[VOLG]Weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tenno7

Berichten: 2258
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 00:41

Vraagje,
Zoals het nu is heeft Jones geen pijn aan zijn rug of iets dergelijks. Maaarr.. zijn rug wil ik nog eens helemaal op de foto zetten incl hals. Dit is meer als extra checkup. Zou ik dat dan direct deze zomer doen? Of als hij 8 jaar is en volledig uitgegroeid?

Voorderest, hij begint echt sterker te worden!. Balkjes lopen is niet meer zo eng. En hij begint te begrijpen waar hij zn benen kwijt moet haha. En laatste 2 weken is hij zo happy!. Voorheen stond hij als een dodo in de bak en wist hij jiet wat hij met mn andere paard aan moest. Nu ziet hij de lol er ook van in en doet heerlijk mee!

Onderstaand wat foto's en video's
Afbeelding
Afbeelding

https://youtu.be/Idaj9_xUr6A

https://youtu.be/3ayxeoU_KH4

senna21

Berichten: 11869
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 00:46

Een foto zegt natuurlijk niet of een paard werkelijk pijnklachten heeft. Het lijkt mij zinvoller om daarop te monitoren.
Trouwens, Super zoals jullie het aanpakken met zijn training.
Petje af.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:29

Een foto zegt inderdaad niks over de daadwerkelijke pijn. Maar kan me voorstellen dat je hem in de gaten wil houden en dan zijn foto's misschien niet zn slecht idee. Je kan dan gelijk zien of het beter word of misschien slechter en misschien overleggen welke training je kan doen oid.

Roodvos

Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:40

TS, jouw paard heeft volgens mij geen weke rug maar lordose. Een rugvorm die gezien wordt bij oude paarden en fokmerries door het verzwakken van de ondersteunende banden. Maar het wordt ook veroorzaakt door een recessieve genetische aandoening die er voor zorgt dat 1 of 2 borstwervels bij de schoft niet blokvormig maar wigvormig zijn. Je kunt dan door training dus wel de bespiering verbeteren, maar het wordt nooit een “normale” rug.

Het goede nieuws is dat paarden met deze “aandoening” gewoon belastbaar zijn. Mits uiteraard een goed passend zadel en correcte training. Maar dat zit bij jou wel goed. Je bent top bezig +:)+ .

Deze rugvorm komt veel voor bij de American Saddlebred, en dat stamboek heeft er ook al het nodige aan onderzoek aan laten verrichten. Als je zoekt op “swayback” of “equine lordosis” vind je veel meer aan informatie.

Succes met je leuke paard!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:13

Leuk paard! Wat super dat jullie er zoveel aan doen om hem beter te krijgen.
Wat mij opvalt is dat bij de filmpjes aan de longe bijgezet dat je paard hangt in zijn schouder. In draf linksom bv. Zie je dat hij in zijn buitenschouder hangt en daardoor lijkt het alsof hij mooi stelling aanneemt, maar hij loopt eigenlijk scheef. Dit kun in je het filmpje over de cavaletti’s goed zien, want paarden kunnen bijna niet scheef (je hebt er hele knappe tussen) over balkjes lopen. Dus je ziet dat hij zichzelf daar in de juiste houding corrigeert en wel recht loopt. Ook te zien aan de foto aan de longe over de cavaletti. Dat is naar mijn mening de enige juiste longeer foto die je hebt geplaatst. Recht paard met neus eruit met een juist achterbeen.
Krijgen jullie ook les?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:18

Fijn dat het steeds beter lijkt te gaan!! :-)

Ik ga wel mee met Def dat de bijzet die het 'juiste frame' vraagt daarmee eigenlijk de boel een beetje fopt.
Dat oogt wel aardig, maar traint je paard scheef.


