Nog steeds kreupel na ijzers....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:09

DuoPenotti schreef:
Ninx
Mijn smid doet al zoveel mogelijk blootsvoets. Timmert er al niet zomaar een ijzer onder.
Dus geen gaten die gaan woekeren.
Er zullen zeker slechte traditionele zijn. Dat zal ik nooit ontkennen.
Maar met die lui met amper opleiding ben ik toch echt klaar.


Nou, dat is toch prima....

Je stelde alleen dat een bekapper een schimmel niet herkent en dat je daarom klaar bent met iedereen die bekapt en daarom altijd voor iemand zult kiezen die de opleiding tot hoefsmid heeft gedaan.
Ik ben echter bang dat dat een teleurstelling is.... er is binnen de opleiding namelijk relatief weinig aandacht voor dit soort zaken.

Het is een zegen wanneer iemand een goede opleiding genoten heeft, en tegelijk een openminded vakidioot is die wil blijven leren. Dit soort mensen zijn er echt heel erg weinig :-(

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:10

Arabesk schreef:
Elisa2 schreef:
Tja ehm, ik lees liever de informatie van de mensen die echt verstand hebben van probleemhoeven en paarden met gevoelige zolen zoals ik die gepost heb in de linkjes. ;-) Dat natuurlijk bekappen is een hype waar helaas veel paarden slechter van worden en waarbij er vaak teveel druk op de zolen komt te staan. Wordt teveel mee aangekloot.


Een hype die al twee decennia standhoudt :+. Ontwikkeld door twee voormalig hoefsmeden.

Er zijn al meer dan 3000 mensen naar cursussen bekappen geweest en als het echt zo slecht was stonden de klinieken vol met verprutste paarden. Wat niet zo is.

Anno 2022 kom je niet meer weg met het argument 'hype'.

Niet als de eigenaren allemaal denken dat hun arabier kan tolten wanneer ie in feite kreupel is op de vier hoeven.. :)

TS geeft ook aan dat ze niet eens weet op welk been hij kreupel is. Je gaat me dan niet wijsmaken dat er dan veel verstand is van het bewegingsmechanisme.

Ik krijg buikpijn van dit topic... Dat zoveel mensen een dier laten lijden omwille van hun principes.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:14

Die arabier leeft nog steeds én rijdt nog steeds hè, is nu 21 maar dat terzijde.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:16

Dat veranderd niets aan mijn punt dat blijkbaar heel veel natuurlijk bekappers kreupelheid niet herkennen of iig niet zien waar het zit waar dit topic ook een goed voorbeeld van is gezien TS het letterlijk toe geeft. Dus nee, die gaan niet zo snel op de kliniek eindigen gok ik.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:16

Babootje schreef:
Arabesk schreef:
Jaime Jackson zegt niets over niet ontwormen en niet vaccineren. Dat maken de paarden wappies ervan. Jaime Jackson is zelfs uitgesproken tegenstander van alternatieve geneeswijzen.

Klok horen luiden dus ... En geen idee waar de klepel hangt.

Er zijn allang succesverhalen van ijzerloze paarden ook hoog in de sport. Oa Charlotte dujardin en een springruiter weet de naam niet meer.


Citaat:
Ik beweer ook niet dat die er niet zijn. Prima om je paard ijzerloos te houden ALS HET KAN.
Maar in heel veel gevallen (eigenlijk de meeste) kan het niet.
En bij de meesten die hier in het topic zitten, en waarbij de paarden blootsvoets na lange tijd zonder ijzers nog steeds kreupel zijn ook niet. En om dan te zeggen dat je moet doorzetten vind ik om eerlijk te zijn dieptriest.


Ik denk dat het bij de meeste juist wel kan. Maar dan moet je niet steeds je paard opsluiten in een stal, een paard teveel laten bewegen op een krappe plek (rijbak), met verstand trainen en voeden..... dan kan het wel. Uitzonderingen daargelaten. Veel paarden zijn niet fit, en dat merk je het eerst aan de voeten. Door een ijzer te gebruiken merk je dit minder. Maar veelal is je probleem dan niet opgelost.

