Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 22:51

Mariljo schreef:
Ik las laatst ergens dat een teveel aan afvalstoffen in het lichaam zich kan uiten in huidproblemen e.d. maar ook in hoefzweren. Zelf geen ervaring mee, alleen ergens voorbij zien komen.


Ja klopt inderdaad, vandaar dat ik terug ben overgaan van voordroog naar droog hooi. En dat supplement dat ik nu geef zou daarmee moeten helpen normaal gezien...

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:21

Oké, even voor mijn eigen beeld, ze krijgt aan alle 4 hoeven zweren? Zit er ook verschil in, bijvoorbeeld voor vaker als achter, zie je er een patroon in?

Ik heb een shetlander gehad die ook bevangen is geweest, voor vaker, achter eenmalig. Door de bevanging is het hoefbeen gekanteld, als gevolg daarvan is in een been weefsel in de knel gekomen. Dat weefsel is afgestorven, en het lichaam heeft dat er uit willen werken, door middel van, jawel, een hoefzweer.

En dat zijn echt serieuze hoefzweren, die gaan maar door. Dat weefsel wil er niet uit, dat lichaam blijft maar proberen het er uit te werken, zonder resultaat.

Bij mijn pony leidde het uiteindelijk tot een ontschoening, haar hoef is er dus afgegaan.

Het alsmaar door gaan van zweren in combinatie met bevangen hoeven, ja ik herken er wel wat in..

Ik heb geen oplossing, bij mijn pony is er uiteindelijk een nieuwe hoef aan gegroeid, na een dik jaar begon de ellende opnieuw en heb ik haar laten inslapen, ze was inmiddels 24 en het was mooi geweest.

Ik kan je wel aanraden om foto's te laten maken, kijken hoever het hoefbeen gekanteld is, en kijk vooral ook hoger in het been, desnoods met een echo ofzo om te kijken wat daar zit. Bij mijn pony zat de ontsteking tot net onder de knie. Dus alles net boven de hoef kwam er wel uit, maar hoger kreeg nooit de kans om er uit te komen. Dat werd dus in no time weer een grote ontsteking.

Voor de enorme stijfheid en moeite met lopen gaf ik haar trouwens smooth locomotion van sensipharm. Het is de moeite waard om een pot te kopen en haar op de maximale dosis te zetten. Echt de moeite waard om te proberen. Ongeveer 3 jaar voor de ontschoening, heb ik mijn pony daar op gezet en in die 3 jaar heeft ze het super er op gedaan. Het was toen ook mijn laatste hoop, als dat niets zou doen had ik haar toen al laten inslapen.

Ik weet nog dat mijn vader er echt geen heil meer in zag, en ik de tabletten al gaf zonder dat hij het wist. Na een weekje tabletten was hij stomverbaasd hoe ze zo opgeknapt kon zijn. Daarna gaf hij de tabletten altijd, hij was helemaal om.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 23:44

zorro schreef:
Oké, even voor mijn eigen beeld, ze krijgt aan alle 4 hoeven zweren? Zit er ook verschil in, bijvoorbeeld voor vaker als achter, zie je er een patroon in?

Ik heb een shetlander gehad die ook bevangen is geweest, voor vaker, achter eenmalig. Door de bevanging is het hoefbeen gekanteld, als gevolg daarvan is in een been weefsel in de knel gekomen. Dat weefsel is afgestorven, en het lichaam heeft dat er uit willen werken, door middel van, jawel, een hoefzweer.

En dat zijn echt serieuze hoefzweren, die gaan maar door. Dat weefsel wil er niet uit, dat lichaam blijft maar proberen het er uit te werken, zonder resultaat.

Bij mijn pony leidde het uiteindelijk tot een ontschoening, haar hoef is er dus afgegaan.

Het alsmaar door gaan van zweren in combinatie met bevangen hoeven, ja ik herken er wel wat in..

Ik heb geen oplossing, bij mijn pony is er uiteindelijk een nieuwe hoef aan gegroeid, na een dik jaar begon de ellende opnieuw en heb ik haar laten inslapen, ze was inmiddels 24 en het was mooi geweest.

