Spierbevangen-gevoelige pony weer fit krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cgmvwkwjk
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-11-19

Spierbevangen-gevoelige pony weer fit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 12:20

Hallo,

Recent heb ik een ontzettend leuke kinderpony erbij gekregen waar mijn kindje op gaat leren paardrijden.

Nou ken ik deze pony al jaren en weet dus dat ze spierbevangen is geweest afgelopen lente.
Dit was de eerste keer voor deze pony en dit is hoogstwaarschijnlijk gekomen omdat het toen snachts gevroren heeft terwijl het al bijna zomer was. (Zomervacht, geen deken etc.).

Dit is goed genezen maar ze heeft na die periode dus niet meer gewerkt, is veel te dik en heeft een slechte conditie.

Ik heb wel vaker paarden die te hollands welvaren waren weer fit gekregen, maar die waren verder gezond.

Op dit moment willen we er vier maal per week mee rijden, dit betekend in de praktijk stappen en hooguit tien longeerrondjes draf. Vandaag word de derde keer pas van de eerste week.
Verder staat ze 24/7 buiten op een zeer groot land met genoeg gras nog, ik voer niet bij.

Is er meer wat ik kan doen? Juist wel bijvoeren? Meer of minder werken? Of zo doorgaan?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Spierbevangen-gevoelige pony weer fit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:36

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... dagziekte/

Spierbevangenheid komt niet door buiten staan terwijl het vriest met een zomervacht.

Ik persoonlijk zou haar niet op het land zetten, maar op een paddock. Gras is prima voor paarden die niets hebben, minder prima voor paarden die wel problemen hebben met de stofwisseling.
Paddock, goed hooi, vitaminebrokje. Het werk wat je van plan bent te doen met hem klinkt niet zodanig intensief dat krachtvoer nodig zal zijn, zeker niet als ze veel te dik is.

Cgmvwkwjk
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-11-19

Re: Spierbevangen-gevoelige pony weer fit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 16:56

Is het slim om de dierenarts te laten komen? Ze heeft nu nergens last van maar dat wil ik zo houden natuurlijk.

Ik was van plan om zodra het gras weer groeir na de winter eerst te gaan werken met een graaskorf, nu is het gras twee of driemaal al gehooit dit jaar.
Van het land afhalen is lastig bij ons, dan zou ik de paarden allemaal moeten gaan verhuizen.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze toch wel vier keer per week goed moet werken, maar dat bouwen we eerst heel rustig op. Ze vind het duidelijk nu al zwaar, maar ze is toch al z'n tien jaar of langer niet meer onder het zadel geweest, (menpony) dus dat is ook niet gek.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Spierbevangen-gevoelige pony weer fit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:38

Ja, sowieso even DA laten komen idd en de waarden laten controleren. Better safe than sorry. Vind ik huist heel goed.

Prima hoor, om haar goed te laten werken, idd goed opbouwen, en vooral niet meer dan nodig is voeren nu. Spierbevangenheid komt eigenlijk altijd door teveel voer en te weinig werk.

Cgmvwkwjk
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 20:14

Ik heb toch maar de DA gebeld. Die kwam met een heel advies betreffende de voeding en training. Die kent het bij ons natuurlijk ook.
Ze mag op de wei blijven staan maar niks bijvoeren (en goed in de gaten houden van de lente, hij had het over het testen van graswaarden maar het kan dat ik dat verkeerd heb verstaan), 4x weeks beginnen met 20 minuten rustige training en na het werk zsm de deken weer op zodat de spieren niet afkoelen.
Hij komt binnenkort ook langs en dan kijken we verder.

Eventueel samen een trainingschema maken maar dat is ook weer afhankelijk van de pony zelf hoe snel ze fitter wordt.

Het mooie is dat mijn kindje zelf alles nog moet leren dus dat kan ik combineren aan de longeerlijn.

Pony is een dotje, mooi diertje om te zien, heel ervaren (al is het rijden even geleden) en mooi formaat in combinatie met mijn kind. Dus daar gaan we veel plezier van hebben.

Bonus vind ik ook weer dat ik mijn kind zo leer dat een pony een levend wezen is die ook ziek kan zijn. En hoe belangrijk goede verzorging is.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Spierbevangen-gevoelige pony weer fit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:05

Graswaarden heb je denk ik wel goed verstaan hoor :) wat ze dan met name willen weten is hoeveel fructaan er in het gras zit, paarden kunnen daar bevangen van raken.

Cgmvwkwjk
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 15:55

Update:

Ze is weer super fit geworden, maar helaas is ze van de lente weer licht hoefbevangen geraakt.

Laten testen op cushing, was hardstikke negatief en uiteindelijk kwamen we uit op insuline resistentie.

Omdat wij een overvloed aan weiland hebben en geen paddocks heb ik besloten om haar weg te doen naar iemand met een paddock paradise.

Eerst nog wel aangekeken met een graasmasker en een fructaanapp maar dat was voor de pony bijna geen doen. Ze kon helaas maar heel weinig fructaan hebben.

Nu gaat het heel goed met haar, soms moet je een lastige keuze maken die beter is voor je dier.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Spierbevangen-gevoelige pony weer fit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:58

TS: Verwar je spierbevangen niet met hoefbebangen.....??? in je topic titel...

Cgmvwkwjk
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 16:02

Nee ze is beiden geweest, de eerste keer spierbevangen, de tweede keer hoefbevangen.

Oorzaak bleek het fructaan in het gras.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Spierbevangen-gevoelige pony weer fit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:13

Is de pony getest op PSSM 1 ? Beide heel kenmerkend voor deze ziekte, komt heel erg veel voor.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:33

ElCamino schreef:
TS: Verwar je spierbevangen niet met hoefbebangen.....??? in je topic titel...


Precies dat!

Natuurlijk heeft alles met elkaar te maken en elke combinatie kan van bevangenheid, maar dit klinkt niet helemaal als spierbevangen.

Bij spierbevangenheid zou teveel bewegen ook negatief kunnen zijn. Zeker als dit gedwongen beweging is. Bij spier problemen moet er goed op voeding in combi met bewegen worden gelet, is een aantal keren bloed checken verstandig en de organen ondersteunen vaak gewenst.