Citaat:
En paardenwappies? Bij alles wat je waar maar leest over deze meneer Jaime Jackson en zijn theorie van natuurlijk bekappen, hoort dieet en een natuurlijke wijze van paarden houden bij zijn theorie.
Uitgebreid omschreven in een groot aantal door hem uitgegeven boeken.


Klopt.... en deels ook een voorwaarde lijkt me. Een gezond paard heeft gezonde voeten. En de meeste paarden zijn helaas niet erg gezond. We houden ze vaak foutief.


Citaat:
Als een paard zijn hoeven niet recht afslijt heeft dat invloed op zijn stand en belasting en kan daardoor ook kreupelheid ontstaan. Dan zien de hoeven er misschien wel gezond uit, maar zegt dat niets over het bewegingsmechanisme van het paard. En in hoeverre belastings-/bewegingskreupelheid is meegenomen in zijn onderzoek, anders dan hoefziekten heb ik nog niet kunnen vinden.



Weinig paarden slijten hun voeten recht af zoals weinig mensen hun voeten recht afwikkelen. Er is een grote verscheidenheid in bewegingspatronen en deze kunnen allen functioneel zijn.
In de humane topsport wordt er ook niet meer gestreefd naar de ideale bewegingsafloop maar de optimale bewegingsafloop voor dat individu.
Een dier (of mens) dus met schoeisel afdwingen recht af te wikkelen kan dus contra-productief zijn en blessures in de hand werken.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:17

Ayasha schreef:
Ik krijg buikpijn van dit topic... Dat zoveel mensen een dier laten lijden omwille van hun principes.


Huh? Waar lees je dat? Ik heb daar blijkbaar overheen gelezen....

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:17

Babootje schreef:
Je noemt nu allemaal zaken die niks te maken hebben met "generatie" maar gewoon met slecht management.
Je denkt toch niet dat ik mijn paarden op te krappe ijzers laat zetten? %)
Juist door mijn leeftijd en ervaring weet ik inmiddels wat goed management inhoudt. En uit diezelfde ervaring weet ik ook dat het vinden van een echt goede smid niet altijd makkelijk is. Een goede smid is ook best een flinke uitgave. Mijn paarden worden inderdaad warm beslagen door een kundige smid, waar ik heel tevreden mee ben.


Ninx schreef:
Dat weet ik niet, ik ken je immers niet persoonlijk....
Slecht management kan ook JUIST betekenen dat je paard maar op ijzers moet. Als je paard bijvoorbeeld veel binnen staat, op een klein oppervlak leeft, en dus relatief weinig beweging heeft is de voet vaak onderontwikkeld, en dus verzwakt en gevoelig... dan kunnen ijzers noodzaak worden.


Ik had het over de HKO voetjes die je noemde. Die krijg je in de regel door te krap gelegde ijzers. Zo'n smid komt er bij mij niet aan.
Veel bewegen is uiteraard belangrijk. Goede voeding met voldoende mineralen ook. Maar paarden die 24/7 buiten staan bewegen vaak juist heel weinig. Ik zie er genoeg die een dag lang niet uit dezelfde hoef van de wei komen. Is per paard zo ontzettend verschillend. En een goede balans in voeding is er ook niet altijd. Daar zijn onze weides te eenzijdig voor


Ik weet dan weer op mijn leeftijd dat het geen drol uitmaakt wie je bij je paard haalt, maar dan de kans van slagen groter is wanneer dit een echte vakidioot is, en je paard 24/7 maximaal kan bewegen.
Hoe meer je zelf weet, hoe meer je problemen in de kiem kan smoren of zelfs voorkomen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:20

Een goede smid kijkt naar de bewegingsafloop van het dier en kapt daar naar ook als ie ijzers zet. Hier eentje met platvoeten die consequent de opmerking krijgt dat hij gecorrigeerd moet worden. Dier is 17. De enige keer in zijn leven dat hij kreupel gestaan heeft was toen een ex-smid besloot hem te gaan corrigeren.
Een goede traditionele smid kijkt evenzeer naar wat de meest comfortabele stand is ook als dat niet de meest ideale is in "boekjes termen".