Juist met zo'n lijf zou ik geen bijzet gebruiken (überhaupt eigenlijk liever niet).
Leer liever goed longeren met een enkele longe of dubbellonge zodat je met je paard je paard kunt volgen en makkelijker kunt corrigeren.
Dit is misschien een leuk stuk om te lezen:
https://www.stalmireille.nl/blog/10881- ... at-doe-jij

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:27

Wat een onwijs sympathiek paard en wat zijn jullie er leuk mee bezig, heel leuk om te zien en te lezen! Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:15

Ninx schreef:
Fijn dat het steeds beter lijkt te gaan!! :-)

Ik ga wel mee met Def dat de bijzet die het 'juiste frame' vraagt daarmee eigenlijk de boel een beetje fopt.
Dat oogt wel aardig, maar traint je paard scheef.


Juist met zo'n lijf zou ik geen bijzet gebruiken (überhaupt eigenlijk liever niet).
Leer liever goed longeren met een enkele longe of dubbellonge zodat je met je paard je paard kunt volgen en makkelijker kunt corrigeren.
Dit is misschien een leuk stuk om te lezen:
https://www.stalmireille.nl/blog/10881- ... at-doe-jij


Das een fijne aanvulling op mijn post, Dankje!

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:50

Def schreef:
Leuk paard! Wat super dat jullie er zoveel aan doen om hem beter te krijgen.
Wat mij opvalt is dat bij de filmpjes aan de longe bijgezet dat je paard hangt in zijn schouder. In draf linksom bv. Zie je dat hij in zijn buitenschouder hangt en daardoor lijkt het alsof hij mooi stelling aanneemt, maar hij loopt eigenlijk scheef. Dit kun in je het filmpje over de cavaletti’s goed zien, want paarden kunnen bijna niet scheef (je hebt er hele knappe tussen) over balkjes lopen. Dus je ziet dat hij zichzelf daar in de juiste houding corrigeert en wel recht loopt. Ook te zien aan de foto aan de longe over de cavaletti. Dat is naar mijn mening de enige juiste longeer foto die je hebt geplaatst. Recht paard met neus eruit met een juist achterbeen.
Krijgen jullie ook les?


Dat zie je zeker goed in het galop-longe filmpje! Leuk dat je het zo meld, daardoor ben ik het galop filmpje gaan bekijken en zie ik precies wat je omschrijft. Bedankt!

Ik had wat anders bedacht bij de term “in de schouder hangen”. Kun je mij vanuit biomechanisch uitleggen waarom je deze term gebruikt?

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:17

Ik zou ook eens de rugspier op ontspanning laten zetten door middel van goede sportmassage of bv Emmett dat kan ook al heel veel schelen. Sowieso x goede massage of Emmett of Mattersob behandeling kan dit paard nog mooier en losser in zijn spieren zetten.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:22

Ik bedoel eigenlijk dat hij zijn gewicht op de buitenschouder zet. De hals lijkt daardoor mooi gebogen, maar dat komt dus door het gewicht op de buitenschouder. Je wil graag dat het gewicht in balans is over de benen (verticaal evenwicht). Nu is je paard niet in balans (want het gewicht op beide voorbenen is flink ongelijk) en dat noemen we dan ‘scheef’. Maar dat weet je vast. Je paard kan zijn rug niet correct gebruiken als hij niet in balans is. Dat is voor jouw paard niet handig, want je wil juist hieraan werken.
In dit verhaal heb ik nog niets gezegd over het horizontale evenwicht, maar daar ging mijn post in eerste instantie ook niet over.

Ook ik ben tegen iedere hulpteugel bij het longeren, omdat je bij hulpteugels niet kunt meebewegen met je paard. Je kunt niet snel genoeg anticiperen op de beweging van je paard en correcties kun je daardoor niet goed timen. Met dubbele lijnen is je paard rechtstreeks verbonden met je hand, dus kan dat wel. Aan de enkele lijn kan dit ook.

