Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:57

Je zou bijvoorbeeld Enco Santman (Bronckhorst) kunnen vragen of hij in die regio komt alleen denk te ver.

Thijs Gerritsen jr zou je kunnen vragen

Met deze twee heb ik ervaring qua ijzers. Beiden nooit gedoe mee gehad en paard stond fijn op de voeten. En verder zijn er vast mensen in dit topic die je kunnen helpen aan namen.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:58

Jij opent dit topic omdat jij er zelf al je twijfels over hebt... zegt dat niet al genoeg?? Het paard staat op de 1e foto 10 keer beter.. hoe hij er nu op staat kan echt niet.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:08

En anders eens navragen bij enkele klinieken in de buurt welke smid bij hen aangesloten is. Dat zijn doorgaans prima smeden

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 13:21

Perryx schreef:
Jij opent dit topic omdat jij er zelf al je twijfels over hebt... zegt dat niet al genoeg?? Het paard staat op de 1e foto 10 keer beter.. hoe hij er nu op staat kan echt niet.


Had even een stukje bevestiging nodig. Gezien hij maar bleef praten dat het goed was en over de opleidingen in Amerika en jaren ervaring etc, etc.

denisesilver

Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 13:26

Mandy_89 schreef:
Perryx schreef:
Jij opent dit topic omdat jij er zelf al je twijfels over hebt... zegt dat niet al genoeg?? Het paard staat op de 1e foto 10 keer beter.. hoe hij er nu op staat kan echt niet.


Had even een stukje bevestiging nodig. Gezien hij maar bleef praten dat het goed was en over de opleidingen in Amerika en jaren ervaring etc, etc.

Zo iemand heb ik bij mijn paard gehad als osteo. Vooral veel praten, maar niks kunnen. Ik sluit me aan bij m'n voorgangers

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 13:29

ik heb in overijssel Gerti Klaassens als smid, ben er zeer tevreden over, weet niet of hij ook in de achterhoek komt.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 14:04

Ach Mandy, dat mag toch ook, je kunt niet alles weten en je gaat ervan uit dat zo iemand ervoor geleerd heeft en het beter weet dan jij. En als hij een mooi plausibel verhaal heeft, dan moet je al enige kennis en ervaring hebben om daar doorheen te prikken. Dus heel goed dat je het hier vraagt. Je onderbuik gevoel klopt gewoon. Dit is echt heel erg prutswerk. Nooit meer bij je paard laten. Gelukkig moet dat lukken. Ik zou trouwens niet wachten, gewoon direct een ander of je oude smid terug laten komen en er andere ijzers onder laten slaan.
Anders krijg je allerlei andere problemen omdat je paard nu niet fijn kan lopen.

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 14:31

Op de website van de Nederlandse ver. v. Hoefsmeden kan je zoeken in jouw regio:

https://www.nederlandseverenigingvanhoefsmeden.nl/

Allemaal gediplomeerde smeden, maar ook hier zal de een beter zijn dan de ander. Met een naam en Google kom je vast verder wat betreft ervaring. Vindt je niks? dan kan je dat ook als positief zien. Mensen klagen eerder op internet dan dat ze een positief verhaal delen.

Je zou ook op bokt om ervaring met een smid kunnen vragen.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:11

Ik heb je even pb gedaan voor een smid in de buurt van aalten.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:33

Ik zou voor nu terug gaan naar je oude smid. Maar het is wel echt belangrijk dat die achterkant meer ondersteunt wordt. Je wilt geen peesblessures natuurlijk!

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 16:38

Contact met vorige smid gehad en foto's gestuurd. Voor nu kan het beste de hoef nog even groeien, want als ze nu nieuwe eronder maakt, kan er niets af en moet je naast de oude gaten nagelen wat de hoef erg zou verzwakken.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:47

Zou er dan voor kiezen om deze er in elk geval af te halen. Risico van kneuzingen op deze manier..

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 17:06

MarjanB schreef:
Zou er dan voor kiezen om deze er in elk geval af te halen. Risico van kneuzingen op deze manier..


Zonder ijzers loopt ze erg gevoelig. Daarom dat er destijds ook voor ijzers gekozen is.

