Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:56

Ik heb gelukkig hele kundige mensen om me heen die mijn paarden behandelen zoals dat bij mij past. Ik heb er een die panisch is voor alles wat hem wordt “aangedaan”. Dat train ik uiteraard maar dat pakken de mensen die wat bij mijn paard moeten doen ook verder door, op dezelfde manier. Heel fijn!

Als de persoon zich niet veilig voelt mag hij de behandeling direct staken. Geen zin in een paard wat moeite heeft met bepaalde handelingen? Prima, even goede vrienden. Maar uit je plaat gaan en schoppen en slaan? Dan ben je bij mij verkeerd.

Dus TS zoek verder naar iemand die bij jou en de situatie past.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:19

Het is gewoon niet zwart wit. Je kunt niet van een smid verwachten dat hij alles maar zonder morren bekapt, maar je kunt ook niet van ieder paard verwachten dat het braaf en opgevoed is.
Er is ook een middenweg. Een smid met geduld, die bij de eigenaar grenzen aangeeft, maar ook een paard de juiste ervaring kan geven bij spanning en bepaald gedrag en hier goed mee om kan gaan.

Met elkaar communiceren is het belangrijkste. Vertel dat het om een jong paard gaat, dat het spannend kan zijn en dat er geduld nodig is. Wil een smid niet? Even goede vrienden. Wil hij wel? Dan weet hij wat hij kan verwachten en verwacht ik dat er met geduld wordt omgegaan en wanneer er een correctie nodig is, dit op het juiste moment op een gepaste manier is.
Een schop in de ribbenkast is géén gepaste manier. Ik mag toch hopen dat we het daar wel over eens zijn.

En wat betreft de paarden die van alles meekrijgen als veulen bij de fokker en in de opfok: heel fijn als het zo gaat. Maar het gaat niet altijd zo. Paarden worden verkocht en een nieuwe eigenaar moet maar kijken hoe hij het oplost. Heel fijn als zo'n dier net bij je komt en eigenlijk hoognodig een smid (of een dierenarts of een wormenkuur of ....) nodig heeft, terwijl het nog de nodige ervaring en opvoeding mist. Ga er dan ook maar aan staan als eigenaar. Dan zul je het ook samen met de smid/dierenarts/wie dan ook moeten oplossen. Maar praat met elkaar, werk samen, dan kom je er echt wel uit.

MyWishMax

Berichten: 25350
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:23

Maar daar gaat het in dit topic niet over. Juist deze jonge pony is al langer bij ts en heeft deze hoefsmid al een keer gehad en daarvoor al een andere. Wat bij allebei goed ging of in ieder geval beter. Dus de verhalen over paarden die verkocht zijn en dus opvoeding missen waar je niks aan kan doen zijn hele andere gevallen. Net als paarden die je al wel lang hebt maar waar het niet zo simpel is na jaren opvoeden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:24

Avalanche schreef:
Kuggur schreef:
Haha, een "totaal onopgevoed" paard van ACHT dat binnen nu en 3 weken bekapt MOET worden?
Hoe ik dat voor me zie? Heel eenvoudig, dat mag je fijn zelf doen...

Ik heb soms paarden die weer opgevoed moeten worden. Het is niet mijn schuld dat ze zo bij mij binnen komen. Het is wél mijn verantwoordelijkheid als ze niet bekapt kunnen worden.
Deze paarden gaan overigens na een aantal maanden weer heel braaf weg.
Zou ik nu gewoon antwoord op de vraag mogen?

Ach is het echt zó moeilijk dat je dat niet zelf kunt verzinnen best hoor, spel ik het even voor je uit;

Korte termijn, twee mogelijkheden, je betaalt je smid het paard te trainen voor bekappen/beslaan, kost jou geld, en het is maar helemaal de vraag of je smid zoveel tijd heeft (en zin hierin). Tweede mogelijkheid, verdoof het paard.

Lange termijn en alweer cpt. Obvious hier, voedt je paard op en train het braaf voetjes te geven voor de behandeling.

Confronteer je smid niet met een doodsbang paard dat om zich heen slaat als je maar naar zijn voeten wijst onder het motto, niets aan te doen, zo kreeg ik hem en jij bent de professional, veel plezier ermee....

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:35

Avalanche schreef:
Kuggur schreef:
Serieus? Hoe is dit het probleem van je smid? Voed je paard op voor de eerste bekapbeurt, écht niet moeilijk.

Hoe zie je dat voor je met een totaal onopgevoed paard van 8 dat binnen nu en 3 weken bekapt moet worden?

