Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:50

Hier ook €30,- voor bekappen. Eerder door een andere hoefsmid €35.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:53

Ik heb een smid die ook orthopedisch smid is. Voor bekappen betaal ik 45 euro, straks op voorijzers weet ik niet hoe veel het is maar schat zo'n 95 euro.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:54

Ik betaal €30 voor enkel bekappen
€70 bekappen + ijzers voor
€80 bekappen + ijzers voor en zooltjes
€90 bekappen + rondom ijzers

En de laatste keer betaalde ik €100 voor plak ijzers voor (normaal €130 maar omdat hij 2 weken daar voor al was geweest om te bekappen hoefde ik dat niet nog een keer te betalen)

Ik vind het eigenlijk vrij goedkoop als ik zie dat mijn hoefsmid er de tijd voor neemt, advies geeft, naar mij toe komt, materiaal kosten en btw nog moet afdragen. Als ik bel voor een los ijzer of als mijn paard bijv. niet goed loopt staat hij dezelfde dag (met uitzondering en dag later) op stal en rekent hij hier meestal niks voor.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:55

Myour.... of de smid orthopedisch is of niet maakt niks uit qua prijs... ligt eraan of je paard orthopedisch beslag nodig heeft of niet.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:56

Hier ook 35 euro voor bekappen, hij pakt ze ook gewoon zelf en zet ze gewoon weer terug. Je hoeft er niet bij te zijn als hij komt, wat erg makkelijk is als je full time werkt. Hij bekapt veel paarden bij ons op stal waardoor hij er vaak is, dus je kunt ook makkelijk tussendoor even iets vragen of hij kan je makkelijk tussendoor plannen.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:56

40 bekappen
80 voor ijzers
110 rondom ijzers

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:56

Ach maakt niet uit toch, vind 't wel prijzig maar hij is wel echt goed.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:57

Hier ook 30€ voor rondom bekappen. Toen paard nog voor op ijzers stond en door een andere smid werd beslagen, was ik €70 (of€75?) kwijt. Vind ik hele nette prijzen :) Dit is regio west brabant

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:57

Hier betaal ik 84 euro om te bekappen, ijzers rondom + widiapunten in de achterste ijzers (menpaard).

Vind ik helemaal niet duur voor een uur werk en het materiaal dat erin kruipt (ook aangepaste auto met gasoven en dergelijke bij te rekenen).

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:01

Eerst 40 Voor bekappen van D pony. Pas had pony een hoefzweer, toen was het 50 euro. En toen had ie in 5 minuten de zweer open gesneden en met de tang ruw wat van de hoef geknipt. Kon nog geen vijl langs voor die 50 euro.

Heb nu oude hoefsmid weer terug, betaal bij hem 35 euro en werkt wel netjes. Was ook liever nooit gewisseld, maar hij had rugklachten, dus moest toen wel opzoek naar een andere hoefsmid.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:11

Die van mij heeft voorbeslag en ik betaal 70 euro per keer, alleen bekappen is de helft geloof ik en rondom beslaan 100 euro. Zijn al ongeveer 12 jaar tevreden klant, met verschillende paarden.

Vind dit prima bedragen, maar hoor wel regelmatig duurdere prijzen van andere smeden bij ons op stal.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:16

Mijn smid kost 30 euro voor bekappen en 90 euro voor rondom beslaan. Nu betaal ik niks omdat mijn smid toevallig ook mijn vriend is :+ maar ik zou wel meer kwijt zijn omdat mijn paard speciaal beslag heeft voor maar dan zou ik wel over de 100/110 euro uitkomen denk ik.
De meeste smeden zitten rond deze prijs in de omgeving. Er is er 1 die zit op 25 euro voor bekappen en 80 voor rond beslag maar dat is een oudere man die het voor erbij doet.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:19

Een verzekering voor als de smid niet kan werken (en met jonge paarden die in groepshuisvesting zijn opgegroeid gebeuren vaak ongelukken) kost.... Euro 515,00 per MAAND!! (De Amersfoortse). En dan heeft ie eerst nog 3 maanden eigen risico waarin ie dus NIKS verdient.

