[VOLG]Weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:16

Wauw die cavaletti! Wat mij direct opvalt is dat zijn rug mooi opbolt, flink verschil met de longeerfoto’s.

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 09:45

Dressage001 schreef:
Wauw die cavaletti! Wat mij direct opvalt is dat zijn rug mooi opbolt, flink verschil met de longeerfoto’s.



Dankje! Klopt hij heeft sinds de mesotherapie en de fysio behandelingen weer meer "vering" in z'n rug gekregen en kan hem nu veel beter op bollen! Super blij mee.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 07:39

Ik zou dan vaker balkjes dan 2/3 keer in de week doen. Doe ik met die van mij ook en dan gaat de spieropbouw ook veel sneller. Je kan het ook combineren met bijvoorbeeld grondwerk of werken aan de hand en erna lekker uitdraven over de balkjes.

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 16:26

Destiny22 schreef:
Ik zou dan vaker balkjes dan 2/3 keer in de week doen. Doe ik met die van mij ook en dan gaat de spieropbouw ook veel sneller. Je kan het ook combineren met bijvoorbeeld grondwerk of werken aan de hand en erna lekker uitdraven over de balkjes.
dat kan. Maar ik vindt variatie ook erg belangrijk. Plus dat de balkjes training best intensief is en ik niet wil dat je juist weer te heftig traint waardoor hij juist weer spierpijn krijgt. Liever rustig aan opbouwen, zonder dat hij er lichamelijke ongemakken van krijgt. Cavaletti training is te vergelijken met aqua training. Dat doe je ook niet 3 x in de week om sneller spieren op te bouwen lijkt mij.

Dit is het trainings schema momenteel per week.

1 x longeren aan het halster, focussen op lang en laag en balans.

1 x cavaletti training

1 x longeren licht bijgezet en focussen op activiteit vanuit achter naar voor.

1 x werken aan de hand, juist wat zijgangen meenemen.

1 x rijden.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 16:55

Ja daar heb je een punt! Mooi gevarieerd schema!

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 22:40

Destiny22 schreef:
Ja daar heb je een punt! Mooi gevarieerd schema!

Bedankt voor het meedenken!!

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:06

Inderdaad, stap voor stap opbouwen is belangrijk.
En het versterken van pezen en andere weefsels is minstens zo belangrijk voor de uiteindelijke conditie.
Goede staptraining wordt naar mijn idee te vaak overgeslagen.

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 12:44

Yeah.. weer een stapje verder met Jones vandaag! We hebben voor het eerst weer gedraaft.

Eerst weer aan de longe om de spieren goed op te warmen voordat we erop gaan. Dit op advies van de dierenarts en fysio. Nou was ook maar goed vandaag, hij ging enorm aan de bok en als een hert de bak door. Hij bolde z'n rug goed in elk geval hahah. Ze staan nu natuurlijk weer wat meer op stal, dus hij was even heel fris.
Uiteindelijk weer relaxed en is mn vriend opgestapt. Ook dat ging weer top. Geen spanning bij opstappen en het wegstappen. We hadden afgesproken dat als de stap weer mooi ontspannen ging dat we een drafje mee zouden nemen. Dus dat gingen we doen. Jones is erg gefocust op stemhulpen en ik had hem geleerd dat "let op, galop" aanspringen in galop betekent. Nou zij mn vriend bij het aandraven dus "Let op " en Jones wou braaf gaan aangaloperen, maar snapte het allemaal niet zo goed. Dus er was even spanning, wat ook heel logisch is haha. Mn vriend de stemhulpen even uitgelegt en daarna ging het perfect!. Heel mooi ontspannen en relaxed. Echt super blij mee. Zodra de draf ook weer goed bevestigd en vertrouwt voelt voor Jones gaan we de galop weer oppakken.
Heb een stukje gefilmd voor jullie.

https://youtu.be/iqv1ulx2rkU

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:04


Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 13:14

tienus63 schreef:
@ts,
Weet niet of je dit toevallig gezien hebt wbt weke ruggen.

https://www.facebook.com/17814840889786 ... xtid=0&d=n



Nee had ik nog niet gezien, dankjewel. Heb wel over dat soort dingen nagedacht. Maar 30 dagen is te snel voor Jones. Hij heeft alleen al 30 dagen nodig om te wennen op een nieuwe stal hahaha.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:55

Ik weet niet of het te bereizen is voor jullie.
Dat je een of twee keer per week langs gaat met hem.

