paard poept niet tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:58

_San87_ schreef:
Poepen is een basisbehoefte. Hoe is dat lui zijn of stout?

Tijd voor een nieuwe instructeur, als je ZZ traint (trainen op wat voor niveau dan ook, eigenlijk) zouden de hulpen zachter en subtieler moeten worden, zeker niet harder en al helemaal niet doortrappen, echt wat bizar :?.


Helemaal eens. Het mesten kan ook van spanning zijn, net zoals ze vaak mesten zodra ze in een trailer staan. Dat levert toch vaak stress op.

Het is niet nodig streng te zijn tegen paarden; ze houden van duidelijkheid en consequentheid. Ik heb mijn paard nog nooit bestraft als ie moest mesten. Bij wat nieuws vond ie het wel eens spannend en het is niet altijd handig, maar ja, wat moet dat moet.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 23:41

Bielsje schreef:
Maar ergens lijkt het soms onder het zadel ook wel een beetje geconditioneerd te zijn. Een tijd terug reed ik vaak met hetzelfde paard in de baan, in het begin was dat los stappen, poepen, stappen, aan de bak. Dat ging vervolgens naar los stappen, 2 meter draven, stilstaan, doen alsof ie moest poepen, 2 meter draven, stilstaan, poepen, aan de bak. Dat breidde zich steeds verder uit en na een tijd konden ze na een uur nog steeds niet aan het werk. Waarschijnlijk had het paard dan al gepoept voor het rijden maar ja "moet poepen als we rijden". Ergens zou ik verwachten dat je dat gedrag in de hand gaat werken als je gaat belonen voor poepen onder het zadel, maar dat is dus niet zo?

Sinds ik in het Z tussen een dubbelsprong van 1 galopsprong stil stond om even te ontlasten, ben ik iig maar gaan conditioneren dat ze gaan poepen als ik met het zadel aan kom lopen :')


Dit is dus 100% wat de mijne ook doet. Steeds stilstaan en elke keer heb ik geduld, maar dan wordt het alleenmaar erger. Eerst was het 2 of 3 keer stilstaan en dan poepen en nu deed hij het gewoon 15 keer zonder te mesten. Hoe kan ik leren dat hij poept voor het rijden?

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 23:44

_San87_ schreef:
Poepen is een basisbehoefte. Hoe is dat lui zijn of stout?

Tijd voor een nieuwe instructeur, als je ZZ traint (trainen op wat voor niveau dan ook, eigenlijk) zouden de hulpen zachter en subtieler moeten worden, zeker niet harder en al helemaal niet doortrappen, echt wat bizar :?.


Nouja het is geïnterpreteerd als ‘lui en stout’ omdat hij eerste 1 of 2 keer stilstond en dan ging mesten, waar ik hem de tijd voor gaf. Maar laatste maanden ging hij vaak (ook vanuit galop) ineens op halt om vervolgens niet te mesten, dit soms 10 keer achter elkaar. De angst is dan dat hij het halthouden gaat uitmelken om onder het werk uit te komen. Zo voelt het soms wel een beetje, omdat het steeds erger wordt hoe vaker ik hem stil laat staan

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 00:42

jenmgc schreef:
Bielsje schreef:
Maar ergens lijkt het soms onder het zadel ook wel een beetje geconditioneerd te zijn. Een tijd terug reed ik vaak met hetzelfde paard in de baan, in het begin was dat los stappen, poepen, stappen, aan de bak. Dat ging vervolgens naar los stappen, 2 meter draven, stilstaan, doen alsof ie moest poepen, 2 meter draven, stilstaan, poepen, aan de bak. Dat breidde zich steeds verder uit en na een tijd konden ze na een uur nog steeds niet aan het werk. Waarschijnlijk had het paard dan al gepoept voor het rijden maar ja "moet poepen als we rijden". Ergens zou ik verwachten dat je dat gedrag in de hand gaat werken als je gaat belonen voor poepen onder het zadel, maar dat is dus niet zo?