Gewoon ziek zijn: geen inkomsten. Vakantie? Ook niet. Pensioen? Zelf opsparen en hopen dat je de 60 werkend haalt.
Dus: ga niet in zee met beunhazen die bekappen er wel ff naast doen. Het gaat ten koste van een ervaren, goed opgeleide smid.

Zelf een cursus doen? Dat is hetzelfde als een chirurg met een EHBO diploma.

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:24

Ik betaal ook €30 inmiddels voor bekappen en €80 voor 2 ijzers. Hij dan wel gelijk 3 paarden op stal.
De laatste jaren is het €5 duurder geworden dus in vergelijking met “andere” prijsstijgingen valt dat nog wel mee :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:27

Ik betaal 30 voor bekappen en 75 voor vierkant beslag rondom met vijsgaten.
Ik krijg wel korting omdat ik altijd samen afspreek met andere klanten van hem die in de buurt wonen en waar mogelijk verplaats ik me ook daarheen. Scheelt hem een hoop in rondrijden omdat we dan met een hoop op 1 plek staan. Lukt dit niet omdat ze bij mij alle 4 gedaan moeten worden (en dat past dus niet in de trailer) dan spreken we alsnog zodanig af dat hij minimale reistijd nodig heeft.

Maar meestal komt hij dus voor minimaal 2 beslaan en 1 kappen of 1 beslaan en 3 kappen.
Komend weekend worden het er 5 beslaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:27

Ik ben ZZPer dus ik weet hoe dat werkt qua kosten, pensioen, verzekeringen en afschrijving van materialen. Wat ik zeg, ik vind €30/40 per kwartier/ 20 minuten een boel geld. Zekers omdat ik jaren lang de helft heb betaald. Er zijn ook mensen die dat niet, of zelfs weinig geld vinden. Dat mag ook. Blijkbaar zijn dit toch de nieuwe gemiddelde prijzen, maar het maakt voor mij een cursus zelf bekappen wel een heel stuk aantrekkelijker, al is het maar om de periodes tussen het bekappen langer te kunnen maken om op die manier geld uit te sparen..

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:31

Bij mij komt de natuurlijk bekapper elke 6 weken.
25 euro voor de shetjes en 35 voor mijn fjord. Ik ben dus telkens 85 'kwijt' voor ruim anderhalf uur werk, helemaal niet zo gek als je 't mij vraagt :) Als het nodig is wordt er ook meer tijd gemaakt voor dezelfde prijs bv. mijn nieuwe shetje, daar is veel werk aan, was heel bang in het begin, steigerde, ... dat gebeurd dan ook voor 25 euro !

Ik woon overigens in Belgie, regio Antwerpen.

Slmt9

Berichten: 4801
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:33

Ik betaal 45,- voor bekappen. Vroeger altijd 30,- maar had dan een paard met slechte hoeven. Deze smid heeft de hoeven zo goed gekregen, waardoor ik me besef dat je er zeker niet even bent met een cursusje en ik voor die kwaliteit graag betaal.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:36

Ik betaal €30 voor het bekappen voor mijn mini appaloosa.

Persoonlijk vind ik dat niet duur voor een kwartier werk. Mijn uurtarief op kantoor ligt toch wel flink wat hoger, en dan hoef ik niet eens rond te rijden (benzinekosten, afschrijfkosten auto) en materiaal aan te schaffen. :D
Daarbij ben ik enorm tevreden over mijn smid, dus ik betaal het graag.
Hier in de regio zijn er ook die mini's bekappen voor 20 euro, maar die werken naar mijn mening te gehaast en hebben minder geduld met mijn pony. Dus dan kies ik liever voor de iets duurdere waarbij ik zeer tevreden ben. :)

Laj1
Berichten: 104
Geregistreerd: 26-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:40

ik betaal 30 euro voor bekappen.Paard of pony maakt niet uit

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:40

Voor bekappen vind ik 30 een mooie prijs, zeker voor mijn 2 mini's. Op 10min zijn die klaar.
Aan de tinker heeft hij meer werk ivm knetterharde voeten :))

