Zwakke achterhand of iets anders?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:30

Ik heb ook geen röntgenogen, maar als ik dit dier zie lopen, en met mijn ervaring, zou ik gokken op kissing spines. En daar wil je géén osteopaat laten aan trekken.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:00

linda_arnold schreef:
De osteo stuurt je naar de dierenarts en de dierenarts wellichtna foto’s voor onderhoud naar de osteo. Dat is €100 extra.


Je mag hopen dat een osteo hier zich niet aan waagt. Tenslotte kan iedereen zich zo noemen. Het zou ook kunnen dat er nog even wat extra uit de portemonnee wordt gevraagd. Of nog erger, een prutser gaat aan dat paard zitten trekken waardoor het alleen maar erger wordt :(

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 15:08

CaptainJS schreef:
Ik zou eerst afwachten wat de osteopaat zegt en dan naar de DA. Niet druk maken over dingen die er misschien wel of niet kunnen zijn. En dat verkeerd aanspringen kan ook vanuit de balans zitten.


Dat is het plan :)
Onze ostiopaat is geapt, en fysio nu ook.

En het appen kost niks bij ons :) we vragen om advies, niet of ze hem meteen willen behandelen.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:10

Toch jammer dat er voor dit traject gekozen wordt. Met appen wordt niks opgelost. Bovendien hebben je osteopaat en fysio geen röntgen ogen

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:21

Odin18 schreef:
CaptainJS schreef:
Ik zou eerst afwachten wat de osteopaat zegt en dan naar de DA. Niet druk maken over dingen die er misschien wel of niet kunnen zijn. En dat verkeerd aanspringen kan ook vanuit de balans zitten.


Dat is het plan :)
Onze ostiopaat is geapt, en fysio nu ook.

En het appen kost niks bij ons :) we vragen om advies, niet of ze hem meteen willen behandelen.

En als het advies van de osteopaat en/of fysio is dat je de dierenarts moet inschakelen, doet je moeder dit dan wel? Ik begrijp uit je beginpost dat hij altijd vreemd/slecht gelopen heeft, en sinds hij onder zadel is nog slechter is geworden. Dan snap ik niet waarom hij nog niet eerder in een kliniek is geweest. Niet goed is niet goed. Jouw instructie zou zich even op het hoofd moeten krabben, want hun taak had toch geweest om het te signaleren en jou goed advies te geven: niet erop, maar dierenarts inschakelen.

Ik vind het erg goed van je dat je er zoveel tijd en energie in steekt om hem te helpen, maar tegelijkertijd vind ik het jammer dat je moeder niet doorheeft dat je bij het begin moet beginnen: bij de dierenarts van een goede kliniek.

tamary

Berichten: 29230
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:42

1e lijns gezondheidszorg voor dieren is de DA, spoed is ook DA en via verwijzing kliniek, 2e lijns is kliniek, fysio, osteo, etc. Zelfde als voor mensen eigenlijk, alleen heten ze daar huisarts, 112 en ziekenhuis. Dus stel jezelf de vraag : als dit voor mijzelf/mijn kind was, wie bel ik dan?

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:51

Daan13 schreef:
Persoonlijk zou ik deze opladen en bij een kliniek uitladen..

Daar kunnen ze veel meer en gerichter zoeken dan een dierenarts thuis laten komen.


Niet perse hoor, ik heb zo'n super dierenarts die alles kan. Röntgen, echo etc. Ideaal en het is stukken goedkoper.
Als ik hem ziet lopen zou ik aan de rug of het bekken denken.

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 16:01

ALLEMAAL.

Ik weet, DA hoort eerste stap te zijn.
Maar ik en mijn moeder hebben voor het eerst een paard!

Ik heb haar verteld dat odin door de DA nagekeken moet worden.

MAAR mijn moeder wil dit ook nog van iemand anders horen. Want IK heb nu 70 keer gehoord dat hij naar de DA moet. ( in 2 weken)
Maar mijn moeder hoorde dit pas eergisteren.

Ze moet het nog allemaal verwerken. En ze wil graag nog van iemand anders ( in het echt) horen dat het een goed idee is om hem naar een DA te brengen.

Odin staat nu rustig op stal, op rust. Hij heeft geen pijn. En staat op een track in de ochtend.

Dus ik ga het fixen. Maar niet alles in 1 keer. Ik wil namelijk ook niet mijn moeder volstouwen met info dat ze zich afsluit. En dus dan komen we nergens.

