Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:04

Ik heb 2 western paarden 17 en 23 jaar oud , ze hebben beide hard gewerkt, westrijden gelopen
in binnen en buitenland, en veel gereisd; ze zijn sinds paar jaar "met pensioen"
Hiermee bedoel ik dat ze niet meer op wedstrijd gaan of hard hoeven werken.
Nog wel 3 x per week buitenrijden en ze staan de hele dag in de wei.
Ik vroeg me af nu ze toch wel senior worden; of dit goed is zo door te gaan?
Ze zien er goed uit en goed fit , ze hebben er ook plezier in.
Mijn vraag dus ; hoeveel beweging krijgen jullie senior paarden?

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:13

Ik heb een IJslander van nu 20 jaar oud en ik rijd hem gemiddeld zo'n 2 keer per week, wellicht dat ik het straks weer ga uitbreiden naar 3 keer per week beweging (2x rijden, 1x longeren/grondwerk oid).
Hij mag namelijk ook wel wat afvallen :+

Als je paard lichamelijk nog prima kan bewegen zou ik hier zeker gewoon mee door gaan!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:14

Mijn 19 jarige (nog geen 20, maar hé) Staat ook op actief pensioen.

Wegens artrose kan hij geen kleine wendingen/voltes etc meer draaien. Dit is te belastend. We rijden nu gemiddeld 2x per week lekker buiten en daar doet hij het super op! Afwisselend kleinere rondjes tot ritten van 15km.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:26

25

Volledig vrije beweging altijd (uitloopstal met paddock en wei)

Momenteel ongeveer 2x in de week half uur longe, niet bijgezet wel veel in tempo schakelen. (Wel redelijk serieus werk)

Ik hoop hem weer wat op te kunnen pakken onder het zadel ook!

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:46

Mijn pensionado wordt morgen 19 jaar, maar ik kan hem al 2 jaar niet meer rijden door artrose en doorgezakte rug (friezenkwaal), hij is lichamelijk op. Hij staat 's ochtends met mn 6 jarige in de paddock waar ze veel ravotten, en 's middags op de wei. Verder geef ik hem geen beweging, die pakt hij zelf wanneer en hoe hij wil, heb niet het idee dat hij beweging tekort komt. Zie hem veel spelen en regelmatig een sprintje trekken. Laatste jaren nog 2x per week buitenritjes gemaakt met hem in het recreatiegebied bij mij om de hoek totdat het niet meer ging. Hij had duidelijk geen zin meer om op stap te gaan en liep moeizaam, zijn rug was toen ook te week aan het worden vandaar mijn beslissing. Longeren is te belastend inmiddels, zoals het nu gaat gaat het goed en is hij tevreden. Moet wel zeggen dat hij een aangeboren afwijking in het SI gewricht/achterhand heeft en al zijn hele leven te slap gebleven is van achteren hierdoor, dat speelt zeker mee en veroorzaakt op lange termijn ook sneller slijtage.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:02

Ik heb een 21 jarige die op dit moment zo'n 4/5x gereden wordt. Dit omdat hij opgebouwd wordt vanuit een peesblessure. Als hij straks weer helemaal de oude is blijf ik hem 3/4x per week rijden. Hij zit ontzettend goed in z'n vel en je merkt dat als hij minder mag doen dat hij zijn ondeugende koppie gaat verliezen. Ik train niet voor wedstrijden maar als het rijden goed gaat wil ik nog wel eens een wedstrijdje plannen, gewoon voor de leuk
Afbeelding

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:06

Die van mij is 19 dus nog niet helemaal een 'oudje', maar die loopt gemiddeld 5x per week. Dressuren, springen, longeren, hij kan alles nog met gemak gelukkig :D Staat daarnaast 24/7 op het weiland.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:08

*Mijn Oudste quarter merrie is 26 en fokmerrie geweest en als lespaard gebruikt. Zij was 20 toen ze bij ons terug kwam en verwaarloosd, dus verwachte niks, maar ze deed het super en we rijden haar nog in het bos. Ze is super vlot.

*Mijn quarter ruin is 20 en die heeft wel reining gelopen. Pittig leven gehad en ook behoorlijk artrose en lever en hartproblemen, maar gaat ook nog graag mee naar het bos. Ik doe met hem af en toe een bakwerkje, puur voor het bewegen. In de bak is hij niet zo vlot en erg "robot maar in bos lekker vrolijk.

*Mijn new forest van 21 is reining gereden en heeft oude blessures, maar loopt momenteel weer mee naar het bos.

*de shet is 21 ( of ouder ) en is altijd ( western ) gereden en daarna gemend. Die gaat nu nog steeds aan de hand mee naar het bos en zit vol energie. Ook loopt hij graag cavaletti's als ik met hem en de merrie speel. Zij zijn het vlotst samen.

