Zwakke achterhand of iets anders?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 19:35

DuoPenotti schreef:
MyWishMax schreef:
Ik zou de zadelmaker afbellen en de dierenarts bellen. Het 2e longeerfilmpje vind ik hem niet fijn lopen, maar de 2 rijfilmpjes echt heel slecht. Niet doorrijden, maar eerst uit laten zoeken waarom.

Ik vind het bizar slecht trouwens dat 2 instructeurs hier gewoon mee door blijven gaan
.

dit vind ik nog wel het ergste geloof ik.

Ts heeft les omdat ze ervaring mist, dus vraagt hulp.
Prima helemaal top.

Maar dan moeten instructie toch echt zeggen dit klopt niet.
Hun deskundigheid is dan ook -10. Verschrikkelijk.
Gelukkig vraagt ts hier verder en pakt ook alles fijn op. Dikke pluim.


Bedankt! Blij dat dit soort sites bestaan. ;)

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:40

Bij de fimpjes onder het zadel lijkt het alsof hij met de achterhand blijft stappen, het zou me niet verbazen dat hij de kracht mist of pijn heeft om het ruitergewicht te dragen.

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:47

Odin18 schreef:
Bedankt! Blij dat dit soort sites bestaan.

Mensen als jij zijn hier heel erg welkom, ik vind echt geweldig hoe je dit oppakt, en zo liefdevol naar je paardje toe :+:

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 08:27

Hi allemaal!

Ik heb het met mijn moeder besproken.

En wij hebben besloten eerst het aan de ostiopaat te vragen. En als die zegt dat er iets mis is en het niet zelf kan fixen. Zullen we hem naar een DA brengen.

Ik hou jullie up to date!

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:45

Goed dat je het hier vraagt!

Je bent dan wel dubbel geld kwijt. Want met een osteopaat ga je dit niet oplossen, echt niet. Een osteopaat kan veel zien en denken maar kan verder niet in het lichaam kijken.

Ook bij het laatste longeerfilmpje vind ik hem niet rad.

Hier ook eentje gehad die zo liep. Osteopaat kwam hem elke keer losmaken, hij bleek toch weer vast te zitten in zijn bekken en rug. Heel leuk dat ze hem dan weer losmaakt, maar het probleem zat in zijn nek waardoor hij ging overcompenseren en heel zijn bekken vastzette. Je kan nu dan tijdelijk even wat oplossen maar als het probleem ergens anders zit, kom je geen steek verder behalve een lege portemonnee. :)
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 05-05-22 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 08:46

Amado7 schreef:
Goed dat je het hier vraagt!

Je bent dan wel dubbel geld kwijt. Want met een osteopaat ga je dit niet oplossen, echt niet. Een osteopaat kan veel zien en denken maar kan verder niet in het lichaam kijken.


Klopt, maar mijn moeder staat nog niet open voor een DA. Ik heb het gisteren aan haar verteld dat ik mij zorgen maak.

Ze wil dus eerst het van iemand anders horen voordat ze actie onderneemt :)

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:47

Nee die loopt echt niet goed, is hij ooit hoefbevangen geweest? het zou me namelijk niet verbazen als hij achter "raar" loopt om voor te ontlasten.

Laat je moeder dit topic lezen, de reacties zijn unaniem.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:49

Lastig he als je afhankelijk bent van je ouders hierin.
Maar een ostheo kan alleen maar voelen en kijken, ze kunnen er niet in kijken. Daarnaast is ostheo een vrij beroep, iedereen kan zich zo noemen en het vak uitoefenen helaas ( en ja er zijn er ook die wel een gedegen opleiding hebben gevolgd. Maar ook hun kunnen niet in je paard kijken).

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:49

Heb mijn post nog even aangepast :) Lastig als je moeder nog niet open er voor staat. Misschien is het een idee om dit topic aan je moeder te laten lezen ?