Ninx: Dat is zorgwekkend. Dat jij kreupelheid niet aan lijden linkt kennelijk.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:27

Babootje schreef:
Arabesk schreef:
Jaime Jackson zegt niets over niet ontwormen en niet vaccineren. Dat maken de paarden wappies ervan. Jaime Jackson is zelfs uitgesproken tegenstander van alternatieve geneeswijzen.

Klok horen luiden dus ... En geen idee waar de klepel hangt.

Er zijn allang succesverhalen van ijzerloze paarden ook hoog in de sport. Oa Charlotte dujardin en een springruiter weet de naam niet meer.


Citaat:
Ik beweer ook niet dat die er niet zijn. Prima om je paard ijzerloos te houden ALS HET KAN.
Maar in heel veel gevallen (eigenlijk de meeste) kan het niet.
En bij de meesten die hier in het topic zitten, en waarbij de paarden blootsvoets na lange tijd zonder ijzers nog steeds kreupel zijn ook niet. En om dan te zeggen dat je moet doorzetten vind ik om eerlijk te zijn dieptriest.


Ik denk dat het bij de meeste juist wel kan. Maar dan moet je niet steeds je paard opsluiten in een stal, een paard teveel laten bewegen op een krappe plek (rijbak), met verstand trainen en voeden..... dan kan het wel. Uitzonderingen daargelaten. Veel paarden zijn niet fit, en dat merk je het eerst aan de voeten. Door een ijzer te gebruiken merk je dit minder. Maar veelal is je probleem dan niet opgelost.

Citaat:
En paardenwappies? Bij alles wat je waar maar leest over deze meneer Jaime Jackson en zijn theorie van natuurlijk bekappen, hoort dieet en een natuurlijke wijze van paarden houden bij zijn theorie.
Uitgebreid omschreven in een groot aantal door hem uitgegeven boeken.


Klopt.... en deels ook een voorwaarde lijkt me. Een gezond paard heeft gezonde voeten. En de meeste paarden zijn helaas niet erg gezond. We houden ze vaak foutief.


Citaat:
Als een paard zijn hoeven niet recht afslijt heeft dat invloed op zijn stand en belasting en kan daardoor ook kreupelheid ontstaan. Dan zien de hoeven er misschien wel gezond uit, maar zegt dat niets over het bewegingsmechanisme van het paard. En in hoeverre belastings-/bewegingskreupelheid is meegenomen in zijn onderzoek, anders dan hoefziekten heb ik nog niet kunnen vinden.



Ninx schreef:
Weinig paarden slijten hun voeten recht af zoals weinig mensen hun voeten recht afwikkelen. Er is een grote verscheidenheid in bewegingspatronen en deze kunnen allen functioneel zijn.
In de humane topsport wordt er ook niet meer gestreefd naar de ideale bewegingsafloop maar de optimale bewegingsafloop voor dat individu.
Een dier (of mens) dus met schoeisel afdwingen recht af te wikkelen kan dus contra-productief zijn en blessures in de hand werken.


Je trekt toch alles van het ene uiterste in het andere.
Als er te grote verschillen in stand tussen het ene en andere been ontstaan, zodat het paard zich scheef gaat belasten kun je er maar beter wat aan doen om dat te voorkomen, voordat het steeds erger wordt. Ongelijk staan (vooral in hoogte) is gewoon heel slecht voor het bewegingsmechanisme).

Zo heb ik - jaja vanwege mijn leeftijd - wat meer ingezakte voeten en heb ik een steunzooltje nodig om mijn linkervoet te ondersteunen omdat ik anders last krijg van een slijmbeursontsteking in mijn heup. Vrij chronisch als ik er niet voor zorg dat mijn voet wat steun krijgt. Zeker als ik veel loop. Is dat dan afgedwongen? Zo zou je het kunnen zien. Of moet ik mijn voeten maar "de vrije loop" laten. Kan, maar dan moet ik elke dag aan de pijnstillers.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:33

Ninx schreef:
Ayasha schreef:
Ik krijg buikpijn van dit topic... Dat zoveel mensen een dier laten lijden omwille van hun principes.