Ze staan samen, met onze 10jr quarter 24/7 buiten op een soort pp. Ik merk vooral dat de merrie het daar goed bij doet. Zij had op haar 20e snel dikke benen en kwam vaak stijf uit stal. Nu helemaal niet. Maar ondanks 24/7 vrij bewegen, moet zij echt af en toe haar ei kwijt. Als ik dan in de bak los werk, gaat ze vreselijk tekeer. Ik doe met enige regelmaat tijdens spelen zelfs nog wat cavaletti's neerzetten en dan blijft ze er overheen komen, net als de shet.
Zij heeft wel KS en artrose, maar ze toont nooit pijn en zit zo vol energie.

Ik merk bij allen wel dat ze in het bos veel vrolijker en vlotter zijn dan als we een bakwerkje doen.

Hoe vaak we wat doen, ligt er wel aan. Zomers kan het wel wat vaker zijn, maar ik zeg gemiddeld 3x pw.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:11

Mijn paard is 22 jaar en we rijden nog actief wedstrijden. We zijn net M2 gestart en hebben al een puntje voor het Z, maar het zal afwachten zijn of dat er nog in zit.

Als ik wedstrijden heb dan rijd ik wat meer, ongeveer 4 keer per week. Maar ik kan ook periodes hebben (vooral in de winter) dat ik makkelijk een paar weken niet rijd. Ik ben nooit zo’n actieve ruiter geweest. Mijn paard staat 24/7 op een grote weide met open stal en is eigenlijk nooit stijf ofzo als ik hem een paar weken stilzet. Ik kan gewoon weer op min of meer het oude niveau steeds verder gaan. Wel merk ik dat mijn paard op gewicht houden steeds moeilijker wordt helaas.

Afbeelding

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:12

Mijn pony van 23 heeft net gisteren een gloednieuw zadel aangemeten gekregen.
Wij rijden nog best fanatiek rond iedere dag (voor ons doen).

Iedere dag en afwisselend, bosrit, dresuur, grond- en loswerk.
Pony is topfit en heerlijk soepel. Hier nog geen ouderdoms kwaaltjes. integendeel zelfs.

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:14

Ik heb een IJslander van 22 jaar. Gelukkig maakt het haar zelf niets uit hoe vaak ik haar rijd. Dat is bij mij door blessures van mij niet zo heel vaak. Maar volgens mij gaat het nog steeds heel goed met gaar, zolang ze maar buiten mag spelen met haar vriendinnetje!

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:21

onze 29 jarige loopt nog 3 a 4 keer per week, is fit en vlot
de 28 jarige ook zoiets, dan heb ik er nog 1 van 26, zij wordt ook nog 3 keer per week gereden, rust roest en ze willen nog vlot zat lopen, dus zolang ze voorwaarts en actief blijven mogen ze van mij het blijven doen.
zijn wel allemaal D pony's

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:24

Mijn senior is 31.
Altijd Reining en Working Cowhorse gedaan. En 25 jaar geleden ook gebarreld met hem.
Sinds de artrose al 15 jaar geen shows meer wel andere evenementen.
Vorig jaar een bucket list afgewerkt omdat ik nu niet meer wegga met de trailer met hem.
Ik rij hem nog wel dagelijks een buitenritje en zet de opfok binnen en buiten met hem.
Rust roest in mijn optiek.....

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:37

ElCamino schreef:
Mijn senior is 31.
Altijd Reining en Working Cowhorse gedaan. En 25 jaar geleden ook gebarreld met hem.
Sinds de artrose al 15 jaar geen shows meer wel andere evenementen.
Vorig jaar een bucket list afgewerkt omdat ik nu niet meer wegga met de trailer met hem.
Ik rij hem nog wel dagelijks een buitenritje en zet de opfok binnen en buiten met hem.
Rust roest in mijn optiek.....


Maar wat is dan rust? Onze 24 jarige is al 6 jaar met pensioen maar is nog soepel en fit zat ondanks dat ze al 6 jaar 24/7 grasmaaier is. Ivm artrose rijden we niet en fokken vinden we ook niet eerlijk meer.
Tijdens het grazen bewegen ze schijnbaar zat (wei van 3ha met ongeveer 10 meter hoogteverschil)..

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:43

Mijn 31jarige heeft 18 jaar als manegepony gewerkt.
Met 22 kwam die naar mij voor actief pensioen en ik ben er tot een jaar geleden nog zo'n 2 a 3x per week mee naar het bos geweest.
Afgelopen jaar nog 1x per week mee naar t bos en 1 a 2x per week met meisje van 13 wat in de bak hobbelen, of wat longeren of mee aan de fiets of mee als handpaard naast mn jongere pony naar t bos.

En ongeveer zoiets doen we nu nog steeds.
Rust roest, rustig aan in beweging houden, zeker als ze t zelf nog leuk vinden, daar doet die van mij het prima op.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:49

Mijn 27-jarige heeft een tijd niks gedaan maar ik wil hem nu weer wekelijks meenemen op buitenrit. Hij is nog erg fit. Ik merkte bij hem trouwens niets van het rust roest verhaal, maar hij staat wel 24/7 buiten.

