teren en vetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

teren en vetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:21

hoe vaak teren en vetten jullie de hoeven als je paard op de wei staan?

juudje86
Berichten: 210
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: provincie Utrecht

Re: teren en vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:45

waarom teer en vet je de hoeven van je paard?
dat is alleen maar slecht. en heeft een averechtse werking!!

het vet droogt juist de hoeven uit! kun je beter gewoon afspuiten.
teer sluit de hele boel af, wat ook niet goed is.

mijn paard's hoeven vet of teer ik nooit in. gewoon zorgen dat hij op een droge bodem staat, en in de zomer wanneer ik zie dat zijn hoeven harder zijn, afspuiten

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:51

elke dag contact met water is veel beter!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:00

de hoefsmid was maandag bij mij en aangezien de shets de hele dag in de nattigheid staan waren de hoeven en stralen veels te zacht, daarom is mij aangeraden nu om de dag te teren, en als ze weer wat harder zijn om de week.. vetten doe ik eigelijk nooit.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:15

dank je wel voor jullie berichten! ik zal het eens meenemen, zeker van dat vetten!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:11

Als de wei erg nat is elke week, vetten en teren. En sowieso 1 keer in de week vetten na dat ik heb afgespoten. (op de natte hoef)

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:19

ik teer alleen bij rotstraal. spul van de paardendrogist smeer ik bij droog weer na het afspuiten op de kroonrand. voldoende beweging zorgt voor een goede doorbloeding en in een droog seizoen afspuiten met water is voldoende.

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:22

Ik teer en vet eigenlijk ook nooit..

De hoefsmid vet alleen als hij nieuwe ijzers op heeft gelegt.. Dat doet ie altijd automatisch. Verder doe ik er niks aan.

Nu zijn mijn paard haar hoeven vanonder wat aan de zachte kant dus nu overweeg ik te teren. Maar woensdag komt de smid dus dan zal ik wel vragen wat ik moet doen

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:38

Ik vet en olie eigenlijk ook nooit. Alleen als ze een keertje mooi voor de dag moeten komen olie ik de avond van te voren.

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:23

Ik had dit in een topic gezet, maar die is gesloten en ik moest het hier maar vragen

Ik hoor zoveel verschillende dingen ! De een zegt dat het om de dag moet, de ander zegt elke week, de ander zegt om de 6 weken en dan hoor ik weer dat het helemáál niet moet dat het zo slecht is ! [ *edit: Ik hoor ook dat het de hoef "afsluit" voor vocht. Maar de hoeven van mijn paard komen niet veel met vocht in aanraking. Is het dan bijv. beter om de hoeven regelmatig goed schoon te maken en af te spuiten [ ook de binnenkant ] ? ]

Even mijn situatie schetsen:

Groot Westfaler paard, dressuur, staat iedere dag paar uur buiten in een paddock met zand, droog. Word gereden in een bak met zand en kunstgras, goede drainering, dus bijna nooit op natte grond / plassen. 's Zomers staat hij ook vaak op de wei, die met goed weer droog is, en anders een beetje nat, maar nooit zeiknat. Verder staat hij in een ruime binnenbox met vlasstrooisel. Wat is het beste voor mijn paard qua vetten en teren ? Zijn hoeven zijn af en toe wel erg zacht en ze stinken heel soms ineens. Dan roept mijn moeder: "je moet vaker vetten en teren, elke dag vetten en elke week teren" Maar ik weet niet of dat nou wel goed is.. Hij staat trouwens op ijzers.

Kortom: Wat is de beste verzorging voor mijn paard zijn hoeven ?

Alvast bedankt voor de reacties, en als ik dit topic verkeerd heb geplaatst ofzo, dan hoor ik het wel. Ook kon ik geen ander topic vinden met antwoord op mijn specifieke vraag.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:40

magicrover schreef:
ik teer alleen bij rotstraal. spul van de paardendrogist smeer ik bij droog weer na het afspuiten op de kroonrand. voldoende beweging zorgt voor een goede doorbloeding en in een droog seizoen afspuiten met water is voldoende.


teren juist niet bij rotstraal! dat sluit de boel af en dan kan de bacterie lekker broeien in de hoef!!

teren ALLEEN op een gezonde hoef!!

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:42

Wat denken jullie dan van hoef-olie van leovet bijvoorbeeld? Is dat ook slecht, of juist goed?

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:43

ik denk gewoon water.
En als je paard zachte zool krijgt en diepere droeven dat je dan moet teren.
Doen wij gteminste

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:02

ik heb een grote pot vet, heb mijn paard+poonie nu bijna twee jaar, en ik er zijn een paar likjes uit. En dat was voor de keuring

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:08

Schimmelig schreef:
Wat denken jullie dan van hoef-olie van leovet bijvoorbeeld? Is dat ook slecht, of juist goed?


Goed

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 01:16

Slecht
Alleen water lieve mensen uit je hoef soepel en niet droog hehe

Paarden lopen in de natuur ook niet in teerplassen en alleen in water hihi wrom toch

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:54

dondahsteen schreef:
magicrover schreef:
ik teer alleen bij rotstraal. spul van de paardendrogist smeer ik bij droog weer na het afspuiten op de kroonrand. voldoende beweging zorgt voor een goede doorbloeding en in een droog seizoen afspuiten met water is voldoende.


teren juist niet bij rotstraal! dat sluit de boel af en dan kan de bacterie lekker broeien in de hoef!!

teren ALLEEN op een gezonde hoef!!


