2,5 jarig Paard onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lianne125

Berichten: 1429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:49

Ik zou je ook Wolvega willen aanraden. En dan vooral Don vd Winkel. Die heeft mijn paard met zeer vage klachten goed gediagnosticeerd en behandeld. En een fijn bijkomend voordeel is dat hun hele schappelijke prijzen hanteren.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:13

Tja, ingewikkeld probleem.
Helaas ben ik het niet eens met iedereen die denkt dat met 1 x goed uitzoeken het probleem helder is.
Ik heb toch meerdere malen een paard volledig door de molen gehaald om achter te blijven met een onzekere diagnose en een lege portemonnee. Ik ben dus wat voorzichtiger geworden.
Wolvega is bv. echt een goede kliniek, maar onze ervaring is wel dat ze 1/ niet goedkoop zijn en 2/ altijd een vervolgonderzoek adviseren. Ik deel dus niet de mening van lianne dat ze schappelijke prijzen hebben. Maar het kan altijd duurder, dat is ook weer waar.

Ik ga steeds meer op zoek naar een goede behandeling en ben soms wat minder geïnteresseerd in de exacte diagnose. Want soms blijven er 3 opties over, maar is de behandeling in al die 3 situaties hetzelfde. Waarom dan nog verder zoeken?

Wij gaan ook regelmatig naar een holist. In ons geval Charlotte Willekens, komt uit de 'school' van Eric Laarakker. Ook dierenarts, kundig, zeer nuchter. Oké, met een andere methode om een diagnose te stellen, maar haar bevindingen snijden zeker hout. Vooral in 'vage' situaties kan ze helpen. Als daar aanleiding voor is is zal ze adviseren foto's te laten maken - maar soms ook niet. Ik ben erg blij met haar als dierenarts en ze heeft ons meerdere malen echt goed geholpen. In vergelijking met een kliniek vind ik haar ook niet duur. Dus misschien niet zaligmakend, maar zeker een optie als je wilt weten wat er met je paard aan de hand is.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:16

En zo zou ik dus met rug- en beenproblemen naar Wassenaar gaan. Betere apparatuur, nog meer kennis op dit gebied dan bij Wolvega, Don van Wolvega is heel goed, maar de apparatuur daar kan beter. Franklin van de Raaphorst ( Wassenaar) is heel goed en zijn zus Morgan is naast DA ook revalidatiearts.
https://paardenkliniekderaaphorst.nl/ , hier vind je heel veel informatie van wat ze doen en hoe ze onderzoeken etc.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:13

Jet schreef:
En zo zou ik dus met rug- en beenproblemen naar Wassenaar gaan. Betere apparatuur, nog meer kennis op dit gebied dan bij Wolvega, Don van Wolvega is heel goed, maar de apparatuur daar kan beter. Franklin van de Raaphorst ( Wassenaar) is heel goed en zijn zus Morgan is naast DA ook revalidatiearts.
https://paardenkliniekderaaphorst.nl/ , hier vind je heel veel informatie van wat ze doen en hoe ze onderzoeken etc.


Helemaal mee eens, erg fijne ervaring met Franklin. Daarnaast werkt hij samen met Christine, zij is ook zeer kundig DA en chiropractor.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:14

TS nogmaals hou het geld voor al die onderzoeken en behandelingen in je zak en laat dat dier gewoon nog een half jaar jong paard zijn. Zo verontrustend vind ik het beeld niet. Als hij meer uitgegroeid is en beter in zijn vel zit, kan het nog alles meevallen. Zo niet kun je dan wel stappen ondernemen.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:25

Rodinde heb ik bij mijn pony gehad. Knapte alrijd erg op na een behandeling maar raad ik voor jouw paard af.

Erik laarakkers idem dito. Kan je proberen bij maag darm lever nieren etc maar voor jouw paard vind ik het weinig toevoegen. Heeft ons paard meerdere keren behandeld voor hoop geld en geen ene verbetering.

Als het mijn paard was zou ik eerst eens zorgen voor zeer goede voeding en een rustig weidemaatje en in de nacht op stal. Niet longeren of wat dan ook. Vind hem super schraal en zou niet verbaasd zijn als hij tekorten heeft.

