Ervaringen met hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:47


Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:54

Lindsey_99 schreef:
Ik heb het idee dat er twee dingen door elkaar gehaald worden. Hoefkatrolontsteking is wel degelijk herstelbaar. https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... ntsteking/

De verbening aan de takken van het straalbeen niet. Dat gaat niet meer weg. Bij dit paard speelt de combinatie van beiden en het is wel handig dat even uit elkaar te houden. https://www.paardenverzekeraar.nl/ziekten/verbening/


Ik denk dat jij weer verbening van het hoefkraakbeen bedoelt :D :D

Het klopt dat HKO wat anders is dan de artrose aan het straalbeen. HKO is een verzamelnaam voor ontsteking in het hoefkatrolgebied. De ontsteking kun je inderdaad tegengaan. In het geval van het paard van TS is de ontsteking duidelijk het gevolg van een slecht straalbeen. De kwaliteit van het straalbeen kun je niet meer verbeteren. Die blijft zoals het is of verergert. Het straalbeentje erodeert; er ontstaan kanaaltjes (lolliepops) die ervoor zorgen dat het oppervlak van het straalbeentje ruw wordt. Verbeteren kan niet (alhoewel behandelingen die nu nog in een experimenteel stadium zijn wel hoop geven). Daarom komt zo'n ontsteking toch vaak weer terug. De pees heeft te lijden als gevolg van het feit dat het straalbeentje waarover de diepe buigpees als het ware glijdt (de katrol) niet glad is.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:06

Klopt, en HKO is niet te genezen maar met rechtrichten is er wel veel winst te behalen. Het ontstaat toch vaak door eenzijdige belasting van een van de voorbenen.

Ik heb ook een paard met HKO gehad lang geleden, eggbars hielpen toen niet..kunststof beslag wel, rechtrichten ook.

Management en de manier van belasten is erg belangrijk.

Benzz
Berichten: 2895
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:11

Elisa2 schreef:
Klopt, en HKO is niet te genezen maar met rechtrichten is er wel veel winst te behalen. Het ontstaat toch vaak door eenzijdige belasting van een van de voorbenen.

Ik heb ook een paard met HKO gehad lang geleden, eggbars hielpen toen niet..kunststof beslag wel, rechtrichten ook.

Management en de manier van belasten is erg belangrijk.


Over het algemeen is goed leren paardrijden wel essentieel om te zorgen dat je paard geen blessures krijgt. Rechtrichten is daar maar een onderdeel van.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:12

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Klopt, en HKO is niet te genezen maar met rechtrichten is er wel veel winst te behalen. Het ontstaat toch vaak door eenzijdige belasting van een van de voorbenen.

Ik heb ook een paard met HKO gehad lang geleden, eggbars hielpen toen niet..kunststof beslag wel, rechtrichten ook.

Management en de manier van belasten is erg belangrijk.


Over het algemeen is goed leren paardrijden wel essentieel om te zorgen dat je paard geen blessures krijgt. Rechtrichten is daar maar een onderdeel van.


Klopt, maar wel een hele belangrijke ;)

Benzz
Berichten: 2895
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:15

Elisa2 schreef:
Klopt, maar wel een hele belangrijke ;)

De meeste ruiters komen niet aan rechtrichten toe, recht stellen wel.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:16

Precies Benzz. Als dat al gebeurt...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:18

Mijn eerste paard had ook HKO. Vanaf dan kreeg ze vooraan gesloten ijzers en ze is altijd nog recreatief gereden (buitenritten en basis dressuur). Genezen doet het uiteraard niet, maar het gesloten beslag maakt dat ze niet kreupel lopen.
Op het moment dat je de diagnose HKO krijgt valt de hemel op je hoofd, maar met de juiste zorg hoeft je paard er niet veel last van te hebben.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:18

Maar een slecht straalbeen kan zoveel verschillende oorzaken hebben: erfelijk, voeding, beweging, belasting, bouw (vorm van de voeten), dat er moeilijk een 'schuldige' aan te wijzen valt. Ik erger me dan ook altijd aan posts als "die en die manier lost alles op"

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:29

Idd heel raar om te roepen dat HKO te genezen is.
Mijn paard had dit ook en kreeg ijzers met zooltjes. Dat hielp echt ontzettend goed.
Eggbars daarentegen deden dan weer helemaal niets.
Je kon het verschil mooi zien wanneer de hoefsmid er was en hij tijdelijk even zonder ijzers stond (tussen het bekappen en opnieuw beslaan door). Hij begon dan acuut weer te ontlasten, maar zodra de ijzers met zooltjes er weer op zaten was er niets meer aan het handje.
En idd rechtrichten is erg belangrijk! Niet meer kleine voltes etc willen rijden. Longeren deed ik trouwens ook niet meer.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:30

