Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:15

Ik zeg nergens dat JIJ de praam op hemelt. :) Ik had het meer op elnienjo die een paar "feiten" lijkt te missen of over te slaan in haar aanprijzen van de praam. :)

Praam heeft bovendien ook risico's. Ik heb hier een merrie waar je mee verongelukt als je die een praam op zet, die wordt er razend van.. Die wordt dus gesedeerd indien dat nodig is. (één keer nodig geweest voor haar tanden.)

en ik heb soortgelijke verhalen nog wel gehoord van mijn DA (die haar verandering in gedrag gelukkig heel snel op merkte en adequaat reageerde). Er zijn ook paarden die op zijn minst humeurig worden van de praam ipv rustiger.

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:18

Achja, veel artsen doen na het sederen evengoed ook nog een praam om bij het te behandelen paard. Zij zullen het wel niet weten en slecht zijn dan...

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:21

Mindim schreef:
Helemaal mee eens, hier deden we dat ook zo en heb dan ook een braaf paard bij de smid. Ik deed dit ook in samenspraak met de smid, zodat hij iets ruimer kon in plannen en geen haast had.

Maar goed, als een paard dan alsnog eens gericht trapt, dan los je dat niet op met een rondje lopen. Dan is het hier echt lik op stuk beleid, ik kan het hier verbaal af, maar een tik van de smid vind ik ook prima op zo een moment. Buik laat je altijd met rust in mijn mening.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat paarden het bijna nooit verzinnen bij mij om gericht te gaan trappen, of ik moet ze totaal niet kennen.
Ik heb er weleens een terug geschopt, tegen de billen :')
Ik geloof niet dat het echt pijn deed, maar hij was wel onder de indruk, heeft het ook niet meer gedaan.

Dat was een Welsh pony trouwens. Later ben ik er dikke vriendjes mee geworden, en hij was ook echt wel lief toen hij snapte dat goede manieren veel meer opleveren.

Maar ik wil sowieso ene paard al redelijk goed kennen voor ik ermee naar de smid ga :j en meestal als ik ze goed ken, gaan ze naar mij al veel minder stom doen, en kom ik echt weg met rondjes lopen en goed gedrag belonen :D


Ayasha schreef:
Ik zeg nergens dat JIJ de praam op hemelt. :) Ik had het meer op elnienjo die een paar "feiten" lijkt te missen of over te slaan in haar aanprijzen van de praam. :)

Praam heeft bovendien ook risico's. Ik heb hier een merrie waar je mee verongelukt als je die een praam op zet, die wordt er razend van.. Die wordt dus gesedeerd indien dat nodig is. (één keer nodig geweest voor haar tanden.)

en ik heb soortgelijke verhalen nog wel gehoord van mijn DA (die haar verandering in gedrag gelukkig heel snel op merkte en adequaat reageerde). Er zijn ook paarden die op zijn minst humeurig worden van de praam ipv rustiger.

Eens. Ik vind de praam echt zo een middeleeuws iets...... we hebben slimmere en betere manieren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:23

Popstra schreef:
Achja, veel artsen doen na het sederen evengoed ook nog een praam om bij het te behandelen paard. Zij zullen het wel niet weten en slecht zijn dan...

Leg iemand anders woorden in de mond, wil je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:23

Ayasha schreef:
Ik zeg nergens dat JIJ de praam op hemelt. :) Ik had het meer op elnienjo die een paar "feiten" lijkt te missen of over te slaan in haar aanprijzen van de praam. :)

Praam heeft bovendien ook risico's. Ik heb hier een merrie waar je mee verongelukt als je die een praam op zet, die wordt er razend van.. Die wordt dus gesedeerd indien dat nodig is. (één keer nodig geweest voor haar tanden.)

en ik heb soortgelijke verhalen nog wel gehoord van mijn DA (die haar verandering in gedrag gelukkig heel snel op merkte en adequaat reageerde). Er zijn ook paarden die op zijn minst humeurig worden van de praam ipv rustiger.

