Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 17:35

Clasical schreef:
JoyceCl schreef:
Qua advies heb ik vooral gekregen om zeker biotine bij te geven, best ook iets sterker dan wat ik nu geef en haar hoeven heel goed onderhouden, proper houden, invetten,.. en ook even zien hoe het gaat met de prascend, wie weet helpt het enorm voor haar maar das afwachten. Ik ben inderdaad toch wel een beetje opgelucht nu ik meer weet!



Dat begrijp ik, een onderliggende ziekte is toch wel verklaarbaar voor de dunne zool en de zweren.
Gelukkig is het in lichte mate en kan behandeling goed helpen om het stabiel te houden.
Beterschap iig en veel succes


Ja inderdaad! Dankjewel!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:50

het kan lang duren voordat een paard wat jaren op ijzers gelopen heeft weer een gezonde hoef heeft
mijn paard had `maar`5 jr ijzers en helaas na een operatie ijzers met leertje en siliconen
zijn mooie voeten waren snavelvoeten geworden en in die paar jaar ook in andere kogel artrose

en als je dan ziet hoe mooi en goed zijn voeten nu zijn.....
hij verbeterde na 2.5jr nog steeds

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:58

O wauw hier word ik echt zo blij van!!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:06

Clasical schreef:
O wauw hier word ik echt zo blij van!!



:D :D :D :D hier nog 1, de bekapster is zijn redding geweest....

Kinke

Berichten: 20532
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:56

Mien god zeg, wat had die van jou hoge en samengeknepen hakken mirgino.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:32

Geen uitzondering helaas, bij ons op stal zijn er zeker al 8 paarden die er zo bijstaan, ook met zooltjes, echt een modeverschijnsel.
Eerst kapot maken en dan nog proberen te lappen met kit en zooltjes

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:12

Dit paard van ts is wel aan vier hoeven bevangen geweest...dat is redelijk ernstig.Ik weet er jammergenoeg alles van.Mirgino is jouw paard ook aan vier hoeven bevangen geweest?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:36

geerke schreef:
Dit paard van ts is wel aan vier hoeven bevangen geweest...dat is redelijk ernstig.Ik weet er jammergenoeg alles van.Mirgino is jouw paard ook aan vier hoeven bevangen geweest?

nee, gelukkig niet, hij stond hierop vanwege een operatie aan chip wat artrose in 1 kogel had veroorzaakr

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:51

Jeetje Mirgino, ik volgde het een beetje op Facebook toen je net was overgestapt naar je huidige bekapster.
Wat een enorme verbetering!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:44

LBLGypsyCobs schreef:
Jeetje Mirgino, ik volgde het een beetje op Facebook toen je net was overgestapt naar je huidige bekapster.
Wat een enorme verbetering!

bizar he????

helaas heeft hij nu een flinke dip....vanaf eind sept loopt hij RV niet goed de artrose is bezig, hopelijk stabiliseert het straks
we zijn nu aan het stappen 20 min met opnieuw nieuwe schoenen

hij word 19 dit jaar en als ik in 2009 geluisterd had naar de DA bij Visdonk waar ik voor hoofdschudden kwam was hij toen ingeslapen [ bleek later in Lienden door ct-scan gegaan te zijn dat hij vernauwde bloedvaten in het hoofd heeft en erge hoofdpijn had, ook erge pollen myten en insect en allergie ]
Afbeelding

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:13

Ik moet ook wel zeggen dat jouw paard bizar slecht op de ijzers stond. Dat is de hoef aanpassen naar een te klein ijzer.


Smeden die dit doen zouden verplicht een opleiding opnieuw moeten volgen, dit is gewoon schandalig.

Gelukkig dat er een goede bekapper bij is gekomen!

Wat jammer van die dip...maar knap dat je naar je paard luistert, en dat je er 10 jaar geleden ook niet zomaar een beslissing voor hebt gemaakt

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:02


Smeden die dit doen zouden verplicht een opleiding opnieuw moeten volgen, dit is gewoon schandalig.”

Maar gaan ze het anders doen als ze de opleiding opnieuw doen?
Ze herhalen dan feitelijk dezelfde stof.
Wij hebben in de regio een smid ( meermalig Nederlands kampioen), de de paarden ook zo op de ijzers zet.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:42

Zo leren wij het in ieder geval (gelukkig) niet- ik zou dan ook hopen dat ze weer even opnieuw leren hoe een paard op de hoeven hoort te staan, en als er dan toch een ijzer onder moet; de juiste maat en genoeg garnituur. Wat ik in de foto's zag, was gewoon een te klein ijzer. (maar goed, ik ben maar een simpele leerling/hobbyist met een passie voor hoeven)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:47

Clasical schreef:

Smeden die dit doen zouden verplicht een opleiding opnieuw moeten volgen, dit is gewoon schandalig.”

Maar gaan ze het anders doen als ze de opleiding opnieuw doen?
Ze herhalen dan feitelijk dezelfde stof.
Wij hebben in de regio een smid ( meermalig Nederlands kampioen), de de paarden ook zo op de ijzers zet.

Is die smid kampioen smeden of bekappen?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:50

Wat een rotsituatie zo voor jou en je paardje.