Sinds ik in het Z tussen een dubbelsprong van 1 galopsprong stil stond om even te ontlasten, ben ik iig maar gaan conditioneren dat ze gaan poepen als ik met het zadel aan kom lopen :')


Dit is dus 100% wat de mijne ook doet. Steeds stilstaan en elke keer heb ik geduld, maar dan wordt het alleenmaar erger. Eerst was het 2 of 3 keer stilstaan en dan poepen en nu deed hij het gewoon 15 keer zonder te mesten. Hoe kan ik leren dat hij poept voor het rijden?


In dat geval snap ik je instructrice misschien wel een beetje, de manier waarop daargelaten.

Laat ik vooropstellen dat ik het geluk heb geen leven te hebben :'). Ik ging poetsen, zadel pakken en dan wachten (niet letterlijk maar bleef wel zo in de buurt dat ik hem kon horen mesten) tot hij ging poepen en dan opzadelen. We zijn beide vrij OCD'erig en door ons vaste ritme heb ik nooit enorm lang (niet langer dan 40 min denk ik) hoeven wachten en dat ging al heel snel naar max 5 minuten. Nu poept hij zodra hij gepoetst is en me weer aan hoort komen lopen of uiterlijk terwijl ik het dekje erop gooi. Ik heb wel zo'n flapdrol die erg graag wil dat we gaan rijden dus het zadel erop is een beloning :+

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 01:28

jenmgc schreef:
_San87_ schreef:
Poepen is een basisbehoefte. Hoe is dat lui zijn of stout?

Tijd voor een nieuwe instructeur, als je ZZ traint (trainen op wat voor niveau dan ook, eigenlijk) zouden de hulpen zachter en subtieler moeten worden, zeker niet harder en al helemaal niet doortrappen, echt wat bizar :?.


Nouja het is geïnterpreteerd als ‘lui en stout’ omdat hij eerste 1 of 2 keer stilstond en dan ging mesten, waar ik hem de tijd voor gaf. Maar laatste maanden ging hij vaak (ook vanuit galop) ineens op halt om vervolgens niet te mesten, dit soms 10 keer achter elkaar. De angst is dan dat hij het halthouden gaat uitmelken om onder het werk uit te komen. Zo voelt het soms wel een beetje, omdat het steeds erger wordt hoe vaker ik hem stil laat staan


Dat heeft de mijne ook ooit gedaan en is toen ook wel opgelost met hem er gewoon door te slaan. Ineens de remmen in heeft niets met basisbehoefte te maken maar gewoon met profiteren en aangeleerd hebben dat je zo overal onder uit geraakt. Bij de mijne heeft het ook gewoon netjes gewerkt en poept die nu wel onder het rijden of tijdens de stap (dan mag stilstaan wel van mij). Dus ik begrijp je instructeur wel.

Ik stem ook voor eerst osteopaat en raad af om nu mesten onder het zadel daadwerkelijk te gaan belonen voor het weer zo’n trucje wordt. Dan beter op voorhand leren mesten met beloning (zonder ruiter) of meer stilstand pauzes en daar dan mesten belonen. Maar niet uit het niets gaan stilstaan vanuit draf/galop.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 02:20

Tja, mijn paarden mesten ook niet tijdens de beweging, als ik door heb dat ze moeten mesten, moeten ze van mij doorlopen tot aan de hoek waar de mestbak (kruiwagen) staat en daar ga ik in verlichte zit zitten en zeg “poepje doen”, ik wacht Max 10 seconden, als ze dan de staart niet optillen om te poepen, rij ik door, tillen ze de staart wel op, dan heb ik nog even geduld. Mesten is uitgebreid belonen en (als ik het op zak heb) wat lekkers er in. Soms, als ik bijvoorbeeld een buitenrit wil doen, of les heb, dan ga ik al na het instappen bij de mestbak staan en zeg ik “poepje doen” dan mesten ze vaak gewoon al op commando, waardoor we er tijdens de buitenrit (het eerste uur) of tijdens de les geen last meer van hebben. Best handig om het om commando te zetten.