Ik ben absoluut voor osteopaten, hier verrichten ze wonderwerken :D Maar wij zijn een hoop geld lichter omdat we de osteopaat lieten komen en na een hele poos pas de DA. Die het probleem kon oplossen en daardoor ook de gevolgen die in zijn achterhand openbaar kwamen terwijl het probleem aan de voorkant zat. Ondanks dat de osteopaat aan zijn nek kon zitten, alles los kon maken, bleek hij op de foto toch een flinke nekblessure te hebben. Dan kom je niet veel verder met een osteopaat.

MyWishMax

Berichten: 25464
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:53

Jammer dat je moeder niet mee wil werken. Hopelijk is het een goede osteopaat die bij dit beeld weigert te behandelen. Een goede wil namelijk eerst uitgesloten hebben dat er iets erger aan de hand is wat de da moet bekijken en behandelen, omdat je het anders met een behandeling dus erger kan maken.

Mijn fysio/osteopaat behandelt veel paarden, maar bij duidelijke kreupele dieren of wanneer er te heftige reactie op het lijf is moeten ze wel eerst gezien zijn door een dierenarts.

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:10

Ik snap niet zo goed waarom je moeder wel een osteopaat wil maar geen dierenarts? Een osteopaat is ook al gauw €100 en dat geld gooi je nu weg want die gaat sowieso zeggen dat je de dierenarts moet inschakelen.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:14

Ik begrijp dat jij het ermee moet doen, maar is inderdaad 100 euro weg....
Ik ben iemand die best graag een osteo laat komen, maar dan is dat bij kleinere dingetjes als dat je merkt dat ze wat stijf zijn. Ineens niet meer fijn 1 kant op galopperen, minder goed buigen 1 kant in.
Dan is dat top.
Bij kreupelheid komt hier een dierenarts.

Nu weet ik niet waar je vandaan komt, maar in Limburg (vast ook elders) zit een osteo die ook dierenarts is.
Misschien zoeken naar zo'n persoon?
Dan heeft je moeder wat ze wil en jij ook :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:14

Osteopaat is weggegooid geld. Zou eerder direct dierenarts raadplegen.

Tevens kan een osteopaat niet alles. Mijn jong paard is bekeken door osteopaat en behandeld. Bleef echter met spanning lopen.

Dan fysiotherapeut laten komen, deze zag zoveel meer dan de osteopaat toen zag en door de fysiotherapeut loopt mijn paard veel ontspannender.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:23

Zorg er dan in ieder geval voor dat je een osteo laat halen die ook een dierenarts is. Doordat het een vrij beroep is, vind ik dat sowieso een vereiste. Er zijn fantastische osteo’s die veel zien, maar ook een hele hoop die niet zoveel zien.

Daarnaast gaat een osteo behandeling weinig opleveren als er intern iets mis is. Een paard dat kreupel loopt, compenseert hoe dan ook ergens door zich vast te zetten. Dat kan wel losgemaakt worden, maar zal zich net zo snel weer vastzetten zolang het onderliggende probleem niet is opgelost.

Ik hoop dat je een goede osteo vind die weet wanneer die een paard moet doorsturen naar een dierenarts.

Verder mijn complimenten TS dat je je gevoel volgt ondanks dat je omgeving anders roept! Misschien is het inderdaad een idee om je moeder het topic te laten lezen. Er zitten hier zoveel doorgewinterde paardeneigenaren die hier unaniem zeggen dat er een DA bij moet komen.

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 10:00

Suliko schreef:
Zorg er dan in ieder geval voor dat je een osteo laat halen die ook een dierenarts is. Doordat het een vrij beroep is, vind ik dat sowieso een vereiste. Er zijn fantastische osteo’s die veel zien, maar ook een hele hoop die niet zoveel zien.

Daarnaast gaat een osteo behandeling weinig opleveren als er intern iets mis is. Een paard dat kreupel loopt, compenseert hoe dan ook ergens door zich vast te zetten. Dat kan wel losgemaakt worden, maar zal zich net zo snel weer vastzetten zolang het onderliggende probleem niet is opgelost.