Stal Mireille heeft geweldige blogs over longeren (en rijden) geschreven;
Bv: https://www.stalmireille.nl/blog/10915- ... ren-kijken

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:31

Def schreef:
Ik bedoel eigenlijk dat hij zijn gewicht op de buitenschouder zet. De hals lijkt daardoor mooi gebogen, maar dat komt dus door het gewicht op de buitenschouder. Je wil graag dat het gewicht in balans is over de benen (verticaal evenwicht). Nu is je paard niet in balans (want het gewicht op beide voorbenen is flink ongelijk) en dat noemen we dan ‘scheef’. Maar dat weet je vast. Je paard kan zijn rug niet correct gebruiken als hij niet in balans is. Dat is voor jouw paard niet handig, want je wil juist hieraan werken.
In dit verhaal heb ik nog niets gezegd over het horizontale evenwicht, maar daar ging mijn post in eerste instantie ook niet over.

Ook ik ben tegen iedere hulpteugel bij het longeren, omdat je bij hulpteugels niet kunt meebewegen met je paard. Je kunt niet snel genoeg anticiperen op de beweging van je paard en correcties kun je daardoor niet goed timen. Met dubbele lijnen is je paard rechtstreeks verbonden met je hand, dus kan dat wel. Aan de enkele lijn kan dit ook.

Stal Mireille heeft geweldige blogs over longeren (en rijden) geschreven;
Bv: https://www.stalmireille.nl/blog/10915- ... ren-kijken


Helemaal mee eens. Paard hangt op de buitenschouder. Verder zie je in het filmpje dat de hulpteugel het paard erg in zijn beweging beperkt.

Probeer hetzelfde eens zonder hulpteugels etc en maak nog eens een filmpje. Ben erg benieuwd wat we dan zien.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:25

senna21 schreef:
Een foto zegt natuurlijk niet of een paard werkelijk pijnklachten heeft. Het lijkt mij zinvoller om daarop te monitoren.
Trouwens, Super zoals jullie het aanpakken met zijn training.
Petje af.


Op het filmpje buigt hij inderdaad teveel in de hals waardoor hij zijn gewicht naar buiten zet. Misschien helpt het om de bak af te zetten zodat je minder hoeft te doen om hem op de volte te houden en evt is een kaptoom een idee. Ik ben absoluut niet tegen bijzetten, en ook niet tegen hoe je de longe bevestigd hebt maar ik denk dat het voor nu niet het ideale is. Misschien wat verschillende bevestigingsmethode proberen? En hem daardoor zijn hoofd hals iets minder te laten buigen en meer in zijn hele lijf. Misschien is een pessoa iets, deze kan ook nog mee bewegen van linker naar rechter stelling.

Tenno7

Berichten: 2258
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 20:20

Klopt over scheef lopen linksom en gewicht op buiten zetten. Longeren zonder bijzet etc doe ik ook. Voornamelijk om dit te kunnen trainen. Ik heb les gehad met hem van een vrouw uit Frankrijk. ( Janet Bos ) zij is niet altijd in nederland. Dus we hebben zo nu en dan les in grondwerk en werk aan de hand.
Bijzet wat eraan zit is een elastiek met 100 % rek ( geen touw erin ) dit helpt hem vooral omdat hij de balken eerst eng vondt en dan juist zijn rug gaat weg drukken. En zo komt hij juist weer lang en laag met goed rug gebruik.
Wel echt top jullie reacties, helpt altijd weer om hem nog beter te gaan trainen! Dankjullie wel!

Tenno7

Berichten: 2258
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 20:22

Roodvos schreef:
TS, jouw paard heeft volgens mij geen weke rug maar lordose. Een rugvorm die gezien wordt bij oude paarden en fokmerries door het verzwakken van de ondersteunende banden. Maar het wordt ook veroorzaakt door een recessieve genetische aandoening die er voor zorgt dat 1 of 2 borstwervels bij de schoft niet blokvormig maar wigvormig zijn. Je kunt dan door training dus wel de bespiering verbeteren, maar het wordt nooit een “normale” rug.

