Plakbeslag paard zeeland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 11:48

Nou hier komt mijn vraag.

Mijn paard staat op ijzers wegens medische redenen daarvoor altijd 6 jaar zonder.
Nu zijn zijn hoeven zondanig slecht geworden het afgelopen jaar/ jaren,
Dat de nagels dus weinig tot geen hou vast hebben en hij dus steeds zen ijzer los of af trapt met alle gevolgen van dien zowel zomer als winter.

Aangezien hij 24/7 bescherming moet hebben zijn hoefschoenen geen optie en zat ik dus te denken aan plak beslag.
Maar is er een smid in omgeving zeeland die dit doet.
En wat vinden jullie van plakbeslag zowel voor als nadelen.

Paard staat inprincipe 24/7 buiten
Snachts staat hij in op stal met droog stro maar ook met uitloop dus hij kan in de modder lopen
Laatst bijgewerkt door Mees13 op 14-11-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:04


Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 12:30

Dit heb ik al gedaan en hij kan mij helaas niet helpen omdat hij niet bekend is in zeeland

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:31

Aha, maar je kan altijd naar hem toe gaan.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:34

Wij hebben ook bij een merrie van ons plakbeslag gehad, maar dat was ook geen optie. Dit werd er ook afgetrapt en nam nog meer brokken hoef mee dan met ijzer.

Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 16:35

rien10 schreef:
Aha, maar je kan altijd naar hem toe gaan.


Ik kan en ga helaas geen 2 a 3 uur rijden met men paard elke 6 weken

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:58

Mijn pony heeft plakbeslag van Gary Stals. Hij doet altijd een rondje Zeeland eens per 4 weken en dan delen we de voorrijkosten.

Hij heeft veel soorten plakbeslag en kijkt naar wat je paard nodig heeft. Wij zijn erg tevreden!

Je mag me een PB sturen voor zijn nummer

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:55

Ik zit momenteel met ongeveer dezelfde struggle en blijkbaar zou plakbeslag niet geschikt zijn in de modder en nog sneller loskomen? Dit zijn geen eigen ervaringen, maar is door zelf enkele rondjes googlen naar boven gekomen.
Ik ben benieuwd of er dus ook ervaringen zijn met plakbeslag in op zijn minst hoefdiepe modder?

Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 11:40

Gini schreef:
Ik zit momenteel met ongeveer dezelfde struggle en blijkbaar zou plakbeslag niet geschikt zijn in de modder en nog sneller loskomen? Dit zijn geen eigen ervaringen, maar is door zelf enkele rondjes googlen naar boven gekomen.
Ik ben benieuwd of er dus ook ervaringen zijn met plakbeslag in op zijn minst hoefdiepe modder?


Dat is een hele goede vraag idd. Mijn paard staat ook in de winter eigenlijk lang in de blubber. Wel droge plekken uiteraard

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:31

Ik weet dat Gary stals erg kundig is hierin. Je kan via zijn site contact opnemen

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:37

Gary is idd een aanrader met plak beslag.
Hoefschoenen zouden nog wel een optie kunnen zijn. Er zijn modellen die 24/7 aan kunnen. Hoofwear kan je hier ook in adviseren.

Voorbeeld van een klant van mij was dat de Hoefschoenen 5 weken aan zijn geweest en tussendoor niet uit zijn geweest door omstandigheden. Dit is zeker geen aanrader om zelf ook te doen maar ik had allerlei problemen verwacht en er was echt niks aan de hand. Geen schuurplekken, geen rotstraal en geen andere rare dingen. Dus misschien toch het proberen waard?

Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 18:41

Hannanasjuh schreef:
Gary is idd een aanrader met plak beslag.
Hoefschoenen zouden nog wel een optie kunnen zijn. Er zijn modellen die 24/7 aan kunnen. Hoofwear kan je hier ook in adviseren.

Voorbeeld van een klant van mij was dat de Hoefschoenen 5 weken aan zijn geweest en tussendoor niet uit zijn geweest door omstandigheden. Dit is zeker geen aanrader om zelf ook te doen maar ik had allerlei problemen verwacht en er was echt niks aan de hand. Geen schuurplekken, geen rotstraal en geen andere rare dingen. Dus misschien toch het proberen waard?


Ik heb contact opgenomen met gary, hoefschoenen zijn helaas geen optie voor mijn paard want die trekt alles wat aan zen voeten zit binnen 5 minuten kapot of uit als hij los staat. Ik ga even aanhoren wat zijn antwoord en bevindingen ervan zijn

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:15

Dan zal plakbeslag ook geen optie zijn. Dat sleurt hij er zeker even makkelijk af dan en met grote schade aan de hoef tot gevolg.

Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 08:17

Little_Gift schreef:
Dan zal plakbeslag ook geen optie zijn. Dat sleurt hij er zeker even makkelijk af dan en met grote schade aan de hoef tot gevolg.