Mbt jouw huidige DA vind ik het een aparte diagnose en zou zelf gaan twijfelen aan de kunde.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met de kliniek in hardegarijp. Kreupelheidsonderzoek en endoscopie gehad daar. Zeer nette prijzen en aardige kundige man.

Het blijft een lastige situatie. Kost een hoop geld en je weet nog niets. Heel veel succes met jouw paard en hopelijk krijg je snel.een diagnose.

Ps. Beatrijs bunte behandelde mijn huidige paard toen hij nog gereden werd iedere paar maar maanden. Zeer kundig en eerlijk iemand. Ik denk dat ze jouw paard in ieder geval een stuk losser kan krijgen wat voor hem ook fijner zal voelen.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:51

Bedenken jullie wel dat TS in West-Friesland in Noord-Holland woont en niet in Friesland? Voor diegenen die steeds klinieken in Friesland aanraden...

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:55

Kendra schreef:
Tja, ingewikkeld probleem.
Helaas ben ik het niet eens met iedereen die denkt dat met 1 x goed uitzoeken het probleem helder is.
Ik heb toch meerdere malen een paard volledig door de molen gehaald om achter te blijven met een onzekere diagnose en een lege portemonnee. Ik ben dus wat voorzichtiger geworden.
Wolvega is bv. echt een goede kliniek, maar onze ervaring is wel dat ze 1/ niet goedkoop zijn en 2/ altijd een vervolgonderzoek adviseren. Ik deel dus niet de mening van lianne dat ze schappelijke prijzen hebben. Maar het kan altijd duurder, dat is ook weer waar.


Soms is het een puzzel. Ben ik met je eens. Ik heb ook een jaar lang gezocht naar waarom mijn paard kreupel was. Bij DAP Bodegraven en de Raaphorst en Den Hoek is het allemaal niet gevonden alhoewel Den Hoek ons nog wel door verwees voor foto's. Overigens moet ik erbij zeggen dat de kreupelheid best moeilijk te vinden was. Jullie zouden het niet hebben gezien dat ie kreupel was. Het was vooral met rijden te voelen. Dat is echt voorbehouden aan een kundig veearts. En dat waren al degenen die ernaar gekeken hebben zeker. ik heb hem een half jaar op de wei gehad met het idee dat de meeste blessures wel over zouden gaan. Maar nee. Uiteindelijk is het gevonden bij J.eff De.smedt in Belgie. Die had overigens nog wat mazzel omdat het zadel van ons paard niet helemaal goed was opgevuld en hij mede daarom gevoelig was op zn schoft. Daar foto's van gemaakt en voila het was duidelijk. Voor 178 euro wist ik wat er aan de hand was, hoewel ik ook inmiddels al een paar 1000 kwijt was aan eerdere onderzoeken. Het paard is inmiddels ingeslapen. En ja, het heeft inderdaad ook e.e.a. gekost, maar dat vind ik niet erg. Een paard inslapen doe ik echt niet zonder dat ik weet dat behandelen niet meer gaat helpen. Dus je moet ook een beetje geluk hebben en zelf enige ervaring is ook wel handig. Want ook dierenartsen ook al zijn ze van goede naam en faam kunnen fouten maken.

Bij het paard van TS vind ik dat er voldoende te zien valt om te onderzoeken. Emmeloord hoor ik ook wel goede dingen van. De Lingenhoeve ook. Utrecht zelf kan ook een keuze zijn. Daar hebben ze de beste apparatuur. Hoewel ik J.eff De.smet een hele goede vind is het denk ik niet nodig om TS zo'n heel eind weg te sturen. En overigens ben ik nog steeds bij Bodegraven als vaste veearts. Ik 'shop' een beetje in de rondte als ik denk dat er een specifiek probleem is.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 17:08

simongek schreef:
Rodinde heb ik bij mijn pony gehad. Knapte alrijd erg op na een behandeling maar raad ik voor jouw paard af.

Erik laarakkers idem dito. Kan je proberen bij maag darm lever nieren etc maar voor jouw paard vind ik het weinig toevoegen. Heeft ons paard meerdere keren behandeld voor hoop geld en geen ene verbetering.

Als het mijn paard was zou ik eerst eens zorgen voor zeer goede voeding en een rustig weidemaatje en in de nacht op stal. Niet longeren of wat dan ook. Vind hem super schraal en zou niet verbaasd zijn als hij tekorten heeft.