Bedankt allemaal.

Ik hou jullie up to date.

Maar stop even met zeggen dat hij NU naar de DA moet.
Dat heb ik nu vaak genoeg aangehoord :)


Ik wacht dus eventjes op mijn fysio en ostio. Wat die andwoorden. En dan gaan we verder kijken wat we gaan doen
Nogmaals bedankt!

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:04

Klopt de leeftijd in je profiel TS? Je bent 20? Dan kun je toch zelf actie ondernemen?

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:07

Hoezo moet je moeder verwerken dat een paard medische zorg nodig heeft?

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:09

dames/heren
Jullie kunnen nu wel doorgaan over leeftijd ts of wat moeder beslist.
Maar dat gaat niet helpen.
Ben blij dat de moeder openstaat na een jaar tobben verder te kijken.
En hopelijk stuurt de osteo dan door.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:11

Ik vind het best kwalijk dat mensen die geen verstand van paarden hebben een paard hebben. (Idem voor hond, kat, konijn etc overigens) Op zijn best zou zo iemand een deskundige in zijn omgeving hebben om raad te vragen. Ik begrijp dat TS op haar instructeur vertrouwt en het is jammer dat die er blijkbaar ook geen verstand van heeft.
TS; hoe doe je dit met andere zaken, wie vraag je dan? Heb je een stadhouder waar je dingen aan kunt vragen?

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:12

Ik herken de situatie wel van mij vroeger. Zus en ik hadden een paard gekregen van ouders en succes ermee. Zij wisten net als ik weinig van paarden om goede keuzes te maken, echter haalden wij wel een dierenarts erbij.

Ik mag aannemen dat een goede osteopaat of fysio het juiste advies geeft en niet zomaar wat gaat aanrommelen.
Succes TS

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 16:15

Kinke schreef:
Klopt de leeftijd in je profiel TS? Je bent 20? Dan kun je toch zelf actie ondernemen?


Nee had de verkeerde leeftijd ingevuld ben 16 haha

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 16:16

Anna79 schreef:
Ik vind het best kwalijk dat mensen die geen verstand van paarden hebben een paard hebben. (Idem voor hond, kat, konijn etc overigens) Op zijn best zou zo iemand een deskundige in zijn omgeving hebben om raad te vragen. Ik begrijp dat TS op haar instructeur vertrouwt en het is jammer dat die er blijkbaar ook geen verstand van heeft.
TS; hoe doe je dit met andere zaken, wie vraag je dan? Heb je een stadhouder waar je dingen aan kunt vragen?


Wij hebben ook deskundigen die wij raadplegen, maar daar hebben wij nog geen andwoord op:)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:17

Kinke schreef:
Klopt de leeftijd in je profiel TS? Je bent 20? Dan kun je toch zelf actie ondernemen?
TS is minderjarig schrijft ze in de openingspost.
Veel mensen melden zich aan als meerderjarige met de gedachte dat ze anders niet op een forum terecht kunnen (bij sommige forums is dat idd zo).

Ik vind niet dat we moeten blijven doordrammen. Als de osteopaat goed is en niet aan eigen portemonnee denkt zal deze echt niet zomaar gaan "behandelen" maar doorsturen naar een dierenarts.

Mijn osteopaat heeft dit ook gedaan, ze heeft de achterbenen van mijn paard niet gedaan omdat mijn paard wat gevoelig reageerde bij aanraken van de knie.


Wie we wel iets kwalijk kunnen nemen is de instructrice. Die moet toch ook zien dat er meer mis is dan enkel zwakke achterhand.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 05-05-22 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:17

Kinke schreef:
Klopt de leeftijd in je profiel TS? Je bent 20? Dan kun je toch zelf actie ondernemen?

Ze heeft al eerder aangegeven dat ze 16 is. Dus ze is helaas afhankelijk van haar ouders en kan niet zelf dingen ondernemen.

Dat is in dit geval echt heel jammer, want ik ben het er ook volkomen mee oneens eerst een osteopaat te laten komen, ik denk dat dat veel schade kan doen, maar haar moeder beslist.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:20

marleen_88 schreef:
Ik herken de situatie wel van mij vroeger. Zus en ik hadden een paard gekregen van ouders en succes ermee. Zij wisten net als ik weinig van paarden om goede keuzes te maken, echter haalden wij wel een dierenarts erbij.