Zolang ze er plezier in blijven hebben rijd ik gewoon door.

Anoniem

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:54

Mijn senior staat 24/7 buiten met een binnenstal (geen schuilstal) ter beschikking. Hij wordt fit gehouden door mijn jaarlingpubber :')

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:00

Kelan is 28 jaar. Twee keer in de week wordt hij standaard bereden. Laatst zelfs weer een klein sprongetje zelfs gemaakt, bewust niet te hoog. Meestal buitenrit maar ook wel eens in de bak. Ook krijgen we af en toe nog les. Hij geniet er nog enorm van en nog lang niet toe aan actief pensioen.

Blazy, IJslander van 28 jaar ook, word en kan niet meer bereden worden. Ik probeer minimaal 1 keer in de week een flinke wandeling met hem te maken. Maar zoals volgende week weet ik dat het er bij in gaat schieten omdat ik nodig zijn staart en manen moet gaan wassen en op dit moment mis ik een dagdeel (gelukkig nog t/m eind juni) op de zorgboerderij ivm training/therapie waardoor ik ergens moet schipperen in tijd.

Beide paarden zijn aan mijn zorgen toevetrouwd op de zorgboerderij waar ik dagbesteding volg (waarbij paardrijden dus onderdeel van is). Mijn collega pakt Kelan af en toe mee een keer extra om ofwel te rijden ofwel los te gooien in de bak samen met zijn “zorgpaardje”. Heel af en toe berijd een oud stagiaire hem.

Beide paarden staan 24/7 buiten

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:12

30 is het nieuwe 20, wij rijden al onze oudjes gewoon nog net als vroeger, ze mankeren verder ook niks

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:09

Mooi om te lezen dat de meesten ook 24/7 buiten staan. Zo zie je maar ook dat juist die oudere paarden nog fit zijn.

Ik merk ook dat ik ze niet per se moet rijden en ze makkelijk te pakken zijn voor een rondje bos, door hun goede basis conditie van 24/7 buiten staan.
Dan jaag ik ze natuurlijk niet over hun tempo na weken niks doen bijv.

Maar ik ben altijd al geweest van liever regelmaat, dan 1x ver of lang en intensief rijden.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:39

Hier een 26 jarige Quarter die tot vorig jaar gewoon nog in topconditie was en goed gereden werd. Helaas peesblessure vorig jaar mei, maar nu weer volop aan het opbouwen en 'doet' het weer zij het nog aangepast ivm opbouwen.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:47

Arabesk schreef:
30 is het nieuwe 20, wij rijden al onze oudjes gewoon nog net als vroeger, ze mankeren verder ook niks


Haha helemaal mee eens! Maar ja, het ene paard is het andere niet.
Ik weet een 37 jarige new forester die nog wedstrijden liep en een 16 jarige die helemaal op en kapot was en niets meer kon.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:53

Mijn oma (20) staat in een inloopstal met 24/7 weidegang en onbeperkt ruwvoer en wordt zo'n 3 á 4x per week aan het werk (longe of onder het zadel) gezet. Ze gaat als de brandweer en vindt het ook echt leuk om iets te gaan doen, staat dan super attent en blij in de bak of buiten :D

Afgelopen week hebben we onze eerste klassieke dressuurles gehad en enthousiast/ijverig dat ze was! Ik werk vooral aan het recht richten en soepel houden, zijgangen loopt ze ook nog met twee hoefjes in haar neus.

Ook ik ben van mening dat rust roest, lekker een beetje laten bewegen als de oudjes zelf aangeven dat het nog kan!

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:56

Mijn 28 jarige senior staat de hele dag op de wei, wandel regelmatig met haar en zo nu en dan maar ik nog een stapritje met haar.

Tot haar 25e heb ik haar in de dressuurwedstrijden gereden, maar ik merkte dat ze er moeite mee kreeg. Dus toen gestopt met het fanatieke rijden.

Trotter98
Berichten: 15
Geregistreerd: 05-12-16

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:20

Gereden tot 27ste 4 a 5 x per week. Andere dagen wandelden we buiten. Gestopt met rijden omdat hij te fris werd en daarbij gevaarlijk, we probeerden het rijden te minderen, maar dat werkte niet. Eerste en laatste keer dat ik van hem af gevallen ben, toen helemaal gestopt met rijden.
Daarna 2 a 3 x per week buiten gewandeld andere dagen ging hij 20 min mee in de stapmolen met mijn andere paard.

Pony (E'tje) had nooit wat tot 2 dagen voor z'n dood op z'n 34ste.

Hij heeft wel periodes minder gedaan in mijn zwangerschappen en dat zag ik wel terug, dan ging het echt minder met hem. Dan verdween de glans uit z'n ogen. Maar zodra hij weer erop uit ging ging alles direct weer met sprongen vooruit.

Rust roest inderdaad, al verschilt het per paard denk ik wat mogelijk is en wat werkt. Het blijft maatwerk :)!