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 16:18

tienus63 schreef:
Ik weet niet of het te bereizen is voor jullie.
Dat je een of twee keer per week langs gaat met hem.

Nee is helaas ook net ff te ver. Als het mijzelf niet gaat lukken om hem er boven op te krijgen dan heb ik al een revalidatie stal waar ik dan eventueel heen wil.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:01

Tenno7 schreef:
Yeah.. weer een stapje verder met Jones vandaag! We hebben voor het eerst weer gedraaft.

Eerst weer aan de longe om de spieren goed op te warmen voordat we erop gaan. Dit op advies van de dierenarts en fysio. Nou was ook maar goed vandaag, hij ging enorm aan de bok en als een hert de bak door. Hij bolde z'n rug goed in elk geval hahah. Ze staan nu natuurlijk weer wat meer op stal, dus hij was even heel fris.
Uiteindelijk weer relaxed en is mn vriend opgestapt. Ook dat ging weer top. Geen spanning bij opstappen en het wegstappen. We hadden afgesproken dat als de stap weer mooi ontspannen ging dat we een drafje mee zouden nemen. Dus dat gingen we doen. Jones is erg gefocust op stemhulpen en ik had hem geleerd dat "let op, galop" aanspringen in galop betekent. Nou zij mn vriend bij het aandraven dus "Let op " en Jones wou braaf gaan aangaloperen, maar snapte het allemaal niet zo goed. Dus er was even spanning, wat ook heel logisch is haha. Mn vriend de stemhulpen even uitgelegt en daarna ging het perfect!. Heel mooi ontspannen en relaxed. Echt super blij mee. Zodra de draf ook weer goed bevestigd en vertrouwt voelt voor Jones gaan we de galop weer oppakken.
Heb een stukje gefilmd voor jullie.

https://youtu.be/iqv1ulx2rkU


Ziet er echt heel fijn uit!!! Lekker bezig!! Ik denk echt dat jullie op de goede weg zijn met hem en een eind moeten komen!

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 21:42

Destiny22 : dankjewel ik hoop het ook echt enorm!!! Haha.

Nog een foto van vandaag. Ik vindt hen er zo mooi uitzien!! Zo enorm blij mee.Afbeelding

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 13:23

Vandaag de zadelmaker weer geweest. Was toch weer hard nodig ( half jaar geleden nog gebeurt) zadel past nu weer mooi!!.

Hieronder een verschil met eerst en nu kwa maten.
Afbeelding

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 07:07

Vorige week was Jones niet zo lekker waarschijnlijk. Hij begon ineens enorm te knijpen en bokken op het zadel. Na een paar rondjes flink bokken aan de longeerlijn was het weer klaar.. heb zijn rug gecontroleerd en nergens geen last van. Maar toch was het niet helemaal "normaal" bokken.
Ik weet dat hij ook snel gevoelig is voor maagzweren en z'n darmen.
Toch nog even weer contact gehad met de dierenarts. Hij had nog geen wormenkuur gehad, en sommige kunnen best buikpijn krijgen van wormen. Dus adviseerde hij eens te gaan ontwormen en dan maar even kijken hoe het gaat. Als dat niet werkte eens een endoscopie van z'n maag.

Wormenkuur gegeven. En even een paar daagjes rust, ze kunnen er soms wat ziekjes van worden. Gelukkig niks van gemerkt verder. Behalve wat diarree.