Ik hoop dat je een goede osteo vind die weet wanneer die een paard moet doorsturen naar een dierenarts.

Verder mijn complimenten TS dat je je gevoel volgt ondanks dat je omgeving anders roept! Misschien is het inderdaad een idee om je moeder het topic te laten lezen. Er zitten hier zoveel doorgewinterde paardeneigenaren die hier unaniem zeggen dat er een DA bij moet komen.



Haaaaai,

Ik heb de link al vanaf het begin naar haar gestuurt. Ze leest af en toe mee.

Mijn moeder is echt een super mam.

Maar dit is de eerste keer dst we een paardje hebben. En dus weten we niet alles.

Daarom wil mijn moeder het aan de ostio vragen. Wij hebben het filmpje gestuurt in de 1e post :)

Dus ik snap dat jullie het weggegooid geld vinden. Maar als het mijn moeder en mij meer inkijk geeft op wat we moeten doen vind ik dat super.

Onze ostio is opgeleid hiervoor en heel erg eerlijk ( ook super lief) als zij vind dst er een DA bij komt zullen we dit doen.

( nu wil ik dit zoiozo )

Maar ik ga er nu evtnejs mee akkoord omdat mijn moeder ook niet paardenkenner is. En ook zij al een jaar aanhoord dat het een zwakke achterhand is. En nu in 2 dagen te horen krijgen dat het mischien heel erg is.

Mijn moeder is echt super en zou alles voor odin doen. Maar ze moet eerst eventjes het laten inzinken en horen van iemand anders dan haar dochter denk ik haha.

Super bedankt allemaal!

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:24

Odin18 schreef:
Haaaaai,

Ik heb de link al vanaf het begin naar haar gestuurt. Ze leest af en toe mee.

Mijn moeder is echt een super mam.

Maar dit is de eerste keer dst we een paardje hebben. En dus weten we niet alles.

Daarom wil mijn moeder het aan de ostio vragen. Wij hebben het filmpje gestuurt in de 1e post :)

Dus ik snap dat jullie het weggegooid geld vinden. Maar als het mijn moeder en mij meer inkijk geeft op wat we moeten doen vind ik dat super.

Onze ostio is opgeleid hiervoor en heel erg eerlijk ( ook super lief) als zij vind dst er een DA bij komt zullen we dit doen.

( nu wil ik dit zoiozo )

Maar ik ga er nu evtnejs mee akkoord omdat mijn moeder ook niet paardenkenner is. En ook zij al een jaar aanhoord dat het een zwakke achterhand is. En nu in 2 dagen te horen krijgen dat het mischien heel erg is.

Mijn moeder is echt super en zou alles voor odin doen. Maar ze moet eerst eventjes het laten inzinken en horen van iemand anders dan haar dochter denk ik haha.

Super bedankt allemaal!


Ik snap dat je afhankelijk bent van je moeder. Maar als in dit topic nu heel veel mensen zeggen dat je er beter een dierenarts bij kunt halen ipv een osteophaat. Deze mensen, in ieder geval de meeste, hebben al jaren paarden. Waarom dan zoveel geld uitgeven aan een osteophaat om vervolgens het zelfde advies te krijgen wat je hier, meerdere malen, gratis krijgt. Een osteophaat is ervoor opgeleid maar is nog altijd geen dierenarts, uitzonderingen daar gelaten. Bedenk wel dat als er echt iets ernstigs aan de hand is, de behandeling van een osteophaat juist heel veel kan verklooien.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:31

Ik vind het super wat je voor je paardje doet.
Je moeder moet wel ff in de oren knopen dat een dierenarts de 1e stap is. Die hebben daar een studie voor gevolgd, een osteo is zoals al benoemd een vrij beroep.
Met de hond en kat ga je toch ook naar een DA als er iets niet klopt? ik snap niet waarom bij het paard dat niet zo is bij haar.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:34

