paard op blote voeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlineC
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-03-13

paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 10:33

hallo,

ik heb 2 weken terug een fantastische ruin gekocht.
hij is daar nog bekapt (nu 3 weken terug)
we rijden veel op de straat waardoor hij wat scheurtjes in zijn hoeven kreeg.
hoefsmid van ons gebeld die heeft hem wat bijgeveild en advies gekregen om het nat te houden.

nu loopt hij dus af en toe heel voorzichtig/kreupel op straat (op gras loopt hij normaal en wil hij ook draven en galoperen) nu zijn we dus aan het nadenken om hem voor op ijzers te zetten. alleen het probleem is dat wij hier veel in boomgaarden en weiland rijden... dit is regelmatig op gras waardoor de kans op uitglijden met hoefijzers erg groot is.

is er iets waardoor wij zowel op straat als op de weide kunnen rijden?
hoor graag goede ideeën :)

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:48

waarom geen hoefschoenen? er is zoveel keuze dat er zeker iets bij is wat voor je paard past.
hebben we al jaren en dat bevalt prima. wel moet je dan iedere paar weken de hoeven zelf bijvijlen.

hagelslag
Berichten: 9113
Geregistreerd: 18-09-10

Re: paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:48

Het paard tijd geven om aan de nieuwe situatie te wennen?
De hoeven kunnen zich naar mate der tijd aanpassen aan de hoeveelheid straat wat je rijd.
Ik zeg niet dat het bij elk paard mogelijk is, maar ik zou het wel tijd gunnen

AlineC
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 22:26

dingogirl schreef:
waarom geen hoefschoenen? er is zoveel keuze dat er zeker iets bij is wat voor je paard past.
hebben we al jaren en dat bevalt prima. wel moet je dan iedere paar weken de hoeven zelf bijvijlen.



Onze hoefsmid zegt dat hoefschoenen erg duur in aanschaf is wil je goede hebben en dat ze minder lang meegaan als ijzers.... wat is jullie ervaring daar mee?

Ook zou ik graag willen weten of mijn paard niet uitglijd op het gras met hoefschoenen?

Kidde
Berichten: 3467
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:32

hagelslag schreef:
Het paard tijd geven om aan de nieuwe situatie te wennen?
De hoeven kunnen zich naar mate der tijd aanpassen aan de hoeveelheid straat wat je rijd.
Ik zeg niet dat het bij elk paard mogelijk is, maar ik zou het wel tijd gunnen

Ik zou het inderdaad ook wat tijd geven. Waarschijnlijk liep hij bij de vorige eigenaar niet zoveel op de weg en de hoeven moeten nu dan wat harder worden. Ik weet niet of je het doet maar ik zou een tijdje alleen stappen op het harde en draf alleen in het gras doen. En dan voorzichtig opbouwen met draf op het harde. Niet alleen de hoeven ook de pezen enz. moeten er er ook aan wennen.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:36

Is die niet gewoon te kort bekapt? Dan kunnen ze soms stokkreupel van lopen.

Zou zelf ook eerst kijken naar hoefschoenen als ijzers geen medische noodzaak hebben.

En inderdaad moet een paard vaak ook wennen aan de belasting, zeker op het harde.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:05

AlineC schreef:
dingogirl schreef:
waarom geen hoefschoenen? er is zoveel keuze dat er zeker iets bij is wat voor je paard past.
hebben we al jaren en dat bevalt prima. wel moet je dan iedere paar weken de hoeven zelf bijvijlen.



Onze hoefsmid zegt dat hoefschoenen erg duur in aanschaf is wil je goede hebben en dat ze minder lang meegaan als ijzers.... wat is jullie ervaring daar mee?

Ook zou ik graag willen weten of mijn paard niet uitglijd op het gras met hoefschoenen?