Huh? Waar lees je dat? Ik heb daar blijkbaar overheen gelezen....

Misschien het hele topic lezen….vooral de beginpost. Paard loopt al 4 maanden kreupel na het verwijderen van de ijzers. De oplossing is dus ook gewoon weer een ijzer eronder slaan. Maar nee, de natuurlijk bekappen brigade heeft weer een andere oplossing waardoor het paard nog langer lijdt.

De echt goede natuurlijk bekapper is de bekapper die ook kan erkennen dat een ijzer soms beter kan zijn.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:39

Nou ik kan het er juist mee oneens zijn dat aanmodderen met ijzers soms erger is dan kiezen voor een paar maanden wat gevoelig lopen. Ik heb er echt top smeden bij gehad maar t wilde gewoon niet. Ook op ijzers bij tijd en wijlen gevoelig op het harde. Nu 3 maand zonder ijzers en met deels hoefschoenen. Jullie mogen heel kort door de bocht vertellen waar jullie blijer van worden..
Afbeelding
Afbeelding

Deze discussie is gewoon niet zwart wit te voeren… ik voel mee met ts en heb 3 jaar geprobeerd om op de traditionele manier er een fatsoenlijke voet onder te krijgen. Het wil gewoon niet…

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:40

Ayasha schreef:
Een goede smid kijkt naar de bewegingsafloop van het dier en kapt daar naar ook als ie ijzers zet. Hier eentje met platvoeten die consequent de opmerking krijgt dat hij gecorrigeerd moet worden. Dier is 17. De enige keer in zijn leven dat hij kreupel gestaan heeft was toen een ex-smid besloot hem te gaan corrigeren.
Een goede traditionele smid kijkt evenzeer naar wat de meest comfortabele stand is ook als dat niet de meest ideale is in "boekjes termen".

Ninx: Dat is zorgwekkend. Dat jij kreupelheid niet aan lijden linkt kennelijk.


Wat trek je toch bijzondere conclusies....

Ik zeg dat ik nergens lees wat jij beweert... ofwel: dat men het prima vindt dat een paard kreupelt en stimuleert dit vooral zo te laten.
Dus misschien kunnen we concluderen dat echt NIEMAND dit wenselijk vindt?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:42

Ninx schreef:
Wat trek je toch bijzondere conclusies....

Ik zeg dat ik nergens lees wat jij beweert... ofwel: dat men het prima vindt dat een paard kreupelt en stimuleert dit vooral zo te laten.
Dus misschien kunnen we concluderen dat echt NIEMAND dit wenselijk vindt?

Wanneer een paard kreupelt en je blijft aanmodderen op dezelfde manier als hoe ie kreupel geworden is dan accepteer je zijn lijden. Als er geen ijzers onder kunnen kan je op zijn minst plakijzers of schoenen laten aanmeten om dat lijden te verlichten tot de hoef hersteld is. Als je dat pas na vier maanden doet dan heb je IMO echt niet zoveel moeite met een paard dat pijn heeft.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:43

MarjanB schreef:
Nou ik kan het er juist mee oneens zijn dat aanmodderen met ijzers soms erger is dan kiezen voor een paar maanden wat gevoelig lopen. Ik heb er echt top smeden bij gehad maar t wilde gewoon niet. Ook op ijzers bij tijd en wijlen gevoelig op het harde. Nu 3 maand zonder ijzers en met deels hoefschoenen. Jullie mogen heel kort door de bocht vertellen waar jullie blijer van worden..
[ [url=m/4DW7GR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CKrktV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze discussie is gewoon niet zwart wit te voeren… ik voel mee met ts en heb 3 jaar geprobeerd om op de traditionele manier er een fatsoenlijke voet onder te krijgen. Het wil gewoon niet…


Ik zie dat deze voet nog op weg is naar 'beter worden' en daarmee wat zoekende is. Maar ik zie al verbetering van een heel aantal zaken.
Jij bent volgens mij ook een mooi voorbeeld van iemand die om het paard beter te krijgen echt allround verbetering zoekt.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:44