Zou zeggen ijzers eraf en tijdje niet rijden. Maar ze lopen elke dag over het pad naar de weide en dat pad is van gravel gemaakt, dus zonder ijzers zal ze dan zeker kneuzingen krijgen

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:13

In de wei laten geen optie? Kan wat weer betreft nu toch prima

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:41

Als een smid te kort gaat bekappen en zeker als hij tot bloedens toe in het leven snijdt,dan zoek ik een andere. Je ziet het toch ook aan je paard. Als hij beter gaat lopen door de behandeling van een smid,dan is het goed.Gaat hij slechter lopen,dan niet.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 17:55

Ineke2 schreef:
In de wei laten geen optie? Kan wat weer betreft nu toch prima


Denk niet dat ze alleen wil blijven terwijl de rest van de kudde naar de andere kant gaat.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:10

Mandy_89 schreef:
Ineke2 schreef:
In de wei laten geen optie? Kan wat weer betreft nu toch prima


Denk niet dat ze alleen wil blijven terwijl de rest van de kudde naar de andere kant gaat.

Gewoon proberen, misschien wil 1 van de anderen ook wel dat zijn of haar paard bij jou paard in blijft als je uitlegt waarom.

Colinda20

Berichten: 322
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:22

Mijn hoefsmid komt uit Aalten en is vind ik zeer goed.
Kenneth van os

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:54

Mandy_89 schreef:
Contact met vorige smid gehad en foto's gestuurd. Voor nu kan het beste de hoef nog even groeien, want als ze nu nieuwe eronder maakt, kan er niets af en moet je naast de oude gaten nagelen wat de hoef erg zou verzwakken.



En hoe doet die smid dat dan als een paard een ijzers eraf trap die er net een week onder zit? 'sorry eerst nog 2 weken laten groeien'

Ik zou maandag echt een ander bellen.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 21:10

Cowgirl schreef:
Mandy_89 schreef:
Contact met vorige smid gehad en foto's gestuurd. Voor nu kan het beste de hoef nog even groeien, want als ze nu nieuwe eronder maakt, kan er niets af en moet je naast de oude gaten nagelen wat de hoef erg zou verzwakken.



En hoe doet die smid dat dan als een paard een ijzers eraf trap die er net een week onder zit? 'sorry eerst nog 2 weken laten groeien'

Ik zou maandag echt een ander bellen.


Deze smid (vorige dus voor diegene we ze nu beslagen heeft) is een goede smid.
Als er na een week een ijzer onderuit zou komen dan is 't niet anders. Maar voor nu beter even met rust te laten. Gezien ze al gevoelig loopt door het te kort bekappen.

Moet sowiso een smid hebben die zonder lippen beslaan wil. Dat zijn er niet veel.

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:27

Mijn smid komt volgens mij ook in Aalten. Hij heet alwyas hij is erg goed. Pb maar als je zijn nummer wilt (naam niet helemaal goed geschreven)

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:33

Mandy_89 schreef:
Geen idee of er een bokker is die bij mij uit de buurt komt (regio achterhoek) die vraag zou ik natuurlijk wel kunnen stellen hier


Hier in de regio zitten genoeg smeden;
Niek Peppelman uit Sinderen
Ramon uit Lichtenvoorde
Kenneth van Oss uit Aalten
Jona Klein Gunnewiek uit volgens mij Groenlo
Eelco Ankersmit uit Halle
Martin Remkes uit Winterswijk
Theo Smits uit Heelweg
En die Karin bedoelt denk ik; Aloys Lageschaar uit Vragender volgens mij.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 19:53

Bij deze nog de foto's van de hoeven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:06

Mandy_89 schreef:
Bij deze nog de foto's van de hoeven

[ [url=m/78g9LH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/a3SsMa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x9otyv.jpg]Afbeelding[/url] ]



Sorry hoor maar wat een prutswerk. Nagels zitten er Schots en scheef in. Belachelijk veel afgevijld om die hoef in te korten. Ik zou maar oppassen dan die prutser je paard niet vernagelt.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:09

Oh daar kunnen zat nieuwe ijzers onder.. nagels zitten laag, teen veel te lang..