Bokhoef enter , help?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:18

Eventueel overleg om wat kruiden bij te voeren om de hoeven te stimuleren sneller te groeien waardoor je meer kunt herstellen om de 2/4 weken. En is mm werk

Kabayo

Berichten: 14043
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 15:24

Silly1972 schreef:
Kabayo schreef:
Dankje voor je compliment. Ik haal hem naar huis en ga naar een kliniek. Welke is beter. Emmeloord of Wolvega


Emmeloord!
Ze hebben daar ook zeer kundige hoefsmeden.
Als de hoefsmid van Wolvega dit niet als zodanig heeft aangepakt zou ik daar geen vertrouwen meer in hebben.

Mijn smid heeft daar in het verleden gewerkt. Niet heden

Stalnollie. Tips welke? Zijn tegenwoordig zoveel

Bigone. Tsja stijl waren ze altijd al. Alle 4. Zag zelf weinig verschil. Maar deze is nu duidelijk een bokhoef. Ik ben ook maar een mens ;) Maar fijn. Hij komt inderdaad thuis nu

Silly1972

Berichten: 14781
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:25

Dan nog zeg ik Emmeloord :+

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:27

Ibbel schreef:
Ik zie 'm alleen maar steiler worden, dus die correctie per bekapbeurt wordt of niet goed gedaan, of is absoluut onvoldoende.
Ik zou eens naar Emmeloord gaan, daar hebben ze in ieder geval ervaring met het operatief aanpakken (waarbij een pees verlegd wordt, of iets dergelijks)

Dan wordt er een bandje achter op de pijp doorgesneden. Dat doen ze bij een hele steile stand waarbij de kogel zo ongeveer rechtop staat. Dat is bij deze niet het geval en bovendien moet zoiets gebeuren als jong veulen. Dus voor deze te laat. Met corrigerend bekappen of evt beslag kan het beter, maar goed wordt deze niet meer

Kabayo

Berichten: 14043
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 15:28

pillow schreef:
Ibbel schreef:
Ik zie 'm alleen maar steiler worden, dus die correctie per bekapbeurt wordt of niet goed gedaan, of is absoluut onvoldoende.
Ik zou eens naar Emmeloord gaan, daar hebben ze in ieder geval ervaring met het operatief aanpakken (waarbij een pees verlegd wordt, of iets dergelijks)

Dan wordt er een bandje achter op de pijp doorgesneden. Dat doen ze bij een hele steile stand waarbij de kogel zo ongeveer rechtop staat. Dat is bij deze niet het geval en bovendien moet zoiets gebeuren als jong veulen. Dus voor deze te laat. Met corrigerend bekappen of evt beslag kan het beter, maar goed wordt deze niet meer

Daar was ik al bang voor en is door meerdere mensen al aangehaald.. :(

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:29

Met frequenter bekappen kom je heel ver. 1 keer in de 4 maanden is extreem weinig en in de zomer (wanneer de hoef sneller groeit) is het nog extremer. Verschil is na een bekapbeurt dan ook veel te heftig.

Kabayo

Berichten: 14043
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 15:32

Bruintje63 schreef:
Met frequenter bekappen kom je heel ver. 1 keer in de 4 maanden is extreem weinig en in de zomer (wanneer de hoef sneller groeit) is het nog extremer. Verschil is na een bekapbeurt dan ook veel te heftig.

Jaa daar was ik achter. Gaat nu ook gebeuren!


Ik zal ook emmeloord even contacteren

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:36

Zal eens navragen hoe die pot heet een kennis van mijn had goede ervaring met eentje die ze ook bij de boerenbond verkochte

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:23

de groeischijven in de benen sluiten in het eerste jaar, dus eigenlijk ben je al te laat. Hoefverzorging moet vanaf 1 maand na de geboorte al plaatsvinden; checken en bijstellen.

Overleg met een kliniek wat nu nog de opties zijn.

Lukasje
Berichten: 11296
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:45

Ik val in herhaling maar met een kapbeurt om de 4 maanden ga je weinig corrigeren.

Wel een mooi beest!

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:49

Arabesk schreef:
de groeischijven in de benen sluiten in het eerste jaar, dus eigenlijk ben je al te laat.

Bokhoef heeft niet alleen met bot te maken, maar vooral ook met pezen. Je kunt best nog corrigeren om die pezen op te rekken, en dat hoeft helemaal niet onmogelijk te zijn na het sluiten van de groeischijven.

Kabayo

Berichten: 14043
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 18:03

Hij gaat naar de kliniek en krijgt waarschijnlijk een ijzer onder

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:38

Puur uit interesse: wat doet een ijzer in dit geval wat je met bekappen niet kan oplossen?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:39

ooft 4 maanden tussen bekappingen gaat hier echt niet helpen vrees ik.