Mijn shet had vooral veel zweren toen ze bevangen was. En ze heeft ook dunne zolen. Als ze dan op een steentje was gaan staan leek het net of ze weer bevangen was. Ik deed haar altijd haar hoefschoenen aan. Dan liep ze de dag erna weer helemaal goed. Ik heb zelf de softride. Daar zit een dikke gelzool in. Ze zijn prijzig maar wat mij betreft het geld meer dan waard. Ik heb mijn shet er nu 24/7 op lopen. Ze is onder behandeling bij van nassau voor haar hoefbevangenheid. Zonder schoentjes loopt ze op het harde erg gevoelig. Met schoentjes loopt ze goed. Met deze schoenen krijgt ze geen wondjes in tegenstelling tot de andere die ik gekocht had toen ze er eentje verloren was in de modder. Gelukkig vond ik de schoen later terug. Mss voor jouw pony ook het bekijken waard.

Edit: die schoenen zijn niet geschikt om mee te rijden, maar bedoelt voor medische behandelingen en om comfort te bieden. Dus in die zin weet ik niet of het iets voor jullie is.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 16-02-19 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:51

Ze noemen hem idd “siersmid”, dus zal wel smeden zijn.
Geen idee is dat een apparte catogorie?
Is toch onlosmakelijk met elkaar verbonden zou ik zeggen...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:16

Clasical schreef:
Ze noemen hem idd “siersmid”, dus zal wel smeden zijn.
Geen idee is dat een apparte catogorie?
Is toch onlosmakelijk met elkaar verbonden zou ik zeggen...

Nee die wedstrijden gaan meestal om wie het snelste het mooiste ijzer kan smeden.

Volgens mij komen er nauwelijks paarden aan te pas.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:20

Heb t nog even opgezocht en er staat; beste hoefsmid

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:36

Volgens mij wordt op zulke wedstrijden de hoef ook wel vaker op het ijzer gepast dan andersom.

Maar, misschien zie ik het fout- ik word dan graag gecorrigeerd :)

Zoals ik het zie is dat ijzer te klein, en de hoef (veel) te hoog in zijn geheel. Als het mijn smid was, zou ik toch echt heel snel hebben gevraagd of daar een reden voor is.

In ieder geval nu hele mooie hoeven!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:24

Even iets anders dan he, klein uitstapje, excuus ts. Mijn paard dit najaar van ijzers gehaald en ik hoef eigenlijk niets aan zijn voeten te doen.. ze slijten netjes, brokkelen niet, hebben geen gekke losse dingen.

Ik hoef ze simpelweg niet te laten bekappen.. nu al 6 maanden zo en ze ziener sterk uit, loopt niet gevoelig. Dan heb ik nog een andere pony, 18 jaar oud nu, en die heb ik meerdere malen meegenomen naar de hoefsmid omdat ik dacht dat hij toch weleens bekapt moest worden, maar daar heeft hij nog nooit wat aan gedaan omdat het niet nodig was.

Kan dat wel? Mijn paarden staan op tegels, weide en zand, lopen veel over het harde.

Naja het kan dus sowieso, maar wat vinden jullie daar dan van?

Sterkte ts, ik had het al eerder gezegd maar respect voor je doorzettingsvermogen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:59

Kan wel, al komt het niet súper vaak voor. Vaak zie je dat ze tooh net iets meer over de binnenkant, of de buitenkant weglopen.

Bij ons op stal hoeven een aantal van de ponies die los mogen lopen ook eigenlijk nooit bekapt te worden. Heel af en toe eens rondvijlen, maar verder niets.

Kan dus prima zo zijn, dan ben je een van de gelukkigen :D

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:07

Kan hoor hier ook een pony gereden waar 1 keer per half jaar een hoefsmid kwam maar er hoefde eigenlijk niks. Nu zelf ook een pony die wel eens een hoefsmid gezien heeft maar niet omdat het echt nodig was

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:17

Het paard van Mirgino, zoals deze er bij stond op de ijzers, het is echt geen uitzondering ik zie veel beslagen paarden er zo uitzien.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:43

Clasical schreef:
Het paard van Mirgino, zoals deze er bij stond op de ijzers, het is echt geen uitzondering ik zie veel beslagen paarden er zo uitzien.

tja helaas...ik zie ze ook zelfs bij mij op stal
gelukkig heeft 1 eigenaar de ijzers eraf gehaald, paard stond ook op leertje en siliconen vanwege artrose
ik hoop dat ze volhoud paard loopt nog niet goed[en ik weet uit ervaring dat dat echt lang kan duren...]

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:49

mirgino schreef:
Clasical schreef:
Het paard van Mirgino, zoals deze er bij stond op de ijzers, het is echt geen uitzondering ik zie veel beslagen paarden er zo uitzien.

tja helaas...ik zie ze ook zelfs bij mij op stal
gelukkig heeft 1 eigenaar de ijzers eraf gehaald, paard stond ook op leertje en siliconen vanwege artrose
ik hoop dat ze volhoud paard loopt nog niet goed[en ik weet uit ervaring dat dat echt lang kan duren...]


Ja het is geen “ quick fix”...
En als je al ellende hebt vraagt het heel veel doorzettingsvermogen als eigenaar om niet naar de ogenschijnlijke “snelle” oplossing van een ijzer te grijpen.
Ik heb veel bewondering voor mensen zoals jij, die toch buiten de gebaande ( traditionele) paden durft te gaan.