Ik mag aannemen dat een goede osteopaat of fysio het juiste advies geeft en niet zomaar wat gaat aanrommelen.
Succes TS


Dat denk en hoop ik ook wel. Maar uiteindelijk is een fysio of osteopaat in alle gevallen meer ervaren dan TS en haar moeder.
Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt TS.
Heb je verder nog veel/ervaren stalgenoten? Misschien kan je daar ook eens mee in gesprek gaan. Kan je alleen maar weer van leren.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:22

Odin18 schreef:
Anna79 schreef:
Ik vind het best kwalijk dat mensen die geen verstand van paarden hebben een paard hebben. (Idem voor hond, kat, konijn etc overigens) Op zijn best zou zo iemand een deskundige in zijn omgeving hebben om raad te vragen. Ik begrijp dat TS op haar instructeur vertrouwt en het is jammer dat die er blijkbaar ook geen verstand van heeft.
TS; hoe doe je dit met andere zaken, wie vraag je dan? Heb je een stadhouder waar je dingen aan kunt vragen?


Wij hebben ook deskundigen die wij raadplegen, maar daar hebben wij nog geen andwoord op:)

rot om te zeggen, maar de deskundige in je omgeving zijn dat zo te lezen al een jaar niet geweest.
Dit paard had niet verder gereden mogen worden.
Toen hadden de mensen in jou omgeving al aan de bel moeten trekken.
Dus deze zogenaamde deskundige hebben net zoveel deskundigheid als jullie zelf... niets.
Dus laat die mensen wat dat betreft voortaan vallen en zoek mensen in je omgeving die jullie echt verder kunnen adviseren en helpen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:26

DuoPenotti schreef:
rot om te zeggen, maar de deskundige in je omgeving zijn dat zo te lezen al een jaar niet geweest.
Dit paard had niet verder gereden mogen worden.
Toen hadden de mensen in jou omgeving al aan de bel moeten trekken.
Dus deze zogenaamde deskundige hebben net zoveel deskundigheid als jullie zelf... niets.
Dus laat die mensen wat dat betreft voortaan vallen en zoek mensen in je omgeving die jullie echt verder kunnen adviseren en helpen.


Hier ga ik volledig in mee. Denk dat de deskundigen niet zo deskundig zijn, anders zouden ze niet iemand een jaar lang op een kreupele pony laten rijden zonder er iets over te zeggen.
Enfin, hopen dat de osteo eerlijk is en de moeder van TS kan overtuigen dat er een echte dierenarts naar deze pony komt kijken, vooraleer hij volledig naar de vaantjes is.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:30

Kinke schreef:
Klopt de leeftijd in je profiel TS? Je bent 20? Dan kun je toch zelf actie ondernemen?


Ik vind dat jullie wel een beetje drammen. Ook al is TS 20, dan nog, als ze samen met haar moeder een paard heeft, en wellicht ook samen de kosten dragen, zal je dit soort dingen moeten overleggen.....

En ja, ook ik zou naar een kliniek rijden, maar TS klinkt echt wel of ze het beste voor heeft met het paard. Maar als je samen een paard hebt, zal je ook samen bepaalde besluiten moeten nemen.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:46

ik ben niet aan het drammen, ik had gemist dat de TS 16 is

Yom
Berichten: 3807
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:51

Even maar een post van moeder tot moeder...ik weet heel goed dat je niet weet wat de beste weg is als je er geen verstand van hebt. Had ik ook niet en gaandeweg moest ik veel leren en heb ik regelmatig mijn neus gestoten en geld vergooid.
De paardenwereld is niet altijd even betrouwbaar hoor je dan, dus ja wie zegt dat je dan maar meteen naar een DA moet gaan

Maar ik als leek, zie dat het niet zo best gesteld is met paardlief en er een goed onderzoek moet komen. Onderzoek wat je osteo deels wel kan doen, maar het is hier nodig om zo goed te onderzoeken dat het de pet vd osteo te boven gaat

Heb je vertrouwen in je osteo? Vraag dan daaraan welke DA je in jullie omgeving het beste kunt nemen. Of vraag op stal naar goede ervaringen zodat je weet dat je een fijne en goede DA krijgt.

Geloof me maar dat het nu even sonde geld is om eerst de osteo te laten komen die maar een deel kan onderzoeken

Succes!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:57

Een osteo kan niks onderzoeken. Dat is (in de meeste gevallen) geen dierenarts!

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:21

TS, je geeft aan dat je moeder en jij er niet zoveel verstand van hebben. Hoe heb je dan de osteopaat en fysio gekozen?