Rotstraal "hoe te fixen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke middeltjes werken voor jou

Poll eindigt op

Hypozin Rotstraal
71 (46%)
Frey Hipposol hoefspray
7 (4%)
Excellent Hoof & Sole Hardener
6 (3%)
Absorbine Hoeflotion Hooflex Frog&sole Care
9 (5%)
Betadine Scrub
4 (2%)
Tandpasta
Geen stemmen
Vette Plantolie
Geen stemmen
Kevin Bacon's Hoofsolution
16 (10%)
CTC spray
18 (11%)
Ecostyle Klausan spray (blauw spray)
14 (9%)
Betadine Oplossing
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 152


JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Rotstraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 11:36

Haii ik maak dit onderwerp aan omdat mijn paard Rotstraal (erge vorm) (alle 2 de voorhoeven) en het vieze natte weer begint. Hier zou ik graag mijn progressie willen delen en de foto's ervan ook de middeltjes om het te bestrijden die (ik) gebruik en me word aangeraden door mijn hoefsmid ook staat ze voor op hoefijzers nu dus de barefeet briegrade "bare with me" :(:)

Het was voor haar zodat niet op de bal van haar hoef stond en zo minder (pijn had) en omdat ze fort te kort waren voor. Ze is gister naar de smid geweest _/-\o_ van te voren was ze 3 weken kreupel en we konden er gewoon niet achter komen wat het was niks was dik of strak. De staleigenaar zei dat ik in principe nu weer langzaam met haar kan beginnen. Ze heeft 3 weken geen mindering in haar voer gehad dus was professioneel grasmaaier. Dus lekker een extra laagje vet 8-)

Wat ik in dit topic plaats zijn de volgende dingen:
Middeltjes die ik gebruik
Hoe ik ze toepas
Haar progressie (in het rijden en de hoeven)

Zal er vanavond foto's opzetten van dag 2 sorry met dag 1 had ik er nog niet over gedacht om dit te doen.

Wat ik hoop met dit onderwerp te bereiken dat mensen hierdoor makkelijker met rotstraal om weten/kunnen gaan.

Ps. waar ik het meest nieuwschierig naar ben is welk soort betadine (jullie) gebruiken

Hoop dat je hier iets aan hebt _/-\o_
Laatst bijgewerkt door JameyDL op 18-09-19 12:17, in het totaal 3 keer bewerkt

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Rotraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:43


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:46

Hier blauwspray.
Of waterstofperoxide en jodium.
Op 3 dagen is alles weg. :D

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 11:47


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:48

Ik gebruik alleen Kevin Bacon's Hoofsolution. Ooit aangeraden door de hoefsmid, en dat werkte zo enorm goed en snel dat ik de andere middeltjes weg heb gedaan en nooit meer andere heb gekocht.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Rotraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:51

Anders.


Lucht lucht lucht.

De bacterie die rotstraal veroorzaakt, kan niet tegen zuurstof.
Dat uiteraard in lucht zit.

Dus vooral niet afdekken, goed schoon maken, open houden, zorgen dat er lucht onder de voet kan.

Dus droge stal zodat de voet niet in de nattigheid staat (en er dus geen lucht bij kan)
De aangedane stukken weg snijden (of laten snijden...)

Zorgen dat je regelmatig goed de hoeven schoonkrabt, en dan échte regelmatig. Paar keer per dag.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:51

....oma gebruikt een middel uit oma's tijd.

Neem een flesje (30 ml, om de gedachte te bepalen)
met 'vette plantenolie', zonnebloemolie, kokos, saffloer etc.
en 3 druppels essentiële olie van jeneverbes.

Direct na het hoevenkrabben 'een 2e rondje' waarbij ik de 4 middelste straalgroeven indruppel met olie dmv een pipet.

Het doodt bacteriën, maakt de hoef stevig en is vriendelijk voor je handen en je portemonnee.
(Graag icm een hoefsmid die toewerkt naar een straal die zich 'opent'.)