Mbt jouw huidige DA vind ik het een aparte diagnose en zou zelf gaan twijfelen aan de kunde.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met de kliniek in hardegarijp. Kreupelheidsonderzoek en endoscopie gehad daar. Zeer nette prijzen en aardige kundige man.

Het blijft een lastige situatie. Kost een hoop geld en je weet nog niets. Heel veel succes met jouw paard en hopelijk krijg je snel.een diagnose.

Ps. Beatrijs bunte behandelde mijn huidige paard toen hij nog gereden werd iedere paar maar maanden. Zeer kundig en eerlijk iemand. Ik denk dat ze jouw paard in ieder geval een stuk losser kan krijgen wat voor hem ook fijner zal voelen.



Dierenarts vond hem wel ietsjes te schraal maar zei ik zie liever een beetje schraal dan dat ze moddervet zijn wat de meeste paarden zijn.
Ik bij de eerste onderzoek een bloedonderzoek gedaan om te kijken of hij wat te kort krijgt. Die waren allemaal goed alleen de witte bloedcellen gaven aan dat er ergens een ontsteking zat maar dat was ook weer niet schrikbarend hoog zei hij.
En hij krijgt best veel ook kwa voeding onbeperkt ruwvoer. Zo wat een kilo aan junior voer een volle emmer lurcene en nog is slobber met lijnzaadolie.
Ik wacht ieder geval eerst tot de prednisolon klaar is want ik denk zelf als ik nu weer onderzoeken gaan doen dan kunnen ze toch weinig vinden door de medicijnen.

Ik heb ook getest vandaag op dat ataxie gebeuren heb de voorvoetjes boven op elkaar gedaan en reageerde eigenlijk meteen op ging zelfs al tegen stribbelen dus ik weet het niet zo goed of het wel met zijn coördinatie is.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:14

trysteffy schreef:
Oké ik heb nu deze klinieken even snel uit me hoofd die jullie ook hebben opgenoemd:

Dap Bodegraven
Utrecht
Emmeloord
Lingehoeve
Wolvega
Wassenaar
Eric laarakker

Maarja welke is nou goed voor deze onbekende oorzaak.
Ik denk niet aan mijn budget ik denk eerder gewoon van ik wil mijn beestje gewoon goed hebben ik wil de oorzaak weten.

Dat zijn ongeveer alle grote klinieken die opgenoemd worden.... Nu nog wachten op iemand die Heesch noemt. :D

Heb je er 3000 euro voor over om jou paard goed te krijgen? Laad hem dan volgende week op en ga naar een grote kliniek toe. Benen op de foto, bovenlijn op de foto, kreupelheidsonderzoek en van daaruit behandelen en revalideren. Dan weet je de oorzaak en kun je er aan werken om je beestje goed te krijgen.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:19

Babootje schreef:
Hij komt van vrijwel niet anders dan rust op de wei jeanneV, dus denk je nu echt dat hij daarvan gaat verbeteren?

Een jaar rust kan veel goed doen. Trysteffy werkt op een stal, tenzij haar ouders familie of partner betalen kun je niet verwachten dat ze enkele duizenden euro's heeft liggen voor diagnose, behandeling en revalidatie. Dit zijn trajecten die enorm uit de hand kunnen lopen financieel gezien.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:22

Je chargeert (overdrijft) wel een beetje JeanneV. Maar ik denk wel dat het TS erom te doen is haar beestje goed te krijgen.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:24

JeanneV schreef:
Babootje schreef:
Hij komt van vrijwel niet anders dan rust op de wei jeanneV, dus denk je nu echt dat hij daarvan gaat verbeteren?

Een jaar rust kan veel goed doen. Trysteffy werkt op een stal, tenzij haar ouders familie of partner betalen kun je niet verwachten dat ze enkele duizenden euro's heeft liggen voor diagnose, behandeling en revalidatie. Dit zijn trajecten die enorm uit de hand kunnen lopen financieel gezien.


