bokhoef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loetjuh
Berichten: 1249
Geregistreerd: 27-03-05

bokhoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:05

wat zijn jullie ervaringen hier mee??

is het goed te verhelpen met specail beslag?

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:10

Misschien ben ik dom.
Maar wat is een bokhoef ?

Marigold

Berichten: 12594
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:43

bokhoef is een veel te steile, haast vierkante hoef.

als je het over een veulen hebt is het met goed bekappen wel te verhelpen is mijn ervaring.
maar mijn veulen had het niet zo heel extreem.

bij een volwassen paard niet meer lijkt me.

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:45

Veulens hebben dat vrij vaak ook wel graasvoetje genoemd....met speciaal beslag is t bij een volwassen paard goed te corrigeren bij een veulen door het bekappen daar zet je natuurlijk geen ijzers onder.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:49

TeQuiero1 schreef:
Veulens hebben dat vrij vaak ook wel graasvoetje genoemd....met speciaal beslag is t bij een volwassen paard goed te corrigeren bij een veulen door het bekappen daar zet je natuurlijk geen ijzers onder.


Volgens mij is een bokvoetje iets anders dan een graasvoet.
Ik heb zelf ook een topic gestart over een grasbeen en daar werden bokvoet en grasvoet ook genoemd.

Een bokvoetje is aangeboren. En moet inderdaad vanaf het begin goed behandeld worden door de hoefsmid. Wat te doen als dat niet gebeurd is?? Ik zou info vragen aan de hoefsmid/ DA

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:54

Nou mij is verteld dat een bokhoefje ook wel graasvoetje genoemd word...de mijne neigde ook naar een bokhoefje toen hij 6 maanden was en dat kwam dus door het grazen toen hij jonger was vertelde me hoefsmid en de veearts. Nu heeft hij het gelukkig niet meer...misschien heeft de vorm van de hoef door t grazen de vorm van een bokhoefje?

Geen idee

loetjuh
Berichten: 1249
Geregistreerd: 27-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:56

Oke want krijg misschien paard van me ouders, en dat paard heeft een bokhoefje en die is nu 4 jaar... maar is altij alleen bekapt zonder ijzer.. natuurlijk halen we er voor de koop eerst smid en vearts bij! maar was benieuwd of er ervaringen mee waren.. want eem paard kan toch gewoon worden bereden.. ze is namelijk nog nie zadelmak..

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:00

Ze kan daar wel onregelmatig op gaan lopen omdat die hoef korter is dan de rest...maar dat KAN....paardje van me vriendin heeft dat namelijk wel....als de bak wat muller is struikeld ze er meer op en loopt dan een paar passen onregelmatig.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:06

Over t algemeen worden ze extra belast op de pezen.
Dus eerder slijtage.

Ik heb ooit een paard willen kopen ,maar die bleek een bokvoetje te hebben. Dan liever niet. Ik koop liever een gezond paard.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Re: bokhoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:16

Een bokvoetje kan in de baarmoeder ontstaan maar ook als het veulen extra lange benen heeft en een relatief korte hals.
Dan moet hij in spreidstand staan en dat doen ze dan meestal in dezelfde positie.
Dus bv rechts voor en links achter.
Dan wordt rechts plat en links stijl dus het bokvoetje.
Dit kan met speciale ijzers (kunstof plakijzer) gecorrigeerd worden tot op een zekere leefdtijd, anders groeien de pezen dus niet goed en is het herstelproces erg langzaam of niet te doen.

Ik zou zelf geen 4 jarige kopen met dit probleem
Het is waarschijnlijk nietmeer te corrigeren of het gaat heel erg lang duren.
Verder zou het als het nietmeer te corrigeren is problemen met het berijden kunnen geven.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:33

ik weet niet of er verschil is tussen een bokvoetje en een graasvoetje, maar een graasvoetje is in ieder geval goed te corrigeren (of eigenlijk allebei de voetjes want de ene is te plat en de andere is te steil). Zou er dan persoonlijk wel nog een osteopaat/fysio bij halen voor de zekerheid.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:25

sanne83 schreef:
ik weet niet of er verschil is tussen een bokvoetje en een graasvoetje, maar een graasvoetje is in ieder geval goed te corrigeren (of eigenlijk allebei de voetjes want de ene is te plat en de andere is te steil). Zou er dan persoonlijk wel nog een osteopaat/fysio bij halen voor de zekerheid.

