Rotstraal "hoe te fixen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke middeltjes werken voor jou

Poll eindigt op

Hypozin Rotstraal
71 (46%)
Frey Hipposol hoefspray
7 (4%)
Excellent Hoof & Sole Hardener
6 (3%)
Absorbine Hoeflotion Hooflex Frog&sole Care
9 (5%)
Betadine Scrub
4 (2%)
Tandpasta
Geen stemmen
Vette Plantolie
Geen stemmen
Kevin Bacon's Hoofsolution
16 (10%)
CTC spray
18 (11%)
Ecostyle Klausan spray (blauw spray)
14 (9%)
Betadine Oplossing
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 152


Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:00

JameyDL schreef:
]Wat ik nu doe voor mijn paard is haar uit de stal halen haar voeten zorgvuldig schoonmaken. Haar rijden en na het rijden haar voeten uitspoelen 1 a 2 keer in de week ook met betadine scrub (zorg dat je zo veel mogelijk zand verwijderd). Ik laat het drogen/uitlekken en in de tussentijd ga ik al mijn spullen opruimen zadel enzo. Ik pak de handdoek en de hipozen tube en begin met het extra droogdeppen van haar hoef met de handdoek. Op het einde smeer ik de hipozen uit met mijn vinger en zorg ik dat het de straal en de achterkant van hoef en de bal goed bedekt zijn.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben ik zou graag foto's willen toevoegen maar lukt me niet echt _/-\o_ :(


Ik heb niet alle reacties gelezen, dus sorry als ik iets dubbelop zeg. De Hypozine (en elk ander middel) moet echt IN de de gaten en spleten, niet erop. Spoelen met water zou ik niet doen. Het moet juist droog zijn en er moet zuurstof bij kunnen. Dus goed erin spuiten i.p.v. erop

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:32

Koper sulfaat tip van dr Pol ;) Werkt echt heel goed

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:24

dresjoepie schreef:
Koper sulfaat tip van dr Pol ;) Werkt echt heel goed


Ja inderdaad !
Hier bij ons ook wel bekend als vitrioolzalf.

Heb hier nog een tube hangen. Al meer dan 15 jaar :')

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:54

Pandora2 schreef:
dresjoepie schreef:
Koper sulfaat tip van dr Pol ;) Werkt echt heel goed


Ja inderdaad !
Hier bij ons ook wel bekend als vitrioolzalf.

Heb hier nog een tube hangen. Al meer dan 15 jaar :')


Mag ik vragen hoe en hoe vaak je deze zalf gebruikt?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:15

Om de 2 dagen denk ik. Is al best lang geleden ondertussen :D
Maar dan zonder de hoef in te pakken. Gewoon diep genoeg aanbrengen in de straalgroeven en klaar !

Andere optie is spoelen met waterstofperoxide en daarna jodiumtinctuur aanbrengen.

Of blauwspray. De versie met antibiotica in. Wordt ook voor koeien en schapen gebruikt.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:28

Hier een paard die al jaren rotstraal had! Werd behandeld met CTC maar dit deed niks. Leovet straal spray hielp niet. Ander management gaf iets verbetering maar nog niet genoeg. Gewisseld van hoefsmid die de uitdaging wel aandurfde en ja hoor! Binnen een paar weken was de rotstraal verdwenen! Gewoon door de manier van bekappen en blauw spul van de hoefsmid. Mijn paard heeft blijkbaar smalle hoeven waardoor er makkelijk vuil in de straal blijft zitten wat de rotstraal veroorzaakt.

Dus geen 100 middeltjes maar een hoefsmid zoeken die de voetjes zo kan bekappen dat de straal iets meer ruimte krijgt.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:46

Ooit een randgevalletje rotstraal gehad en daarvoor van de hoefsmid Kanters Hoofclear voor gekregen. Waanzinnig spul! Zit o.a. kopersulfaat in. Je kunt het ook een keer in de zoveel tijd als een 'kuur' gebruiken om rotstraal voor te zijn. Ik smeer het dan in een periode van 2 weken twee keer per week in (dus vier keer in totaal). Hoeven worden er mooi sterk van en geen rottigheid meer gehad (afkloppen).

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:59

Azijn of honing.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:40

Pandora2 schreef:
Om de 2 dagen denk ik. Is al best lang geleden ondertussen :D
Maar dan zonder de hoef in te pakken. Gewoon diep genoeg aanbrengen in de straalgroeven en klaar !

Andere optie is spoelen met waterstofperoxide en daarna jodiumtinctuur aanbrengen.

Of blauwspray. De versie met antibiotica in. Wordt ook voor koeien en schapen gebruikt.