Maandag het zadel er weer opgelegt om te kijken hoe hij nu reageerde. En gelukkig weer totaal relaxed. Dus heeft toch geholpen. Voor de rest ziet hij er super uit!.
Gister weer aan de longe gehad. En hij liep weer fijn!.
Afbeelding

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:29

Wat een kleerkast! Wereld van verschil als je deze foto met de foto's aan het begin vergelijkt... zijn nek is verdubbeld in breedte. :D

Enne, hij houdt je wel bezig. ;)

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:46

Waarom bind je je paard zo vast met die touwtjes als je wil dat hij zijn rug gaat ontwikkelen?
Zo geef je hem de mogelijkheid om die nek te laten groeien, hij stuwt, hij draagt niet.

Ik zou naar een Chambon kijken, die grijpt alleen in als de neus onder de knie komt.

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 20:37

Nielojram schreef:
Waarom bind je je paard zo vast met die touwtjes als je wil dat hij zijn rug gaat ontwikkelen?
Zo geef je hem de mogelijkheid om die nek te laten groeien, hij stuwt, hij draagt niet.

Ik zou naar een Chambon kijken, die grijpt alleen in als de neus onder de knie komt.


Heb je eerdere fotos ook gezien die ik heb gedeeld?

1 x in de week heb ik hem lichtjes bij gezet. Juist om hier ook wat vertouwen in te krijgen aangezien hij dan juist met z'n neus erg achter de loodlijn wil lopen. Het klopt hij stuwt iets. Ook nog een gebrek aan kracht en balans. Maar hij loopt met z'n neusje mooi op de loodlijn. Dus in die zin positief.

Chambon begin ik niet aan. Hoe minder hulpteugels etc hoe beter. Dus een enkele keer heb ik hem eens aan de touwtjes.

Ik zie juist wel mooi rug gebruik en niet een paard wat vast loopt in de touwtjes.

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 16:36

Vandaag wou ik eigelijk weer cavaletti training doen, helaas was de binnenbak bezet. Dus naar buiten zonder balkjes rek oefeningen gedaan. En wauw, hij liep weer zo fijn. Wou het graag weer even met jullie delen. Dus bij deze.

Hier ben ik heel blij mee
Afbeelding

Afbeelding


Niet het mooiste moment, maar hier zie je wel heel mooi hoe zijn rug bolt in de galop. Afbeelding

Galop was wat lastiger om te zakken in de hoofdhals houding vandaag, er is natuurlijk veels te veel te zien buiten hahaAfbeelding

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:30

Ziet er goed uit. Mooi dier hoor

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:54

Tenno7 schreef:
Chambon begin ik niet aan. Hoe minder hulpteugels etc hoe beter. Dus een enkele keer heb ik hem eens aan de touwtjes.


Aan deze reactie te lezen heb je geen idee wat een Chambon doet.

denisesilver

Berichten: 2881
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:48

Nielojram schreef:
Tenno7 schreef:
Chambon begin ik niet aan. Hoe minder hulpteugels etc hoe beter. Dus een enkele keer heb ik hem eens aan de touwtjes.


Aan deze reactie te lezen heb je geen idee wat een Chambon doet.

Leg het dan even uit in plaats van deze nutteloze reactie.
Afbeelding
Lijkt mij dat een paard hier juist zijn rug van vast gaat zetten. Klinkt in ieder geval niet heel prettig.

TS, ik volg al een tijdje, fijn dat hij zich weer beter houdt!

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 22:10

Nielojram schreef:
Tenno7 schreef:
Chambon begin ik niet aan. Hoe minder hulpteugels etc hoe beter. Dus een enkele keer heb ik hem eens aan de touwtjes.


Aan deze reactie te lezen heb je geen idee wat een Chambon doet.

Ik weet zeker wel wat een chambon doet. En ik snap je denk wijze. Maar voor dit paard is hoe minder hoe beter.. en liever van een actieve achterhand naar het zakken in de hoofdhals houding voor, zonder druk of dwang.

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 22:15

truus1957 schreef:
Ziet er goed uit. Mooi dier hoor

Dankjewel!!