Daarmee leg ik niet alle verantwoordelijkheid bij de smid, maar ik informeer de smid wel.



En even de context, want het is een reactie op wat je zelf zegt in de eerste plaats. Dat jij het je niet kunt voorstellen dat er paarden zijn die allang volwassen zijn, bij iemand komen en ook direct hoefzorg nodig hebben, betekent natuurlijk niet dat ze er niet zijn ;)

Dat jij het hilarisch vindt dat mensen hun paarden niet altijd kunnen opvoeden, vaak met de beste bedoelingen, en daar hulp bij zoeken, vind ik heel bijzonder. Je zou denken dat hulp zoeken aangemoedigd zou worden.

En dank voor je goede raad, maar dat had ik zelf ook wel bedacht ;) prima dat je niet alles weet of je situaties niet kunt voorstellen, maar misschien slim om dan niet van de grove generalisaties te maken :)

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:41

Daihyo schreef:
Het is gewoon niet zwart wit. Je kunt niet van een smid verwachten dat hij alles maar zonder morren bekapt, maar je kunt ook niet van ieder paard verwachten dat het braaf en opgevoed is.
Er is ook een middenweg. Een smid met geduld, die bij de eigenaar grenzen aangeeft, maar ook een paard de juiste ervaring kan geven bij spanning en bepaald gedrag en hier goed mee om kan gaan.

Met elkaar communiceren is het belangrijkste. Vertel dat het om een jong paard gaat, dat het spannend kan zijn en dat er geduld nodig is. Wil een smid niet? Even goede vrienden. Wil hij wel? Dan weet hij wat hij kan verwachten en verwacht ik dat er met geduld wordt omgegaan en wanneer er een correctie nodig is, dit op het juiste moment op een gepaste manier is.
Een schop in de ribbenkast is géén gepaste manier. Ik mag toch hopen dat we het daar wel over eens zijn.

En wat betreft de paarden die van alles meekrijgen als veulen bij de fokker en in de opfok: heel fijn als het zo gaat. Maar het gaat niet altijd zo. Paarden worden verkocht en een nieuwe eigenaar moet maar kijken hoe hij het oplost. Heel fijn als zo'n dier net bij je komt en eigenlijk hoognodig een smid (of een dierenarts of een wormenkuur of ....) nodig heeft, terwijl het nog de nodige ervaring en opvoeding mist. Ga er dan ook maar aan staan als eigenaar. Dan zul je het ook samen met de smid/dierenarts/wie dan ook moeten oplossen. Maar praat met elkaar, werk samen, dan kom je er echt wel uit.

Met je eens. Mijn ervaring met één van mijn paarden is ook dat je er met trainen alleen niet komt. Ik kan bijna alles met mijn paard. Mijn lesgever komt ook een heel eind, zeker als we gaan oefenen op een bepaalde handeling. Maar dan vertrouwd hij dus mij, en de lesgever met de bepaalde handeling. Voor hem is het heel wat anders als er dan ineens een smid of dierenarts hetzelfde met hem wil doen. Dat vraagt een goede communicatie en samenwerking. Gelukkig zijn die mensen er wel. En uiteraard betaal ik ze voor al hun extra tijd en moeite.

Mijn andere paarden zijn inderdaad gebaat bij een keer een correctie als ze lastig doen. (dat is bij mij meestal een "Hey!!" of een keer een ruk aan het touw) Dan zijn ze direct weer bij de les. Maar hun gedrag is ook geen angst, maar ongeduld of baldadigheid.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:43

Ook mee eens :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:55

Je vroeg naar de bekende weg Avalache.
En ik kan me best voorstellen dat je een ouder ongetraind paard in de hand krijg.
Mijn punt dat blijkbaar niet goed overkwam is dat je dat probleem niet zó bij de smid moet neerleggen.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:16

Nee dat kwam idd niet helemaal goed over _O-

En uiteraard ben ik dat met je eens. We hebben er een die ik soms (tegen betaling uiteraard) in 2 keer laat be kappen want dan gaat het wel. Maar zeker de eerste paar keer betaal ik de smid meer dan het volle pond en wat hij gedaan krijgt is fijn.

