil hebben, kun je inderdaad beer zalf erop doen, dat trekt lekker helemaal in. Verder maak ik zijn hoeven niet eens schoon als we zijn gaan uit rijden en hij in de modder gelopen heeft, of als hij van de wei komt.
*zal nu wel half bokt over zich heen krijgen*
De modder is lekker vochtinbrengend en ik heb liever dat hij modder onder zijn hoeven heeft dan dat hij in de stal in de mest en urine gaat staan. Ik kijk natuurlijk wel even of er geen dikke stenen onder zitten. Laatst nog van de hoefsmid gehoord dat niet veel paarden zo'n goeie hoeven en stralen hebben.
*Dus helemaal verkeerd zal ik het wel niet doen*


zo krijgt je paard rotstraal niet uitkrabben van de hoeven:O

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:17

da's een beetje kortzichtig. Paarden die een paar maand het land ingaan, hebben zelden rotstraal. Idd is de combinatie mest-urine, waarbij ammoniak vrijkomt, veel slechter voor de hoeven.

Ik merk bij mijn eigen paard wel, dat als het land erg nat is, de straal toch wat week kan worden, dan teer ik toch een keertje preventief. Maar dat is nu een paar week geleden voor het eerst sinds een jaar gebeurd.

na een buitenrit zou ik toch krabben. Ik heb bij Aileen weleens zo'n gemeen klein steentje uit de witte lijn gepeuterd. Die zie je pas bij zorgvuldig krabben. Het lijkt me toch dat zoiets niet moet blijven zitten.

Overigens, mijn mans paard had onlangs toch rotstraal. Echt smerig! Maar dat hebben we behandeld met Egyptische zalf. Dat is echt super spul! In een week was het weg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:12

Xox schreef:
Ik teer noooooit. Spul sluit de hoef af. Bacteriieen worden er onder gepakt en vreten zich lekker verder met alle gevlgen van dien.

Vetten doe ik wel. beter gezegd. olieen. Alleen de buitenkant. Maak de hoeven dan eerst nat.
Binnenkant smeer ik 2 x per week in met strahlsan van leovet. Bij rotstraal gebruik ik Violetspray, kevin baccon's hoofsolution en keralit. Heel af en toe egyptische zalf.


Zou je iets meer over deze middelen kunnen vertellen, desnoods via PM ?

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:27

Wij teren en vetten nooit, alleen de hoefsmid doet dit. Ze staat altijd in de wei waardoor haar hoeven niet uitdrogen, en bij warm weer spuiten we ze altijd af met water. Nog nooit problemen mee gehad.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: teren en vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:20

juudje86 schreef:
waarom teer en vet je de hoeven van je paard?
dat is alleen maar slecht. en heeft een averechtse werking!!

het vet droogt juist de hoeven uit! kun je beter gewoon afspuiten.
teer sluit de hele boel af, wat ook niet goed is.

mijn paard's hoeven vet of teer ik nooit in. gewoon zorgen dat hij op een droge bodem staat, en in de zomer wanneer ik zie dat zijn hoeven harder zijn, afspuiten

HELEMAAL MEE EENS.

Ik vet alleen voor het mooi als ik naar wedstrijd ga en teer gebruik ik al helemaal nooit.