pony ijzers of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:58

Om ff op een opmerking van Fronton terug te komen.
Jullie hebben t over "natuurlijk bekappen", en dat is afgeleidt van wilde paarden die idd over een droge rotsachtige ondergrond lopen.
Onze paarden lopen daar dus niet op. Dus waarom zou je dan de hoeven rots-proof maken, ipv veen/straat-proof??

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:59

omdat je voor straat-proof hoeven hele sterke hoeven nodig hebt, vrijwel gelijk aan rotsproef

veen-proof kan ook, dan ben je snel klaar maar kan je niet over het asfalt

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:15

Arabesk, waarom niet?

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:17

Maar is er onderzoek gedaan naar hoe de voeten van een paard zouden zijn als ze dus alleen op asfalt en weidegrond lopen?
Het is leuk om de natuur na te bootsen, maar in hoeverre is t te doen met paarden die dus al lang niet meer natuurlijk gehouden worden?
Ik neem aan dat ook de paardenvoeten mee evalueren.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:32

Of die voeten sinds de riddertijd nog veranderd zijn, heb ik ook al een paar keer gevraagd, maar geen antwoord gekregen.

Maar goed, als je dus veel op zachte bodem komt als paard, dan verzwakken dus je hoeven? Dat merk je doordat de hoeven gaan slijten?

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:36

Evolutie gaat niet zo snel. Je kunt op bepaalde kenmerken fokken, maar dit is wat anders dan evolutie.

Natuurlijk is de hoefvorm afhankelijk van hoe je je paard houdt, en de ondergrond waarop hij leeft.
Maar als je alles tot in detail wilt weten raad ik je aan om de relevante literatuur te lezen.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:43

Zal ik mijn vraag nog maar eens herhalen: als je dus veel op zachte bodem komt als paard, dan verzwakken dus je hoeven? Dat merk je doordat de hoeven gaan slijten?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:55

op t moment dat je dan op een ruwere ondergrond gaat rijden wel ja, daarom moet je over asfalt rijden ook opbouwen

zolang je op zachte bodems blijft rijden is er niks aan de hand

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:18

Dus, als ik het goed begrijp dan slijten de hoeven eerst op het harde, maar later niet meer?

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:20

yep

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:24

Bij mijn paard (trad. bekapt) slijten de hoeven ook veel minder op asfalt als toen de ijzers er net onder vandaan gingen. Heb het rustig opgebouwd n u hoef ik er niet meer zo op te letten. Duurde wel ong. half jaar denk ik.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:10

Fronton, ken je de functie van de straal?

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:17

Eerst mijn vraag beantwoorden.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:21

Citaat:
Mijn paard heeft ook gevoelige zolen
Die van mij ook onwijs, hij heeft een half jaar op rust gestaan, maar het werd er niet beter op. Nu heeft hij een speciaal ijzer een rond met 2 lippen voor en hij loopt super (ipv ijzers met zooltje, ivm het niet afsluiten van de hoef). Zonder ijzers had hij heel erg last van verschillen in bodems, moest ik inrijden op een zachte zand bodem en daarna op een hardere bodem, liep hij gewoon ook slecht en ook op eieren. Paard was niet happy ik was niet happy, en dat zijn we nu wel. Ik zeg niet dat dit voor alle paarden geld, maar die van mij komt voor niet meer van zijn ijzers af voor. Ik heb genoeg klinieken en DA artsen gezien, en een paardenfysio kwam gelukkig met een oplossing.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:24

Fronton schreef:
Dus, als ik het goed begrijp dan slijten de hoeven eerst op het harde, maar later niet meer?

Bedoel je deze?
Hoeven zijn net als onze eigen voeten. Loop jij altijd op schoenen en je gaat ineens 25 km op blote voeten lopen doet dat behoorlijk pijn, je voeten zijn het niet gewend. Maar als je steeds een stukje verder op blote voeten gaat lopen krijg je eelt en wennen je voeten eraan. Na een tijdje zou het geen probleem meer zijn om 25 km op blote voeten te lopen. Zo werkt het met de hoef ook en dan voornamelijk de zool. Een gevoelige zool is dus te trainen.

Daarbij heeft de straal ook nog een hele belangrijke functie, die regelt de groei van de hoeven. Normaal gesproken maakt de straal ligt contact met de grond, hij steekt ongeveer 2-3 mm uit. Als de hoef te kort wordt komt er meer druk op de straal, daardoor weet de hoef dat hij sneller moet gaan groeien. Andersom kan ook, de hoef wordt de lang, de straal maakt geen contact meer met de grond waardoor de hoef weet dat hij even wat minder moet gaan groeien.
Maat wat doen de meeste hoefsmeden, die snijden de straal kort. De straal maakt geen contact meer met de grond, de hoef denkt dat hij te lang is en gaat minder groeien. Maar helaas, de hoef was niet te kort, zo krijg je dat de hoef sneller slijt dan groeit

Oeps, nou heb ik het al verklapt

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:37

Voor zover ik weet is de straal (straalkussen zul je bedoelen) een belangrijk onderdeel van het hoefmechanisme. Dat is wat anders dan dat jij beweert, dat weet ik.

Wat de zool betreft doe je er goed aan om die zijn natuurlijke dikte te laten behouden en er niet in te snijden (en ook niet te veel in de verzenen en steunsel).

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:07

Fronton schreef:
Dat zou ik kunnen doen, maar ik denk dat er hier mensen in dit topic zijn, die er toch geen respect voor hebben en alles de grond in zullen boren, of ze daar nou een punt mee kunnen maken of niet.

de pot verwijt de ketel......

Volgens mij hebben juliie beiden gelijk!! De straal is en een belangrijk onderdeel van het hoefmechanisme en bevordert de groei van de hoef...