Niet mee eens. Ik heb twee keer een paar cavallk hoefschoenen gekocht voor 110 euro per paar. Met beide heb ik heel wat km’s kunnen rijden.
Ik weet niet hoeveel je buiten rijdt, maar ik reed met mijn eerste paar gemiddeld 20 km per week en daar heb ik wel 1,5 jaar meegedaan.

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:35

AlineC schreef:
dingogirl schreef:
waarom geen hoefschoenen? er is zoveel keuze dat er zeker iets bij is wat voor je paard past.
hebben we al jaren en dat bevalt prima. wel moet je dan iedere paar weken de hoeven zelf bijvijlen.



Onze hoefsmid zegt dat hoefschoenen erg duur in aanschaf is wil je goede hebben en dat ze minder lang meegaan als ijzers.... wat is jullie ervaring daar mee?

Ook zou ik graag willen weten of mijn paard niet uitglijd op het gras met hoefschoenen?


Wij van WC eend adviseren WC eend... Tuurlijk heeft je hoefsmid liever dat er ijzers onder gaan. En nee, hij heeft ongelijk; schoenen gaan echt langer mee dan een stel ijzers. Je doet ze nl aan als je gaat buitenrijden, en na thuiskomst weer uit. Op gras is het niet nodig. Ga je buitenrijden dan kun je over het algemeen met schoenen ook op gras. Nat gras is altijd wat slippery, dus dan zou ik geen stevig galopje inzetten, want zowel met als zonder schoenen, of ijzers is dat een tikje link. Met het eerste paar scootboots heb ik bijna 2 jaar gedaan, waarvan toen grotendeels over verharding. Renegades zijn ook erg duurzaam, en er zijn wel meer merken die makkelijk een tot 2 jaar meegaan.
De hoeven hebben tijd nodig zich aan te passen en met ijzers krijgen ze geen kans. Zodra die weg zijn is de zool net zo, of nog gevoeliger. Beter nu even doorbijten met schoenen, en regelmatig zelf bijvijlen. Elke 6 weken laten bekappen. Blijft je paard gevoelig dan ook voeding onder de loep nemen. Voordroog kan nl. gevoeligheid geven.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:50

Elke zoveel weken een stel ijzers is uiteindelijk VELE malen duurder dan een paar hoefschoenen die veeeeeeel langer meegaan dan een paar weken. Kijk maar eens op hoofwear.com, een Nederlandse webshop en hoefschoenpasser. Voor buitenrijden, duurzaamheid en goede grip raad ik renegades of scootboots aan.

Daarnaast kan het ook zijn dat de hoeven moeten wennen aan zijn nieuwe omgeving en ondergrond. Misschien is de manier waarop hij bekapt is vlak voordat hij bij jou kwam niet passend bij jullie situatie en wel passend bij hoe hij op z'n vorige plek gehouden werd...

Zijn diet kan ook meespelen trouwens. Kan je misschien wat meer vertellen over hoe hij nu leeft en wat hij eet? Misschien hoeffoto's plaatsen?

Zelda_Link

Berichten: 217
Geregistreerd: 04-06-19

Re: paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 00:00

Hoefschoenen zijn soms wat duur in de aanschaf maar, zoals al gezegd, omdat ze heel veel langer meegaan dan ijzers is het uiteindelijk meestal goedkoper.

Gras blijft hoe dan ook een risicofactor voor glij partijen, vooral als het nat is, of je nou ijzers, schoenen of niks hebt.

Weet je hoeveel hij op het harde liep bij zijn vorige eigenaar? Het klinkt alsof zijn hoeven (en zijn spieren /pezen) nog aan het lopen op het asfalt moeten wennen...