Ik kan je wel aanraden om foto's te laten maken, kijken hoever het hoefbeen gekanteld is, en kijk vooral ook hoger in het been, desnoods met een echo ofzo om te kijken wat daar zit. Bij mijn pony zat de ontsteking tot net onder de knie. Dus alles net boven de hoef kwam er wel uit, maar hoger kreeg nooit de kans om er uit te komen. Dat werd dus in no time weer een grote ontsteking.

Voor de enorme stijfheid en moeite met lopen gaf ik haar trouwens smooth locomotion van sensipharm. Het is de moeite waard om een pot te kopen en haar op de maximale dosis te zetten. Echt de moeite waard om te proberen. Ongeveer 3 jaar voor de ontschoening, heb ik mijn pony daar op gezet en in die 3 jaar heeft ze het super er op gedaan. Het was toen ook mijn laatste hoop, als dat niets zou doen had ik haar toen al laten inslapen.

Ik weet nog dat mijn vader er echt geen heil meer in zag, en ik de tabletten al gaf zonder dat hij het wist. Na een weekje tabletten was hij stomverbaasd hoe ze zo opgeknapt kon zijn. Daarna gaf hij de tabletten altijd, hij was helemaal om.


Oh wauw ja dat is wel wat anders, jammer dat het zo afgelopen is... :(

Wel ja ze krijgt op alle 4 haar hoeven zweren en echt op alle 4, ongeveer gelijk denk ik. Ik heb een tijdje alles bijgehouden in een boekje maar kan het op den duur niet meer bijhouden... Mijn dierenarts raadde me alleszins wel aan om telkens de zweren te laten uit snijden zodat ze niet naar boven gaan ipv naar onder want dan kan het veel erger worden... Dus inderdaad eens wat hoger later checken zou niet slecht zijn! Er zijn toen foto’s genomen van rechts voor maar buiten die dunne zool niks te zien maar is ondertussen toch al 5 jaar geleden dusja...

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:14

Ik denk dat je het nog meer hersteltijd moet gunnen. Het is niet zo dat bekappers helemaal van de zool afblijven; wat los materiaal is, dan kan eraf, tot op de gezonde zool. In de gezonde zool wordt niet gesneden, behalve steunsels, die worden bijgewerkt. Om hoefgroei te bevorderen is bierbostel/vit B. heel geschikt, maar ik vermoed dat dat ook al in het supplement zit wat je geeft. Ook dat heeft een aantal maanden nodig om resultaat te laten zien.

Linkje met info

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:57

Als dit paard zo vaak hoefzweren aan alle benen heeft - en het is niet op te lossen - lijkt het me wel goed af te vragen hoe lang dit nog paardwaardig is.
Zweren doen ontzettend pijn doordat het in de hoef zit, kan de druk niet weg. Vergelijk het met flinke kiespijn. En dat aan de benen die een paard maar moeilijk kan ontlasten.
Door hoefbeenkanteling kan dit inderdaad verergeren. Weet je zeker dat hij niet chronisch bevangen is?
Ik zou hier niet meer lang mee aanmodderen. Foto's en een goede kliniek erbij.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 09:37

senna21 schreef:
Als dit paard zo vaak hoefzweren aan alle benen heeft - en het is niet op te lossen - lijkt het me wel goed af te vragen hoe lang dit nog paardwaardig is.
Zweren doen ontzettend pijn doordat het in de hoef zit, kan de druk niet weg. Vergelijk het met flinke kiespijn. En dat aan de benen die een paard maar moeilijk kan ontlasten.
Door hoefbeenkanteling kan dit inderdaad verergeren. Weet je zeker dat hij niet chronisch bevangen is?
Ik zou hier niet meer lang mee aanmodderen. Foto's en een goede kliniek erbij.


Toch 1 à 2 keer in het jaar, heb ook al een jaar of 2 geen zweren gehad maar zoals gezegd stond ze heel veel op stal dan. Soms zijn de zweren ook echt kleintjes en soms zijn het grote, heeft nooit langer dan een week geduurd en de tijd dat ze geen zweren heeft is zo happy en ze voelt zich ook goed, is het dan waard om voor die 2 weken op een jaar haar te laten inslapen? Sorry ik vind van niet, als ik zie hoe happy ze is met haar vriendjes. En qua financiële kosten is dat mijn zorg, daar doe ik het al zeker niet voor.
En bevangen lijkt mij niet, elke keer is de dierenarts al geweest en wees niks op bevangenheid..