Vind je paard ook heel kort staan en kan mij voorstellen dat hij hierdoor gevoelige zolen heeft.
Hoefschoenen en schimmel zijn ook geen perfecte combi, maar ze kunnen wel de pijn verlichten.
Voorlopig zou ik dus ook op hoefschoenen overgaan en dan zoeken naar een andere bekapper die je paard niet zo kort zet. Naar wat ik kan zien loopt je paard ook volledig op de zool.
Om je een idee te geven van de natuurlijke draagrand van een paard. Hieronder mustang hoeven waarop je goed kunt zien waarop een paard van nature eigenlijk steunt.
Afbeelding

Ik zou zelf wel een termijn vastleggen waarop je wil dat je paard zonder ongemak kan lopen. Dus als je paard binnen de x aantal maand geen verbetering laat zien terug ijzers. Niet alle paarden kunnen zonder ijzers staan. Sommige paarden hebben zo een gevoelige zolen dat dat gewoon niet werkt. We hebben hier ook geen ruig stevig terrein en 24/7 op vochtig gras kan niet iedere hoef aan. Had ook heel graag het geld van de hoefsmid voor iets anders gebruikt, maar na 2 jaar tobben met gevoeligheid, herhaaldelijke hoefzweren op zelfs eens 2 voeten tegelijk een hoefzweer is er hier toch wel op ijzers overgegaan en eigenlijk had ik dat veel eerder moeten doen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:47

Ayasha schreef:
Ninx schreef:
Wat trek je toch bijzondere conclusies....

Ik zeg dat ik nergens lees wat jij beweert... ofwel: dat men het prima vindt dat een paard kreupelt en stimuleert dit vooral zo te laten.
Dus misschien kunnen we concluderen dat echt NIEMAND dit wenselijk vindt?

Wanneer een paard kreupelt en je blijft aanmodderen op dezelfde manier als hoe ie kreupel geworden is dan accepteer je zijn lijden. Als er geen ijzers onder kunnen kan je op zijn minst plakijzers of schoenen laten aanmeten om dat lijden te verlichten tot de hoef hersteld is. Als je dat pas na vier maanden doet dan heb je IMO echt niet zoveel moeite met een paard dat pijn heeft.


Okay, daar zijn we het dan over eens.

Toen ik mijn paard van de ijzers af haalde ben ik direct naar Hoofwear gereden en heb schoenen laten aanpassen. Ik ben daar nog meermalen terug geweest om alles over de gehele herstelperiode goed aan te pakken en echt goed passende schoenen te houden.

Iemand hier riep nog iets over geld... dat minder geld uit willen geven een motivatie is. Nou.... dat is hier niet aan de orde geweest hoor :D Hahaha, was het maar waar!

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:54

Een paard moet zeker geen pijn lijden zonder ijzers. Dan gaat er iets mis in het management.
Al lig ik er minder wakker van als het op het zachte goed loopt en misschien 15 passen per dag op het harde wat kort.

Het grootste deel van de paarden kan prima zonder ijzers. Ook sportpaarden, er worden zelfs Olympische medailles gehad door springpaarden op blote voeten.
Er schijnt een Zweeds onderzoek te zijn waaruit blijkt dat dravers op blote voeten beter presteren.

Wel leuk een retro discussie!

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:00

Op zand kan bijna ieder sportpaard zonder.
Het is anders op nat gras.
En dan merk je ook nog verschil per dier.
De ene loopt zo door, de ander gaat twijfelend zijn passen zetten. Dat laatste werkt niet dan.

Ik ben altijd blij als paarden zonder kunnen, ja wel lekker goedkoop :D
Maar als de smid of DA aangeeft het is voor dit dier (tijdelijk) beter met, dan komen er onder.
En dan heb ik zelf ook nog fijne ervaring met kunststof. Maar die kunde heeft niet iedere smid die mooi onder te kunnen zetten.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:05

fransje23 schreef:
Een paard moet zeker geen pijn lijden zonder ijzers. Dan gaat er iets mis in het management.
Al lig ik er minder wakker van als het op het zachte goed loopt en misschien 15 passen per dag op het harde wat kort.