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Re: paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:39

Hoefschoenen doen!!!!! als de hoeven wat langer zijn op blote voeten en zijn ze wat kort, op schoenen. Dus het vijlen valt wel mee. En zoals hiervoor aangegeven elke 6 weken op nieuwe ijzers is vele malen duurder dan schoenen die je aleen gebruikt als het nodig is. En dus zeker 2 jaar of langer mee gaan.
Zelf heb ik mijn menpony's op maatschoenen van Smit uit Rijssen staan en die kan je ook nog laten verzolen door de schoenmaker waardoor ik er nu al 5 jaar of langer mee doe.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:41

Een smid zal altijd willen dat je bij hem ijzers eronder zet.
Ik zou hoefschoenen proberen. Hoeven kunnen wel flink wat hebben, als je er een ijzer onder gooit zullen ze alleen maar zwakker worden

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:43

Ik zou ook gaan voor hoefschoenen. Ik heb zelf hoefschoenen voor mijn hoefbevangen shet. Soms heeft ze die perioden 24/7 aan. Ik heb ze in 2010 gekocht. Nu beginnen ze pas op te raken.

Nu zijn deze niet geschikt om mee te rijden. Maar hoefschoenen slijten echt niet harder dan ijzers en je gebruikt ze enkel met rijden. Op de termijn is het goedkoper

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:56

Doe een cursus bij PN of iemand anders zodat je in de basis zelf onderhoud kan plegen en laat iemand komen (zoals Klaas Feuth) die een paar schoenen komt aan passen.

Als ik jou zo lees hoeveel en waar je rijd denk ik dat je heel lang veel plezier gaat hebben van een paar schoenen :D .

Op FB is er een speciale groep voor hoefschoen gebruikers en mensen die willen starten ermee.
Leuke gezellige groep ;)

pien_2010

Berichten: 43620
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:25

Hoefschoenen zou ik adviseren en als ik weer een nieuw paard krijg ga ik voor https://www.hoofwear.com/flex-hoof-boots
Met name dat ze elastisch zijn en wat mee groeien vind ik zo fijn. Via een eenvoudig noppen in draaien kun je er in de regen en sneeuw ook mee rijden.

Voor mijn revalidatie paard heb ik https://www.hoofwear.com/catalog/produc ... ategory/4/
Hier heb ik bewust voor gekozen daar zij pijn heeft (artrose) en deze schonen voor haar de schokken opvangen. Met behulp van deze schoenen hebben we haar weer aan het lopen gekregen en nu de hoeven gewend zijn zonder ijzers en dat goed gaat, heb ik daar weer voor gekozen. Het nadeel van deze schoenen vind ik dat onze merrie ronde hoeven heeft en ze de neiging tot draaien hebben. Voor ons maakt dat niets uit daar ze alleen aan de hand mee gaat, maar een paard waar echt op gereden wordt lijkt me de eerste link veel fijner.

Mijn hoefsmid heeft me geleerd om te raspen en alles daarvoor aan me gegeven. Dan kan ik het bij houden en dat is wel heel fijn. Dan krijg je ook niet zo gauw scheurtjes. Als je paard goede hoeven heeft, zou ik niet meer voor ijzers kiezen.
Dat is anders voor paarden, zoals mijn ruin, die echtniet zonder ijzers kan. Hij heeft inmiddels al 21 jaar ijzers en dat gaat goed dus dat houden we zo, ook nu zijn hoeven wel goed groeien ga ik dat niet meer veranderen (never change the winning team).

xkikidegroot

Berichten: 98
Geregistreerd: 14-04-17
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:13

Mijn paard stond eerst ook voor op ijzers en wij reden ook veel doodt gras. En nu staat hij zelfs vierkant op ijzers. En zelfs nu rijden wij zonder kalkoenen op het gras. Ik was eerst bang dat hij ging uitglijden gelukkig kunnen ze zich heel goed aanpassen. En de mijne rent en speelt ook nog in de wei. Niks aan de hand hoor. Zeker als je hem alleen voor ijzers hij staat dan achter nog blootsvoets waar ze ook nog veel grip door hebben.

pien_2010

Berichten: 43620
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:23

Dat is fijn xkikidegroot! Die van mij hebben we van de ijzers afgehaald omdat ze steeds uitgleed en zich blesseerde. De ruin heeft dat ook nog nooit gehad. Dus dat is voor ieder paard anders.