Verdere onderzoeken doen we zeker, ik heb al contact genomen met de bosdreef hier in België voor een orthopedisch onderzoek dus hopelijk komt daar wat uit...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:39

Vena schreef:
Hier ervaring met een pony die snel gevoelig loopt, en nog gevoeliger na bekappen. Sinds een paar maanden hebben we een andere bekapper laten komen en wordt met name meer aandacht besteed aan de zool bij het bekappen. Pony loopt nu veel beter. Dus waar ik altijd dacht dat ze een gevoelige zool had en ik die dus niet dunner moest maken, ontstonden juist kneuzingen door teveel zool. Veel natuurlijk bekappers blijven zoveel mogelijk vd zool af, maar ik zie bij beide pony's dat de hoeven echt vooruit gaan sinds we wel meer zool weghalen.


Maar had de pony dan niet een dubbele zool? Overgroeide steunsels?

Die steunsels kunnen zo groeien dat je ze niet meer ziet omdat ze over de gehele zool zijn gegroeid. En daar kunnen paarden gevoelig/kreupel op lopen.

EEn NB haalt alleen los materiaal weg en snijd de steunsels gelijk met de zool. Tenminste zo doe ik het.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:29

Cowgirl schreef:
Vena schreef:
Hier ervaring met een pony die snel gevoelig loopt, en nog gevoeliger na bekappen. Sinds een paar maanden hebben we een andere bekapper laten komen en wordt met name meer aandacht besteed aan de zool bij het bekappen. Pony loopt nu veel beter. Dus waar ik altijd dacht dat ze een gevoelige zool had en ik die dus niet dunner moest maken, ontstonden juist kneuzingen door teveel zool. Veel natuurlijk bekappers blijven zoveel mogelijk vd zool af, maar ik zie bij beide pony's dat de hoeven echt vooruit gaan sinds we wel meer zool weghalen.


Maar had de pony dan niet een dubbele zool? Overgroeide steunsels?

Die steunsels kunnen zo groeien dat je ze niet meer ziet omdat ze over de gehele zool zijn gegroeid. En daar kunnen paarden gevoelig/kreupel op lopen.

EEn NB haalt alleen los materiaal weg en snijd de steunsels gelijk met de zool. Tenminste zo doe ik het.


Ja zou kunnen maar ik heb er helaas weinig verstand van... Ik ben wel blij met mijn anatomische bekapper want ik krijg veel uitleg en komt om de 4 weken momenteel. Vorige keer had mijn merrie wel enorm veel straal zei ze.. Volgende week komt ze opnieuw en ben benieuwd of er een beetje verbetering is!

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:43

Cowgirl schreef:
Vena schreef:
Hier ervaring met een pony die snel gevoelig loopt, en nog gevoeliger na bekappen. Sinds een paar maanden hebben we een andere bekapper laten komen en wordt met name meer aandacht besteed aan de zool bij het bekappen. Pony loopt nu veel beter. Dus waar ik altijd dacht dat ze een gevoelige zool had en ik die dus niet dunner moest maken, ontstonden juist kneuzingen door teveel zool. Veel natuurlijk bekappers blijven zoveel mogelijk vd zool af, maar ik zie bij beide pony's dat de hoeven echt vooruit gaan sinds we wel meer zool weghalen.


Maar had de pony dan niet een dubbele zool? Overgroeide steunsels?

Die steunsels kunnen zo groeien dat je ze niet meer ziet omdat ze over de gehele zool zijn gegroeid. En daar kunnen paarden gevoelig/kreupel op lopen.

EEn NB haalt alleen los materiaal weg en snijd de steunsels gelijk met de zool. Tenminste zo doe ik het.