Het grootste deel van de paarden kan prima zonder ijzers. Ook sportpaarden, er worden zelfs Olympische medailles gehad door springpaarden op blote voeten.
Er schijnt een Zweeds onderzoek te zijn waaruit blijkt dat dravers op blote voeten beter presteren.

Wel leuk een retro discussie!


Het Olympische gouden springteam stond ook blootvoets, dus dat zie je wel steeds meer :j

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:44

Zonder ijzers hoeft een paard geen pijn te lijden, immers er zijn schoenen, plakschoenen of plakijzers beschikbaar. Roepen dat klompen de beste oplossing zijn als er allang sportschoenen bestaan is echt achterhaald

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:02

Arabesk schreef:
Zonder ijzers hoeft een paard geen pijn te lijden, immers er zijn schoenen, plakschoenen of plakijzers beschikbaar. Roepen dat klompen de beste oplossing zijn als er allang sportschoenen bestaan is echt achterhaald


Het vraagt wel goed management en geld.


Paard van ts heeft schijnbaar WLD die niet voldoende behandeld wordt.
Denk dat daar al veel winst meevalt te halen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:20

Paarden kosten sowieso geld :+ en rondom beslaan is ook best een prijzige grap

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:36

fransje23 schreef:
Een paard moet zeker geen pijn lijden zonder ijzers. Dan gaat er iets mis in het management.
Al lig ik er minder wakker van als het op het zachte goed loopt en misschien 15 passen per dag op het harde wat kort.

Het grootste deel van de paarden kan prima zonder ijzers. Ook sportpaarden, er worden zelfs Olympische medailles gehad door springpaarden op blote voeten.
Er schijnt een Zweeds onderzoek te zijn waaruit blijkt dat dravers op blote voeten beter presteren.

Wel leuk een retro discussie!


Heb je dit onderzoek? Voeten op de baan slijten heel hard dus mijn ervaring is dat de dravers die op blote voeten koersen tussen de koersen door op ijzers staan namelijk. Dat ze met minder gewicht aan hun voet beter presteren is niet hetzelfde als dat dat uiteindelijk beter is voor de voet :o

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:04

Mijn post was een mooie reminder voor mezelf, hield niet voor niets een slag om de arm :D
Had toevallig van de week een artikel gelezen waarin dit onderzoek genoemd werd :D

Denk dat het over dit onderzoek ging https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/asj.13380

En ja, ik weet dat ze tussen door vaak weer op ijzers gaan.

De springpaarden op blote voeten gaan voor concoursen op gras ook op ijzers ivm kalkoenen.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:06

Arabesk schreef:
Paarden kosten sowieso geld :+ en rondom beslaan is ook best een prijzige grap


Zeker. En dan op tijd beslaan en niet wachten tot de ijzers van de hoeven groeien scheelt ook flink. :D

Ik denk dat we het beste met onze paarden voor hebben. Zonder ijzers super als dat kan. Met ijzers is ook prima als het niet kan. En het ligt echt aan de belasting en het gebruik van het paard of het kan of niet. Paarden in het wild worden niet belast, dus dan zullen de hoeven anders slijten.
Ik kan me ook voorstellen dat in de draversport het vrijwel onmogelijk is. Dan slijten de paardenhoeven zo hard. Maar vergis je ook niet in het zand van de rijbak. Als je MC2 zand hebt dan slijten hoeven ook best hard (is wat grover zand).
Gelukkig is onze stapmolen met een laagje zand. Paddocks idem. De wei dan niet, maar daar kunnen ze echt alleen in het zomerseizoen op. Dus het is zelf goed kijken wat er nodig is.
Mijn paarden hebben alleen ijzers voor. In de zomer zouden ze mogelijk best zonder kunnen; onze merrie heeft langzaam groeiende hoeven en slijt ze harder dus doe ik liever niet. Onze ruin zou zonder kunnen in de zomer. maar ik ben niet zo voor heel veel veranderen als het allemaal goed gaat.