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:23

Hier hele goede ervaring met hoefschoenen. Niet de ‘klompen’ van cavallo (in stilstand stond Mn paard al met de schoenen op elkaar :x ) maar de Equine fusion active. Echt top schoenen, we zijn er zo blij mee en ze hebben ondertussen al aardig wat kilometers gemaakt over straat, bos, plassen water, mulle zand in de duinen en ook dressuur en sprongetjes in de rijbak. Ik heb deze schoenen gekozen omdat ze, net als onze schoenen een flexibele zool hebben waardoor er geen kantelingen in het gewricht komen bij ongelijke oppervlakte, maar de schoen dit gedeeltelijk zelf oplost. Ik heb ze gekocht bij Hoofwear, Klaas feuth. Hij is wat lastig om contact te leggen, maar als je eenmaal contact hebt, denkt hij zooo fijn met je mee. Hij doet volgens mij ook pas consulten waarbij je verschillende schoenen kunt proberen.

pien_2010

Berichten: 43620
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:25

igor001, heb je voorbeeld filmpje of foto's van de hoeven van je paard met en zonder de schoenen. Ik vind namelijk deze schoenen zo groot. Nu leeft mijn paard ook op grote voet, dus ik ben wel benieuwd naar de voeten van die van jou.

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:25

Iets heel anders.. Je hebt 'm 2 weken en hij is nu al kreupel..

Is hij gekeurd en op de foto gezet? Er kunnen natuurlijk ook andere zaken spelen...

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:14

pien_2010 schreef:
igor001, heb je voorbeeld filmpje of foto's van de hoeven van je paard met en zonder de schoenen. Ik vind namelijk deze schoenen zo groot. Nu leeft mijn paard ook op grote voet, dus ik ben wel benieuwd naar de voeten van die van jou.


Ik vind ze juist niet groot! De cavallo’s, die zijn groot en lomp! Mijn paard (1.63) is heel smal gebouwd, en toch passen deze schoenen goed. Ze kan ze goed ‘kwijt’. Zal morgen even foto’s maken, maar ik vind ze het verre van groot..

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:25

Heb je foto van je paard zijn hoeven. Uitgekrabd en schoon. Van onderen gefotografeerd.

Goed bekappen en tijdgeven. Herstel kan wel ruim jaar duren.

Xyris

Berichten: 9449
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:40

Paard kan te kort bekapt zijn, paard kan beslagen zijn voorheen en hij kan weinig buiten zijn gereden op harde ondergrond. Daarnaast kan hij ook 'gevoelig' zijn door conditionering (maw, er is niks aan de hand maar omdat het toen ooit pijn deed verwacht hij dat nu ook).

Als een paard niet gewend is op het harde te lopen of altijd op ijzers heeft gelopen dan kan het een half jaar duren voor het normaliseert. Als hij te kort bekapt is dan gaat het sneller.

Hoefschoenen werken voor sommigen wel, maar voor heel veel ook niet. Ik weet niet hoe het zit met grip op gras, maar ze worden vaak uitgetrapt en veroorzaken soms wondjes. Ook passen ze heel snel slecht en moet je dus constant (zelf) de hoeven bijvijlen. Moet je maar net willen.

Succes!

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:01

Bij dezen de foto’s. Ze stond in de modder, dus excuses hiervoor :Y)

Wat betreft wondjes; je kunt hiervoor speciale sokken kopen. Ik heb er geen last van gehad, maar de equine fusions hebben ook een speciale zachte hiel om dit te voorkomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: paard op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:48

Mijn paard staat 4kant op ijzers. Hij staat hier 24/7 mee buiten. Maakt soms rare sprongen zonder uit te glijden. Ik rijd ook in mijn wei. Hij glijd nauwelijks uit. Is het erg nat draai ik er stiften in.