Bij mijn paard had het nooit "goed gekomen" met rust. En ook jij kunt niet in de portemonnee van TS kijken, dus waar maak jij je druk over?. Hoeveel je eraan uit wil geven ben je altijd nog zelf bij. Zelfs ik was niet zoveel kwijt dan de bedragen die jij nu noemt. (Stalkosten niet meegerekend). Als het klaar is kun je dat maar beter meteen weten. Een grasmaaier van 2,5 jaar is nu ook weer niet alles.
Misschien is het probleem simpel op te lossen. Pijnstillers geven zonder een diagnose stellen is m.i. niet de goede weg.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-10-20 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:26

Daar ben ik het mee eens babootje. Er moet eerst een goede diagnose komen, geen gok maar door bewijs. Dan kun je er pas wat mee. Dan pas weet je of je hem een tijd weg moet zetten, medicatie moet geven of iets anders moet doen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:39

Laarakker heb ik slechte ervaringen mee. Ik zou het niet in die hoek zoeken

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:56

fokfanaat schreef:
Laarakker heb ik slechte ervaringen mee. Ik zou het niet in die hoek zoeken


Zo heeft iedereen zn goede en slechte ervaringen. Ik heb wel goede ervaringen met Den Hoek maar niet voor alles. Laarakker werkt ook samen met Utrecht en dat zouden ze echt niet doen als er op een bepaald gebied niet veel kennis en kunde was. Maar het is geen oplossing voor alles en ik zou zeker voor kreupelheden niet snel naar Laarakker gaan.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:37

Babootje schreef:
Bij mijn paard had het nooit "goed gekomen" met rust. En ook jij kunt niet in de portemonnee van TS kijken, dus waar maak jij je druk over?. Hoeveel je eraan uit wil geven ben je altijd nog zelf bij. Zelfs ik was niet zoveel kwijt dan de bedragen die jij nu noemt. (Stalkosten niet meegerekend). Als het klaar is kun je dat maar beter meteen weten. Een grasmaaier van 2,5 jaar is nu ook weer niet alles.
Misschien is het probleem simpel op te lossen. Pijnstillers geven zonder een diagnose stellen is m.i. niet de goede weg.

Ik neem aan dat jij geen ongekeurd paard op stal had en daarmee een andere uitgangspositie?? Je bent zo al 1000 verder als dat dier rondom op de foto gaat.

Natuurlijk kan niemand in haar beurs kijken maar voor een gemiddelde stal medewerker is dit geen gekke vraag. Gaat zo om een paar maandlonen...

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:53

JeanneV schreef:
Babootje schreef:
Bij mijn paard had het nooit "goed gekomen" met rust. En ook jij kunt niet in de portemonnee van TS kijken, dus waar maak jij je druk over?. Hoeveel je eraan uit wil geven ben je altijd nog zelf bij. Zelfs ik was niet zoveel kwijt dan de bedragen die jij nu noemt. (Stalkosten niet meegerekend). Als het klaar is kun je dat maar beter meteen weten. Een grasmaaier van 2,5 jaar is nu ook weer niet alles.
Misschien is het probleem simpel op te lossen. Pijnstillers geven zonder een diagnose stellen is m.i. niet de goede weg.

Ik neem aan dat jij geen ongekeurd paard op stal had en daarmee een andere uitgangspositie?? Je bent zo al 1000 verder als dat dier rondom op de foto gaat.

Natuurlijk kan niemand in haar beurs kijken maar voor een gemiddelde stal medewerker is dit geen gekke vraag. Gaat zo om een paar maandlonen...



Sorry Jeanne maar ik vind echt dat jij te ver gaat. Ts vraagt advies en meer niet . Het is niet aan jou om te oordelen of ts onderzoeken kan betalen of niet . Je kan een Advies geven en als je het weet de kosten er ongeveer bij . Ts lijkt dan zelf prima in staat om te kunnen beoordelen of ze het kan veroorloven .

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:05

Jet schreef:
Bedenken jullie wel dat TS in West-Friesland in Noord-Holland woont en niet in Friesland? Voor diegenen die steeds klinieken in Friesland aanraden...


Daar woon ik ook. Valt best mee hoor hardegarijp.

In ieder geval dichterbij als merelbeke :D

Succes ts

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 21:17

JeanneV schreef:
Babootje schreef:
Bij mijn paard had het nooit "goed gekomen" met rust. En ook jij kunt niet in de portemonnee van TS kijken, dus waar maak jij je druk over?. Hoeveel je eraan uit wil geven ben je altijd nog zelf bij. Zelfs ik was niet zoveel kwijt dan de bedragen die jij nu noemt. (Stalkosten niet meegerekend). Als het klaar is kun je dat maar beter meteen weten. Een grasmaaier van 2,5 jaar is nu ook weer niet alles.
Misschien is het probleem simpel op te lossen. Pijnstillers geven zonder een diagnose stellen is m.i. niet de goede weg.