Steunsels en indien aanwezig werd ook de dubbele zool weggehaald. Pony's werden en worden iedere 3 weken bekapt. Ik ben op de hoogte dat de meeste bekappers niet aan de "gezonde" zool komen en zo zijn beide pony's afgelopen jaren ook bekapt. Des te opvallender vind ik dat beide pony's nu beter lopen en zeker bij de pony met gevoelige voeten is het verschil opmerkelijk. Ook de hoefvorm wordt beter.
Ik zou ook zeker zelf niet zomaar aan die zool komen zonder advies van deze kundige bekapper, maar ik zie hier wel hoeveel goeds het doet, terwijl ik in eerste instantie ook bang was voor meer gevoeligheid.

Ik vergelijk het voor mezelf met stevige bergschoenen, leuk zo'n dikke zool, maar ik ben blij als die schoenen weer uit kunnen. Op schoenen met een soepelere zool kan mijn voet beter meebewegen en vangt ook meer schokken op.

Maar ik zeg zeker niet dat dit bij dit paard het geval is, maar het is misschien wel de moeite waard om eens te bespreken met een andere bekapper. Er zijn ook onder de nb en natuurlijk bekapper en alle andere stromingen veel verschillende visies. En het blijft toch altijd naar jouw paar kijken of het goed werkt of niet.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:47

Ik denk dat je er eerst goed aan doet om alles op de foto te zetten en inderdaad ook hoger te kijken. Het is ronduit bijzonder dat alle 4 hoeven redelijk gelijkertijd beginnen, dus dat kan ik niet linken aan een gewone zweer. Iets triggert het lichaam blijkbaar om een ontstekingsreactie aan te gaan. Hopelijk kun je dat op een foto of echo vinden.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:55

zorro schreef:
Ik denk dat je er eerst goed aan doet om alles op de foto te zetten en inderdaad ook hoger te kijken. Het is ronduit bijzonder dat alle 4 hoeven redelijk gelijkertijd beginnen, dus dat kan ik niet linken aan een gewone zweer. Iets triggert het lichaam blijkbaar om een ontstekingsreactie aan te gaan. Hopelijk kun je dat op een foto of echo vinden.


Ja dat dus, ik kan die zweren nergens aan linken, mijn vorige dierenarts had mij altijd gezegd dat het door de modder en het natte weer komt? Vandaar dat het ook logisch klinkt als ze continue op stal staat, geen zweren heeft. Maar op een droge weide zonder steentjes krijgt ze dan wel terug een zweer.. Het belangrijkste is nu om te checken of er niks anders achter zit dan enkel die gevoelige zool zodat we dat dan al kunnen uitsluiten... Ik zal het hier alleszins ook posten wat de resultaten van het onderzoek zijn.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:58

Mijn eerste reactie was : heeft ze geen cushing? Hoefzweren worden gelinkt aan hoefbevangenheid, en chronische hoefbevangenheid en een ouder paard kan heel goed met cushing te maken hebben.... kleine moeite om uit te sluiten.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 14:06

monnette1 schreef:
Mijn eerste reactie was : heeft ze geen cushing? Hoefzweren worden gelinkt aan hoefbevangenheid, en chronische hoefbevangenheid en een ouder paard kan heel goed met cushing te maken hebben.... kleine moeite om uit te sluiten.


Dan zou ze al vanaf haar 5 jaar cushing moeten hebben... lijkt me onwaarschijnlijk niet? Ik kan ook helemaal verkeerd zijn, maar dat lijkt me raar? Het is niet met ouder worden dat ze ineens die zweren kreeg en hoefbevangen heb ik haar nog nooit gezien, dierenarts heeft die zweren altijd gelinkt aan de verbrede witte lijn waar er dus meer vuil in kan komen en zo onstaan dan die zweren, kan helemaal mis zijn ook maar dat is het verhaaltje dat ik telkens te horen krijg, nooit iets gezegd dat ze terug hoefbevangen geweest is bij mij... Begrijp me ook niet verkeerd, buiten die zweren heb ik altijd veel gereden en wedstrijden gereden en buiten die week mank lopen van die zweer heb ik verder nooit iets opgemerkt dat ze mankte of raar liep. Dus hoefbevangen? Mmmh ik weet het niet..