Dan moet je me niet quoten, probleem opgelost.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:23

Mindim schreef:
Ayasha schreef:
Ik zeg nergens dat JIJ de praam op hemelt. :) Ik had het meer op elnienjo die een paar "feiten" lijkt te missen of over te slaan in haar aanprijzen van de praam. :)

Praam heeft bovendien ook risico's. Ik heb hier een merrie waar je mee verongelukt als je die een praam op zet, die wordt er razend van.. Die wordt dus gesedeerd indien dat nodig is. (één keer nodig geweest voor haar tanden.)

en ik heb soortgelijke verhalen nog wel gehoord van mijn DA (die haar verandering in gedrag gelukkig heel snel op merkte en adequaat reageerde). Er zijn ook paarden die op zijn minst humeurig worden van de praam ipv rustiger.

Dan moet je me niet quoten, probleem opgelost.

Dat liep vooral mis door de "maximum twee quotes" regel. Mijn excuses voor het verkloten van de quote. Had niet eens gezien dat jouw naam er in stond, heb gewoon de makkelijkst weg te halen quote er uit gehaald. :+

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:05

Ts heb je je hoefsmid wel gezegd dat je veulen nog niet goed is opgevoed, dan had hij daar rekening meekunnen houden.

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:17

wat een knurft van een hoefsmid, die moet mijn merrie niet tegenkomen.. dat word vechten tot er 1 dood neervalt.. en dan overdrijf ik niet.

Ik zou hem zeker laten weten dat je nu met dierenarts-kosten zit door zijn wan-gedrag en dat hij zeker niet meer hoeft terug te komen. Ik snap heel goed dat hij het paard een grens moest aangeven. Maar dat doe je NIET op die manier, en al helemaal NIET bij een paard van een ander. Hij had moeten stoppen en weg gaan, of rust er weer in zien te krijgen en dan verder. Grote kans dat de situatie de volgende keer vele malen erger is (lees, gevaarlijker). Als je paard als de mijne zou zijn, dan was de hoefsmid zijn leven niet zeker. Die is van het 'vechten is de beste verdediging' doordat ze in het verleden te hard is aangepakt. Zit je dan, met en paard dat die mentaliteit heeft.. zo fijn!. Gelukkig begrijpt mijn hoefsmid mijn paard. En weet hij duidelijk wanneer correctie geven zin heeft, en wanneer de rust er weer in moet komen. Op haar beurt vind mijn paard het ook prima, zolang de correctie maar 'gelijk' staat aan haar 'stoute' gedrag. rechtvaardigheid-gevoel heet dat.

Ik weet niet wat je allemaal verder doet met je pony, en of hij hengst blijft. Maar ga alsjeblieft trainen met onverwachte situaties! Ik gooi bij mijn (nu 4) jonge pony ook gewoon oliebol ineens op de grond. Van bakken, emmers, borstels. het is naar het paard eerlijker dat hij ermee leert omgaan als jij en hij de situatie onder controle hebben. Ipv dat het je ineens overkomt. Daar kun je niet jong genoeg mee beginnen. Veulens hebben we ook gewoon vanaf dag 1 mee in de verzorging. Borstel erover, voetje pakken, halstertje om en af, dingen expres laten vallen. Die zijn dan zo gruwelijk mak in zo ene korte periode, dat de eerste keer bij de hoefsmid ze bijna staan te slapen.. Dus doe IETS hiermee, anders kun je.. sorry voor mijn harde woorden... beter aan een heel ander paard beginnen. Want dit is echt vragen om gigantische problemen.. je voed zo eerder een frikandel op, dan een leuke pony.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:28