Ik neem aan dat jij geen ongekeurd paard op stal had en daarmee een andere uitgangspositie?? Je bent zo al 1000 verder als dat dier rondom op de foto gaat.

Natuurlijk kan niemand in haar beurs kijken maar voor een gemiddelde stal medewerker is dit geen gekke vraag. Gaat zo om een paar maandlonen...



Ik ga hier ook even op in... wat maakt het uit of ik een stalmederwerker ben. Misschien doe ik nog ander werk er naast. Misschien heb familie die ook nog wilt helpen... wat ik al eerder zij in een post jullie hoeven geen zorgen te maken over mijn portemonnee...
ik ben binnen ander half jaar al meer dan 2500,- aan dierenarts kosten kwijt aan hem... daar hoor je mij echt niet om. Ik zie nu van nu hebben we pech maar waarschijnlijk hebben we straks een super mooie toekomst zo is mijn motivatie..

En tot nu toe red ik het gewoon prima financiële!

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:23

JeanneV schreef:
Natuurlijk kan niemand in haar beurs kijken maar voor een gemiddelde stal medewerker is dit geen gekke vraag. Gaat zo om een paar maandlonen...
[/quote]


Wat een denigrerende opmerking zeg.

Anoniem

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:37

trysteffy
nu van nu hebben we pech maar waarschijnlijk hebben we straks een super mooie toekomst zo nu hebben we pech maar waarschijnlijk hebben we straks een super mooie toekomst zo is mijn motivatie..is mijn motivatie..(quote)


en met die motivatie is helemaal niets mis, alle succes

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:52

Als geld geen probleem vormt moet je hem gewoon opladen en bij het begin beginnen. Klinische en rontgen keuring en daarna kreupelheidsonderzoek. Alleen kun je wat zeggen over een mooie toekomst samen. Succes ermee!

SjonnieZ schreef:
JeanneV schreef:
Natuurlijk kan niemand in haar beurs kijken maar voor een gemiddelde stal medewerker is dit geen gekke vraag. Gaat zo om een paar maandlonen...



Wat een denigrerende opmerking zeg.[/quote]
Welnee! Hartstikke realistisch! Gemiddelde stalmedewerker verdiend krap minimum loon. Dan kun je wel dure trajecten willen maar Dat moet wel betaalt worden
Niets om je voor te schamen als de da kosten gewoon te duur worden. Daarbij komt dat trysteffie in een eerdere bericht zich afvraagt of ze het financieel nog wel kan dragen

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:52

JeanneV schreef:
Natuurlijk kan niemand in haar beurs kijken maar voor een gemiddelde stal medewerker is dit geen gekke vraag. Gaat zo om een paar maandlonen...
[/quote]

SjonnieZ schreef:
Wat een denigrerende opmerking zeg.


JeanneV schreef:
Welnee! Hartstikke realistisch! Gemiddelde stalmedewerker verdiend krap minimum loon. Dan kun je wel dure trajecten willen maar Dat moet wel betaalt worden
Niets om je voor te schamen als de da kosten gewoon te duur worden. Daarbij komt dat trysteffie in een eerdere bericht zich afvraagt of ze het financieel nog wel kan dragen


JeanneV houd nu maar op met dat gedram. De TS heeft nu al een paar keer aangegeven dat het haar niet om de centen gaat en het beste wil voor haar beestje. Het gaat jou niet aan waar ze het geld vandaan haalt en hoe ze het uitgeeft.

Elisa2

Berichten: 37351
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:04

Tja, mijn eerste stap zou nog steeds zijn de rug goed los laat maken..kijken wat de bevindingen van de behandelaar zijn en kijken of hij daarvan opknapt. Zo niet dan weet je dat je verder moet zoeken en kun je je 1000en euro's kwijt raken.

Zo wel dan weet je dat het met de val in het hek te maken heeft gehad. Hij heeft geen verdikkingen, overvulde gewrichten etc. op zijn benen waardoor ik dus eerder zo'n aanpak zou overwegen.