Qua beslag mag hij van mij gerust opslaan in prijs, het is gewoon heel erg netjes gedaan én de ijzers blijven er echt lang en goed onder zitten. Hij is nu de 2e die dit weet te verwezenlijken. Bij elke andere smid lagen ze er bij dit paard binnen de week onderuit. Niet van aftrappen maar gewoon echt onderuit vallen.
Kwaliteit kost geld en dat zou ik er bij deze smid echt wel voor over hebben.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:45

Hier 30 euro voor bekappen, 25 voor een pony. 90 euro rondom ijzers, ik geloof alleen voor ijzers 65 of 75 euro.

Als je het zelf wilt leren; kan ik je alleen maar aanbevelen! Ik heb een workshop bij Heleen Davies gehad, en een workshop natuurlijk bekappen. Gewoon zoveel mogelijk cursussen doen- je wordt er alleen maar slimmer van. En vraag je hoefsmid om je wat dingen uit te leggen/te leren, een beetje welwillende smid vindt het alleen maar goed als je het zelf ook wilt leren.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:01

sanso schreef:
Amber_anne schreef:
Pony hoeft hier maar eens in het halve jaar ongeveer. Kost normaal voor bekappen 30 maar was nu 20 omdat er zo weinig af hoefde


Twee keer per jaar naar de smid? :oo :x


Bij sommigen groeit de hoef gewoon extreem langzaam. De vos uit mijn profiel deed ook veel langer dan gebruikelijk met 1 setje ijzers. Eerste keer liet ik de smid na 9 weken weer komen. Die kwam voor niks, want die hoeven waren amper gegroeid in die 9 weken.
Smid zei al; ik kan hem toch voor je bekappen als je dat perse wil, maar dan loopt die kreupel, want ik kan er nog geen 4 mm er af halen en dan staat die al te kort.
Uiteindelijk na 12 weken opnieuw bekapt en zelfs toen ging er amper wat van af. Maar goed; de ijzers begonnen toen niet goed meer te zitten, dus toen moest die toch echt wel. Had hij geen ijzers gehad dan had ik nog veel langer kunnen wachten dan 12 weken.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:04

KarinLF schreef:
Hier ook 30 euro voor bekappen!

Zolang de smid niet van de lucht en de liefde kan leven en zijn auto nog steeds niet op water loopt, vind ik dat een heel schappelijk bedrag.

Ik zo'n beetje hetzelfde werk ,maar dan voor mensen, ik ben medisch pedicure.
Ik kom ook veel van die zeikers tegen die over geld zeuren. Ik vraag ook 30 euro per behandeling van 30 minuten en kom ook bij de mensen thuis.

Wat mensen vaak vergeten is dat van dit bedrag ook nog het pensioen, vakantiegeld ed van betaald moeten worden.

Reken eens om wat iemand in loondienst verdiend! En dan incluis, pensioen, vakantiegeld, inkomstenbelasting en een eventueel 13de maand! Je zult zien dat het dan geen vet betaalde baan is!


Inderdaad, ik ben ook 30 euro kwijt voor bekappen per paard.
Vergeet ook niet het onderhoud en de slijtage aan het gereedschap.

Het lijkt altijd zo snel en makkelijk verdiend zou niet graag in de schoenen van een smid willen staan, niet elk paard is even braaf, ze krijgen genoeg draken in handen die lekker op ze hangen, niet mee willen werken enzovoort.

Supervixen

Berichten: 12848
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:06

sanso schreef:
Amber_anne schreef:
Pony hoeft hier maar eens in het halve jaar ongeveer. Kost normaal voor bekappen 30 maar was nu 20 omdat er zo weinig af hoefde


Twee keer per jaar naar de smid? :oo :x


Mijn paard hoefde ook maar twee of drie keer per jaar. Hoeven groeiden bijna niet. Tussendoor af en toe laten checken als de smid op stal was. Maar bekappen deed hij dus maar twee of drie keer per jaar.