Testen op cushing is zeker het plan, bloed moet getrokken worden en ik ga gelijk vragen of ze kunnen testen op cushing, kan nooit kwaad!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:41

De overgang naar blote voeten is een proces, de hoef gaat alles opnieuw reguleren, er komt tenslotte een betere doorbloeding op gang.
De hoef is is afscheidend orgaan, net als de huid, ( geen opnemend orgaan zoals vele denken)
Het kan dus zijn dat tijdens deze regulatie de hoef “oud vuil” ( afvalstoffen etc )naar buiten werkt.
Dus ipv dat het binnen blijft en ergenst anders gaat woekeren werkt de hoef alles naar het oppervlak met zweren en rot of zelfs mok tot gevolg.
Ben dit in de praktijk veel tegen gekomen.
Eigenlijk is dat een positieve ontwikkeling maar word vaak niet zo gezien waardoor de meeste helaas weer snel op de ijzers belanden.
Je moet toch wel denken aan aan jaar om dit de tijd te geven.
De hoef is de basis van het paard en is een zeer complex mechanisme wat doorwerkt op het gehele wezen.
Ik ben er van overtuigd dat een paard altijd beter af is zonder ijzers, zo kan alles functioneren waarvoor het is bedoeld.
Als hij ijzers nodig had dan was hij er wel mee geboren.
Uiteraard moeten alle leefomstandigheden van jouw paard ook afgestemd zijn op dit idee anders heeft het weinig toegevoegde waarde

Een dunne zool is ook typisch een verschijnsel bij paarden waarvan de zool niet “ getraind” word om dikker te worden doordat er niet of nauwelijks contact plaatsvind tussen bodem en zool en op hun beurt is een dunnere zool ook weer gevoeliger voor kneuzingen en zweren omdat het dunner is.

Een paard met een gezonde hoeffunctie heeft een betere doorbloeding en kan ook een gezondere en dikkere zool aanmaken en ook met regelmaat vernieuwen

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 15:53

Clasical schreef:
De overgang naar blote voeten is een proces, de hoef gaat alles opnieuw reguleren, er komt tenslotte een betere doorbloeding op gang.
De hoef is is afscheidend orgaan, net als de huid, ( geen opnemend orgaan zoals vele denken)
Het kan dus zijn dat tijdens deze regulatie de hoef “oud vuil” ( afvalstoffen etc )naar buiten werkt.
Dus ipv dat het binnen blijft en ergenst anders gaat woekeren werkt de hoef alles naar het oppervlak met zweren en rot of zelfs mok tot gevolg.
Ben dit in de praktijk veel tegen gekomen.
Eigenlijk is dat een positieve ontwikkeling maar word vaak niet zo gezien waardoor de meeste helaas weer snel op de ijzers belanden.
Je moet toch wel denken aan aan jaar om dit de tijd te geven.
De hoef is de basis van het paard en is een zeer complex mechanisme wat doorwerkt op het gehele wezen.
Ik ben er van overtuigd dat een paard altijd beter af is zonder ijzers, zo kan alles functioneren waarvoor het is bedoeld.
Als hij ijzers nodig had dan was hij er wel mee geboren.
Uiteraard moeten alle leefomstandigheden van jouw paard ook afgestemd zijn op dit idee anders heeft het weinig toegevoegde waarde

Een dunne zool is ook typisch een verschijnsel bij paarden waarvan de zool niet “ getraind” word om dikker te worden en op hun beurt is een dunnere zool ook weer gevoeliger voor kneuzingen en zweren


Dankje voor je reactie, daar ben ik wel wat mee! Klinkt allemaal zo logisch ergens maar inderdaad ik zie het ook niet echt als iets positief en zoals je zegt... ze heeft vorige maand ook al met een schimmel gezeten, nog nooit eerder gehad en is gelukkig goed behandelt en snel opgemerkt, zal daar ook wel iets mee te maken hebben dan.

