Rotstraal "hoe te fixen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke middeltjes werken voor jou

Poll eindigt op

Hypozin Rotstraal
71 (46%)
Frey Hipposol hoefspray
7 (4%)
Excellent Hoof & Sole Hardener
6 (3%)
Absorbine Hoeflotion Hooflex Frog&sole Care
9 (5%)
Betadine Scrub
4 (2%)
Tandpasta
Geen stemmen
Vette Plantolie
Geen stemmen
Kevin Bacon's Hoofsolution
16 (10%)
CTC spray
18 (11%)
Ecostyle Klausan spray (blauw spray)
14 (9%)
Betadine Oplossing
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 152


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34688
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:13

Wij gebruikten altijd pedoclean. Weet het, klinkt heel fout maar werkt heel goed.

Linkje: https://www.letty.nl/paardensport/verzo ... e-reiniger

Zie dat ze een andere verpakking hebben, wij hebben nog een potje staan waarvan de inhoud met een kwastje moet worden aangebracht. Dit werkt denk ik veel fijner.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:15

Dit ( https://www.hoofwear.com/blog/post/rotstraal/ ) is een goed leesbare informatieve post over rotstraal en hoe op te lossen. Persoonlijk zou ik nog daar nog 1 oorzaak aan toevoegen: verlaagde weerstand. Werk dus niet alleen lokaal met middeltjes maar ook aan het verhogen van de weerstand. Dat kan ook een reden zijn waarom er maar 1 paard (in een groep die verder hetzelfde gehouden worden) rotstraal krijgt.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:15

Ik heb eerst geweekt in sanogene en daarna gevuld met hoofstuff. En vooral goed de middelgroeve openhouden en goed bekappen en het is nu overwonnen :)

Oh en voer, beweging en leefomgeving heel belangrijk natuurlijk

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:24

superpony schreef:
Gypsy schreef:
geen middeltjes, geen foefjes. Maar kritisch naar je algehele manier van houden kijken.


Dat. Maar schijnbaar willen mensen dat niet horen.

Ik snap het echt niet. Wel bergen geld uit willen geven aan middeltjes en van iedereen maar aannemen dat iets werkt. Middeltje zus en dan weer zo.

Maar investeren in je paard anders houden, beter voeren en beter bekappen, is lastig......Wel beter en misschien zelfs goedkoper.

Een rotstraal blijft terugkomen in de verkeerde vorm van de hoeven.


Precies dit.

Ts rotstraal kan ook komen door maagzweren. Mijn paard heeft giga rotstraal als haar maag weer nirt goed is. Paar weken omeprazol en rotstraal is weg. Verder gebruik ik 3x per week pure detol als ze wel rotstraal heeft.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Rotraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:26


DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:33

Wat dacht je van de veearts laten komen hiervoor? Ik heb een antibiotica spray hiervoor gekregen van de veearts. De naam zou ik even opstal moeten nakijken. Niks hielp, van de veearts dus wel!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:35

Brainless schreef:
@Superpony
Ik heb ook een paardje gehad die telkens last had van rotstraal en deze werd hetzelfde gehouden/bekapt gebruikt als de andere paarden.
Had voor de rest juist hele goede hoeven, niet te smal en keihard zodat deze altijd blootsvoets liep.
Ik had het onder controle maar zelfs midden in een droge zomer had hij snel last van rotstraal.


Uiteraard is elk paard anders en dat paard zal een reden hebben voor de rotstraal. Maar die komt echt van binnenuit. Daardoor kan iets van buitenaf toeslaan.

Alle genoemde middeltjes zijn lapmiddelen. Alles helpt wel even, maar je moet altijd de oorzaak aanpakken.

Dus nogmaals. Zoals met zoveel middeltjes en supplementen, snap ik niet waarom mensen geld willen uitgeven aan tovermiddeltjes en niet de oorzaak willen aanpakken....

Iedereen roept; koop dit, koop dat en de meesten mensen hebben kasten vol rommel staan.

Wat al genoemd werd; bij Turbo Hoof solution kan je inderdaad vrij pittige middelen kopen om te weken en in te smeren als een hoef in herstel proces gaat. Dan moet daarnaast een paard ook vrij bewegen en echt goed bekapt worden.
Ik denk dat de meesten niet eens de functie van de straal kennen of weten hoe een gezonde straal eruit hoort te zien en te voelen.

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 13:37

DatBenIkNou schreef:
Wat dacht je van de veearts laten komen hiervoor? Ik heb een antibiotica spray hiervoor gekregen van de veearts. De naam zou ik even opstal moeten nakijken. Niks hielp, van de veearts dus wel!


