Rotstraal "hoe te fixen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke middeltjes werken voor jou

Poll eindigt op

Hypozin Rotstraal
71 (46%)
Frey Hipposol hoefspray
7 (4%)
Excellent Hoof & Sole Hardener
6 (3%)
Absorbine Hoeflotion Hooflex Frog&sole Care
9 (5%)
Betadine Scrub
4 (2%)
Tandpasta
Geen stemmen
Vette Plantolie
Geen stemmen
Kevin Bacon's Hoofsolution
16 (10%)
CTC spray
18 (11%)
Ecostyle Klausan spray (blauw spray)
14 (9%)
Betadine Oplossing
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 152


Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:29

Bedankt voor de tips!! Ik doe nu elke dag schoonmaken idd. Met water en borsteltje aan hoevenkrabber was ik de modder/zand eraf. Dan drogen met handdoek, maar zo’n wattenschijfje is wel een beter idee dan kan je verder in de spleet! En dan het spul erin, nu Hypozin dus. Dan even poosje laten staan zodat het droogt voor ik hem terugzet.
En die zachte watten kan ik gewoon laten zitten als ik hem terugzet dan? Ga ik die ook even halen morgen!

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:46

Aurelia schreef:
Bedankt voor de tips!! Ik doe nu elke dag schoonmaken idd. Met water en borsteltje aan hoevenkrabber was ik de modder/zand eraf. Dan drogen met handdoek, maar zo’n wattenschijfje is wel een beter idee dan kan je verder in de spleet! En dan het spul erin, nu Hypozin dus. Dan even poosje laten staan zodat het droogt voor ik hem terugzet.
En die zachte watten kan ik gewoon laten zitten als ik hem terugzet dan? Ga ik die ook even halen morgen!


Precies, het gaat juist om die diepe spleet. Die moet droog gemaakt worden. Hypozin hoeft er niet heel dik in hoor. Een dun laagje is genoeg. Het droogt uit en heeft een beschermend laagje. De zachte watjes waar je het gat mee dichtstopt kun je inderdaad laten zitten en er de volgende dag weer met de hoevenkrabber uithalen. Niet teveel erin proppen, maar genoeg zodat het er lekker in blijft zitten. Bij de drogist verkopen ze zigzagwatten in een zakje, die zijn perfect want daar scheur je vanaf wat je nodig hebt.

Zelf wissel ik de hypozin af met Kevin Bacons Hoofsolution (met kopersulfaat). Fijn spul wat je er met een kwast ook lekker in kunt prutsen.

Je gaat vanzelf een werkwijze vinden die voor jou werkt ;) En natuurlijk regelmatig de stralen laten bijsnijden, zodat je er goed bijkomt. Ik laat het om de 4 weken doen.

Succes!

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:02

Bij mijn paard werkte dat niet, werken met watjes erin stoppen. Ten eerste mocht het gewoon niet meer na een tijdje omdat het pijn deed. Maar ik denk ook dat er zo niet voldoende zuurstof bij kan komen waardoor de bacterieen gewoon feest kunnen vieren in die diepe spleet.

Bij mijn paard hielp het het beste om het middel wat je wilt gebruiken ( ajb geen bijtend super chemisch spul !!!) in een spuitje te doen en dan met een lange stompe naald in de groeve te spuiten.
En ik probeerde een middel altijd iets van 2 a 3 maanden achter elkaar uit. Toen ik eenmaal het goede middel had gevonden bleek de groeve zich na 3 weken al duidelijk te sluiten. Dus zo lang proberen ( maanden ) zou niet nodig zijn.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:05

Anders namelijk: cavalor dry feet.

Ik zou stemmen op hypozin omdat ik dat ook wel eens succesvol heb gebruikt.

Bloodymary
Berichten: 4548
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:28

Maris schreef:
Bij mijn paard werkte dat niet, werken met watjes erin stoppen. Ten eerste mocht het gewoon niet meer na een tijdje omdat het pijn deed. Maar ik denk ook dat er zo niet voldoende zuurstof bij kan komen waardoor de bacterieen gewoon feest kunnen vieren in die diepe spleet.

Bij mijn paard hielp het het beste om het middel wat je wilt gebruiken ( ajb geen bijtend super chemisch spul !!!) in een spuitje te doen en dan met een lange stompe naald in de groeve te spuiten.
En ik probeerde een middel altijd iets van 2 a 3 maanden achter elkaar uit. Toen ik eenmaal het goede middel had gevonden bleek de groeve zich na 3 weken al duidelijk te sluiten. Dus zo lang proberen ( maanden ) zou niet nodig zijn.

En wat was dat goede middel dan? Ben al een jaar van alles aan het proberen, maar niets krijgt het definitief weg.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:32

Ik vrees een beetje dat dat per paard verschilt. Bij mijn paard werkte b.v alleen de aanpak van bacterieen niet. Er zaten ook schimmels in de straalgroeven, denk ik.
Dry feet werkte wel om uit te drogen, maar pakte verder de bact en schimmel niet aan leek wel.
Uiteindelijk was bij mijn paard de combi van honingzalf ( lekker veel erin spuiten ), 1 keer per week droogzetters ( van de dierenarts ) EN een goed Multi vit supplement de oplossing. En dat na misschien wel meer dan 10 jaar uitproberen ! Opeens zag ik na 3 weken wel heel duidelijk verschil.
Multi gaf ik bij omdat sporenelementen zoals zink en koper heel erg belangrijk zijn voor de weerstand en om bact en schimmels te bestrijden van binnenuit.

Anoniem

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:34

De mijne heeft vooral last van een rommelige straal.
Wordt elke 5 weken bekapt en het is al fiks verbeterd gelukkig..

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:43

Hier was de uiteindelijke oplossing zorgen dat het paard consequent goed op zijn hoeven stond. Elke 2 weken een vijl over de hielen halen bij zijn steile voet, verder bij dit paard om de 10 weken de hoefsmid omdat hij grotendeels op een stenen paddock stond, maar in de periodes dat hij ergens anders stond, iedere 6 weken de hoefsmid. Het duurde wel 3 smeden voordat we een goede gevonden hadden.

quincydesi12
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:28

Ik. gebruik een spray van cavalor en werkt super. mijne heeft het nog niet gehad maar zat wel op het randje