Ik ben ermee begonnen door gewoon elke keer als ze mesten waar ik bij was (onder het zadel of er naast) “poepje doen” te zeggen en uitgebreid te belonen. Kwartje valt dan heel snel. Daarna was het een kwestie van ze aanleren om het mesten in de juiste hoek te doen, zodat ik niet de hele bak door hoef om het op te ruimen (of op buitenrit af moet stappen, omdat ze op het fietspad mesten). Tegenwoordig gaan ze zelf vaak al stil staan in de juiste hoek als ze in de bak zijn en ze moeten mesten. Vanavond had ik ze even los lopen in de bak en was ik om en om wat vrijheidsdressuur met ze aan het doen. Tussendoor liep mijn merrie netjes naar de juiste hoek, deed haar behoeften en kwam weer terug om haar beloning te halen. Best handig als je paard standaard nog geen meter van de mestbak af wil mesten, want ik heb Shires. Die kunnen in 1 hoop een flinke lading mesten, dat het nog maar net allemaal in de mestboy (dat bakje met harkje) past. Dus dichtbij de mestbak leren mesten op commando, is geen overbodige luxe.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 06:17

Daphara schreef:
Tja, mijn paarden mesten ook niet tijdens de beweging, als ik door heb dat ze moeten mesten, moeten ze van mij doorlopen tot aan de hoek waar de mestbak (kruiwagen) staat en daar ga ik in verlichte zit zitten en zeg “poepje doen”, ik wacht Max 10 seconden, als ze dan de staart niet optillen om te poepen, rij ik door, tillen ze de staart wel op, dan heb ik nog even geduld. Mesten is uitgebreid belonen en (als ik het op zak heb) wat lekkers er in. Soms, als ik bijvoorbeeld een buitenrit wil doen, of les heb, dan ga ik al na het instappen bij de mestbak staan en zeg ik “poepje doen” dan mesten ze vaak gewoon al op commando, waardoor we er tijdens de buitenrit (het eerste uur) of tijdens de les geen last meer van hebben. Best handig om het om commando te zetten.

Ik ben ermee begonnen door gewoon elke keer als ze mesten waar ik bij was (onder het zadel of er naast) “poepje doen” te zeggen en uitgebreid te belonen. Kwartje valt dan heel snel. Daarna was het een kwestie van ze aanleren om het mesten in de juiste hoek te doen, zodat ik niet de hele bak door hoef om het op te ruimen (of op buitenrit af moet stappen, omdat ze op het fietspad mesten). Tegenwoordig gaan ze zelf vaak al stil staan in de juiste hoek als ze in de bak zijn en ze moeten mesten. Vanavond had ik ze even los lopen in de bak en was ik om en om wat vrijheidsdressuur met ze aan het doen. Tussendoor liep mijn merrie netjes naar de juiste hoek, deed haar behoeften en kwam weer terug om haar beloning te halen. Best handig als je paard standaard nog geen meter van de mestbak af wil mesten, want ik heb Shires. Die kunnen in 1 hoop een flinke lading mesten, dat het nog maar net allemaal in de mestboy (dat bakje met harkje) past. Dus dichtbij de mestbak leren mesten op commando, is geen overbodige luxe.


Dit heb ik gedaan met het plassen… ideaal…

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 09:45

Daphara schreef:
Tja, mijn paarden mesten ook niet tijdens de beweging, als ik door heb dat ze moeten mesten, moeten ze van mij doorlopen tot aan de hoek waar de mestbak (kruiwagen) staat en daar ga ik in verlichte zit zitten en zeg “poepje doen”, ik wacht Max 10 seconden, als ze dan de staart niet optillen om te poepen, rij ik door, tillen ze de staart wel op, dan heb ik nog even geduld. Mesten is uitgebreid belonen en (als ik het op zak heb) wat lekkers er in. Soms, als ik bijvoorbeeld een buitenrit wil doen, of les heb, dan ga ik al na het instappen bij de mestbak staan en zeg ik “poepje doen” dan mesten ze vaak gewoon al op commando, waardoor we er tijdens de buitenrit (het eerste uur) of tijdens de les geen last meer van hebben. Best handig om het om commando te zetten.