Je moet juíst teren bij rotstraal!!

Dat sluit inderdaad de boel af waardoor de bacterie niet door kan groeien.
Als er bijv. water/vocht en vuil etc bij de hoef kan komen, dan kan de bacterie pas lekker doorgroeien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:57

Als je de hoeven goed nat maakt van tevoren, is vet helemaal zo slecht nog niet. Zeker in de winter met sneeuw op de zool bijvoorbeeld.
Teer is wel goed als je paard een zachte straal heeft, je moet dan wel zeer goed schoonmaken & droogmaken van tevoren.
Bij rotstraal is het absoluut niet aan te raden, doordat het de boel dicht krijgen de bacterien 'meer kans' .
Ik gebruik zelf nooit teer, wel eens in de zoveel tijd een likje hoefolie (Groene Os).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:00

Je moet juíst teren bij rotstraal!!
Dat sluit inderdaad de boel af waardoor de bacterie niet door kan groeien.
Als er bijv. water/vocht en vuil etc bij de hoef kan komen, dan kan de bacterie pas lekker doorgroeien.


Teren is af te raden, het dicht idd, maar de rotstraal is er, dus de bacterien ook. Smeer jij het erop, sluit je het met de bacterien en al af, dus vreet het zich alleen maar meer naar binnen.
Een product als Egyptische zalf is wel aan te raden!

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: teren en vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:02

Ik teer de hoeven ook nooit, alleen af en toe een likje zonnebloemolie uit de supermarkt

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:32

Miirthe schreef:
Je moet juíst teren bij rotstraal!!
Dat sluit inderdaad de boel af waardoor de bacterie niet door kan groeien.
Als er bijv. water/vocht en vuil etc bij de hoef kan komen, dan kan de bacterie pas lekker doorgroeien.


Teren is af te raden, het dicht idd, maar de rotstraal is er, dus de bacterien ook. Smeer jij het erop, sluit je het met de bacterien en al af, dus vreet het zich alleen maar meer naar binnen.
Een product als Egyptische zalf is wel aan te raden!


Ja! Super spul, nooit teren bij rotstraal..

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:35

Vetten doe ik nooit, teren alleen als de wei echt heel nat is (bijna nooit)

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:44

Teren doe ik altijd alleen in overleg met de smid
We hebben een paard die toen hij 1 jaar was constant last had van hoefzweren. Toen zijn we 2x per week zijn hoeven gaan teren, en het was over, en nooit meer teruggekomen!

Ook bij Joop moeten we op het moment zijn hoeven teren omdat er een stuk straal weg is, en dat dus goed afgesloten moet worden van vuil e.d.

Vetten doe ik 1x in de week, meestal voor de wedstrijd.

Ik heb altijd verhalen gehoord dat water JUIST uitdroogt. Is met je eigen huid toch ook zo? Water droogt uit, beetje vet/bodylotion, en je houdt je huid lekker soepel en gezond.
Zo is het met hoeven ook ongeveer

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:04

Bettine schreef:
Teren doe ik altijd alleen in overleg met de smid
We hebben een paard die toen hij 1 jaar was constant last had van hoefzweren. Toen zijn we 2x per week zijn hoeven gaan teren, en het was over, en nooit meer teruggekomen!

Ook bij Joop moeten we op het moment zijn hoeven teren omdat er een stuk straal weg is, en dat dus goed afgesloten moet worden van vuil e.d.

Vetten doe ik 1x in de week, meestal voor de wedstrijd.

Ik heb altijd verhalen gehoord dat water JUIST uitdroogt. Is met je eigen huid toch ook zo? Water droogt uit, beetje vet/bodylotion, en je houdt je huid lekker soepel en gezond.
Zo is het met hoeven ook ongeveer


Wij moeten als mens wel water opnemen om onze huid soepel te houden. Maar je kunt dit niet vergelijken met of betrekken op paarden. Veel mensen maken de "antropomorfisme-fout. "

"Het toekennen van menselijke eigenschappen aan een dier"

Wij mensen reageren zo op dit, dus een paard zal ook wel ..
Wij mensen hebben dit nodig, dus een paard zal ook wel ..

Nee. Mensen zijn mensen en paarden zijn paarden.

*No offense hoor. Wou het alleen even zeggen.

Verder denk ik dat contact met vocht zeker goed is ..

maar iemand antwoord op mijn specifieke vraag hierboven ?

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:43

Eigenschappen is iets andes dan dit
Dat is paarden ook bepaalde gedachten toekennen bv.

Voor mensen is er ook nagelcreme, net zo goed als er hoevenvet voor paarden is. Allebei een soort 'hoorn' waar je het opsmeert.

Maargoed, een antwoord op je vraag heb ik je gegeven, ik zou vetten 1x in de week, en teren in overleg met je smid.

Maar hier op Bokt zijn heel veel mensen, dus ook heel veel meningen.
Wil je het écht weten, vraag het dan aan je smid!