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Rotraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:55

Azijn in spuiten. En verder drogen aan de lucht.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Rotraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:02

Ooit gehoord: tandpasta. Droogt prima uit.
Bij wat zompige hoeven gebruik ik dry feet. Helpt perfect.
Nooit rotstraal gehad.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Rotraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:11

Via de dierenarts CTC spray. Schijnt er alleen uit te gaan. Maar dat is het meest effectieve

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 12:14

Bedankt iedereen voor de reacties zal ze erbij zetten :o ik merk nu ook telkens als ik de poll aanpas dat de voorheen gaade stemmen weg gaan dus als jullie ze allemaal er opnieuw kunnen aan klikken <3 zal hem vanaf nu niet meer aanpassen

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Rotraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:18

Als mijn paarden er last van hadden gebruikte ik altijd Hooflex, en was het vrij snel weg!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:21

Vraagje tussendoor,mijn hoefsmid zegt dat mijn paard rotstraal heeft aan haar voor hoeven. Er zit daar idd een diepe snee op de grens tussen de voetballen en het begin vd straal. Maar het ruikt niet en er komt niks uit. Ik heb intensief behandeld met Hypozin bij de hoefsmid gekocht. Nu 6 weken later zegt ze nog steeds dat ze rotstraal heeft. Zelf betwijfel ik dit omdat ze 24/7 buiten loopt op een kurkdroge wei. Zou dit toch kunnen of verkoopt mijn smid te graag?

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 12:27

beatje schreef:
Vraagje tussendoor,mijn hoefsmid zegt dat mijn paard rotstraal heeft aan haar voor hoeven. Er zit daar idd een diepe snee op de grens tussen de voetballen en het begin vd straal. Maar het ruikt niet en er komt niks uit. Ik heb intensief behandeld met Hypozin bij de hoefsmid gekocht. Nu 6 weken later zegt ze nog steeds dat ze rotstraal heeft. Zelf betwijfel ik dit omdat ze 24/7 buiten loopt op een kurkdroge wei. Zou dit toch kunnen of verkoopt mijn smid te graag?


Wat ik als ik jou was zou doen is toch een keer naar een andere smit stappen om te vragen hoe en wat. De mijne heeft er zoveel mogelijk uit proberen te snijden van de rotstraal (ze komen over 3 weken weer om weg te snijden) en zijden dat de behadeltijd ongv 4 weken zou zijn natuurlijk is dit voor iedereen anders vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt _/-\o_

Ook de mijne staat op een kurk droge wei en een hele mooie droge stro stal maar heeft het uiteindelijk ook gekregen

ik zelf merkte ook niet dat mijn paard er last van had want je zag er letterlijk niks aan. Maar we wisten wel dat het iest moest zijn omdat ze al 3 weken kreupel was. Doordat de staleigenaar uiteindelijk naar hoefsmid was gegaan en had uitgelegd dat er iets niet goed was zijn ze wat verder gaan graven. (kon er zelf niet bij zijn jammer genoeg)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:31

Tja, ik zeg het toch maar. Ijzers eraf en veel meer buiten bewegen en niet teveel voeren.

Gezonde hoeven komen ECHT van binnenuit.

Mijn ene ruin had continu rotstraal, maar had hele smalle hoeven. Er was gewoon niet veel ruimte voor de straal en die kon ook niet functioneren zoals het hoort.
De hoef moet dus veel gezonder worden en de kans krijgen om te functioneren en te ontwikkelen. Dan is er echt geen ruimte voor rotstraal.

Voorheen heb ik ook hypozin, hoof and frog, ctc spray etc etc gebruikt. Maar heb nu al jaren niks meer nodig. Bij geen enkel paard van ons en ze staan 24/7 buiten. Ook met regen etc.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:31

Droge rotstraal is inderdaad een niet stinkende scheur in het midden van het straalkussen dat de ballen bijna of zelfs echt splijten. Dus ja, beatje, het is rotstraal. Die scheur hoort er niet te zitten. Vaak trouwens het geval bij samengeknepen hielen.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:32

Wat ik doe, is de hoefsmid wat vaker laten komen om het weg te laten snijden. Pony staat volpension maar ik doe zelf ook nog dagelijks zijn stal zodag hij snachts echt droog staat (natte stal is echt vechten tegen de bierkaai) en daarnaast gebruik ik hypozin. Het is nu bijna weg.
Ik ben van plan die fles van Cavalor te gebruiken 2x per week als onderhoud.