En we vragen ons wel eens af wat er beter moet in de paardensport... vooral afgeven op de bekende topruiters. Maar er gaat nog zoveel fout bij ons om de hoek, neem dit topic. Ik schaam me kapot om in deze 'wereld' te horen op deze manier. Pramen, sederen, schoppen, slaan met gereedschap, allemaal prima volgens grofweg 40% van de mensen die hier reageren. Ik vind dit echt, echt heel schokkend. Hebben we dan helemaal niets geleerd? Zoveel kennis, zoveel inzichten, zoveel informatie maar puntje bij paaltje moeten zelfs baby paarden maar normaal doen en anders schoppen, slaan, trappen en binden we ze vast. Moeten ze maar normaal doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:42

Die van mij is vier en kan ook nog wel eens eikelen als het hem te lang duurt en durft dan ook omhoog te komen. Mijn hoefsmid weet dit en houdt gewoon zn been vast want “als ie los laat heeft ie zn zin”. Verder negeert ie het hele gedrag.
Diezelfde hoefsmid heeft een andere pony wel eens een (terechte) beuk gegeven omdat ie liep te eikelen. Toen was t ook klaar. Het verschilt per paard en situatie, maar sommige smeden hebben of haast of een andere reden waarom zij vinden dat er geramd of geschopt moet worden.
Ook wel eens een hoefsmid aan t werk gezien die een 2 jarige voor t eerst kwam bekappen. Stond te rillen van angst en durfde geen voet te geven. Die hoefsmid sloeg haar zo met de tang in de buik. Die hoefsmid had van mij ook niet terug hoeven komen.

prugelpiet

Berichten: 12590
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:50

Avalanche schreef:
Mindim schreef:
Wat doe jij dan ter correctie als een paard staat te kloten bij de smid?

Sederen en een paard op 3 benen? Nou liever niet. Praam is heel kort vervelend, maar paard is alert en na de bekapbeurt weer helemaal prima. Sedatie blijf je veel langer mee zitten.
Maar goed, ieder zn ding.

Dat probleem had ik afgelopen donderdag.
Belonen voor voetjes geven en netjes laten bekappen, wordt het te spannend, even rondje lopen om weer te kalmeren, als paard kalm is, weer verder met bekappen, en vooral belonen voor rustig blijven en goed gedrag. Voordeel daarvan is dat de smid geen enkel risico loopt, paard leert dat goede manieren iets opleveren en als je dat consequent elke beurt blijft doen, gaat het bekappen en beslaan steeds makkelijker.

En niet teveel willen. Als je 2 hoefjes kunt bekappen, maar geen 4, dat dan goed en afspraak maken voor de andere 2.

Je moet zelf pro-actief zijn, zodat jij de situatie bepaalt en niet het paard. Niet reactief op hoe het paard kan reageren, want dan loop je achter de feiten aan, en dat is niet handig met een dier van 600 kg.


Ja, maar hier heb je het over spanning. Bij spanning geef je geen correctie, dat ben ik met je eens. Dan maak je alles meteen 100x erger. Maar als je geen spanning hebt, maar gewoon een dier wat dus eigenlijk niet is opgevoed? Laat je die trappen en loop je er dan een rondje mee? Of hoe reageert iemand daar op? Ik kan namelijk niks anders bedenken dan dat je daar op moet corrigeren. Dat mag je onkunde vinden, ik vind het in de praktijk vaak duidelijke taal.

Ik krab overal hoeven uit. Uit de paddock, uit de molen, bak, stal, overal waar ze rommel in de hoeven krijgen ligt een hoeve krabber. Moet ik me tig keer per dag door een paard laten slaan omdat die geen voeten wil krabben? Er vanuit gaande dat zo’n paard in de paddock/wei komt en nog een keer aan het werk, krab ik hem dus 4x per dag hoeven uit. Een paard met spanning heb ik engelen geduld mee, maar een vervelend paard dat op een of andere manier heeft geleerd dat trappen een reactie oplevert die hem wel zint, ben ik liever 1x streng en duidelijk. En dan is het vaak wel klaar. Dan is het ook braaf en belonen, want goed gedrag blijf je altijd belonen, maar die 1x duidelijk vind ik vrij effectief. En veilig voor mezelf. En ze vinden me nogsteeds allemaal heel erg lief.

