Hoeveel beweging jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:25

Gimme_Joy schreef:
Je stelt het nu erg zwart/wit Janine1990. Joy heeft in een kleinschalige opfok gestaan, waar de paddock en stallen direct naast de poetsplaats was. Dus ik haalde haar uit de kudde ja. Ook om even te gaan stappen/grondwerken. Ze kon gewoon nog steeds paard zijn. In de kudde. Ook voor de smid en de tandarts moest ze eruit.

En heeft ze twee keer op boxrust gestaan van 6 weken. We hebben helaas wat pech gehad :( . Daardoor was ze sowieso al meer in handen dan ik had gewild. Maar helaas heb je dat niet voor het zeggen...


En dat is dus iets wat ik niet gewend ben, grondwerken? Doen we niet aan. Gewoon opvoeden.
Heb er nog nooit een slecht paard van zien komen. 1 mei de wei in en 1 oktober er uit om naar de winterstalling te gaan waar ze in een groepsstal staan en in diezelfde groep los worden gegooid.

Nu ben ik ergens waar we zelf de opfok voorzien, maar er gebeurt niets meer dan ik eerder gewend was. Omdat ze hier 's nachts wel op stal staan krijgen ze wat meer voer, dat is te zien in hoe hard ze groeien. Vind ik niet zo erg. Oh en van stal naar wei is gewoon deur open en gaan met die banaan. Dus nog steeds niet in de hand.

Boxrust is een uitzondering waar je doorgaans geen grip op hebt, dus daar zal niemand over oordelen.

Wat MiniMouse ook benoemd, een peuter kan je niet naar school sturen. Een kleuter wel, mits je je aanpast aan de korte spanningsboog die ze hebben.
Als je een jong paard uit de kudde haalt, voor eventjes, om ze wat mensen-dingen te leren, en ze daarna weer terugzet en ze weer paard moeten proberen te zijn... Lijkt me dat enorm verwarrend.
Laat ze liever gewoon wennen aan de aanwezigheid van mensen en enkel de noodzakelijke contacten. Lekker laten observeren, leren ze meer dan voldoende van tot de tijd dat je begint met inrijden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:26

LauraCapella schreef:
IsabelleN schreef:
Ik zou er ook fijn mee doen wat je nu al doet. Longeren is voor geen enkel paard heel bevorderlijk op een kleine cirkel, loop dus gewoon mee over de A-C lijn zodat paard op hoefslag kan lopen. Hoe meer je paard al leert, hoe kleiner de overgang naar rijpaard. Veel plezier met je paard!



Bedankt! Het longewerk is niet veel wat ik doen hoor.. wil vooral dat ze op mijn stem leert reageren dus is eigenlijk meer wat vd. Wil ze vooral voorbereiden nu zodat de overgang niet te bruusk verloopt. Ga er niet zomaar van de ene op de andere dag opkruipen.. schriktrainingen, eens op straat mee wandelen, gewoon veel plezier mee beleven nu. Zo’n dingen.


Je hebt nog altijd geen antwoord gegeven op de werkelijke leeftijd...

Ga er daarom vanuit dat je het een 2-jarige is die volgend jaar pas 3 wordt... Aangezien je al het afwijzende advies in de lucht slaat.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:34

Agree to disagree.

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt als je er de tijd maar voor neemt. Het was niet alleen boxrust. Het was kliniek, operatie, herstellen, trailerritjes van en naar. En juist doordat we al hadden geoefend met trailerladen (dmv grondwerk, want je moet wel bij het begin beginnen) is het allemaal soepel verlopen.

Dus ja, met het volgende jonge paard zou ik het precies hetzelfde doen.

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 12:35

Janine1990

Ze is 2 en wordt volgend jaar 3. Ik vraag hier gewoon niet meer of minder vriendelijk advies is namelijk mijn eerste keer op bokt en weet niet helemaal hoe het werkt en had niet alle adviezen gelezen. Dus het zou tof zijn mocht je mij niet meteen afbreken. Bedankt!

Joltsje

Berichten: 9029
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:38

Ik zou niet meer longeren. Die kleine rondjes komt toch aardig op de gewrichten.

De rest wat je doet, helemaal prima

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:45

Eerlijk gezegd vind ik dat je al teveel doet....
vooral niet longeren lijkt me...
En waarom alles al zo vroeg? Met ijslanders beginnen we pas als ze 5 zijn en ze worden allemaal 30 hier. Zonder been of andere problemen

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:51

Gimme_Joy schreef:
Agree to disagree.

