2,5 jarig Paard onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:58

Het paard had ontstekingswaarden in het bloed en een wondje dus dat het paard met metacam naar huis is gestuurd is met het algehele beeld niet raar. Wel met het advies meteen te bellen als het paard kreupel zou blijven. Wel moest hij zich tijdens de metacamperiode rustig houden, maar ik lees dan toch dat hij ook gedurende die periode zijn "gekke 5 minuten" had van showen en galopperen in een kleine paddock. Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling van de veearts geweest.
Dus vandaar mijn vraag TS, wat zijn nu je plannen?

trysteffy

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 14:09

Hij bedoelde in rust geen longeren en niet op een groot stuk zo dat ie niet kon sprinten. Als ik hem 2 weken boxrust had gegeven loopt hij te stijgeren en te bokken in zijn box dat vind ik gevaarlijker dan dat ie in een kleine paddock staat en even 5 gekke min heeft. Ik heb dit ook gedaan met zijn castratie toen had ie 2 weken boxrust daarom dat ik dat weet.

De da komt dinsdag en dan kijken we hoe en wat

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:33

Ben benieuwd TO, vooral naar de bovenlijn en schouders.

Wel balen hoor, zo'n zorgenpaardje. Wel een charmant dier trouwens! Vind dat je goed bezig bent +:)+

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:44

Ik vind hem op dat los filmpje wel meer jong paard. In die andere filmpjes vind ik hem zo flauw ogen. Een twee jarige mag lekker fris zijn, lekker voorwaarts en pittig. Dat is hij totaal niet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:32

Op dat laatste filmpje loopt hij echt niet kreupel hoor! Vind nog steeds zijn hals wat stijf.Ik zou niets doen, volgend jaar maar eens voorzichting longeren en gymnastiseren

trysteffy

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 20:41

Ik laat als nog gewoon de da komen omdat hij gewoon geen dingen uit zich zelf doet zoals dat rennen als ik er niet stond met de zweep en die trekker zou langs komen zou hij achterin de bak staan waar de trekker niet langs komt.
En ook gewoon hij is niet 100% goed en dat voor zijn jonge leeftijd. Ik geloof niet dat het groeipijn is anders had de da dat wel gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 23:26

geerke schreef:
Op dat laatste filmpje loopt hij echt niet kreupel hoor! Vind nog steeds zijn hals wat stijf.Ik zou niets doen, volgend jaar maar eens voorzichting longeren en gymnastiseren

Een paard die wat TS zelf aangeeft vol in zijn adrenaline zit.... en dan nog niet 100% rad is.
Die uit zichzelf nooit lekker even beweegt, zou ik dus echt nooit gewoon een jaar laten staan. Hij kan zo in een kudde misschien niet eens goed voor zichzelf opkomen? Ik vind dit soort adviezen altijd erg gevaarlijk.

TS succes, ik ben erg benieuwd wat je DA er binnenkort van vind. Goed dat je zo oplettend naar je paard kijkt!

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:57

Ik vind je laatste video wel al een pak zuiverder dan de voorgaande beelden. Hij is nog steeds niet helemaal rad en houdt de bovenlijn nog erg strak. Ik heb de indruk dat de echte mankheid rechts achter zit, vooral in je laatste video in galop valt het mij op dat hij rechts achter zijn been niet helemaal mee krijgt. Nu denk ik wel echt dat dit iets is dat je gaat kunnen oplossen hoor. Ik ben geen dierenarts nee. Maar luister niet altijd naar Bokt. Mijn paard met rugproblemen loopt al 2 jaar zo blij als een ei door de wei :+ Die zou volgens sommige op bokt ook ingeslapen moeten geweest zijn. Die heb ik op aanraden van bokt ook een keer 2 weken op metacam gezet, maar zag geen enkel verschil in zijn gedrag, lust of beweging. Mijn dierenarts snapte überhaupt niet waarom ik hem even op metacam wou zetten, zij zag het probleem namelijk niet (diagnose was wel gesteld en problemen waren bekend). Maar het was redelijk duidelijk dat mijn paard zelf weinig last ondervond van zijn gebreken.

Veel succes dinsdag, ik hoop dat je er weer wat wijzer uit komt!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:13

Jorienn schreef:
geerke schreef:
Op dat laatste filmpje loopt hij echt niet kreupel hoor! Vind nog steeds zijn hals wat stijf.Ik zou niets doen, volgend jaar maar eens voorzichting longeren en gymnastiseren

Een paard die wat TS zelf aangeeft vol in zijn adrenaline zit.... en dan nog niet 100% rad is.
Die uit zichzelf nooit lekker even beweegt, zou ik dus echt nooit gewoon een jaar laten staan. Hij kan zo in een kudde misschien niet eens goed voor zichzelf opkomen? Ik vind dit soort adviezen altijd erg gevaarlijk.

TS succes, ik ben erg benieuwd wat je DA er binnenkort van vind. Goed dat je zo oplettend naar je paard kijkt!




