[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadiaM

Berichten: 1118
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:22

Ben benieuwd wel aanvullend supplement jullie geven voor de suikerstofwisseling.

Het been van mijn paard met de hoefkanteling is nu wel een aantal maanden 'rustig',
niet meer dik en geen pulse.
Wel loopt ze nog gevoelig op harde ondergrond.
Ook heeft ze iets insuline verhoging dus dat is wel een aandachtpunt.
En vind dat haar manenkam ook zo hard blijft.

Ik geef nu Curafyt Steady en Stable.

Maar dacht misschien toch switchen naar Glucobalance.

Maar zag ook paar keer Insu-Lite van Hilton Herbs voorbij komen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen :o

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 05:17

Heb je al eens magnesium geprobeerd? Dat heeft grietje tijdens haar eerste bevangenheid geholpen. De laatste keer deed het echter niks, toen had ze waarschijnlijk geen tekort.

Bij die van mij ging de harde manenkam uiteindelijk weg door echt sober te voeren. Wat krijgt je paard?

NadiaM

Berichten: 1118
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:24

Magnesium geef ik haar ook!

Ze voer zelf Vitalbix, normaal de muelie, maar krijgt ze de vitaminebrokjes en handje muesli voor smaak.

NadiaM

Berichten: 1118
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:37

Nou net terwijl ik wil gaan switchen staat ze weer hoefbevangen..
Echt zo balen had gehoopt dat eenmalig was vorig jaar maar helaas.
Dus gelijk weer van gras af en hooi weken enz.

Dacht eerst dat door smit kwam, want als die geweest is loopt ze altijd even paar daagjes wat moeilijker.
Maar is nu 2 weken geleden dus dacht al duurt nu wel erg lang.
En nu dus zaterdag helemaal mank dr stal uitkomen.

Dus moet nu echt goed afvalplan gaan maken en opzoek naar ander hooi want anders komt niet goed.

Iemand nog tips...

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:44

Wat klote zeg.

Sowieso even melden bij je smid dat je paard altijd gevoelig loopt na het bekappen. Dan kan hij daar rekening mee houden.

MarliesV

Berichten: 15239
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:57

Aan je post te lezen weet je zelf wat je moet doen.

Sowieso zou ik deze van het gras houden, insuline resistent en chronisch HB is geen fijne combi met gras.
Dus eerst gewicht en lijf op orde op kwalitatief goed hooi qua waardes (lage suikers, hoog eiwit) en dan pas kijken of je gras weer op kan bouwen.

NadiaM

Berichten: 1118
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:12

Ja helemaal mee eens!

Ik had haar alweer een aantal weken uurtje per dag op gras en hield goed het fructaan in de gaten.
En ging hartstikke goed, ze 'bloeide' ook weer helemaal op.

Maar door de hoefkanteling kan ik haar nog niet veel beweging geven helaas.

Maar blijkbaar kan haar lichaam het dus nog niet goed aan.

Ik vind het hooi wel een lastige, er is weinig meer bij ons in de buurt te koop.


MarliesV schreef:
Aan je post te lezen weet je zelf wat je moet doen.

Sowieso zou ik deze van het gras houden, insuline resistent en chronisch HB is geen fijne combi met gras.
Dus eerst gewicht en lijf op orde op kwalitatief goed hooi qua waardes (lage suikers, hoog eiwit) en dan pas kijken of je gras weer op kan bouwen.

MarliesV

Berichten: 15239
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:52

Venhorst bied altijd een oplossing, maar dan is het niet 'goedkoop' zeg maar. Ik zou dat nu ter overbrugging wel overwegen.

En dan na het nieuwe hooien kijken of je het hooi getest kan krijgen bij je huidige leverancier. Ik heb bv de afspraak dat ik een partij laat testen, deze wordt gereserveerd voor mij, is de waarde goed, dan koop ik die partij, is de waarde niet goed, neem ik mijn verlies, overhandig ik de test gegevens aan de leverancier en test ik een volgende partij.

NadiaM

Berichten: 1118
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:22

Oke ga kijken bij Venhorst, thanks!

Wij hebben altijd hooi via de buren en vaak van ons eigen land wat we verhuren.
Elk jaar laat ik testen en wat altijd gewoon 'normaal' qua waardes.
Maar dit jaar dus niet, alle partijen veel suiker.
Maar hoor dat overal in de buurt dat 'slecht' jaar was.