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:12

Nja, ik verkondig dan tenminste geen gevaarlijke onzin over het kort zetten van verzenen en weghalen van steunsels .

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:24

Fronton schreef:
Voor zover ik weet is de straal (straalkussen zul je bedoelen) een belangrijk onderdeel van het hoefmechanisme. Dat is wat anders dan dat jij beweert, dat weet ik.

Wat de zool betreft doe je er goed aan om die zijn natuurlijke dikte te laten behouden en er niet in te snijden (en ook niet te veel in de verzenen en steunsel).

Ga je eerst eens fatsoenlijk inlezen in natuurlijk bekappen en wat daar achter zit en kom dan eens met goede argumenten om het de grond in te boren.
Ik snap best dat je vertrouwen hebt in wat je hoefsmid je vertelt (wat je andere bronnen zijn weet ik niet, je wilt het immers niet vertellen) maar ga je verdorie eens verdiepen in hetgeen wat je hier nu de grond in probeert te boren. Dan kom je vanzelf wel met argumenten als het echt allemaal zo slecht onderbouwd is als jij zegt.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:25

Fronton schreef:
Nja, ik verkondig dan tenminste geen gevaarlijke onzin over het kort zetten van verzenen en weghalen van steunsels .

Nee, jij verkondigt inderdaad een heel ander soort gevaarlijke onzin

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:04

Wendy schreef:
Fronton schreef:
Voor zover ik weet is de straal (straalkussen zul je bedoelen) een belangrijk onderdeel van het hoefmechanisme. Dat is wat anders dan dat jij beweert, dat weet ik.

Wat de zool betreft doe je er goed aan om die zijn natuurlijke dikte te laten behouden en er niet in te snijden (en ook niet te veel in de verzenen en steunsel).

Ga je eerst eens fatsoenlijk inlezen in natuurlijk bekappen en wat daar achter zit en kom dan eens met goede argumenten om het de grond in te boren.
Ik snap best dat je vertrouwen hebt in wat je hoefsmid je vertelt (wat je andere bronnen zijn weet ik niet, je wilt het immers niet vertellen) maar ga je verdorie eens verdiepen in hetgeen wat je hier nu de grond in probeert te boren. Dan kom je vanzelf wel met argumenten als het echt allemaal zo slecht onderbouwd is als jij zegt.


Nou, ik heb me verdiept en juist daarom zullen wij het nooit eens worden. Jij vindt NB een fantastische oplossing voor je paard en ik vind dat niet. Mijn mening heeft meer dan genoeg basis hoor, dank je.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:24

Fronton schreef:

Nou, ik heb me verdiept en juist daarom zullen wij het nooit eens worden. Jij vindt NB een fantastische oplossing voor je paard en ik vind dat niet. Mijn mening heeft meer dan genoeg basis hoor, dank je.

Nog een keer dan maar: wat zijn je bronnen?

Wat jij over NB vertelt is iets heel anders dan wat bij mijn paard gebeurt. Er zijn nu eenmaal een aantal verschillende stromingen waarbinnen enorme verschillen zitten.
Mensen die strasseren bijvoorbeeld laat ik niet aan de hoeven van mijn paard komen, ik kijk wel uit.
Ook laat ik de hoeven van mijn paard niet bekappen door iemand zonder goede opleiding.

NB vereist wel dat je je als eigenaar verdiept in de werking van de hoef en ook een bepaalde eigen verantwoordelijkheid hebt. En met name dat laatste is blijkbaar erg moeilijk voor sommige mensen. Het is immers een stuk makkelijker om een ander de schuld te geven als het misgaat.

In het eerder aangehaalde voorbeeld over de straal, je kunt alle NB boekjes er op naslaan dat ook daar de straal meerdere functies wordt toegekend.
Volgens de stroming volgens welke mijn paard bekapt wordt, laat je de zool gewoon met rust, alleen strasseraars willen daar nog weleens in snijden.
Hielhoogte is per paard verschillend, hangt af van het paard zelf. De lengte van de steunsels is ook verschillend per stroming. Algemene richtlijn is dat ze niet boven de hoefwand mogen uitsteken omdat ze anders een dubbele zool kunnen veroorzaken. Steunsels is trouwens een vreemde benaming, zegt niks over de functie ervan en ga zo maar even door.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:32

Mijn bronnen? Diverse smeden, verschillende vee artsen, literatuur, internetsites.
Maar ik acht bijvoorbeeld voldoende bewezen uit de veterinaire wereld dat je niet te streng in de steunsels mag snijden, dat je niet de verzenen zomaar laag bij de grond mag leggen, om voorbeelden te noemen.
Daarnaast vind ik niet dat je een paard bloot moet stellen aan pijn als je dat kunt voorkomen. Je gaat dus bijvoorbeeld niet de weg op als de hoeven van je paard dat niet aankunnen, dan zorg je eerst maar dat ze goed genoeg zijn, zonder pijn en 'er doorheen moeten'.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:38

Maar wat moet je volgens jou dan wel met steunsels doen?
Ik hoor je vanalles afkraken, maar wat je dan wel wil kan ik nergens uit op maken.

De straal heeft idd meer functies dan de groei regelen. Idd voor het hoefmechanisme, maar ook als schokdemper en als antislip, maar dan moet hij wel contact hebben met de grond.

Ik ga ook niet met een paard de weg op dat pijn heeft. Dat hoor je niemand zeggen, geen natuurlijk bekapper en geen hoefsmid. Maar wij bouwen het lopen op de weg langzaam op.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:42

Als je de straal dichtbij de grond zou moeten zijn, dan kan dat alleen door de verzenen kort te maken.