Dank je!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:29

Aanrader: Cavalor Dry Feet
Afrader: Fouganza hoefstraalverzorging :+

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:58

Helemaal eens met dry feed van cavalor :)) . Dat werkt zó extreem goed en snel, na 2 a 3 keer behandelen is de hoef al véél droger :)

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:30

Omany schreef:
Helemaal eens met dry feed van cavalor :)) . Dat werkt zó extreem goed en snel, na 2 a 3 keer behandelen is de hoef al véél droger :)

Werkt dat goed ja? En prikt het. Veel middelen prikken zo erg, dan wordt mijn paard steeds onhandelbaarder en geeft hij zijn voeten bijna niet meer.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:37

Ik heb goede ervaringen met Kevin Bacon hoof solution. Na een week is er al echt een verbetering zichtbaar en na één maandje is het weg.

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:25

Bloodymary schreef:
Omany schreef:
Helemaal eens met dry feed van cavalor :)) . Dat werkt zó extreem goed en snel, na 2 a 3 keer behandelen is de hoef al véél droger :)

Werkt dat goed ja? En prikt het. Veel middelen prikken zo erg, dan wordt mijn paard steeds onhandelbaarder en geeft hij zijn voeten bijna niet meer.


Neen, absoluut niet. Ze reageert er totaal niet op, wel zeker handschoenen aandoen want mag niet op de huid komen :).

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:30

Ik heb gemerkt dat elk paard anders reageert welk middeltje werkt.

Voor ons is Kevin bacon hoofsution ons wondermiddel!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:05

Dry feet prikt wel ( enorm ), ik heb het in mijn oog gehad ……

Ik heb altijd geprobeerd zo min mogelijk agressieve middelen te gebruiken bij rotstraal. Het is immers een open wond ! Ik verbaas me dan soms ook wat sommige mensen er gewoon opsmeren. Bij mijn paard was het uiteindelijk honingzalf ( met afentoe ctc om de straal wat in te drogen ) EN een goede Multi die werkten.

mavantos

Berichten: 3596
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:56

Bloodymary schreef:
Omany schreef:
Helemaal eens met dry feed van cavalor :)) . Dat werkt zó extreem goed en snel, na 2 a 3 keer behandelen is de hoef al véél droger :)

Werkt dat goed ja? En prikt het. Veel middelen prikken zo erg, dan wordt mijn paard steeds onhandelbaarder en geeft hij zijn voeten bijna niet meer.


Als je het echt alleen op de straal spuit reageren die van mij er absoluut niet op. Ik heb het wel perrongeluk een keer de kootholte in laten lopen en toen was ze iets minder blij :(:)

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:54

Gister is bij ons de hoefsmid geweest en sinds pony verhuisd is en we consequent Hypozin gebruiken is het nu bijna weg.
Ik laat dus wel de hoefsmid vaker komen om de rotstraal weg te snijden. Ik doe de stal zelf, zodat ik zeker weet dat hij zo droog mogelijk staat. Veel naar buiten natuurlijk, hoeven echt goed krabben en de hypozin.

Als het straks weg is, wil ik de dry feet gaan gebruiken als onderhoud. Net iets makkelijker dan het aanbrengen van de hypozin.
Maar zolang het nog niet helemaal weg is, wil ik niets er op doen dat prikt.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:16

Sinds deze week is het land hier steeds zompiger en ben ik de tips van hier er eens bij gaan pakken. Alles een twee keer met Dryfeet gedaan deze week en gisteren zagen ze er echt stukken beter uit! Aan haar gedrag merk je niks, dat blijft gewoon een blij ei, maar als ik nu de hoeven optil, wordt ik echt weer helemaal vrolijk. Hopelijk is dit dus het antwoord voor onze winters. Over een paar weekjes is onze hoefsmid er weer en ik ben benieuwd wat hij gaat zeggen. +:)+

Met de antibiotica sprays moet je altijd in gedachten houden dat ze bij langdurig gebruik niet meer werken. (Antibiotica-resistentie..) Ik heb hem hier ook staan, maar pak ze enkel in gevallen dat je echt weet "Hier kom ik met andere middeltjes niet meer doorheen" en dan niet langer dan drie weken, om de dag of om de twee dagen. (Vaak omdat het dan verholpen is.. Het spul werkt enorm!)

Anoniem

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:18

De mijne smeer ik field paste van red horse.
Groeven en spleten zijn weg maar nog wel flapjes en een wat te zachte hoef.
Zou dry feet wat kunnen zijn? Voor erbij?

mavantos

Berichten: 3596
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:58

Anoniem schreef:
De mijne smeer ik field paste van red horse.
Groeven en spleten zijn weg maar nog wel flapjes en een wat te zachte hoef.
Zou dry feet wat kunnen zijn? Voor erbij?


Van Dry Feet worden de stralen echt heel droog. Ik vind het topspul! Met het natte weer van de laatste tijd merk ik ook dat de stralen wat zachter worden (geen rotstraal, maar gewoon beetje weker). Ik doe dus nu af en toe preventief een beetje Dry Feet sprayen.