Voor nu moet ik inderdaad echt even iets anders erbij gaan zoeken.

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:56

Ik.heb afgelopen maandag onse shet laten inslapen

Hij ging enorm achter uit
Lag enorm veel alles geprobeerd
Meer had enorm last van zijn voetjes

MarliesV

Berichten: 15239
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:14

Gecondoleerd, wat een verdrietige afloop :(:)

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:20

Veel sterkte gewenst

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:16

Dank je wel
Hopen dat de andere shet het een beetje een plekje kan geven
Die is aardig van slag af ondanks dat i goed afscheid heeft kunnen nemem

Muze
Berichten: 5316
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:27

Sterkte. Het is zo oneerlijk..

NibbitLotus

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 17:12

Hallo allemaal. Ik heb een situatie rondom een hoefbevangen paard en ik zou graag jullie ervaringen horen.

Ik zal even de situatie proberen te schetsen:
Vorige week dinsdag werd mijn merrie gelongeerd. Ze is toen knettergek gaan doen en heeft meerdere rondjes keihard rondjes gegaloppeerd (had zich los gerukt) met een conditie van 0,0. Op dat moment leek er niks aan de hand.
Volgende dag willen we ze op het land zetten en loopt ze ontzettend stijf. We denken dat dit komt door het gek doen en zetten haar op het land zodat ze kan bewegen.
Helaas de volgende dag niet beter, eerder slechter. Overleg met de DA gehad, scenario’s besproken waaronder HB maar DA zei heeft geen haast, ook niet bij HB….
Buurvrouw had nog inflacam liggen dus een dosis gegeven.
Resultaat: ze loopt weer voor 90% goed! Wij opgelucht en blij, dan zal het ook wel geen HB zijn.
Volgende ochtend helaas weer mis. Omdat de inflacam op was mogen we nieuwe halen bij de DA. Volgens de DA zouden ze bij HB ook alleen inflacam geven ( ik weet nu beter….).
Zaterdag helaas nog slechter. Ze valt echt op haar rechterbeen, linker voorbeen is pijnlijk. Nog steeds is het mogelijk dat ze gewoon overbelast is, ze heeft namelijk hele dunne zolen van zichzelf en het land was best hard toen ze gek deed. DA gebeld en komt langs. Kan niks vinden, geen warme hoeven, geen koorts, geen duidelijke pols bij de koot maar overduidelijk linksvoor kreupel. Ze krijgt extra pijn stilling waarna ze wat comfortabeler staat. Hoefsmid is ook nog langs geweest, kan geen zweer vinden. Ziet wel een afwijking in de witte lijn. Ze heeft een scheur in haar hoef en precies hier gaat hij in een bocht. Hoefsmid vermoed wellicht een hoornzuil, zou de kreupelheid kunnen verklaren. Ook hij ziet geen overtuigende symptomen van HB.
Zondag: ze loopt nog steeds niet goed links voor en haar hele lijf lijkt inmiddels verzuurd.
In de avond kom ik op stal en ze ligt op de grond te vergaan van de pijn. DA wederom gebeld en weer langsgekomen. Zelfde als de dag ervoor, diagnose niet duidelijk. Volgende dag bellen voor een rontgen, op aanraden van hoefsmid. DA vindt naar eigen zeggen wel een donkere plek op de hoef waarna de hoefsmid weer komt kijken maar wederom zonder resultaat.
De hele tijd heeft de DA aangeraden haar op gras te zetten omdat ze moet bewegen vanwege stijfheid.

Maandag; dag van de foto’s. Links voor iets duidelijke pols in de koot. Foto’s wijzen lichte HB uit in linker voorbeen omdat er minimale kanteling te zien is. Verder niks te zien. Rechtsvoor een scheur in de hoef maar geen HB. Conclusie van DA: hoefbevangen.
Passende medicatie waarna er al snel een blijer paard op stal staat.

Vandaag (woensdag) heeft ze speciaal beslag gekregen. De hoefsmid zou de foto’s krijgen en bekijken, heeft gebeld met de DA. Hij blijkt achteraf de foto’s niet bekeken te hebben wat ik persoonlijk bijzonder vindt omdat hij zo overtuigd was van een hoornzuil. Er was overigens een afwijking op de foto te zien wat kan duiden op een hoornzuil.
Wie zegt dat die kanteling niet al ouder is? Volgens een andere hoefsmid kan een kanteling niet binnen 5 dagen plaatsvinden. Paard heeft aanleg voor dik zijn. Staat sinds 3 jaar op zand grond. Voorheen altijd op vette klei grond gestaan.