Dat is een goede heb net opgezocht er zoiets dat heet TAF Spray is een antibiotica spray dat je kan kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:07

Droge stal + voldoende weidegang/paddock! :)

+ hoeven heel regelmatig uitkrabben.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:07

superpony schreef:
].
Ik denk dat de meesten niet eens de functie van de straal kennen of weten hoe een gezonde straal eruit hoort te zien en te voelen.


Hier heb je denk ik gelijk in!

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:21

Ik ben het niet helemaal eens met sommige voorgaande reacties. Ik kreeg ook altijd te horen dat het kwam door een vieze stal en niet genoeg schoonhouden. Nou Dat was dus niet het geval.
Ook kreeg ik soms te horen dat het kwam door de manier van stalling. Maar ook bij dag en nacht buiten op een kurkdroge wei had mijn paard nog rotstraal.
Dan nog ijzers of niet. Het van de ijzers afhalen van mijn paard heeft niet geholpen mbt de rotstraal. Wel kan ik me super voorstellen dat de doorbloeding verbetert, maar de geknepen hielen zijn altijd gebleven. Kwamen die door de rotstraal, of kwam de rotstraal door de smalle hielen. Soort kip en ei verhaal, ik weet het antwoord niet.

Wat ik wel weet is dat ik heel veel middeltjes heb geprobeerd. Eigenlijk bijna alles zonder mega heftige chemische spullen erin. Wat voor mijn paard uiteindelijke DE combi bleek is honingzalf ( soms met CTC spray om stralen harder te maken ) + fijne vitaminen en mineralen mix om oa zink en koper aan de hoeven toe te voegen. Honingzalf deed ik in een klein spuitje en met dikke botte naald erop dan in de straalgroeven spuiten ( mega voorzichtig natuurlijk )
Als je het goede middel of de goede combi hebt gevonden zie je echt al in 3 weken verschil !

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Re: Rotraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:26

Smalle hielen geeft sowieso rotstraal meer kans natuurlijk, jammer dat ze geknepen zijn gebleven na het ontdoen van ijzers, welk ras is je paard?

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 14:32

Maris schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met sommige voorgaande reacties. Ik kreeg ook altijd te horen dat het kwam door een vieze stal en niet genoeg schoonhouden. Nou Dat was dus niet het geval.
Ook kreeg ik soms te horen dat het kwam door de manier van stalling. Maar ook bij dag en nacht buiten op een kurkdroge wei had mijn paard nog rotstraal.
Dan nog ijzers of niet. Het van de ijzers afhalen van mijn paard heeft niet geholpen mbt de rotstraal. Wel kan ik me super voorstellen dat de doorbloeding verbetert, maar de geknepen hielen zijn altijd gebleven. Kwamen die door de rotstraal, of kwam de rotstraal door de smalle hielen. Soort kip en ei verhaal, ik weet het antwoord niet.

Wat ik wel weet is dat ik heel veel middeltjes heb geprobeerd. Eigenlijk bijna alles zonder mega heftige chemische spullen erin. Wat voor mijn paard uiteindelijke DE combi bleek is honingzalf ( soms met CTC spray om stralen harder te maken ) + fijne vitaminen en mineralen mix om oa zink en koper aan de hoeven toe te voegen. Honingzalf deed ik in een klein spuitje en met dikke botte naald erop dan in de straalgroeven spuiten ( mega voorzichtig natuurlijk )
Als je het goede middel of de goede combi hebt gevonden zie je echt al in 3 weken verschil !


Wij hadden ze er juist onder gezet met de reden dat ze niet op de bal van der hoef leunt (waar ze pijn had) en haar hoeven te kort waren aan de voorkant. Natuurlijk is dit geen gehele oplossing en is bare feet beter maar als het voor haar helpt en ze daardoor minder pijn heeft en haar hoeven beter groeien dan is het het voor mij waard ook staat ze op een droge wei en een mooie droge stro stal ik kan niet zeggen waar het uiteindelijk vandaan is gekomen maar ik ga mijn best doen om het te verhelpen en als ik daar wat geld in moet steken vind ik het niet erg. Vandaar had ik ook dit topic aangemaakt dat het gediscussieerd kan worden. Wat voor mij helpt en voor jullie en natuurlijk de progressie van mijn paard met de middeltjes die ik gebruik %)

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:02

Ik gebruik spul van Turbohoofsolutions indien nodig. Maar wat nog belangrijker is...hoe is je paard gehuisvest. Rotstraal komt ook door veel op stal staan, en dat is altijd in eigen urine en mest.

Fyi: het alleen van ijzers afhalen is niet altijd voldoende, alleen maar op de droge wei ook niet. Samengeknepen hielen hebben met bekappen te maken, en de manier waarop dat wordt gedaan kan dit verminderen of verhelpen. Daarnaast is behandelen van de rotstraal nodig. Als de hoefgroei onvoldoende is, dan is een kritische blik op het dieet ook nuttig. In voorjaar en zomer is juist de hoefgroei veel sneller dan in de winterperiode.