Ik ben ermee begonnen door gewoon elke keer als ze mesten waar ik bij was (onder het zadel of er naast) “poepje doen” te zeggen en uitgebreid te belonen. Kwartje valt dan heel snel. Daarna was het een kwestie van ze aanleren om het mesten in de juiste hoek te doen, zodat ik niet de hele bak door hoef om het op te ruimen (of op buitenrit af moet stappen, omdat ze op het fietspad mesten). Tegenwoordig gaan ze zelf vaak al stil staan in de juiste hoek als ze in de bak zijn en ze moeten mesten. Vanavond had ik ze even los lopen in de bak en was ik om en om wat vrijheidsdressuur met ze aan het doen. Tussendoor liep mijn merrie netjes naar de juiste hoek, deed haar behoeften en kwam weer terug om haar beloning te halen. Best handig als je paard standaard nog geen meter van de mestbak af wil mesten, want ik heb Shires. Die kunnen in 1 hoop een flinke lading mesten, dat het nog maar net allemaal in de mestboy (dat bakje met harkje) past. Dus dichtbij de mestbak leren mesten op commando, is geen overbodige luxe.


Wat zou het fantastisch zijn als dit zou werken. Aan de hand beloon ik hem altijd als hij mest, in de hoop dat dit al associatie zou geven. Het lastige is dat die van mij sowieso al geen grote mester was onder het zadel, ook voor dit probleem ontstond mesten die zelfde, alleen toen leek hij er geen last van te hebben of er niet van te willen profiteren. Ik ga kijken of ik iets meer nadruk kan gaan leggen op het mesten, misschien dat het dan werkt. Dankje voor je tips!

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:10

Als je denkt dat je paard het poepen 'gebruikt' om onder het werk uit te komen is het misschien tijd om het werken voor je paard leuker te maken.

Kijk naar de oorzaak en los dat niet op door je paard maar weer een pak rammel te geven.
Ongelofelijk wat een dierenliefhebbers weer.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:15

Ik zou hem echt gewoon van te voren even op stal zetten, zodat hij de link gaat leggen tussen stal, klaarmaken, rijden, Heel veel paarden gaan dan van te voren mesten in de stal.

Heb ook weleens paarden in de lessen gehad die vaker stil gingen staan bij aandrang, maar bij de meesten kwam de mest er toch niet zo makkelijk vanaf. Het is logisch dat dit met spanning wel gebeurd. Bij spanning wordt het symphatische zenuwstelsel geactiveerd. Best kans dat als jouw paard in rust is dat zijn darmen een stuk trager werken.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 10:18

Elisa2 schreef:
Ik zou hem echt gewoon van te voren even op stal zetten, zodat hij de link gaat leggen tussen stal, klaarmaken, rijden, Heel veel paarden gaan dan van te voren mesten in de stal.

Heb ook weleens paarden in de lessen gehad die vaker stil gingen staan bij aandrang, maar bij de meesten kwam de mest er toch niet zo makkelijk vanaf. Het is logisch dat dit met spanning wel gebeurd. Bij spanning wordt het symphatische zenuwstelsel geactiveerd. Best kans dat als jouw paard in rust is dat zijn darmen een stuk trager werken.


Hij staat bijna altijd als ik ga rijden al op stal, ze staan van de ochtend tot eind middag buiten en ik rijd meestal in de avond. Daarom lastig om dit samen te associëren. Soms zie ik hem van te voren mesten in stal en dan toch halverwege het rijden krijgt hij aandrang, vind het lastig in te schatten of dit dan legitiem is want hij kan niet zo’n mega aandrang hebben na 20 minuten rijden lijkt me als die daarvoor nog heeft gepoept

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:22

Kan wel, beweging activeert de darmen.

Het blijft voor mij klinken als tragere darmen/ darmwerking.

Uiteraard kan de link met stilstaan geassocieerd zijn bij iedere scheet en aandrang die hij voelt.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 10:27

Elisa2 schreef:
Kan wel, beweging activeert de darmen.

Het blijft voor mij klinken als tragere darmen/ darmwerking.

Uiteraard kan de link met stilstaan geassocieerd zijn bij iedere scheet en aandrang die hij voelt.


Dat is ook zeker waar, ik ga hem een beetje extra olie geven. Heb jij verder tips om de darmen wat te boosten. Hij krijgt nu dagelijks genoeg hooi, vers stro en sportbrok en ik voer hem na het rijden vitablix extra fiber mash bij met flink luzerne, vitalbix minerale brokjes en olie. Zou daar nog iets bij moeten?