Ik heb bij het eerste filmpje al gezegt dat hij niet met rust gelaten werd door het paard wat bij hem stond...vermoed dat hij gewoon een keer is opgejaagd ofzo.Dit moet een oorzaak hebben.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:26

Hij loopt los veel beter dan aan de longe, maar nog niet helemaal rad. Ook vind ik het op de linkerhand slechter dan op de rechter. Maar echt dramatisch vind ik het niet.
Luister naar je DA, TS, die weet het beter dan de bokkers van achter hun toetsenbord :)

Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:51

Babootje schreef:
Groeipijn? Ik heb toch veel jonge paarden van 2 jaar en ouder in handen gehad, maar ik heb er nog nooit 1 gezien met groeipijn

Niet dan ?
Echt wel hoor
Wij hebben ook ooit eens een 4 jr mr blue gehad die niet lekker liep ..ook onder het zadel veel staken ,stijf etc
Daar kwam niets uit alle onderzoeken
Bleken ook groeipijnen te zijn die met een jaar weiderust gewoon zijn weggegaan

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:30

Hoe constateer je als VA groeipijnen?

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:33

Nielojram schreef:
Hoe constateer je als VA groeipijnen?


Als je niets kan vinden?

Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:55

Is al 15 jr geleden ofzo dus ik weet dat niet meer
Maar er is volledig röntgen onderzoek gedaan alsook scinti
Ik heb hem toen verkocht omdat ik het niet zo vertrouwde en ben achteraf gebeld of ik niet nog zo'n goed paard had als hem :))

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:31

Lolaliza schreef:
Is al 15 jr geleden ofzo dus ik weet dat niet meer
Maar er is volledig röntgen onderzoek gedaan alsook scinti
Ik heb hem toen verkocht omdat ik het niet zo vertrouwde en ben achteraf gebeld of ik niet nog zo'n goed paard had als hem :))


Maar dat kan vanalles zijn geweest toch?

Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:38

Ik vermoed dat de dierenartsen weten waar ze het over hebben als verder alles normaal is op röntgen en scinti
Ook tanden bvb zijn toen nagekeken

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 19:11

Babootje schreef:
Nielojram schreef:
Hoe constateer je als VA groeipijnen?


Als je niets kan vinden?


Blijkbaar door ervaring en omdat er in mijn geval alles symmetrisch is, dus in mijn geval op ongeveer alle benen op verschillende aanhechtingen gevoelig.

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:00

Ik heb het ook enkel gehoord van andere (fokkers) dat het wel eens voor komt, ook (gelukkig nog) niet zelf meegemaakt.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:00

Ik zeg niet dat het niet kan, alleen dat ik het nog niet ben tegengekomen. Maar we hebben tot nu toe (met uitzondering van 1 jaren geleden) nog geen echte grote paarden zelf beleerd. Die had het overigens ook niet.
Ik kan me er best iets bij voorstellen bij paarden die enorm groeien bij een verwachte stokmaat van boven 175. Dat zijn met 2,5 - 3 jaar nog enorme dweilen, maar die zouden we hier sowieso wat later dan gebruikelijk gaan beleren.

Sizzle en Lolaliza, ik neem aan dat jullie paarden wel al onder het zadel waren?
Het lijkt mij dat de diagnose groeipijn pas kan worden gesteld als andere oorzaken zijn uitgesloten.

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:05

Babootje schreef:
Ik zeg niet dat het niet kan, alleen dat ik het nog niet ben tegengekomen. Maar we hebben tot nu toe (met uitzondering van 1 jaren geleden) nog geen echte grote paarden zelf beleerd. Die had het overigens ook niet.
Ik kan me er best iets bij voorstellen bij paarden die enorm groeien bij een verwachte stokmaat van boven 175. Dat zijn met 2,5 - 3 jaar nog enorme dweilen, maar die zouden we hier sowieso wat later dan gebruikelijk gaan beleren.

Sizzle en Lolaliza, ik neem aan dat jullie paarden wel al onder het zadel waren?
Het lijkt mij dat de diagnose groeipijn pas kan worden gesteld als andere oorzaken zijn uitgesloten.

Bij ons was het inderdaad een zeer grote merrie van boven 1m 75. Ze is ook op zeer korte tijd heel groot geworden. Ze werd op haar 3,5 ingereden maar heel beperkt. Eerder kennismaken met en toen zag je duidelijk dat ze last had. Foto's en testen waren gaaf. Paard terug weide op en nadien geen problemen meer. De onregelmatigheid was er 100% uit. Paard had gewoon last van haar lijf door te vlug, te groot.

trysteffy

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 16:30

Maar die van mij is niet echt een reuze ofzo die is vorige maand opgemeten op 159,4 en hij is in januari toen ook al opgemeten op 156 hij is dus niet veel gegroeid in een half jaar tijd

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:52

Die van mij is 152cm _O-
Nee Babootje, ik heb juist gewacht met beleren tot ze weer zuiver/normaal was was. Ze liep heel raar, soldatengang noemde de DA het.
Het was ook niet echt kreupel te noemen wat dat betreft want het was symmetrisch en dat is bij het paard van TS niet het geval.

Hoe dan ook, ik zou gewoon niet gaan zitten gissen maar de DA om zijn mening vragen.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:55

Eens hoor Sizzle, je weet het maar niet. Soldatengang? Hmmm ik zie het voor me _O-

Wanneer heb je de veearts gepland Trystefly?

Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:57

Die van ons was ook niet zo groot
164 ofzo
Die was wel onder het zadel ja en helemaal door de molen gegaan

trysteffy

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 20:08

Morgen komt de da. Alleen geen idee hoelaat ze bellen me een half uur van te voren