Eerst even zeggen dat ik je een erg lief persoon vind, die het goed voor heeft met Odin. :knuffel:
Maar hier zou van mij geen osteopaat mogen aankomen vooraleer ik weet wat er aan de hand is. Het dier loopt op het laatste longeerfilmpje ook niet zuiver, maar onder zadel ronduit kreupel. Als er echt iets ernstigs aan de hand is, wat ik ook vermoed, gezien de kreupelheid al een jaar aansleept, bv kissing spines, dan kan de osteopaat met haar behandeling meer kwaad doen dan goed. Kissing spines is als een hernia bij mensen. Dan laat je ook geen kraker aan je rug trekken. En er bestaan heel wat goede osteopaten, maar nog heel veel meer kwakzalvers. Iedereen mag zich namelijk paardenosteopaat noemen als hij daar zin in heeft, na 3 avondlessen. Je hoeft daarvoor geen medische opleiding gehad te hebben.
Ik begrijp de insteek niet heel goed. Een osteopaat werkt ook niet gratis, en een gewoon kreupelheidsonderzoek bij een gewone dierenarts kost echt niet meer dan een osteopaat.
Het is erg vervelend dat jij hier geen zeggenschap over hebt, en ik vind het zeer zeer erg dat werkelijk NIEMAND van je instructrices gezegd heeft: meid, jouw pony is hartstikke kreupel, bel gauw de DA en stap er niet meer op. Dus ik begrijp jouw mam ook, als ze al de hele tijd hoort dat de pony zwak is in de achterhand, dan gelooft zij dat.
Jammer voor de pony en jammer voor jou.

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 12:04

sevke schreef:
Eerst even zeggen dat ik je een erg lief persoon vind, die het goed voor heeft met Odin. :knuffel:
Maar hier zou van mij geen osteopaat mogen aankomen vooraleer ik weet wat er aan de hand is. Het dier loopt op het laatste longeerfilmpje ook niet zuiver, maar onder zadel ronduit kreupel. Als er echt iets ernstigs aan de hand is, wat ik ook vermoed, gezien de kreupelheid al een jaar aansleept, bv kissing spines, dan kan de osteopaat met haar behandeling meer kwaad doen dan goed. Kissing spines is als een hernia bij mensen. Dan laat je ook geen kraker aan je rug trekken. En er bestaan heel wat goede osteopaten, maar nog heel veel meer kwakzalvers. Iedereen mag zich namelijk paardenosteopaat noemen als hij daar zin in heeft, na 3 avondlessen. Je hoeft daarvoor geen medische opleiding gehad te hebben.
Ik begrijp de insteek niet heel goed. Een osteopaat werkt ook niet gratis, en een gewoon kreupelheidsonderzoek bij een gewone dierenarts kost echt niet meer dan een osteopaat.
Het is erg vervelend dat jij hier geen zeggenschap over hebt, en ik vind het zeer zeer erg dat werkelijk NIEMAND van je instructrices gezegd heeft: meid, jouw pony is hartstikke kreupel, bel gauw de DA en stap er niet meer op. Dus ik begrijp jouw mam ook, als ze al de hele tijd hoort dat de pony zwak is in de achterhand, dan gelooft zij dat.
Jammer voor de pony en jammer voor jou.


Bedankt voor het andwoorden!

Ik heb even de symptomen opgezogen van kissing spines. Maar hij vertoont er 1.5. Hij doet heel soms lummilig aanspringen en dsn zijn hij gekruist in de gallop ( is 2 keer gebeurt)

En hij houd zijn staart scheef.

Maar zou ik mij hier dsn meteen zorgen over moeten maken?

Hij is namelijk niet gevoelig op zijn Rug

Bowo
Berichten: 2838
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:11

Het (veel) erger worden van de klachten tijdens het rijden, wanneer er dus meer gewicht op de rug komt, is ook symptoom van KS. Samen met de wegdrukte rug en het niet kunnen ondertreden van de achterbenen, zou KS me niet verbazen.