NoGo

Berichten: 1899
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:24

Pareltjes schreef:
Jullie hebben nooit gefokt? Veulens? Enters? Twenters? Jonge hengsten aan het puberen? Of hebben jullie allemaal “ wonderpaarden”. Of misschien kant en klaar braaf en afgericht gekocht? Want mensen zoals ik hebben ze moeten opvoeden zodat kopers er mee om kunnen gaan. En ik kan jullie verzekeren dat paarden niet “ smidklaar” geboren worden. Op een hele enkele super brave na dan. Dat vergt opvoeding, tijd en geduld. Maar dat is niet in enkele weken gebeurd voordat ze toe zijn aan de allereerste kapbeurt. Dus ja een smid moet ook om kunnen gaan met de dieren die het nog moeten leren.


Jahoor allemaal gehad waarvan 1 linke die trapte, beet en schopte (bijna volledig horizontaal, kan dat? nou deze wel).
Het blijft mijn verantwoordelijkheid om een paard bij een smid aan te bieden, dat doe je dan dus in wederzijds overleg.
Maar no way dat zo een linkerd aangeboden word onder het mom een smid maar moeten kunnen omgaan met dit soort dieren.
Eerst mijn verantwoordelijkheid dat dit paard zich gedraagt en een ander zijn beroep veilig kan uitoefenen dan maar 2 weken langer wachten met je bekapbeurt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:58

Avalanche schreef:
Nee dat kwam idd niet helemaal goed over _O-

En uiteraard ben ik dat met je eens. We hebben er een die ik soms (tegen betaling uiteraard) in 2 keer laat be kappen want dan gaat het wel. Maar zeker de eerste paar keer betaal ik de smid meer dan het volle pond en wat hij gedaan krijgt is fijn.

Ik had ook de indruk dat we het eigenlijk eens waren ;)

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:07

Daarom snapte ik je reactie ook al niet :')

pateeke
Berichten: 2223
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:07

De discussie in dit topic lijkt nu te gaan over wie er schuld heeft aan de situatie en wat ieder zijn visie is op jonge of moeilijke paarden bij de smid... terwijl TS vroeg om tips om een gelijkaardige situatie in de toekomst, met een nieuwe smid, te voorkomen. Er zijn wel een aantal goede tips gegeven, maar het lijkt me voor TS niet eenvoudig om die uit de ruimere discussie te filteren. Misschien kunnen we terugkeren naar de oorspronkelijke vraag van TS en de discussie over verantwoordelijkheid van eigenaar en smid en de opvoeding van jonge paarden houden voor een ander topic?

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:09

Ik denk eigenlijk dat waar die verantwoordelijkheid ligt, het hele punt is.

pateeke
Berichten: 2223
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:17

Avalanche schreef:
Ik denk eigenlijk dat waar die verantwoordelijkheid ligt, het hele punt is.


Uit de OP:
Citaat:
Hebben jullie tips wat ik kan doen om mogelijk te zorgen dat hij de volgende keer niet heel bang is (dit gaat zoiezo gebeuren door andere hoefsmid want deze komt hier niet meer bij mij thuis), zouden jullie betalen voor je pony voor het bekappen als de hoefsmid zoiets doet? Zou ik de rekening van de pijnstillers naar hem door moeten sturen?

Alv bedankt voor het lezen en hoop dat jullie nog handige dingen hebben die ik kan doen!


TS vraagt dus wat zij kan doen. Daarnaast stelt ze de vraag of er betaald dient te worden voor de geleverde dienst en daar is het antwoord eenduidig op: ja, je moet betalen, want hij heeft ook zijn werk afgemaakt. En de vraag of de rekening van die dierenarts / pijnstilling verhaald kan worden op de smid. Ook daar is van de meesten al hetzelfde antwoord op gegeven: nee, die kan je niet verhalen op de smid.
Rest dus nog de vraag wat TS kan doen om niet nog een keer in deze situatie te komen.
Laatst bijgewerkt door pateeke op 22-03-22 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:18

Hier leren we de veulens altijd gelijk al om netjes hun voetjes te geven. Zo voorkom je problemen bij de smid later. Heb je een paard al 2 jaar, dan heb je dus al een flinke tijd kunnen oefenen. In de buik trappen vind ik echt niet OK, maar een hoefsmid laten worstelen met een niet goed getraind paard is ook niet OK.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:23

pateeke schreef:
De discussie in dit topic lijkt nu te gaan over wie er schuld heeft aan de situatie en wat ieder zijn visie is op jonge of moeilijke paarden bij de smid... terwijl TS vroeg om tips om een gelijkaardige situatie in de toekomst, met een nieuwe smid, te voorkomen. Er zijn wel een aantal goede tips gegeven, maar het lijkt me voor TS niet eenvoudig om die uit de ruimere discussie te filteren. Misschien kunnen we terugkeren naar de oorspronkelijke vraag van TS en de discussie over verantwoordelijkheid van eigenaar en smid en de opvoeding van jonge paarden houden voor een ander topic?