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:29

Olie zat ik ook aan te denken.

Ik zou eerder gaan uitsluiten ipv er bij geven, kan best hij op iets reageert wat je voert. Bijvoorbeeld de luzerne, niet ieder paard doet het daar goed op. Ik ben van het zo simpel mogelijk houden. :o

Goed ruwvoer als basis met een goede sportbrok en wat olie en dan kijken of er wat veranderd en dan kun je langzaam weer wat toevoegen of weglaten.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 10:30

Captain schreef:
Als je denkt dat je paard het poepen 'gebruikt' om onder het werk uit te komen is het misschien tijd om het werken voor je paard leuker te maken.

Kijk naar de oorzaak en los dat niet op door je paard maar weer een pak rammel te geven.
Ongelofelijk wat een dierenliefhebbers weer.


Vind deze opmerking een beejte ongepast eerlijk gezegd. Denk niet dat dit iets te maken heeft met een dierenliehebber zijn. Helaas hoort bij paarden houden ook opvoeden en consequent zijn, neem aan dat je je niet laat bijten door je paard zonder consequenties. Echter is in deze mijn vraag of ik meer geduld moet hebben of consequent moet zijn, en waar dit vandaan zou komen, waarop mensen eigen ervaringen delen van hun paard. Denk dat iedereen die zijn paard heel af en toe straft niet een mindere dierenliefhebber is. Ook is mijn paardje in de omgang ontzettend happy en krijgt meer dan genoeg aandacht en afwisseling. Wanneer hij geen aandrang heeft loopt hij ook super en heeft het dan zeker naar zijn zin.

Rizette
Berichten: 4377
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:31

Stro verstopt eerder, je zou natte geweekte bietenpulp kunnen geven dat schuift goed door. Jouw paard heeft nooit koliek?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:31

Mijn vorige stal was heel streng in meteen de mest weg moeten halen in de bak. Mijn paard mest heel veel tijdens het rijden dus ik moest soms 3 of 4 keer afstappen.. Daar werd ik wel naar van, want afstappen is klaar toch baas? Kreeg hem dan met moeite weer opnieuw gemotiveerd. Hij begon op een gegeven moment ook te mesten als ik de galop ging vragen. Op zich logisch, want dat was moeilijk, dus wat spanning, plus grote bewegingen die de darmen lekker in gang zetten. Maar elke keer als ik dus begon met de galop moest ik afstappen. Werd ook een flinke conditionering. Ben zo blij dat de huidige stal daar niet zo streng op is want ik heb het er nu pas weer een beetje uit gekregen.

Daarnaast ken ik het goed dat mijn paard moet mesten, maar nog niet helemaal dus er wel voor gaat stilstaan. Is dan echt weinig mee te beginnen. Ik geef hem iedere keer de kans om stil te staan en te mesten, maar als hij niks doet moet hij wel weer gaan stappen of draven. Vaak komt het dan vanzelf wel een keer los en daarna kunnen we weer fijn rijden. Is af en toe irritant, zeker tijdens een les, maar ik wil zorgen dat ik er geen conditionering meer van maak dus ook niet perse belonen voor het mesten zodat hij het misschien nog vaker gaat doen voor een snoepje. Geduld en consequent is hier het motto. Elke keer mag hij het proberen, maar na zoveel seconden geen resultaat is wel weer door met stappen of draven. Remt hij weer af om te mesten? Dan mag hij het weer proberen. Soms doet hij het in 1x, soms in 4x, soms in 8x.. Nouja het is maar gewoon zo. :j

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 10:34

Rizette schreef:
Stro verstopt eerder, je zou natte geweekte bietenpulp kunnen geven dat schuift goed door. Jouw paard heeft nooit koliek?


