2jarige op ijzers gezet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:57

oh dan heb ik de openingspost pas gezien nadat het veranderd is..mijn excuses :)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:58

Ik verplaats dit topic van [WWW]Wie Wat Waar naar [BEH] Beweging en hoefverzorging aangezien het daar beter past

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:07

Ik denk dat een paard van 2 jaar lichamelijk en geestelijk nog niet klaar is om voor de kpets te lopen.
Zo te zien loopt hij net zoveel in de trek als de volwassen Fjord.

En wat ik echt niet snap. Is dat de leidsels zo scherp zijn ingesteld.
Wij rijden onze paarden nooit in de laatste sleuf van de stang. Veel te scherp.
Mijn advies zou in ieder geval zijn om de leidsels in de bril vast te zetten.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:25

ElCamino schreef:
Sorry?
Renpaarden racen met 2 een koers, dravers worden vroeg beleerd, quarters doen aan futuryties mee voor 2 jarigen.... vind ik persoonlijk allemaal belachelijk, echt waar.
Ook de PAVO cup voor 4 jarigen vind ik veel te vroeg....
Dus ook dit topic vind ik te belachelijk voor woorden, een 2 jarige waar al een jaar mee gewerkt wordt ?
heel bizar.....


Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn! Laat dat paard aub met rust. Al vanaf een 1 jaar meelopen en op 2 jaar ijzers nodig hebben...aub hou op hiermee.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:33

Wat flauw dat de openingspost gewijzigd is. Er stond dat dit twee jarige paard al een jaar beleerd wordt.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:04

Tja van de ouwe stempel zo te zien
Rukken wel blik nieuwe open als er 1 versleten is...

Juist tegenwoordig verwacht je dit niet meer te zien

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:15

Eens per week een rondje mee als handpaard lijkt mij mer dan genoeg voor een twee jarige. Dan hoeft hij ook niet op ijzers, lekker laten uitgroeien en oppakken als hij ouder is.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:18

Captain schreef:
Wat flauw dat de openingspost gewijzigd is. Er stond dat dit twee jarige paard al een jaar beleerd wordt.


Maar niet dat ze al een jaar voor de koets liep..
Voor t zelfde geld werd er bedoeld dat er met 1 jaar eens een dekje op gelegd is om ze te laten wennen aan dingen op de rug..

Nu is t paard iig 2.. persoonlijk vind ik t niet gek om een 2 jarige in t tweespan zo nu en dan mee te nemen.. Ik denk dat t zelfs goed kan zijn voor t ontwikkelen van oa de pezen.. zeker als t paard praktisch niet hoeft te trekken en t paard ernaast ervaren is..
Als handpaard mee of zo in t tweespan is maar weinig verschil denk ik..

Maar ijzers is denk ik te vroeg.. zeker omdat TS aangeeft dat de pony daardoor wat gaat slepen met de achterbenen.. wellicht is die net weer bezig met wat groeien ofzo.. of is de achterhand nog niet sterk genoeg.. zet m desnoods weer even weg voor een paar maanden en kijk dan opnieuw

En er zijn een heleboel die maar blijven roepen dat paarden er zo stuk van gaan.. persoonlijk denk ik dat dat echt heel erg mee valt.. in de drafsport worden ze bijna allemaal op die leeftijd beleerd en t is echt niet zo dat dravers daardoor sneller kapot zijn dan andere paarden.. Maar uiteraard moet je wel t paard in de gaten houden

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:32

Ik vind het heel vervelend dat TS de openingspost heeft verandert. Zo lijken de eerste opmerkingen kant noch wal te raken....

dezeman
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 01:32

trysteffy schreef:
Zou hem nog niet op ijzers zetten je verpest zo de hoeven op die jongen leeftijd. Ken een paard die nog geen 3 was en al op ijzers stond en na dat ie 3 was er af gehaald en was enorm gevoelig dunne zolen enzo.. dus mijn tip wacht zo lang mogelijk en overleg met je smid wat hij/zij denkt.


Terzijde gelaten of het wel of niet verstandig is om een paard op die leeftijd te beslaan houdt "ken een paard die..." als argument natuurlijk geen stand. Er zijn ongetwijfeld ook driejarige van de ijzers afgehaald zonder dat het complicaties heeft opgeleverd. De omstandigheden waaronder een paard wordt gehouden bepalen alles. Dunne zolen vind ik typisch iets voor paarden die heel de dag in een weiland staan, zeker gedurende natte periodes kan je bij veel paarden met lichte druk van de duimen de zolen laten veren. Paarden die overwegend op harde vlakke grond lopen hebben doorgaans dikkere en sterkere zolen ondanks dat de hoeven soms erg kort lijken.

Ik kan me zo voorstellen dat OP wel heeft gegeten en gedronken in dit topic. Het zou redelijkerwijs tot de mogelijkheden kunnen behoren dat het werk zeer licht is en eigenlijk de naam 'werk' niet oprecht mag dragen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 02:36

Ik denk dat ijzers onder zo'n jong paard schadelijker zijn dan 'm af en toe wat voorbereidend werk te laten doen. Die ijzers zitten er namelijk altijd onder, ook in zijn vrije tijd, en kunnen de ontwikkeling van de benen, de gangen en dus het hele lichaam sterk beinvloeden. Dat wil je gewoon niet.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:34

Persoonlijk vind ik 2 jaar te vroeg voor ijzers. De hoef is nog in ontwikkeling en een ijzers lijkt mij dan niet handig.