Ik ben een benieuwd hoe jullie naar dit hele handelen kijken. Ze had amper duidelijke HB symptomen, wie zegt dat de HB op de foto niet oud is en dat het toch een hoornzuil is. Een andere hoefsmid zei dat HB aan één been zelden voorkomt. Daarbij liep ze zo verschrikkelijk kreupel dat ik mij afvraag hoe dat kan bij een lichte HB aan 1 been. Nog steeds heeft ze geen warme hoeven, koorts etc.

Momenteel staat ze op stalrust. Ze wil ook liever niet lopen. Ze krijgt alleen arm hooi een pavo viral. Ik heb zelf geen ervaring met HB, vandaar even een bericht in dit topic.

Bedankt voor de moeite als je het hele bericht gelezen hebt..

Muze
Berichten: 5316
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 17:44

Mechanisch bevangen zou wel kunnen..
Door de overbelasting icm de ( te) dunnen zolen..

NibbitLotus

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:28

Muze schreef:
Mechanisch bevangen zou wel kunnen..
Door de overbelasting icm de ( te) dunnen zolen..


Dat vind ik nog helemaal geen gek idee.
Is er een bepaalde manier hoe je dat kan diagnostiseren?
En, wellicht een domme vraag, kan een paard met dat type HB wel op gras?

De DA heeft wel geconstateerd dat ze hele dunne zolen heeft. Dit herken ik want ze is giga gevoelig. Ze houdt echt niet van onregelmatige bodems.

Muze
Berichten: 5316
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:42

Bevangenheid moet je eigenlijk zien als een symptoom.
De oorzaken kunnen divers zijn maar ook samen voorkomen. Dat maakt het soms lastig..
Dus het kan best dat jouw paard al op een randje van heb zat, de gevoeligheid er al was… en de overbelasting hem als het ware over de rand heeft geduwd.
Of hb aan 1 voet wel voorkomt, dat weet ik eigenlijk niet.. het kan nog steeds ( ook) wat anders zijn.. of misschien spelen er wel twee dingen.. om het nog maar ingewikkelder te maken.

NibbitLotus

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:27

Dankjewel voor je uitleg, het is inderdaad complex.
Ik hoop dat het bij een lichte bevangenheid blijft en ze er “snel” bovenop komt!

carika
Berichten: 1590
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen.
Vannacht is mijn paard uitgebroken en heeft de hele nacht in de wei gestaan, het gras is redelijk lang zeker niet kort en gestresst.

Mijn merrie is al eens bevangen geweest en dit voorjaar zag de smid alweer rode stippen in de witte lijn dus ik heb haar meteen van het gras gehaald en wilde haar voorlopig niet op het gras laten. Dat is ca 2 maand geleden.


Nu stond ze dus ineens de hele nacht in het gras.
Rond 12 uur was de hoefsmid er en zegt dat als ze er bevangen van raakt je dat nu al zou moeten zien en hij zag er niks aan.
Geen warme hoeven, niet gevoelig.

Klopt dat? Of kan het later nog komen?
Ik heb haar om half negen in de wei gevonden en meteen eruit gehaald.

Muze
Berichten: 5316
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

Tsja, als er meer in het lichaam al niet lekker loopt kan dit wel de druppel zijn en dan kan het prima pas over een dag of meer “ eruit komen”.
Het is sowieso een extra druppel in een emmer geweest.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:03

Ze staan meestal niet meteen bevangen. Dus voor de zekerheid zou ik de komende dagen het voer aanpassen.

Die van mij zijn ook weleens ontsnapt. Dan kregen ze een paar dagen alleen hooi en dat liep toen met een sisser af.

Vandaag weer naar de kliniek geweest met de pony's. Hans heeft weer nieuwe ijzers. Meneer voelt zich weer kiplekker want hij was me toch een partij vervelend. Op elk paard reageren en hij stond te stuiteren op de werkplek. Dan is het toch een voordeel dat je op een kliniek staat. Dus meneer is gesedeerd. Thuis is hij altijd heel braaf, dus ik schaamde me wel :') Zijn hoeven doen het naar verwachting en ik kreeg complimenten dat hij er goed uit ziet. Dus we zitten op het juiste pad.