Maar goed, ik heb geen röntgenogen en zeer beperkte info, dus het kan ook zeker iets heel anders zijn.

Moet je je zorgen maken? Tja, daar heb je niet zoveel aan :) Je weet niet wat er aan de hand is en wat er wel of niet aan gedaan kan worden etc. Je moet vooral zorgen dat je er achter komt wat de oorzaak is.

CaptainJS

Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:11

Ik zou eerst afwachten wat de osteopaat zegt en dan naar de DA. Niet druk maken over dingen die er misschien wel of niet kunnen zijn. En dat verkeerd aanspringen kan ook vanuit de balans zitten.

Babootje

Berichten: 26438
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:19

Avalanche schreef:
Deze pony lijkt mij niet atactisch.

Aan de longe is hij slap van achter, maar wel zuiver. Met ruiter overduidelijk kreupel.

Nu is het longeerfilmpje wel oud, dus daar zou ik een recent filmpje wel van willen zien. En bij een kreupelheid altijd beginnen bij de DA.


Aan de longe vind ik m ook niet zuiver. Ook niet in het eerste filmpje waar hij nog onbereden was.
Ik zou geen geld meer uitgeven aan osteopaten en masseurs, dat is echt zonde van je geld. Maar direct naar de DA. Eerst maar eens kijken wat er aan de hand is.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:39

Vooropgesteld dat ik de reactie van moeders wel begrijp ( mijn ouders waren destijds ( nu nog) ook leek en zagen ook geen reden tot paniek in de dingen die ik zag. Het verschil lag wel dat ik alles zelf betaalde. Dus de dierenarts ook. ). Sluit ik me aan bij de rest. De stappen omdraaien.

Het spreekuur van de (paarden) dierenarts gaat je uiteindelijk besparen. Hij/zij kan de osteo gericht laten werken.

De osteo stuurt je naar de dierenarts en de dierenarts wellichtna foto’s voor onderhoud naar de osteo. Dat is €100 extra.

Maar je moeder moet zelf dat ‘financiële’ licht zien, daar kun je je inderdaad moeilijk in opdringen als je het zelf mogelijk niet financiert.

Als ik je filmpjes bekijk zie ik geen slappe achterhand. Wel een kreupel paard. Met de kennis van jou instructie vraag ik me ook af hoe passend jou zadel is en hoe geïrriteerd Odin zijn rugspier is.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 05-05-22 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:40

TS, als eerste respect hoe je hier reageert. Met veel respect voor iedereen, daar kunnen er nog een hoop wat van leren. En je hebt het beste met je paardje voor.

Mijn paardje liep laatst ook niet helemaal 100 en ben naar de kliniek geweest.
Consult, kreupelheidsonderzoek, verschillende röntgen foto´s gemaakt en aanvullende echo.
Uiteindelijk betaalde ik hiervoor € 265,05 maar had wel een goede bewezen diagnose. Hetgeen de ostheo mij niet had kunnen geven.
Later voor de ostheo toen ze hersteld was:
1e bezoek + behandeling € 110
2e bezoek + nabehandeling € 105

Nu was ik uiteindelijk € 480 kwijt en het probleem was in mijn geval opgelost.
Maar had ik eerst de ostheo haar laten behandelen was de kans groot geweest dat ze op voorhand ook al 2 behandelingen had gehad. Dan waren de kosten nog hoger opgelopen (want dan was ik € 695 kwijt geweest).
Nu had in mijn geval niet veel kwaad gekund maar dat is niet altijd het geval. Soms kan een behandeling juist verkeerd uitpakken. En mocht het echt iets van Kissing spines zijn, dan moet daar niet aan gekloot worden.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:59

Persoonlijk zou ik deze opladen en bij een kliniek uitladen..

Daar kunnen ze veel meer en gerichter zoeken dan een dierenarts thuis laten komen.