Ik denk dat die tips zeker wel zijn gegeven. De verantwoording ligt bij jezelf als eigenaar. Jij zorgt voor opvoeding (eventueel met les), maar ook voor de juiste mensen rondom je paard. Dat was mijn advies ook aan TS, zoek iemand die bij jou en je situatie pas. Wees eerlijk, communiceer goed van te voren wat de smid kan verwachten en hoe jij dat samen met hem/haar wil oplossen. Betaal iemand goed voor zijn/haar tijd, geduld en kunde. En geef iemand altijd de keus om nee te zeggen of de handeling te staken wanneer het niet meer goed aanvoelt. Bij slaan en schoppen, helemaal in combinatie met boos worden/geduld verliezen, zou ik als eigenaar en verantwoordelijke de handeling stopzetten.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:24

pateeke schreef:
Avalanche schreef:
Ik denk eigenlijk dat waar die verantwoordelijkheid ligt, het hele punt is.


Uit de OP:
Citaat:
Hebben jullie tips wat ik kan doen om mogelijk te zorgen dat hij de volgende keer niet heel bang is (dit gaat zoiezo gebeuren door andere hoefsmid want deze komt hier niet meer bij mij thuis), zouden jullie betalen voor je pony voor het bekappen als de hoefsmid zoiets doet? Zou ik de rekening van de pijnstillers naar hem door moeten sturen?

Alv bedankt voor het lezen en hoop dat jullie nog handige dingen hebben die ik kan doen!


TS vraagt dus wat zij kan doen. Daarnaast stelt ze de vraag of er betaald dient te worden voor de geleverde dienst en daar is het antwoord eenduidig op: ja, je moet betalen, want hij heeft ook zijn werk afgemaakt. En de vraag of de rekening van die dierenarts / pijnstilling verhaald kan worden op de smid. Ook daar is van de meesten al hetzelfde antwoord op gegeven: nee, die kan je niet verhalen op de smid.
Rest dus nog de vraag wat TS kan doen om niet nog een keer in deze situatie te komen.

Dat is toch al 100 keer beantwoord. :)
Haar paard opvoeden dat hij normaal voeten geeft.
Ook op de manier zoals een smid vast pakt, dus stevig en niet los in de hand. En ook eens wat tikken tegen de hoef enz.
Maar dat is basis opvoedkunde. Weet je niet hoe je een veulen op moet leiden dan vraag je daar hulp bij. Ook dat is al meerdere malen aangehaald. :)
Ze weet nu ook dat een karretje een probleem geeft, dus hup aan de gang met rammelende dingen.

Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Maar het allemaal bij de smid leggen is niet correct.
En ja ik vind nog steeds dat die man te ver is gegaan in zijn correctie, maar ts had ook kunnen corrigeren, had de smid het niet meer hoeven doen.
En daar gaat het voor het grootste deel mis.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-03-22 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:25

Ik lees hier dat paard zich al te barsten schrok van een rammelend karretje, dan begin je dus al met 1-0 achter want dier staat al op springen nog voor de smid heeft kunnen starten met bekappen. En met dingen die rammelen of ritselen/andere gekke geluiden of dingen om hem heen kun je toch heel goed thuis oefenen? Ontspannen blijven als er iets engs langs rijdt, laten zien dat er niks is om van te schrikken etc.

Dat een smid zo hard schopt dat je paard aan de pijnstilling moet is niet okee. Maar jouw paard mist duidelijk ook een stukje voorbreiding en opvoeding, dat is aan jou als eigenaar om mee aan de gang te gaan.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:09

Ts ben je al met opvoeden begonnen, anders zou ik hulp in schakelen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:17

marleen_usar schreef:
Ts ben je al met opvoeden begonnen, anders zou ik hulp in schakelen.

Wat een flauwe opmerking zeg.

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:18

marleen_usar schreef:
Ts ben je al met opvoeden begonnen, anders zou ik hulp in schakelen.


:roll:

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:24

marleen_usar schreef:
Ts ben je al met opvoeden begonnen, anders zou ik hulp in schakelen.

Ja want dat kan ook echt in 1 dag :roll:

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:16

Is positief bedoeld want ik weet niet of de smid zijn werk heeft af kunnen maken? En dan moet er een andere smid komen die komt zo ie zo.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:20

Snap ik maar dat is niet hoe het werkt. Als het toch eens zo simpel was :D