Anoniem

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:01

Denk dat dat dan wel wat kan zijn.
Omstandigheden zijn verder echt niet te verbeteren...
24/7 buiten, ruwvoer geen Krachtvoer, balancer, diverse ondergronden...
maar nat weer is ook niet helpend nu.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:09

Mag ik hier ook een vraag stellen. := Mijn hoefsmid wees me erop dat de straal van 1 voet niet zo goed/te diep was. Het was niet zo erg maar wilde me erop wijzen ivm het natte weer en dat ik er iets van kopersulfaat op moest doen.
Hij heeft geen hoefrot genoemd maar kwam gauw genoeg bij dit woord toen ik dus ging zoeken voor spul om erop te doen. Is dit automatisch dan ook hoefrot?
Hij heeft het nu helaas ook bij zijn andere voorvoet gekregen en bij 1 achtervoet begint de straal ook al ietsje dieper te worden :(
Ik probeer/heb geprobeerd cavalor dryfeet, gewoon betadine, hoof hygiëne liquid(daar zit dat kopersulfaat geloof ik in? Of heb ik dat verkeerd gezien?). Maar ondanks dit is het dus nog steeds en ook dus bij die andere voeten gekomen.
Ik wil nu denk ik hypozin proberen, wat hier en daar genoemd wordt als goed te helpen.
Het grote nadeel is dat hij 24/7 buiten staat (hij kan wel op het verharde binnen (of buiten voor de stal staan),maar dat is zijn eigen keuze.. en jullie weten waarschijnlijk ook dat het zo veel regent laatste tijd, hij staat dus dagelijks in de modder.
(Gek want op de vorige stal stond hij nog veel meer in de modder dan nu, en toen had hij nergens last van)
Dus als iemand nog tips heeft. Inpakken heb ik ook wel eens gelezen met luier, maar sluit dat het juist niet af? Er moet toch juist zuurstof bij?

Afbeelding

Anoniem

Re: Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:14

Ik gebruik Klausan (violetspray), de groeve is wel wat dieper maar het blijft wel droog!

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:45

Aurelia schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen. := Mijn hoefsmid wees me erop dat de straal van 1 voet niet zo goed/te diep was. Het was niet zo erg maar wilde me erop wijzen ivm het natte weer en dat ik er iets van kopersulfaat op moest doen.
Hij heeft geen hoefrot genoemd maar kwam gauw genoeg bij dit woord toen ik dus ging zoeken voor spul om erop te doen. Is dit automatisch dan ook hoefrot?
Hij heeft het nu helaas ook bij zijn andere voorvoet gekregen en bij 1 achtervoet begint de straal ook al ietsje dieper te worden :(
Ik probeer/heb geprobeerd cavalor dryfeet, gewoon betadine, hoof hygiëne liquid(daar zit dat kopersulfaat geloof ik in? Of heb ik dat verkeerd gezien?). Maar ondanks dit is het dus nog steeds en ook dus bij die andere voeten gekomen.
Ik wil nu denk ik hypozin proberen, wat hier en daar genoemd wordt als goed te helpen.
Het grote nadeel is dat hij 24/7 buiten staat (hij kan wel op het verharde binnen (of buiten voor de stal staan),maar dat is zijn eigen keuze.. en jullie weten waarschijnlijk ook dat het zo veel regent laatste tijd, hij staat dus dagelijks in de modder.
(Gek want op de vorige stal stond hij nog veel meer in de modder dan nu, en toen had hij nergens last van)
Dus als iemand nog tips heeft. Inpakken heb ik ook wel eens gelezen met luier, maar sluit dat het juist niet af? Er moet toch juist zuurstof bij?

[ [url=m/7M3LKc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Er moet inderdaad zuurstof bij, want dan gaat deze bacterie pas dood. Je hebt al van alles geprobeerd schrijf je, maar wees je ervan bewust dat het niet altijd zomaar over is en je soms weken bezig bent. Als de bacterie aangepakt is dan moet het van binnenuit dichtgroeien.

Als je paard 24/7 buiten staat dan is het zaak om dagelijks de hoeven te krabben en schoon te maken (hoefborstel). Wat ik dan doe is de straal / het gat schoonmaken door er een make-up wattenschijfje in te drukken met een hoevenkrabber (of voorzichtig met een gaasje flossen).

Als het dan droog is dan haal je het wattenschijfje eruit kun je behandelen met bijv Hypozine of iets anders. Daarna druk je er stukje zachte watten in (een stukje afscheuren van een rol zigzagwatten), goed met een hoevenkrabber er zo diep mogelijk in doen. Zo blijft de aangedane plaats wat langer schoon en worden de spleten wat breder zodat er lucht bij kan.

Vergeet niet om het echt in die spleet te doen tussen de hoefballen, soms moet je dus die tuut van de Hypozine echt tussen de hoefballen door drukken richting de straal om diep genoeg te komen. Het gaat dus om het rode gedeelte van je foto en niet zozeer om die V-vorm:
Afbeelding

Edit: typo’s