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt als je er de tijd maar voor neemt. Het was niet alleen boxrust. Het was kliniek, operatie, herstellen, trailerritjes van en naar. En juist doordat we al hadden geoefend met trailerladen (dmv grondwerk, want je moet wel bij het begin beginnen) is het allemaal soepel verlopen.

Dus ja, met het volgende jonge paard zou ik het precies hetzelfde doen.


Natuurlijk, je hoeft je ook helemaal niet te verantwoorden naar mij toe hoor!

Ik heb zelf een paard die je niet op de trailer kon krijgen. Hebben het zelfs eens achterstevoren gedaan uit pure nood. Na anderhalf uur klungelen in de regen was het wel een beetje klaar en het ging om een ritje van 10 minuten. Kon, het probleem is aangepakt. Een no-nonsense man die het geen grondwerk noemt, maar die ons een heel fijn trucje heeft aangeleerd.

Maar mijn ervaring met jonge dieren is dat het allemaal wel meevalt. Waar ik eerder was gingen de merries met veulens na een week of twee/drie thuis ook naar een grote weide verderop. Hoppa, veulen in de trailer. Naar de veulenkeuring, weer in de trailer. En na het afspenen liepen ze er nog steeds zo op. Nooit langer dan tien minuten werk gehad. Begin je dan niet bij het begin? Mwah... het moet in mijn ogen voor die dieren gewoon een vanzelfsprekendheid zijn om de trailer op te lopen. Het moet gewoon worden.
En met ons eigen gedrag kunnen wij voor dieren bepalen wat gewoon is, mits we ze de gelegenheid geven om mensen te observeren.

Vaak is het gedrag van het paard ons eigen probleem. Maar goed, dat hoef ik natuurlijk niemand uit te leggen hier :') Maar hoevaak zie je niet mensen wanhopig proppen proberen te draaien op concours en het paard dat rondjes blijft lopen en niet wil stilstaan. "Hij heeft wat last van spanning." Wie???

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:52

LauraCapella schreef:
Janine1990

Ze is 2 en wordt volgend jaar 3. Ik vraag hier gewoon niet meer of minder vriendelijk advies is namelijk mijn eerste keer op bokt en weet niet helemaal hoe het werkt en had niet alle adviezen gelezen. Dus het zou tof zijn mocht je mij niet meteen afbreken. Bedankt!


Er zijn al meerdere mensen geweest die zeggen dat het too much is, maar daar reageer je niet op ;)

Welkom op Bokt btw ;)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:07

Janine1990 schreef:
Gimme_Joy schreef:
Agree to disagree.

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt als je er de tijd maar voor neemt. Het was niet alleen boxrust. Het was kliniek, operatie, herstellen, trailerritjes van en naar. En juist doordat we al hadden geoefend met trailerladen (dmv grondwerk, want je moet wel bij het begin beginnen) is het allemaal soepel verlopen.

Dus ja, met het volgende jonge paard zou ik het precies hetzelfde doen.


Natuurlijk, je hoeft je ook helemaal niet te verantwoorden naar mij toe hoor!

Ik heb zelf een paard die je niet op de trailer kon krijgen. Hebben het zelfs eens achterstevoren gedaan uit pure nood. Na anderhalf uur klungelen in de regen was het wel een beetje klaar en het ging om een ritje van 10 minuten. Kon, het probleem is aangepakt. Een no-nonsense man die het geen grondwerk noemt, maar die ons een heel fijn trucje heeft aangeleerd.

Maar mijn ervaring met jonge dieren is dat het allemaal wel meevalt. Waar ik eerder was gingen de merries met veulens na een week of twee/drie thuis ook naar een grote weide verderop. Hoppa, veulen in de trailer. Naar de veulenkeuring, weer in de trailer. En na het afspenen liepen ze er nog steeds zo op. Nooit langer dan tien minuten werk gehad. Begin je dan niet bij het begin? Mwah... het moet in mijn ogen voor die dieren gewoon een vanzelfsprekendheid zijn om de trailer op te lopen. Het moet gewoon worden.
En met ons eigen gedrag kunnen wij voor dieren bepalen wat gewoon is, mits we ze de gelegenheid geven om mensen te observeren.

Vaak is het gedrag van het paard ons eigen probleem. Maar goed, dat hoef ik natuurlijk niemand uit te leggen hier :') Maar hoevaak zie je niet mensen wanhopig proppen proberen te draaien op concours en het paard dat rondjes blijft lopen en niet wil stilstaan. "Hij heeft wat last van spanning." Wie???