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 12:34

JameyDL schreef:
beatje schreef:
Vraagje tussendoor,mijn hoefsmid zegt dat mijn paard rotstraal heeft aan haar voor hoeven. Er zit daar idd een diepe snee op de grens tussen de voetballen en het begin vd straal. Maar het ruikt niet en er komt niks uit. Ik heb intensief behandeld met Hypozin bij de hoefsmid gekocht. Nu 6 weken later zegt ze nog steeds dat ze rotstraal heeft. Zelf betwijfel ik dit omdat ze 24/7 buiten loopt op een kurkdroge wei. Zou dit toch kunnen of verkoopt mijn smid te graag?


Wat ik als ik jou was zou doen is toch een keer naar een andere smit stappen om te vragen hoe en wat. De mijne heeft er zoveel mogelijk uit proberen te snijden van de rotstraal (ze komen over 3 weken weer om weg te snijden) en zijden dat de behadeltijd ongv 4 weken zou zijn natuurlijk is dit voor iedereen anders vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt _/-\o_

Ook de mijne staat op een kurk droge wei en een hele mooie droge stro stal maar heeft het uiteindelijk ook gekregen.

ik zelf merkte ook niet dat mijn paard er last van had want je zag er letterlijk niks aan. Maar we wisten wel dat het iest moest zijn omdat ze al 3 weken kreupel was. Doordat de staleigenaar uiteindelijk naar hoefsmid was gegaan en had uitgelegd dat er iets niet goed was zijn ze wat verder gaan graven. (kon er zelf niet bij zijn jammer genoeg)


Wat ik ook zou doen is vragen aan de hoefsmid of hij juist kan uitleggen hoe hij kan zien hoe hij rotstraal heeft

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Rotraal "hoe te fixen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:37

geen middeltjes, geen foefjes. Maar kritisch naar je algehele manier van houden kijken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:40

Vette plantenolie helpt niets, nada, niemendal.

Oma's medicijnen mogen dan wel oud zijn, graag de receptuur met respect behandelen.
De vette plantenolie is de drager - het eigenlijke werk doet de geconcentreerde vorm van jeneverbes.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:59

Gypsy schreef:
geen middeltjes, geen foefjes. Maar kritisch naar je algehele manier van houden kijken.


Dat. Maar schijnbaar willen mensen dat niet horen.

Ik snap het echt niet. Wel bergen geld uit willen geven aan middeltjes en van iedereen maar aannemen dat iets werkt. Middeltje zus en dan weer zo.

Maar investeren in je paard anders houden, beter voeren en beter bekappen, is lastig......Wel beter en misschien zelfs goedkoper.

Een rotstraal blijft terugkomen in de verkeerde vorm van de hoeven.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:00

Euh.. Egyptische zalf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:01

Sanogene (naast verwijderen rotte delen en droge hygiënische ondergrond).

Te bestellen bij turbohoof solutions.

Tantejeanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:03

Wij hebben jarenlang getobd met rotstraal, alle bovenstaande producten wel geprobeerd.
Sinds dat we suikerloos voer geven en we overgestapt zijn van hoefsmid(andere manier van bekappen ) zijn we nu al ruim twee jaar(!) rotstraal vrij

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:06

@Superpony
Ik heb ook een paardje gehad die telkens last had van rotstraal en deze werd hetzelfde gehouden/bekapt gebruikt als de andere paarden.
Had voor de rest juist hele goede hoeven, niet te smal en keihard zodat deze altijd blootsvoets liep.
Ik had het onder controle maar zelfs midden in een droge zomer had hij snel last van rotstraal.