Ander vraagje. Ik weet weinig van mennen. Hoe kun je een paard in een 2-span zetten en hem dan niet laten trekken?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:56

Ijzers zijn sowieso niet gezond.

Naast dat het de pomp werking belemmerd van de hoef, waardoor het minder doorbloed, is het hard staal dat niet in staat is om harde klappen op de vangen, zoals de hoef zelf wel doet.

Helemaal voor een jong paard...

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:09

SjonnieZ schreef:
Ander vraagje. Ik weet weinig van mennen. Hoe kun je een paard in een 2-span zetten en hem dan niet laten trekken?


De paarden trekken de koets simpel gezegd met de strengen, twee lange riemen van borststuk maar koets. In tweespan kan je het ene paard strakker in de strengen zetten zodat dit paard meer trekt.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:44

swartbeessie schreef:
SjonnieZ schreef:
Ander vraagje. Ik weet weinig van mennen. Hoe kun je een paard in een 2-span zetten en hem dan niet laten trekken?


De paarden trekken de koets simpel gezegd met de strengen, twee lange riemen van borststuk maar koets. In tweespan kan je het ene paard strakker in de strengen zetten zodat dit paard meer trekt.


Thanks! Heldere uitleg

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:29

“Vroeger” was het gebruikelijk om zo jong al te beleren voor de wagen. De belasting is natuurlijk anders als onder het zadel. Persoonlijk vind ik het te jong voor zijn lijf én zijn koppie.

Als hij het nu braaf doet, zou ik hem nog lekker een poosje op de wei zetten. Misschien eens per week als handpaard mee.

Kijk wel even kritisch naar je tuig; de oogkleppen zitten helemaal tégen de ogen aan. Dit is nooit prettig voor je dieren en ook zeker niet nodig. Ze horen de oogkassen niet te raken. Verder zou ik de leidsels een sleuf naar boven vergespen.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:06

Beide dieren op de foto zijn erg jeugdig en smal. Ze verschillen niet of nauwelijks van elkaar.

Is dat niemand opgevallen?

Als je van paarden houdt, dan gun je ze de tijd op lichamelijk en mentaal gezond te volgroeien. Zoals bij kinderen.

Helaas houden veel mensen vooral van de paardenactiviteit en het paard is het artikel dat je daarvoor nodig hebt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:08

Ik denk niet dat ts hier nog gaat antwoorden.
Ze is waarschijnlijk toch van de oude stempel en vind ons maar wat zeuren :)

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:17

Ik ben benieuwd wat TS ervan vindt allemaal.

Orezriver
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-08-20

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 01:38

Ik schrik ook van de leeftijd, wellicht dat iemand mij hier meer over kan leren?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:18

Orezriver schreef:
Ik schrik ook van de leeftijd, wellicht dat iemand mij hier meer over kan leren?


Zoek even (google, bokt) op groeischijven paard. Dan kom je een hoop informatie tegen.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:32

Cowgirl schreef:
Orezriver schreef:
Ik schrik ook van de leeftijd, wellicht dat iemand mij hier meer over kan leren?


Zoek even (google, bokt) op groeischijven paard. Dan kom je een hoop informatie tegen.


En verdiep je in pezen en hoe en wanneer die sterk worden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:37

Anne_GTI schreef:
Cowgirl schreef:


Zoek even (google, bokt) op groeischijven paard. Dan kom je een hoop informatie tegen.


En verdiep je in pezen en hoe en wanneer die sterk worden.

Inderdaad, een paard is gelukkig meer dan een skelet met groeischijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:42

Anne_GTI schreef:
Cowgirl schreef:

Zoek even (google, bokt) op groeischijven paard. Dan kom je een hoop informatie tegen.


En verdiep je in pezen en hoe en wanneer die sterk worden.


Precies.

Altijd weer dat hardnekkige groeischijven-verhaal...en nooit eens naar het hele plaatje kijken.

Denk je dat topsporters ooit topsporter zouden worden als ze pas zouden beginnen met sporten als hun botten klaar waren met groeien? Nee, dan gaan ze juist een leven vol blessures tegemoet.

Botten, spieren en pezen worden sterk door ze in de periode dat ze groeien gedoseerd te belasten.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:43

Vroeger wisten we ook veel minder dan nu. Ik vind het te vroeg om een 2 jarige op ijzers te zetten omdat de hoeven slijten vanwege het voor de kar zetten. Een 2 jarige hoort lekker te spelen met zijn soortgenoten. Mijne heb ik met 3 uit de opfok gehaald en nu doe ik een paar keer per week grondwerk en longeren en hij is nu 3,5. Met 4 gaan we hem inrijden. Elk paard is anders en de 1 is er sneller klaar voor als de ander. Maar 2 jaar... wel erg vroeg hoor