Het goede nieuws is dat paarden met deze “aandoening” gewoon belastbaar zijn. Mits uiteraard een goed passend zadel en correcte training. Maar dat zit bij jou wel goed. Je bent top bezig +:)+ .

Deze rugvorm komt veel voor bij de American Saddlebred, en dat stamboek heeft er ook al het nodige aan onderzoek aan laten verrichten. Als je zoekt op “swayback” of “equine lordosis” vind je veel meer aan informatie.

Succes met je leuke paard!


Oh erg interessant. Ik ga er eens naar zoeken!! Dankjewel!

Anoniem

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:44

Gaat hij juist niet hangen in het elastiek van de bijzet?
En had je een specifieke reden om je longeerlijn te bevestigen zoals je hebt?
( gewoon uit interesse).

Wel interessant topic!

Tenno7

Berichten: 2258
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 23:08

Anoniem schreef:
Gaat hij juist niet hangen in het elastiek van de bijzet?
En had je een specifieke reden om je longeerlijn te bevestigen zoals je hebt?
( gewoon uit interesse).

Wel interessant topic!


Nee die hangt los, komt alleen op spanning als hij te hoog komt met zn hoofd. Zit verder geen druk op.

ik heb longeerlijn er zo aan omdat als hij angst krijgt of iets heel eng vindt hij naar buiten toe weg loopt. Zo kan ik de stelling weer naar binnen vragen en met mn longeerzweep hem weer door laten lopen over de balken of langs iets engs.

Tenno7

Berichten: 2258
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 19:31

Kleine update over Jones en het rijden.
Het gaat erg goed!. Stap is eigelijk al helemaal bevestigd en in ontspanning. In draf heeft hij nig wat onzekere momentjes, vooral als we een overgang maken naar de draf op de A-C lijn bijvoorbeeld. Dus van de bakrand af. Dan weet hij niet zo goed wat hij moet doen en wordt wat stresserig. Aangalopperen gaat ook echt enorm vooruit. En je merkt dat hij er gewoonweg plezier in krijgt. Hij wil veel meer, is voorwaartser en wil ook heeeel graag galopperen haha.
Ohz lijkt het ook al veel meer echt paard!
2 foto's van afgelopen weekend.
Afbeelding


Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:03

Ziet er goed uit, maar geef hem meer ruimte voor zijn hoofd. Zijn neus moet net VOOR de loodlijn zijn, niet erachter, dan kan hij zichzelf ook beter dragen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:15

Hevonen schreef:
Ziet er goed uit, maar geef hem meer ruimte voor zijn hoofd. Zijn neus moet net VOOR de loodlijn zijn, niet erachter, dan kan hij zichzelf ook beter dragen.


Mee eens hoor, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Paard mist nog stabiliteit en dan is het makkelijk om op de voorhand te lopen en er wat dieper in te zakken.

TS; loopt hij ook zo zonder bijzet?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:16

Tegelijk gepost, zie net je antwoord hierboven al :+

Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:25

Leuk en interessant topic. Mbt jouw vraag over wanneer foto’s maken: waarom zou je willen wachten tot 8 jaar? Je bent er op de een of andere manier in je hoofd mee bezig, ik zou daarom niet wachten. Dan blijf je er niet mee rondlopen en heb je duidelijkheid. Als alles goed is kan je ook met een gerust hart verder trainen.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:45

Heb je alweer een update?

En ben je er al over uit of je de foto's gaat maken?

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:08

Dat lijkt me verstandig, dan kun je ook met een gerust hart verder trainen als er niets aan de hand is en als dat het geval is en bij blijft klinisch goed dan zou ik niet met 8 nog een keer foto's laten maken. Hij boft maar met zo'n baasje +:)+
Laatst bijgewerkt door C_arola op 09-02-20 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd op verzoek

Tenno7

Berichten: 2258
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 00:16

Zamba schreef:
Heb je alweer een update?

En ben je er al over uit of je de foto's gaat maken?

Ja zal zo weer 1 plaatsen. Fotos gaan we aankomende zomer maken.