Werkt dit bij elk paard? Zeker niet. Sommige kan je een klap verkopen en je krijgt ze nooit meer te pakken. Maar dat maakt het oordelen over de situatie van TS ook zo lastig.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:09

Normaal kijk ook daar naar gedrag wat ik wil, en beloon dat. En ik ben er redelijk goed in om gedrag uit te lokken wat ik graag wil zien. Ook bij een dier wat niet is opgevoed, corrigeer ik echt alleen als ik niet anders kan. Veel liever lok ik gedrag uit wat ik wel graag wil zien.

Maar bij een die geleerd heeft dat trappen iets oplevert, kun je soms niet anders. Anderzijds heeft mijn zwarte monster geleerd dat steigeren heel veel oplevert, maar omdat ik een afspraak gemaakt heb over persoonlijke ruimte, niet corrigeer, maar simpelweg de vraag opnieuw stel, heb ik het eigenlijk nooit hoeven corrigeren.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:35

Citaat:
Citaat:
Ook gelezen dat het de eerste momenten niét zo fijn is? :) mais bon, andere discussie. Ik ga er echt niet meer op in :)

Ja zeker, maar beter eerst 10 seconden wat minder comfortabel, dan de hele bekapbeurt stress.


10 seconden is niet eens nodig.

Lip beetpakken en martelwerktuig omleggen (een handig persoon: 2 seconden)
aandraaien (laten we zeggen 2 seconden)
hoofd omlaag brengen
.... 'paard slaapt'. Oren op half zeven, ogen half dicht.

De praam kan 'los' (blijft omgelegd, maar niet meer aangedraaid).

(En tja, ik heb ¥®®{\§¶¶ gezien die bleven mishandelen tijdens het scheren: beetje aandraaien, extra aandraaien - arm beest een uur in het herrie en de pijn.)

Hoe alert het dier exact is, is een vraag, maar op drie benen staan blijkt wel te kunnen.
(Na een sedatie heb ik ooit de polsen van mijn Arabiertje maar vastgehouden omdat ik serieus dacht dat ze tegen de vlakte zou gaan.)

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 00:03

Ooit een hoefsmid gehad die ruw was met de paarden. Die kon gelijk vertrekken.
Heb nu al heel lang een fantastische hoefsmid die ook tijd neemt om het paard te kalmeren.
Schoppen op de ribben is echt uit den boze. Ik heb een merrie die bij de vorige eigenaar ook zo geschopt is. Resultaat gebroken ribben die verkeerd aan elkaar gegroeid zijn. Daar is nooit een excuus voor, wat je ook fout gedaan hebt, die hoefsmid had ik wat gedaan.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:32

Popstra schreef:
Achja, veel artsen doen na het sederen evengoed ook nog een praam om bij het te behandelen paard. Zij zullen het wel niet weten en slecht zijn dan...


Ik heb in 40 jaar nog nooit een DA gehad die sedeerde én een praam gebruikte.
De volgorde is eerst zonder iets, als dat niet gaat met een praam, als dat niet gaat sederen en praam eraf.

Ik heb de praam in de ban gedaan. Meer ellende dan goeds. Direct goed sederen indien nodig.

Wat betreft de TS haar hengstje. Het dier is 2!!!! En een hengstje. Het zal vast een tikje verwend zijn, of niet helemaal juist opgevoed so what? Een goed hoefsmid draait zn hand er niet voor om. Dat ie eens moet corrigeren ok. Maar dit klinkt als een hoefsmid met weinig geduld en veel haast. Als je bij een nieuw paard komt ën een tweejarige hengstje houd je rekening met extra tijd.

Het geneuzel dat een hoefsmid geslagen kan worden door een paard, wordt geen dan hoefsmid! Als dakdekker kun je ook van het dak kletteren. Als je dat risico niet neemt wordt dan boekhouder.