Momenteel werk ze niet meer en loopt ze gewoon lekker buiten apart met een vriendinnetje dat ze niet weggejaagd kan worden door de rest en zodat ze toch genoeg kan rondlopen voor de doorbloeding... En als er nog iets gedaan wordt qua werken is het gewoon een wandeling aan de hand.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:01

Dat kan ik volledig begrijpen.
Een ijzer is nooit een oplossing voor een probleem.
Het is een symptoombestrijder, het ijzer “maskeert” namelijk de gevoeligheid, of iig de reactie op de gevoeligheid.
Zijn er ook veranderingen nadat jullie zijn verhuisd?

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 16:48

Clasical schreef:
Dat kan ik volledig begrijpen.
Een ijzer is nooit een oplossing voor een probleem.
Het is een symptoombestrijder, het ijzer “maskeert” namelijk de gevoeligheid, of iig de reactie op de gevoeligheid.
Zijn er ook veranderingen nadat jullie zijn verhuisd?


Ja dat wel, in september verhuisd terug 24/7 buiten, wel goede ondergrond en niet extreem drassig.
November de ijzers eraf en de eerste 4 weken de ene zweer na de andere en sinds ik dat supplement bij geef niks meer gelukkig ( formula 4 feet).. Staat sinds januari terug op droog hooi dat ik zelf voorzien heb want de dierenarts had wel al gezegd dat het daar wel iets mee te maken kon hebben, dat ze al die afvalstoffen van het voordroog niet kwijt kon en daardoor die zweren kreeg na elkaar..

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:53

Ik denk dat er zeker een verband is, een heel goed advies van jouw dierenarts.
Je bent in november van de ijzers af, dat is nog maar kort geleden, daarnaast heb je ook precies de winterperiode te pakken.
Ik zou het zeker volhouden.
Ben er van overtuigd dat je paard gaat verbeteren.
Je doet er iig alles aan en 24/7 is natuurlijk perfect.
Daarnaast is je paard, hoe vitaal ook toch al een senior en zullen processen dus ook trager gaan dan bij een relatief jong paard

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:10

Cushing komt ook bij jonge paarden voor.
Je paard staat op vlas las ik? Dan zou ik dat maar eens veranderen.
Vlas zijn rare harde stukjes die de witte lijn na boven kunnen wurmen om daar te gaan irriteren tot een hoefzweer.
Als je paard hoefijzers eronder heeft kunnen er minder snel vlasstukjes omhoog door de witte lijn

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 17:43

hagelslag schreef:
Cushing komt ook bij jonge paarden voor.
Je paard staat op vlas las ik? Dan zou ik dat maar eens veranderen.
Vlas zijn rare harde stukjes die de witte lijn na boven kunnen wurmen om daar te gaan irriteren tot een hoefzweer.
Als je paard hoefijzers eronder heeft kunnen er minder snel vlasstukjes omhoog door de witte lijn


Pony staat momenteel 24/7 buiten en blijft voorlopig ook zo. Ik sluit cushing zeker niet uit maar dan zal het toch nog maar van de laatste paar maanden zijn, zo is nog heel actief en verhaart ook heel goed, buiten dat gevoelig lopen merk ik alleszins niks. Maarja het is wel een taaie en zal niet snel laten merken als er iets is... Maar het kan natuurlijk ook het begin stadium zijn, van zodra ik resultaten heb zal ik ze ook posten!
Laatst bijgewerkt door JoyceCl op 10-02-19 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 17:46

Clasical schreef:
Ik denk dat er zeker een verband is, een heel goed advies van jouw dierenarts.
Je bent in november van de ijzers af, dat is nog maar kort geleden, daarnaast heb je ook precies de winterperiode te pakken.
Ik zou het zeker volhouden.
Ben er van overtuigd dat je paard gaat verbeteren.
Je doet er iig alles aan en 24/7 is natuurlijk perfect.
Daarnaast is je paard, hoe vitaal ook toch al een senior en zullen processen dus ook trager gaan dan bij een relatief jong paard


Bedankt voor je reactie! Ja dat zei ze ook, het is net een rotte periode met die winter voor haar hoeven en zou normaal wel beteren van zodra het beter weer gaat worden..

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:50

JoyceCl schreef:
Nog nooit van gehoord... Maar ik zoek het eens op! Ik kan maandag foto’s maken, ik zal ze hier dan posten.