Hij heeft nooit bij mij koliek klachten gehad. Denk ook niet dat die verstopt zit want hij mest in de stapmolen binnen 1 minuut na het rijden. Ook ligt er genoeg mooi uitziende mest in zijn stal elke dag :)

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 10:36

Celebi schreef:
Mijn vorige stal was heel streng in meteen de mest weg moeten halen in de bak. Mijn paard mest heel veel tijdens het rijden dus ik moest soms 3 of 4 keer afstappen.. Daar werd ik wel naar van, want afstappen is klaar toch baas? Kreeg hem dan met moeite weer opnieuw gemotiveerd. Hij begon op een gegeven moment ook te mesten als ik de galop ging vragen. Op zich logisch, want dat was moeilijk, dus wat spanning, plus grote bewegingen die de darmen lekker in gang zetten. Maar elke keer als ik dus begon met de galop moest ik afstappen. Werd ook een flinke conditionering. Ben zo blij dat de huidige stal daar niet zo streng op is want ik heb het er nu pas weer een beetje uit gekregen.

Daarnaast ken ik het goed dat mijn paard moet mesten, maar nog niet helemaal dus er wel voor gaat stilstaan. Is dan echt weinig mee te beginnen. Ik geef hem iedere keer de kans om stil te staan en te mesten, maar als hij niks doet moet hij wel weer gaan stappen of draven. Vaak komt het dan vanzelf wel een keer los en daarna kunnen we weer fijn rijden. Is af en toe irritant, zeker tijdens een les, maar ik wil zorgen dat ik er geen conditionering meer van maak dus ook niet perse belonen voor het mesten zodat hij het misschien nog vaker gaat doen voor een snoepje. Geduld en consequent is hier het motto. Elke keer mag hij het proberen, maar na zoveel seconden geen resultaat is wel weer door met stappen of draven. Remt hij weer af om te mesten? Dan mag hij het weer proberen. Soms doet hij het in 1x, soms in 4x, soms in 8x.. Nouja het is maar gewoon zo. :j


Stom heh hoe snel paarden zichzelf dingen aanleren :p consequentie is inderdaad key, helaas is dat voor mij het moeilijkste van paarden hebben. Helemaal die van mij, heb echt een eigenwijze knol met een trucendoos waar je u tegen zegt, daarom vind ik hem ook zo leuk, meestal… Ga het proberen, dankjewel voor je tips!

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:38

jenmgc schreef:
Rizette schreef:
Stro verstopt eerder, je zou natte geweekte bietenpulp kunnen geven dat schuift goed door. Jouw paard heeft nooit koliek?


Hij heeft nooit bij mij koliek klachten gehad. Denk ook niet dat die verstopt zit want hij mest in de stapmolen binnen 1 minuut na het rijden. Ook ligt er genoeg mooi uitziende mest in zijn stal elke dag :)


Kun je ook nog proberen om hem voor het rijden even in de stapmolen te zetten. :)

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:48

TS, mest je paard wel onder het zadel op andere momenten? Als je bijvoorbeeld voor een paar uur op buitenrit bent? Aan de hand van je berichten vind ik het lastig om in te schatten of hij mogelijk lichamelijk ongemak heeft waardoor hij niet wil mesten tijdens het rijden, of dat hij gewoon aangeleerd heeft om niet te mesten onder het zadel. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je afstapt als hij aandrang heeft, maar je wel in de bak blijft? Mest hij dan wel?


Ik heb een merrie gehad die geleerd had om niet te plassen en mesten tijdens het rijden, en dat was echt een crime. Ik moest er altijd rekening mee houden dat ze genoeg tijd op stal had om te plassen of te mesten, anders hield ze het voor langere tijd op, ook als we langere tijd onderweg waren. Dus ik denk dat ik als eerste zou proberen om te achterhalen of je hier te maken hebt met lichamelijk ongemak of aangeleerd gedrag, en verder onderzoeken hoe je ervoor kunt zorgen dat het mesten gekoppeld wordt aan een positieve associatie, zodat hij in de toekomst hopelijk ontspannen genoeg is om gewoon te gaan mesten als hij aandrang heeft.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 11:10

Lau07 schreef:
TS, mest je paard wel onder het zadel op andere momenten? Als je bijvoorbeeld voor een paar uur op buitenrit bent? Aan de hand van je berichten vind ik het lastig om in te schatten of hij mogelijk lichamelijk ongemak heeft waardoor hij niet wil mesten tijdens het rijden, of dat hij gewoon aangeleerd heeft om niet te mesten onder het zadel. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je afstapt als hij aandrang heeft, maar je wel in de bak blijft? Mest hij dan wel?