Hoefsmid moet geduldiger zijn en anders corrigeren, TS het hengstje beter sensibiliseren.
Succes!

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:17

Als een dak erg onveilig is gaat een dak dekker niet op het dak, je zoekt het gevaar niet op.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:23

Eh, het idee is dat een dakdekker het dak weer veilig maakt :D

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:25

Dan nog kan hij weigeren er op te gaan als het erg onveilig is.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:44

Dat kan maar dan dat valt dan onder werkweigering :D

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:48

marleen_usar schreef:
Dan nog kan hij weigeren er op te gaan als het erg onveilig is.


Of hij kan ervoor zorgen dat hij zich 'zekert' zodat hij toch veilig het dak op kan en de noodzakelijke werkzaamheden uit tevoeren.
Door bv een praam te gebruiken als dat echt nodig is :D

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:04

Dan nog is het de taak van de eigenaar dat het werken veilig gedaan kan worden door op te voeden. Ik snap best dat je als smid gefrustreerd raakt.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:11

Smid zijn is geen simpel vak, maar als je zo gefrustreerd raakt moet je een ander vak zoeken.

Rocamor

Berichten: 10951
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:19

Avalanche schreef:
Dat kan maar dan dat valt dan onder werkweigering :D


Nou zijn wij geen dakdekkersbedrijf, maar staan onze collega's vaak op hoogte te werken. En bij een voor hen onveilige situatie hebben ze de plicht om het werk te stoppen en in overleg te gaan met de opdrachtgever. Komen ze er niet uit (lees een opdrachtgever die vindt dat ze niet moeten zeuren omdat zijn eigen mensen / onze concullega dit wel zo doet), gaat er een telefoontje naar de LG van de afdeling. Komt de LG samen met de opdrachtgever niet tot een veilige oplossing, dan wordt het werk gewoon geschorst. Dus bij ons valt dit echt niet onder werkweigering.

Komt gelukkig eigenlijk nooit voor, omdat de bedrijven waar wij lopen ook een safety first installing hebben.

Om dat dan door te trekken naar een smid:
- een eigenaar zorgt voor een opgevoede knol
- een eigenaar informeert de smid over de knol, zodat de smid hierop kan anticiperen
- investeer: indien nodig, laat je de smid een aantal keren vaker komen, kort op elkaar (en ja, betaald uiteraard).

En een smid mag van mij corrigeren, maar wel:
- zeker weten dat correctie nodig is: een sensibel dier dat wel wil maar niet kan heeft een andere aanpak nodig dan een hufter die willens en wetens gericht ramt. Ik mag van een paardenkenner als een smid verwachten dat die het verschil ziet
- gepast = zonder stalen neuzen in een paardenbuik
- zonder gereedschap

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:09

Gepast = helemaal niet in die buik trappen, ook niet zonder stalen neus.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:19

Janneke2 schreef:
10 seconden is niet eens nodig.

Lip beetpakken en martelwerktuig omleggen (een handig persoon: 2 seconden)
aandraaien (laten we zeggen 2 seconden)
hoofd omlaag brengen
.... 'paard slaapt'. Oren op half zeven, ogen half dicht.

De praam kan 'los' (blijft omgelegd, maar niet meer aangedraaid).

(En tja, ik heb ¥®®{\§¶¶ gezien die bleven mishandelen tijdens het scheren: beetje aandraaien, extra aandraaien - arm beest een uur in het herrie en de pijn.)

Hoe alert het dier exact is, is een vraag, maar op drie benen staan blijkt wel te kunnen.
(Na een sedatie heb ik ooit de polsen van mijn Arabiertje maar vastgehouden omdat ik serieus dacht dat ze tegen de vlakte zou gaan.)

Of, in geval van mijn merrie, je hebt rond ongeveer 4 seconden een merrie boven op je. :j Heb eigenlijk nog een paard zien gaan staan zoals jij beschrijft.