Ook bij een 4 jarige Heb ik nog nooit van gehoord dat het nog te doen was

jipje_niekje

Berichten: 2058
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Paddendorp

Re: bokhoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:10

Een graasvoetje is heel wat anders als een bokhoefje. Een bokhoefje is bij een veulen goed te herstellen. Die van ons had het heel erg en is eraan geopereerd. Die is nu weer helemaal goed maar je moet het altijd in de gaten blijven houden. Een graasvoetje is een hele platte voet. Dit krijgt een veulen als hij altijd bij het grazen dezelfde voet voor neer zet waar hij dus eigenlijk altijd op leunt. Ik heb nog nooit gehoord dat je een bokhoefje bij een 4-jarige nog kunt veranderen. De meeste groeischijven zijn namelijk al uitgegroeid in zijn been. Als je nu nog de stand zo drastisch zou veranderen dan krijgt hij hier echt problemen mee. Maar ik weet niet hoe erg het bokhoefje is.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Re: bokhoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:04

Afbeelding
Dit is dus een bokhoef
Mijn fout het is dus iets anders als een stijlvoetje door het grazen "grashoef"

loetjuh
Berichten: 1249
Geregistreerd: 27-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:33

zoo erg is het helemaal niet.. het is veeel en veel minder...

loetjuh
Berichten: 1249
Geregistreerd: 27-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:35

misschien is het dan toch een graasvoetje, ik zal wel eens foto van maken..

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:34

Ja heb je het al aan een hoefsmid gevraagd? Die kan je heus wel vertellen wat het is en of hij het kan corrigeren?

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: bokhoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:23

Foto van een bokhoef met snavelijzer.
De linkerfoto is net na het plaatsen van het ijzer, de rechter is 4 weken later.
Wat wel lastig is met het ijzer is dat vanwege de hoefvorm het lastig nagelen is.
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-04-06 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: giga foto verwijderd :)

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: bokhoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:26

Oh, sorry, die is wel erg groot, even verkleinen hoor

[/img]http://img81.imageshack.us/img81/1112/voetjeklein5zu.th.jpg[img]

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: bokhoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:28

En nog een poging

Afbeelding

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: bokhoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:30

Daar is een operatie voor, veulen bij de fokker waar we spirit vandaan hadden had ook een bokhoef maar dan nog 100x erger hij liep op een hoef die aan de onderkant nog geen 3 cm in de diameter was

Echt zielig (gelukkig word hij geopereert hiervoor binnenkort en mag hij zijn leven als een gezelschappaardje slijten bij de fokker omdat het peerdje zo enorm lief is en een goed karakter heeft)

Verder weet ik er niet veel vanaf alleen dat er een operatie is en nouja weet niks van beslag

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:50

oef schrik!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:39

In één van de nummers van Bit is hierover een interessant artikel verschenen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:04

pony25 schreef:
sanne83 schreef:
ik weet niet of er verschil is tussen een bokvoetje en een graasvoetje, maar een graasvoetje is in ieder geval goed te corrigeren (of eigenlijk allebei de voetjes want de ene is te plat en de andere is te steil). Zou er dan persoonlijk wel nog een osteopaat/fysio bij halen voor de zekerheid.

Ook bij een 4 jarige Heb ik nog nooit van gehoord dat het nog te doen was


Ik heb er erg goede resultaten van gezien, maar je moet het niet zelf gaan corrigeren. Bij goed bekappen krijg je een platvoetje weer in model en een nauw, gecontraheerd hoefje zet weer uit. Het trekt dan dus vanzelf bij.

Marigold

Berichten: 12594
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:10

zo, dat is een behoorlijke bokhoef!!
het ijzer dat er nu onder zit is dus om te corrigeren?

mijn jaarling toen had het iets minder maar wel serieus genoeg om hem niet voor de hengstenkeuring te doen na de correctie omdat (ik denk dat ) het erfelijk is.
hij kreeg geen ijzer maar werd gewoon steeds een beetje meer richting normale stnd bekapt/ bijgevijld, en dat is helemaal goed gekomen toen.
maar moet echt wel in de groei gebeuren idd ivm met de beenstand die je anders erg gaat forceren waardoor je verkeerde belasting krijgt van pezen spieren gewrichten.
beenstand moet mee kunnen veranderen dus daarom tijdens de groei.

/edit: ik had ff niet goed gelezen, het waren dus voorbeeld foto's
en dat ijzer, bij nader inzien, is denk ik blijvend, zodat hij een groter stand oppervlak heeft.. ?