Mijn vorige merrie had ook 1 hele stijle voet, met enkel bekappen werd dit niks beter. Toen ze 2 was is ze op ijzers gegaan. Hiermee heeft haar voet een mega verandering gemaakt en, ja de voet blijft altijd wat stijler maar het viel niet heel erg meer op. Wel heeeeeel belangrijk dat ze de eerste tijd kort achter elkaar gedaan worden zodat ze langzaam maar wel heel doeltreffend kunnen corigeren. En voor mijn merrie was het heel heeeel erg belangrijk dat ze als ze het ijzer van dat voetje trapte ze binnen 12 uur weer een nieuw ijzer eronder had anders liep ze meteen haar teen kapot en kon je er 1 geen ijzer meer onder krijgen omdat het te kort was en 2 kon je weer van voren af aan beginnen.

Bij mijn merrie is het helemaal goed gekomen. Ze staat nu in zwitserland en springt internationaal met een grand prix ruiter. Sport technisch hoeft een bokhoef dus geen einde te betekenen :D

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:43

Kabayo schreef:
Hij gaat naar de kliniek en krijgt waarschijnlijk een ijzer onder



Snavelijzer?


Kan mss nog gaan werken, als er nu een góed plan van aanpak komt.

Pezen móeten langzaamaan gaan oprekken.


Ik zou dit dier overigens niet in de dekdienst gaan gebruiken, hor mooi hij verder ook is.



Een volgtopic zou ik erg waarderen!

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:45

Mijn merrie is op 6 jarige leeftijd nog geopereerd aan een steile voet. Voet was niet zo extreem als deze, maar met de operatie en daarna altijd op ijzers heeft ze toch 2 redelijk gelijke voeten gekregen.
Nu met veulen aan de voet zie ik wel dat het 'stijle' voetje kleiner begint te worden.

Ben benieuwd of de ijzers gaan helpen, bij die van mij is dat echt het verschil geweest :)

Kabayo

Berichten: 14043
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 18:50

Letizia schreef:
Puur uit interesse: wat doet een ijzer in dit geval wat je met bekappen niet kan oplossen?

Geen idee. Het plan moeten we nog bedenken. Daarom staat er ook waarschijnlijk

Fijn om te horen diertjec!

Femketweety sorry hoor maar volgens mij meld ik dat ik dat juist NIET ga doen.... ballen gaan er als 5 jarige ofzo gewoon af als die wat mooi uitgroeit. Voor een liefhebber zeg ik verder geen nee maar meld het wel eerlijk
Ik blijf hier updaten!

Liesjuh super zeg!!

Puur uit interesse. Is een bokvoet erfelijk?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:01

Corrigeren werkt normaal maar tot 9 maanden, daarna is het enkel zo goed mogenlijk in toom houden en dan echt door regelmatig onderhoud. Met 1x in de 6 weken kun je dat al redelijk vergeten. Het is ook terecht dat stamboeken dat niet willen hebben, de kans op latere kreupelheden is aangetoond hoger en ja, het is erfelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110729
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:16

Kabayo schreef:
Femketweety sorry hoor maar volgens mij meld ik dat ik dat juist NIET ga doen.... ballen gaan er als 5 jarige ofzo gewoon af als die wat mooi uitgroeit. Voor een liefhebber zeg ik verder geen nee maar meld het wel eerlijk
Ik blijf hier updaten!

Liesjuh super zeg!!

Puur uit interesse. Is een bokvoet erfelijk?


In een ander topic vertelde je dat je hem als dekhengst wilde gebruiken, dus misschien heeft ze dat gelezen.

Een bokhoef is idd erfelijk.

Silly1972

Berichten: 14781
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:18

Dat meen ik mij ook te herinneren en ja bokvoet kan erfelijk zijn.

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:19

Een bokhoef kán erfelijk zijn. Heeft ook te maken met voorkeurshouding met grazen als veulen zijnde

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110729
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:21

Maar bij deze pony zijn beide voorvoeten heel steil, dus dat lijkt me niet om een graasvoetje gaan.

Wb erfelijkheid: Een vriendin van mij fokte met haar merrie en daaruit kwamen 3 nakomelingen die eigenlijk standaard een bokhoef hadden.
Zelf zou ik er niet mee fokken, maar het was haar keus. 2 van de 3 waren wel snel gecorrigeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:36

Mensen, de TS luisterde naar de adviezen van haar smid. Ze is goed naar haar paard blijven kijken en ziet nu dat er actie ondernomen moet worden en ze gaat er meteen mee aan de slag. Geweldig toch?
Ts; super dat je de adviezen zo oppakt en er meteen wat mee doet. Ik zou je adviseren om je zelf eens te verdiepen in hoeven, en dan niet alleen stijle hoeven maar hoeven in het algemeen. 1 jaar is nog jong.. Hij is nog in de groei, daar kan je nog wel het eea aan veranderen. Echter zul je er wel bovenop moeten blijven zitten aangezien dit voor dit paard blijkbaar de originele stand vd hoef is..
Ik zou je ook adviseren je vraag eens bij een natural balance smid neer te leggen (dus geen natuurlijk bekapper). Op deze site vind je een lijst;
https://nvnbh.com/geschiedenis/
Welke smid je uiteindelijk ook voor kiest; alsnog naar je paard zn hoeven blijven kijken of er vooruitgang is. Er wordt inderdaad geadviseerd minimaal 4, liefst 3 wekelijks, te bekappen voor het beste resultaat.
Heel veel succes met je paard! Wat zijn je plannen met hem?
Ik hoop dat je blijft updaten :).

rozemissiej
Berichten: 47
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:48

Ik ken een toen 2+ jarige die echt vele malen erger erop stond dan jou jonkie, en die heeft nu als 4 jarige toch echt wel leuke voeten gekregen, je ziet alleen nog dat hij steile voeten heeft, dat had ik nooit voor mogelijk gehouden.