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 15:09

Lindsey_99 schreef:
Ik gebruik spul van Turbohoofsolutions indien nodig. Maar wat nog belangrijker is...hoe is je paard gehuisvest. Rotstraal komt ook door veel op stal staan, en dat is altijd in eigen urine en mest.

Fyi: het alleen van ijzers afhalen is niet altijd voldoende, alleen maar op de droge wei ook niet. Samengeknepen hielen hebben met bekappen te maken, en de manier waarop dat wordt gedaan kan dit verminderen of verhelpen. Daarnaast is behandelen van de rotstraal nodig. Als de hoefgroei onvoldoende is, dan is een kritische blik op het dieet ook nuttig. In voorjaar en zomer is juist de hoefgroei veel sneller dan in de winterperiode.


Ik snap waar je vandaan komt alleen met het dieet heeft denk ik niet te maken meer met het concept dat ik veel op asvalt (betegeling) te vinden was met mijn paard ik rij eventing met haar en springwedstrijden natuurlijk zijn hoefijzers geen oplossing maar ik hoop dat dit haar helpt
ik probeer het altijd zoveel mogelijk te vermijden ook met buitenritten maar dat kan niet altijd

Meer als hopen kan ik niet :(:)

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 15:12

JameyDL schreef:
Lindsey_99 schreef:
Ik gebruik spul van Turbohoofsolutions indien nodig. Maar wat nog belangrijker is...hoe is je paard gehuisvest. Rotstraal komt ook door veel op stal staan, en dat is altijd in eigen urine en mest.

Fyi: het alleen van ijzers afhalen is niet altijd voldoende, alleen maar op de droge wei ook niet. Samengeknepen hielen hebben met bekappen te maken, en de manier waarop dat wordt gedaan kan dit verminderen of verhelpen. Daarnaast is behandelen van de rotstraal nodig. Als de hoefgroei onvoldoende is, dan is een kritische blik op het dieet ook nuttig. In voorjaar en zomer is juist de hoefgroei veel sneller dan in de winterperiode.


Ik snap waar je vandaan komt alleen met het dieet heeft denk ik niet te maken meer met het concept dat ik veel op asvalt (betegeling) te vinden was met mijn paard ik rij eventing met haar en springwedstrijden natuurlijk zijn hoefijzers geen oplossing maar ik hoop dat dit haar helpt
ik probeer het altijd zoveel mogelijk te vermijden ook met buitenritten maar dat kan niet altijd

Meer als hopen kan ik niet :(:)

Bedankt voor je tips

Autumnn

Berichten: 8047
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:30

Ik heb altijd Duo hoef gebruikt. Heb nooit erge rotstraal meegemaakt omdat het nooit zover kwam. Zodra het zacht en wit werd duo hoef gesmeerd en het was binnen 1 max 2 dagen weg

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:51

Zeewater en Betadine oplossing werkte hier vroeger wel goed.

Westerntrail

Berichten: 1747
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:05


Bloodymary
Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:44

Ik gebruik er Artimud voor. Als ik een van de bovengenoemde middelen gebruik dan prikt dat blijkbaar, mijn paard wordt daar erg onhandelbaar door en blijft daarna wekenlang moeilijk met voeten geven, ook bij de smid.
Artimud pikt niet en werkt ook erg goed.

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:55

Idd goed laten uitsnijden en laten drogen, frog en sole vind ik heel fijn

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:09

superpony schreef:
Gypsy schreef:
geen middeltjes, geen foefjes. Maar kritisch naar je algehele manier van houden kijken.


Dat. Maar schijnbaar willen mensen dat niet horen.

Ik snap het echt niet. Wel bergen geld uit willen geven aan middeltjes en van iedereen maar aannemen dat iets werkt. Middeltje zus en dan weer zo.

Maar investeren in je paard anders houden, beter voeren en beter bekappen, is lastig......Wel beter en misschien zelfs goedkoper.

Een rotstraal blijft terugkomen in de verkeerde vorm van de hoeven.

Er zijn er weinig die zo natuurlijk gehouden worden als de mijne,ik ben net van hoefsmid verandert naar een natuurlijk bekapper.ze krijgt suikerarme en zetmeel arme voeding,er is altijd ruwvoer. Dus daar ligt het niet aan.
Van droge rotstraal heb ik nog nooit gehoord dus daar ga ik me eens in verdiepen. Ze heeft wel heel harde hoeven.

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:14

Bleekwater met borsteltje erin doen. Spotgoedkoop en werkt als een tierelier(droogt enorm uit)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:03

Djali schreef:
Droge stal + voldoende weidegang/paddock! :)

+ hoeven heel regelmatig uitkrabben.


Dat is absoluut waar! Maar superlastig in herfst en winter hier helaas om droge paddock te hebben.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:31

Egyptische zalf werk ook perfect.