Ik heb een merrie gehad die geleerd had om niet te plassen en mesten tijdens het rijden, en dat was echt een crime. Ik moest er altijd rekening mee houden dat ze genoeg tijd op stal had om te plassen of te mesten, anders hield ze het voor langere tijd op, ook als we langere tijd onderweg waren. Dus ik denk dat ik als eerste zou proberen om te achterhalen of je hier te maken hebt met lichamelijk ongemak of aangeleerd gedrag, en verder onderzoeken hoe je ervoor kunt zorgen dat het mesten gekoppeld wordt aan een positieve associatie, zodat hij in de toekomst hopelijk ontspannen genoeg is om gewoon te gaan mesten als hij aandrang heeft.


Als ik hem meeneem, naar het bos of ander terrein of wedstrijd mest hij altijd vanwege spanning, geeft dan ook altijd diarree vanwege de stress. Dus dan heb ik er geen last van, maar is het weer het andere uitstrekte, op een dagje wedstrijd mest hij vaak wel 8/9 keer tijdens het rijden.
Als ik afstap tijdens het rijden mest hij ook niet, alleen als ik hem volledig afzadel :(

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:18

Toch nog even van een andere kant.. Harde hulpen vanwege het hogere niveau (..) en diarree van de spanning tijdens wedstrijden.. Is deze vorm van werken wel geschikt voor je huidige paard? Als de manier van rijden vereist dat je je paard hard aan moet pakken en het dier op verplaatsing zich erg ongemakkelijk voelt is dat wellicht nog iets om een keer extra bij stil te staan.

Neemt niet weg dat dat wellicht weer los staat van de conditionering van het mesten onder het zadel of je paard onbedoeld niet meer te laten durven mesten door de strenge aanpak. Maar wilde het toch nog even benoemen omdat ik het toch opvallend vond in je berichten.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 11:22

Celebi schreef:
Toch nog even van een andere kant.. Harde hulpen vanwege het hogere niveau (..) en diarree van de spanning tijdens wedstrijden.. Is deze vorm van werken wel geschikt voor je huidige paard? Als de manier van rijden vereist dat je je paard hard aan moet pakken en het dier op verplaatsing zich erg ongemakkelijk voelt is dat wellicht nog iets om een keer extra bij stil te staan.

Neemt niet weg dat dat wellicht weer los staat van de conditionering van het mesten onder het zadel of je paard onbedoeld niet meer te laten durven mesten door de strenge aanpak. Maar wilde het toch nog even benoemen omdat ik het toch opvallend vond in je berichten.


Hardere hulpen is niet wat ik bedoel met rijden. Ik bedoel dat op hoger niveau dat ‘ondeugd’ zoals ineens stilstaan etc minder getolereerd wordt en dus ook strenger ingepakt. Hij heeft inderdaad last van wedstrijd spanning, ook omdat die niet genoeg meegaat om dit echt af te leren. In selectie seizoenen werd het elke keer wel minder de spanning. Maar als hij dan 7 maanden niet meegaat daarna is de spanning weer terug. Verder is die wel hardstikke braaf, alleen gespannen. Heb zelf ook wedstrijd spanning, hoort helaas een beetje bij het paardje denk ik. Betekend niet dat je ze nooit meer mee moet nemen toch?

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:23

Wat lastig zeg... Dan zou mijn eerste stap zijn om te kijken of je hem zo ver kunt krijgen om op een ontspannen moment te gaan mesten terwijl hij het zadel nog op heeft. Als hij daar een positieve associatie bij heeft zou je het mogelijk verder kunnen uitbouwen.

Die diarree van spanning roept bij mij ook wat vraagtekens op. Dat een paard mest van spanning is niet heel vreemd, maar als het echt diarree wordt zou ik daar ook nader naar kijken. Zeker als hij tijdens een dag met wedstrijd zo gespannen is dat hij diarree krijgt, zou ik die onderliggende spanning ook willen oplossen. Is het bijvoorbeeld spanning die ontstaat omdat hij naar een vreemd terrein gaat, of is het prestatiedruk? Zeker het onderzoeken waard wat mij betreft.