Babootje, klopt, en rechtrichten en goed paardrijden is natuurlijk voor ieder paard enorm belangrijk. Maar een scheef paard valt wel vaak met het gewicht op een van de voorbenen waardoor die harder slijt dus het kan wel een van de mogelijke oorzaken zijn.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 18:13

Even een nuance over goed rijden en recht richten enz, paard is misschien in totaal 30 keer op gezeten en is tot haar 8 onbereden geweest. Dus daar komt het zeker niet van bij haar.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:24

Mijn paard was net 4 jaar oud, een paar maand onder het zadel (werd absoluut nog niet intensief gereden) en had hko graad 3/4 beide benen. Hele dikke pech dus..

Benzz
Berichten: 2895
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:31

k_m schreef:
Even een nuance over goed rijden en recht richten enz, paard is misschien in totaal 30 keer op gezeten en is tot haar 8 onbereden geweest. Dus daar komt het zeker niet van bij haar.


Dat wordt ook niet gezegd, we proberen juist de nuance aan te brengen dat het niet alleen van het rijden kan komen en dat het rechtrichtgebeuren niet altijd de oplossing is.

Soms heb je gewoon pech of zit er een erfelijke factor aan.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:46

k_m schreef:
Even een nuance over goed rijden en recht richten enz, paard is misschien in totaal 30 keer op gezeten en is tot haar 8 onbereden geweest. Dus daar komt het zeker niet van bij haar.

Ik vraag me af of haar vorige eigenaren niet al gemerkt hebben dat er iets mis was.Ze was ook moeilijk met beleren bij jou meen ik me te herinneren. Waarschijnlijk had ze toen al last. Paarden zijn normaliter heel meewerkend,als dat niet zo is kan het zijn dat ze pijn hebben.Ik vind het echt heel erg voor jullie allebei. En ik hoop dat je iets vindt om haar weer lekker te laten lopen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 18:49

@benzz, nee maar er wordt wel ergens gezegd dat het door veel belasting op de voorhand kan komen met rijden. Wou even mijn situatie extra schetsen dat het bij ons dus niet zo is.

Ik vraag me wel af hoe het dan werkt dat je paard baat heeft bij rechtrichten? Ik snap natuurlijk dat dat sowieso positief is, maar is dat dan omdat ze de pijn in de voeten gaan compenseren met bv de rug enz? Dat las ik namelijk. Ben benieuwd naar wat er juist de theorie achter is!

@anjali, ik heb vandaag nog met de vorige eigenaar contact gehad en die heeft niks gemerkt. Dit geloof ik ook wel want ze heeft haar amper gereden. Bij ons deed ze eerst lastig met beleren, maar met proffesionele hulp was ze eigenlijk echt heel erg braaf en gingen we heel goed. Nu heb ik me ook al wel vragen gesteld of het bokken niet protest was omdat draven pijn deed, maar ze liep ook vaak gewoon heel braaf. Dat kunnen we moeilijk weten nu, ze heeft de laatste keren nooit meer geprotesteerd in ieder geval. Maar sowieso is dit iets dat al langer speelt, dat zei de DA ook. Kan ook moeilijk anders als je de mate van aantasting ziet..


Met beslag dus even aankijken wat werkt, we gaan nu eggbar doen met afronding vanvoor zodat ze niet zo op de toon stapt en mooi kan afrollen. Als dat dan niet werkt kunnen we nog een silicone gel er tussen spuiten evt, maar we zullen zien. Even kijken wat werkt! Ik ben benieuwd hoe snel en of ik resultaat ga zien. Ze heeft ook nooit een pas kreupel gelopen echt nooit. Daarom heb ik wel het gevoel dat we dat er misschien wel af krijgen, ze loopt pas sinds 3 weken er echt kreupel op, niet dat ze al een jaar aan het struikelen is ofzo bv.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 19:55

Smid kan morgen al komen ipv maandag normaal. Heel blij mee! Nu nog regelen dat ik er bij kan zijn. Ben wel heel overtuigd van deze smid, het is niet degene die nu altijd kwam, maar ik ken hem via een paard dat hoefbevangen was en ben erg over hem te spreken. Hoop alleen dat ze die ijzers er aan houd want ze tikt snel hoefballen open, maar dat zullen we moeten zien!

