subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4722
Geregistreerd: 26-05-13

Re: subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:29

@Prugelpiet, het is altijd best om zelfstandig te blijven denken. Soms geven ze ook standaard antwoorden die ze in hun opleiding geleerd hebben, maar gaat niet altijd voor ieder paard op. Na haar koliekoperatie kreeg ik van de kliniek voor mijn merrie ook een opbouwschema mee voor na de boxrust, tot onbeperkt weidegang. Mijn paard heeft vermoedelijk EMS en is al 3x bevangen geweest, dus dat was voor haar echt geen goed plan geweest.

Diddykong

Berichten: 1473
Geregistreerd: 09-05-12

Re: subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 20:07

Het voordeel van hoefijzers is dat deze precies aangepast kunnen worden en daardoor voor ondersteuning kunnen zorgen. Wat je meestal wilt bij bevangenheid is dat de teen vrijgelegd wordt en de achterkant en de buigpees extra ondersteund wordt, zodat er geen (verdere) kanteling op gaat treden (een en ander hangt ook erg af van de röngtenfoto's). Een hoefijzer kun je op maat maken, zodat je paard precies de steun krijgt die het nodig heeft. Een goede smid zal dit doen aan de hand van de röngtenfoto's en het precies zo maken dat jouw paard pijnvrij wordt en de kans krijgt te genezen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is on dit met schoenen voor elkaar te krijgen, maar dan moet je geluk hebben dat die precies passen en ondersteunen op de plek waar het nodig is. Je kunt ze niet op maat maken namelijk. Of terugleggen zodat je paard ondersteund wordt en makkelijker afrolt bijv. Dan moet de stand van de hoef nu ook maar net de juiste zijn, voor dit paard. Dus niet wat er mooi en goed uit ziet, maar wat past bij de beweging en functie voor jouw paard. Je schrijft dat je paard op 4 voeten gevoelig is. Ik weet niet of hij dan ook op 4 voeten bevangen is, want dat is vrij ernstig. Is dit niet het geval, dan is hij niet goed bekapt voor dit paard. Ik kan het niet leuker maken. We kijken vaak naar brokkels, hoe het eruit ziet, steunsels en whatever. Maar het aller allerbelangrijkst is dat je paard pijnvrij rondloopt. En hoe het eruit ziet, is eigenlijk ondergeschikt. Ik zie teveel plaatjes hoe het "hoort" met katskreupele paarden.
In jouw geval zou ik nu in de acute fase voor ijzers kiezen. Mits je een goede smid kunt vinden die dit kan doen. Want ook dat is niet zo vanzelfsprekend in deze tijd.
Ik ben het er niet mee eens dat je paard na 1x ijzers een jaar nodig heeft voor de hoefstand weer gezond is. Dat is echt onzin. Dan heb je ofwel een smid die de hoeven van je paard verprutst, of de huidige hoefstand is niet de juiste voor dit paard en je bekapper heeft het paard nu in een stand geforceert die niet goed is. Want anders is het een kwestie van de nagelgaten uit laten groeien. Dat duurt geen jaar.

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 20:55

Schoenen en plakijzers kunnen ook aangepast worden, de ene meer dan de andere maar er is onwijs veel mogelijk :j
Wel vind ik dat je vlug iets zou moeten regelen, als je paard echt zo ongemakkelijk is is het niet okee om hem zo te laten staan..
Voor plakbeslag en schoenen kun je contact opnemen met bv Klaas feuth. sterkte met het maken van een keuze in elk geval

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Re: subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:17

Van de Equi fusion schoenen heb je ook plakschoentjes misschien is dat nog iets om naar te kijken? Wel erg prijzig volgens mij.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:39

Vivat schreef:
Van de Equi fusion schoenen heb je ook plakschoentjes misschien is dat nog iets om naar te kijken? Wel erg prijzig volgens mij.

Klopt, die bestaan ook. Je kunt ze wel hergebruiken. In tegenstelling tot de imprints, als die eronderuit gaan, vijl je de plakrand weg en dan kunnen ze eraf en in de kliko. Een imprint die er te vroeg uit zichzelf onderuit valt, is ook niet herbruikbaar.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 16:21

Bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik heb weer contact gezocht met de orthopeed met de vraag welk (plak)beslag zij nu actief afraadde. Want er zijn nogal verschillen, zoals DuoPenotti ook al aangaf. Die Imprints zien er goed uit dus ik ben benieuwd of deze ook afgeraden worden.

Ik heb ondertussen de EquiFusions besteld en hoop ze morgen binnen te krijgen. Mijn pony is zoals gezegd enkel subklinisch hoefbevangen dus ze staat nu pijnloos op zand (en te zien aan de belachelijke sprongen en sprintjes die ze maakt vindt ze zelf dat ze meer vrijheid verdient :') ).

Als ik niet binnen 2 weken resultaat zie met de Fusions gaan er ijzers onder.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:07

Mijn hoefbevangen pony heeft ook op imprints gestaan en da gaf echt direct verlichting. Ik heb heel lang geprutst met hoefschoenen, maar de imprints waren zoveel beter. Helaas kreeg ik bij haar de EMS niet onder controle en is ze uiteindelijk toch ingeslapen. Ik zou willen dat ik haar veel eerder op kunststof beslag had gezet, da zou haar veel leed hebben bespaard.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Re: subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 07:54

Je paard is (neem ik aan) ook getest op PPID? Ik vermoed dat 2 weken vrij kort is, maar het ligt er aan wanneer de aangepaste voeding is begonnen. Stond ze tot voor kort nog op gras dan zal het wat meer tijd nodig hebben. Equine fusions hebben een zachte zool, en als ze op zand sprint en rent, zal de tijd leren of het op termijn nog beter gaat; de gevoeligheid zal nooit helemaal verdwijnen vermoed ik. Iets te veel suiker, randen vers gras, dat soort dingen verstoort gelijk weer. Je zou evt. Wesley de Candt of Klaas Feuth kunnen benaderen.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:05

Wat mij betreft zijn bij bevangenheid de allerbeste hoefschoenen de Easyboot Cloud.
Wat een enorm verschil met alle andere schoenen. (ik heb er nooit mee gereden trouwens, puur voor verlichting van de klachten).

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:06

Jij had toch ook softrides mysa? Wat is het voordeel van de clouds ten opzichte van de softrides?

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:28

Softrides heb ik niet? Kan me ook niet herinneren die ooit gehad te hebben.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: subklinisch hoefbevangen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:40

Oh dan haal ik jou door de war met iemand anders uit het hoefbevangenheidstopic