Als je paard steeds zweren heeft (ook regelmatig mét ijzers toch?) dan lijkt me het eerder iets wat te maken heeft met een verstoorde functie van het hoefmechanisme. Een drukking binnen in bv.
ben ook heel benieuwd naar foto’s van de hoeven! Van onder genomen (hoefzool goed schoon) en recht van de zijkant en voorkant dan zijn ze goed te beoordelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:10

Clasical schreef:
Ik denk dat er zeker een verband is, een heel goed advies van jouw dierenarts.
Je bent in november van de ijzers af, dat is nog maar kort geleden, daarnaast heb je ook precies de winterperiode te pakken.
Ik zou het zeker volhouden.
Ben er van overtuigd dat je paard gaat verbeteren.
Je doet er iig alles aan en 24/7 is natuurlijk perfect.
Daarnaast is je paard, hoe vitaal ook toch al een senior en zullen processen dus ook trager gaan dan bij een relatief jong paard


Zet jij bij dat advies het paard dan ook op pijnstillers tot hij weer goed loopt? Aangezien het paard nu al 4 maanden gevoelig en dus pijnlijk loopt sinds de ijzers er onderuit zijn, en je dus in feite zegt dat ze gewoon zo door moet gaan?
Ik geloof niet dat ijzers het antwoord zijn op alle kwalen, maar ik schrik echt van hoe enthousiast natuurlijk bekappers mensen het advies meegeven om paarden gewoon maandenlang met hoefpijn te laten lopen, want het zal vanzelf wel een keer overgaan en als het dan nog steeds niet over is dan zal het bij dat paard wel wat langer duren = nog langer rond laten strompelen met pijn.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 18:28

xyzutu2 schreef:
Clasical schreef:
Ik denk dat er zeker een verband is, een heel goed advies van jouw dierenarts.
Je bent in november van de ijzers af, dat is nog maar kort geleden, daarnaast heb je ook precies de winterperiode te pakken.
Ik zou het zeker volhouden.
Ben er van overtuigd dat je paard gaat verbeteren.
Je doet er iig alles aan en 24/7 is natuurlijk perfect.
Daarnaast is je paard, hoe vitaal ook toch al een senior en zullen processen dus ook trager gaan dan bij een relatief jong paard


Zet jij bij dat advies het paard dan ook op pijnstillers tot hij weer goed loopt? Aangezien het paard nu al 4 maanden gevoelig en dus pijnlijk loopt sinds de ijzers er onderuit zijn, en je dus in feite zegt dat ze gewoon zo door moet gaan?
Ik geloof niet dat ijzers het antwoord zijn op alle kwalen, maar ik schrik echt van hoe enthousiast natuurlijk bekappers mensen het advies meegeven om paarden gewoon maandenlang met hoefpijn te laten lopen, want het zal vanzelf wel een keer overgaan en als het dan nog steeds niet over is dan zal het bij dat paard wel wat langer duren = nog langer rond laten strompelen met pijn.


Ik heb in ieder geval al naar pijnstilling gevraagd, zeker als ze zweren heeft. Maar volgens mijn dierenarts werk dat ook ontstekingsremmend en dat belemmert het process van de zweer alleen maar... en in alle pijnstillende middelen zit sowieso ontstekingsremmend middel en er telkens een klein beetje van geven haalt ook niks uit... Ik weet wel niet of dat ook telt bij die gevoeligheid. Maar zoals gezegd, in de paddock niks aan te zien enkel met rijden en daarom staat ze voorlopig op rust en zien we hoe het verder moet na de onderzoeken. Ik zal maandag ook eens een filmpje maken om te zien hoe het is want heb de indruk dat de meeste ervan uit gaan dat ze continue op 3 benen loopt en bijna niet kan gaan, wat dus niet het geval is...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:39

Exact, en gevoelig is heel wat anders dan zwaar kreupel of heel veel pijn daar krijg ik niet de indruk van en dan was er vast ook wel een ander advies gekomen vanuit de dierenarts, osteopaat, bekapper etc. die het paard eerder al beoordeeld hebben