Joy ging bij het afspenen de trailer niet op. Uiteindelijk eerst mama erop gezet, toen joy en toen mama er weer uit. Om dit te voorkomen hebben we het de tweede keer anders aangepakt. De eerste operatie stond gepland en daar konden we op inspelen door dus van tevoren te gaan oefenen. De tweede was spoed en toen kwam het heel fijn uit dat we het geoefend hadden een half jaar ervoor. Ze stond er meteen op.

Wat ik hiermee wil zeggen... Iedere situatie is anders en ieder paard is anders. Ik denk dat het het beste werkt als je goed naar je paard kijkt en doet waar je je zelf goed bij voelt. Als je dst doet met liefde voor je paard (en een dpsis gezond verstand) ben je al een heel eind.

Je hebt gelijk hoor. Alle "errors" (voor zo ver we daarvan kunnen spreken, want ze doet het super) die erin zitten zijn echt mijn eigen schuld. En een probleem oplossen is veel moeilijker dan het gelijk goed aanleren. Maar ik heb gewoon baat bij al het grondwerk dat er nu al in zit. Helemaal omdat dit mij eerste jonge paard is. Ik heb gelukkig ook heel veel proffessionele hulp.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:08

Op deze leeftijd dient ie in de kudde in de wei te lopen. Niets meer en niets minder. Haal m eind weideseizoen maar op en ga dan langzaam aan wat dingen doen.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:20

Benzz schreef:
Op deze leeftijd dient ie in de kudde in de wei te lopen. Niets meer en niets minder. Haal m eind weideseizoen maar op en ga dan langzaam aan wat dingen doen.

Dat is jouw mening Benzz en daar heb je recht op. Alleen mag eenieder van ons ook een andere mening hebben. Dus of het paard van TS in de kudde 'dient' te staan beslist zij zelf. Dat is geen geschreven wet.

Longeren zou ik niet aanraden, maar af en toe wat oefenen zodat hij goed in de hand is, vind ik alleen maar goed.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:42

Die van mij heeft gewoon 24/7 in de kudde gestaan als hengst. Ging als jaarling al mee op wandeling. Gewoon zonder anderen erbij. Met 2 jaar (ruin) begonnen we langzamerhand ook te fietsen. Hij vind het prachtig om mee te gaan en gaat graag mee. Zeker als het de fiets/rijden is. Want dan kan hij een pasje harder zonder dat ik buiten adem raak. Want harder vind hij helemaal geweldig. Tot hij voorop loopt, dan wordt het een watje. :+

Ik koop geen paard om hem/haar in een opfok te stoppen, 1 keer in de zoveel tijd te zien en dat is het.. Ik wil een paard om samen dingen te beleven. En kan mij geen beter paard wensen! Ik ben een schijterd met rijden, maar met die van mij durf ik het allemaal zonder angst. En dat is juist omdat ik weet hoe hij is, omdat ik 2 jaar met hem bezig ben geweest. :D

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 06:13

Beweging vind ik lastig, in principe is vrije beweging voldoende. Maar ik geloof sterk in een goede basisopleiding en daar begin ik mee zodra we het paard hebben (Met uitzondering van een burn-out-dier, daar was in relatief korte tijd veel te veel mee gedaan, we fokken zelf niet).

[OPG] Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Hier zie je dat de meningen ook verdeeld zijn, maar tot nu toe ons eigen pad getrokken en we hebben er een super paard aan. Ja, je komt bepaalde dingen tegen die je anders niet tegen zou komen, want als je ze niet in handen hebt, komen de verschillende leeftijdsfases ook veel minder tot uiting naar jou toe. En zo af en toe moet je een paaltje slaan.

De tekst peuter en kleuter zijn leuk, maar dat zijn het met 2 echt al niet meer qua karakter. Het is ongeveer de werkelijke leeftijd keer 4 om te vergelijken met mensen. Een 8-jarig kind kan al best even zijn aandacht ergens bijhouden, maar nog niet te lang. Je ziet het in de 4 volgende jaren wel sterk verbeteren, zo ook bij een paard dat van 2 naar 3 gaat. Maar dat effect is wel flink groter als ze dat oefenen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 01:39

Joh, 24/7 buiten is genoeg beweging. Die jonkies amuseren zich wel!

Uiteraard niets mis met de basis; meelopen, wijken voor druk, wat gewone opvoeding.

Voor een zo jong paard is longeren niet het beste- de voorknie en sprong zijn pas 'klaar' met hun ontwikkeling rond 2 jaar, bovenste delen van het been pas rond de 3 / 3,5 jaar, net als de hals. Allemaal onderdelen die best zwaar belast worden. Kijk, een paar rondjes stappen en een rondje draf gaan ze niet dood van, maar meer moet het naar mijn mening niet worden - als het mijn paard zou zijn