lunma
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-13

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:24

Hier helaas ook ervaring met HKO. Een 6 jarige in laten slapen met een gebroken straalbeen ten gevolge van HKO, waarschijnlijk van veulen af aan al slecht geweest. Ik hoop voor je dat het je paardje gaat helpen en dat ze zo verstandig is de ijzers er niet af te tikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:27

Als ik je een tip mag geven; bel eens een natural balance smid en leg je situatie voor. Zij gaan het liefst voor blootsvoet, maar durven ook een ijzer te gebruiken mits (tijdelijk) noodzakelijk voor herstel.. Zij gebruiken het “beste van beide werelden” zeg maar.
Al snap ik dat je van al die verschillende adviezen ook een beetje gek kan worden. Maar omdat je ook naar een cranio sacraal gaat, sta je hier misschien ook wel voor open.. Voor mij ging er tenminste (weer) een wereld voor me open wb hoeven..
Volg je Hart. Echt balen dat dit er ook nog bij is gekomen..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:21

Ze was wel erg sloom, dat kan wel al een teken geweest zijn. Maar goed dat is allemaal achteraf.

Rechttichten helpt vooral tegen ‘klinische hko’ toch? Gelijkmatige belasting is sowieso altijd het doel, anders rij je op termijn elk paard kapot. Maar het doel is altijd om de belasting in evenwicht te brengen horizontaal en verticaal, en de pezen en spieren te laten dragen i.p.v. de gewrichten en botten.

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:29

Mijn paard had ook een licht stadium van HKO. Samen met nog wat andere dingen in zijn hoeven. Hij is daarom ook ingeslapen moeten worden (niet omwille van HKO, wel door de rest van zijn aandoeningen zeg maar). Ook ik heb natuurlijk bekappers geprobeerd. Ze roepen idd dat ze alles blootvoets kunnen genezen. Nu 2 ervan deden mijn paard ook stokkreupel lopen, dus dat was 1x en nooit meer. Daarna nog eentje geprobeerd, bij hem liep mijn paard niet kreupel, maar toen ik de foto's op Bokt toonde, kreeg ik te horen dat hij rotslecht bekapt was.
Dus hmm ja, ben een beetje bang geworden van die natuurlijk bekappers jammer genoeg...

Ik vind het goed dat je zo nadenkt over wat goed is voor je paard :) Het laatste wat je wil is dat je paard stokkreupel loopt na een bekapping... :n Hopelijk kan de smid die gaat komen, iets betekenen voor je! Succes!

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:48

Hoefkatrolontsteking heeft helaas ook een erfelijke component inderdaad.

De theorie achter het rechtrichten is dat een scheef paard (en ieder paard is van nature scheef) als er een ruiter op gaat zitten, met het gewicht "valt" op het voorbeen aan de holle kant. Ook omdat een paard van nature 2/3 gewicht op de voorhand draagt. Waardoor je dus ongelijke belasting krijgt en als dat een langere tijd duurt kan dat voor problemen zorgen.

Als de ruiter het paard in horizontaal evenwicht gaat rijden (evenveel gewicht op voor en achterhand) dan komt het paard al beter in balans en als er daarna rechtgericht word dan word het gewicht evenredig verdeeld over alle 4 de benen. Als er daarna verzameld word dan komt er meer gewicht op de achterhand.

Ik schets het zo even kort en simpel, dat is het in de praktijk natuurlijk niet.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 10:51

Heb nog de keuring dierenarts gesproken en die raad me egg bars aan, hij zei letterlijk ‘geen ijzer is geen optie’. 2 dierenartsen en 4 smeden verder ga ik daar dus toch op vertrouwen. En deze dierenarts had 0,0 winst of baat erbij om me ijzers aan te smeren, gewoon oprecht de beste optie volgens hem!

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:30

Niet onzeker worden :(:) vertrouw op de professionals. En dan zeker de veearts en hoefsmid die het paard in het echt zien en voelen.

duim duim duim /3

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:41

k_m schreef:
Heb nog de keuring dierenarts gesproken en die raad me egg bars aan, hij zei letterlijk ‘geen ijzer is geen optie’. 2 dierenartsen en 4 smeden verder ga ik daar dus toch op vertrouwen. En deze dierenarts had 0,0 winst of baat erbij om me ijzers aan te smeren, gewoon oprecht de beste optie volgens hem!


Gewoon de wijze raad van je DA volgen geeft de grootste kans dat je de ontsteking de baas kan worden het de erosie in het straalbeen niet verergert. Zou een tildrenbehandeling nog enig nut hebben?