Dus het zou in theorie echt wel mogelijk moeten zijn met goede begeleiding, bij een kliniek ben je al goed op weg.

Kabayo

Berichten: 14043
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 21:19

Arabesk schreef:
de groeischijven in de benen sluiten in het eerste jaar, dus eigenlijk ben je al te laat. Hoefverzorging moet vanaf 1 maand na de geboorte al plaatsvinden; checken en bijstellen.

Overleg met een kliniek wat nu nog de opties zijn.

Ja jammer dat het toen niet gebeurd is , maar fijn, daar kan ik nu weinig aan veranderen. Contact met 2 paardenklinieken heb ik!


rozemissiej schreef:
Ik ken een toen 2+ jarige die echt vele malen erger erop stond dan jou jonkie, en die heeft nu als 4 jarige toch echt wel leuke voeten gekregen, je ziet alleen nog dat hij steile voeten heeft, dat had ik nooit voor mogelijk gehouden.

Dus het zou in theorie echt wel mogelijk moeten zijn met goede begeleiding, bij een kliniek ben je al goed op weg.

Klinkt heel positief! Toevallig geen fotos denk ik?


Humpiedumpie schreef:
Mensen, de TS luisterde naar de adviezen van haar smid. Ze is goed naar haar paard blijven kijken en ziet nu dat er actie ondernomen moet worden en ze gaat er meteen mee aan de slag. Geweldig toch?
Ts; super dat je de adviezen zo oppakt en er meteen wat mee doet. Ik zou je adviseren om je zelf eens te verdiepen in hoeven, en dan niet alleen stijle hoeven maar hoeven in het algemeen. 1 jaar is nog jong.. Hij is nog in de groei, daar kan je nog wel het eea aan veranderen. Echter zul je er wel bovenop moeten blijven zitten aangezien dit voor dit paard blijkbaar de originele stand vd hoef is..
Ik zou je ook adviseren je vraag eens bij een natural balance smid neer te leggen (dus geen natuurlijk bekapper). Op deze site vind je een lijst;
https://nvnbh.com/geschiedenis/
Welke smid je uiteindelijk ook voor kiest; alsnog naar je paard zn hoeven blijven kijken of er vooruitgang is. Er wordt inderdaad geadviseerd minimaal 4, liefst 3 wekelijks, te bekappen voor het beste resultaat.
Heel veel succes met je paard! Wat zijn je plannen met hem?
Ik hoop dat je blijft updaten :).

Bedankt voor je lieve bericht. Ik ben misschien wel (erg) naïef geweest achteraf. Ik zag zelf ook wel dat hij (te) stijl was , heb het ook meerdere keren aangekaart en gevraagd hoe nu? Maar door de smid en meerdere mensen om mij heen werd gezegt "valt wel mee". Dan twijfel ik eerder aan mijzelf :o Maar nu zie ik ook dat dit echt niet kan zo...
Dankje voor je tips! Zal even op het linkje klikken. Ik blijf zeker updaten (als niet iedereen te veel in herhaling blijft vallen :P )


Cayenne schreef:
Maar bij deze pony zijn beide voorvoeten heel steil, dus dat lijkt me niet om een graasvoetje gaan.

Wb erfelijkheid: Een vriendin van mij fokte met haar merrie en daaruit kwamen 3 nakomelingen die eigenlijk standaard een bokhoef hadden.
Zelf zou ik er niet mee fokken, maar het was haar keus. 2 van de 3 waren wel snel gecorrigeerd.

Alle 4 zijn steil. Maar deze is wel heel erg. Oh "grappig" om te zien hoe zoiets doorfokt. Opzich ook wel logisch.


Cayenne schreef:
In een ander topic vertelde je dat je hem als dekhengst wilde gebruiken, dus misschien heeft ze dat gelezen.

Een bokhoef is idd erfelijk.

Klopt. Dat was voor ik dit wist en enkel aan steile voeten dacht. Maar nu zie ik (helaas laat) dat dit wel erger is dan alleen steil... nee ik ga mijn geld niet weggooien aan verrichtingen als ie toch niet doorgaat. Opzich is de deklicentie bij de welsh wel goedkoop. Als ik het in de toekomst echt zou willen en zijn voeten veel beter zijn probeer ik dat. Maar dat is toekomst , kan ik nog geen antwoord op geven. Maar andere stamboeken/keuringen/verrichtingen heeft gewoonweg geen enkele zin

Sizzle thanks voor je heldere antwoord :)

Dankje lukasje! Ben erg wijs met hem!