Als in los trappen bedoelt u of ?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:22

je zou Onno Grund kunnen proberen, volgens mij komt die wel in die regio.
Ik ben altijd tevreden met hem geweest, al heb ik met plakbeslag zelf geen ervaring.
Onno doet dat volgens mij wel.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:37

Noom1 schreef:
Little_Gift schreef:
Dan zal plakbeslag ook geen optie zijn. Dat sleurt hij er zeker even makkelijk af dan en met grote schade aan de hoef tot gevolg.


Als in los trappen bedoelt u of ?


Inderdaad. Lostrappen en zo de ganse wand van de hoef mee scheuren doordat de lijm niet loslaat zoals een nagel dat wel doet...

Of afgezogen worden door modder.

Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 20:13

Jaa oke ik snap je punt. Op de weide in vrijheid trapt hij niks los. Enkel tijdens het longeren door stukje onbelans ook en gekke sprongen dat zen achterhand zen voorhand inhaalt en trapt hij op de tak van het ijzer... dit lijkt mij juist met siliconen zoals plakbeslag minder risico omdat de siliconen mee bewegen. Hij trapt niet gelijk heel zen ijzer los begrijp me niet verkeerd hij tikt hem licht aan.

Vast gezogen in de modder gebeurt bij zen ijzers nu niet omdat hij zeker geen hoefdikte in de modder staat. Ze staan bij ons 365 dagen door op de weide die nagenoeg droger liggen als andere weides hier kijk ik zeker na

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:18

Siliconen bewegen dan misschien wel mee maar de lijm zelf niet... Veel en kans met siliconen die meebewegen dat je een tak hebt die afkraakt en de rest er blijft onder hangen...

Ik spreek uit ervaring en dat is geen lachertje

Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 21:20

Little_Gift schreef:
Siliconen bewegen dan misschien wel mee maar de lijm zelf niet... Veel en kans met siliconen die meebewegen dat je een tak hebt die afkraakt en de rest er blijft onder hangen...

Ik spreek uit ervaring en dat is geen lachertje


Jaa oke ik snap je punt. Is idd geen lachertje.. maar dan blijft er eigenlijk niks anders over als hoefijzers.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:32

Noom1 schreef:
Little_Gift schreef:
Siliconen bewegen dan misschien wel mee maar de lijm zelf niet... Veel en kans met siliconen die meebewegen dat je een tak hebt die afkraakt en de rest er blijft onder hangen...

Ik spreek uit ervaring en dat is geen lachertje


Jaa oke ik snap je punt. Is idd geen lachertje.. maar dan blijft er eigenlijk niks anders over als hoefijzers.


Als hij alleen maar zijn voeten aan tikt dan kan een hoefschoen toch best een optie zijn hoor. Ze moeten wel goed aangemeten worden. Dat zie ik nog wel eens fout gaan.

Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 21:40

Ja maar hij kan blootvoets niet lopen. Dus de hoefschoenen moeten 24/7 aanzitten.
Dit zie ik al fout gaan met zijn springschoenen nu. Hij pakt ze vast en trekt ze los
Laatst bijgewerkt door Mees13 op 16-11-23 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:45

Noom1 schreef:
Ja maar hij kan blootvoets lopen. Dus de hoefschoenen moeten 24/7 aanzitten.
Dit zie ik al fout gaan met zijn springschoenen nu. Hij pakt ze vast en trekt ze los


Je kan denk ik het beste eens overleggen met gary. Misschien is hij met een paar goede bekapbeurten ook al opgeknapt.

Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 22:08

Hannanasjuh schreef:
Noom1 schreef:
Ja maar hij kan blootvoets lopen. Dus de hoefschoenen moeten 24/7 aanzitten.
Dit zie ik al fout gaan met zijn springschoenen nu. Hij pakt ze vast en trekt ze los


Je kan denk ik het beste eens overleggen met gary. Misschien is hij met een paar goede bekapbeurten ook al opgeknapt.


Ja dit ga ik zeker doen !. Bedankt voor de tips

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:29

Little_Gift schreef:
Siliconen bewegen dan misschien wel mee maar de lijm zelf niet... Veel en kans met siliconen die meebewegen dat je een tak hebt die afkraakt en de rest er blijft onder hangen...

Ik spreek uit ervaring en dat is geen lachertje


Schat je dit risico groter in dan bij een gewoon ijzer?
Een ijzer kan namelijk ook afgezogen worden door de modder of maar half onder de hoef blijven steken. Scoort plakbeslag dan toch beter of zeg je: nee, als ijzers het niet houden, dan gaat plakbeslag dat ook niet doen.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:32

Als ijzers niet houden, dan plakbeslag zeker niet.

Ik heb er jaren ervaring mee en de ervaring is toch echt dat plakbeslag nog veel en veel zwakker is dan ijzers.