[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:50

Martine_Levi schreef:
;( Helaas kom ik me hier ook melden met mijn haflinger.

Afgelopen dagen liep ze wat stram (we stappen aan de hand ivm peesblessure), maar ik dacht dat het kwam doordat ze uit haar stekker was gegaan in de paddock en ze daardoor wat spierpijn had.

Vanmorgen wilde ze geen voet verzetten, dus direct de da gebeld. En waar ik al bang voor was, toch hoefbevangen.. ;( Gelijk de ergste scenario's gaan dan door je hoofd, omdat we 2 jaar geleden onze welsh hebben moeten inslapen door hb (PPID).

We waren al wel goed op weg met verandering van rantsoen, minderen in hooi en alleen Vitalbix korrel met MSM voor de pees maar het hooi was schijnbaar toch te rijk aan suiker voor haar. Vandaag dus gelijk graszaadhooi gehaald en haar op de paddock met zand gezet. Ze krijgt nu pijnstilling en ontstekingsremmers.

Ik twijfel nu wat ik vannacht met haar zal doen. Het is echt een binnenpaard wat het liefst lekker in haar stal staat (ze heeft een stal met uitloop, verhard en zand, maar die gebruikt ze alleen als toilet). Zal ik haar nu vannacht nog op het zand laten, met het risico op stress of toch maar naar binnen waar ze op rubber tegels staat?

Andere tips en tricks (buiten wat er in het topic staat en wat ik net heb gelezen) zijn natuurlijk ook welkom


Mijn dierenarts zei dat op stal ook prima was mits ze op een zachte bodem staan. Mijne staat op stro met daaronder zaagsel dus dat was prima maar hij noemde ook rubberen matten.

Mijn paard loopt nu al paar dagen super op 2 zakjes Equipalazone per dag. Prima achtjes kunnen draaien op het harde en in draf naar 't weiland. Vanaf vandaag proberen of hij het op 1 zakje redt..

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:02

@jildau: ik zou zelf niet zo snel afbouwen, of moest dat vanwege de maag? Wij gingen een kwart zakje minderen, als dat 3 dagen goed gaat weer een kwart etc.

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:18

Jildau schreef:
Martine_Levi schreef:
;( Helaas kom ik me hier ook melden met mijn haflinger.

Afgelopen dagen liep ze wat stram (we stappen aan de hand ivm peesblessure), maar ik dacht dat het kwam doordat ze uit haar stekker was gegaan in de paddock en ze daardoor wat spierpijn had.

Vanmorgen wilde ze geen voet verzetten, dus direct de da gebeld. En waar ik al bang voor was, toch hoefbevangen.. ;( Gelijk de ergste scenario's gaan dan door je hoofd, omdat we 2 jaar geleden onze welsh hebben moeten inslapen door hb (PPID).

We waren al wel goed op weg met verandering van rantsoen, minderen in hooi en alleen Vitalbix korrel met MSM voor de pees maar het hooi was schijnbaar toch te rijk aan suiker voor haar. Vandaag dus gelijk graszaadhooi gehaald en haar op de paddock met zand gezet. Ze krijgt nu pijnstilling en ontstekingsremmers.

Ik twijfel nu wat ik vannacht met haar zal doen. Het is echt een binnenpaard wat het liefst lekker in haar stal staat (ze heeft een stal met uitloop, verhard en zand, maar die gebruikt ze alleen als toilet). Zal ik haar nu vannacht nog op het zand laten, met het risico op stress of toch maar naar binnen waar ze op rubber tegels staat?

Andere tips en tricks (buiten wat er in het topic staat en wat ik net heb gelezen) zijn natuurlijk ook welkom


Mijn dierenarts zei dat op stal ook prima was mits ze op een zachte bodem staan. Mijne staat op stro met daaronder zaagsel dus dat was prima maar hij noemde ook rubberen matten.

Mijn paard loopt nu al paar dagen super op 2 zakjes Equipalazone per dag. Prima achtjes kunnen draaien op het harde en in draf naar 't weiland. Vanaf vandaag proberen of hij het op 1 zakje redt..



Let erop dat het gras nu echt heel link is! Het is er droog/ zonnig en koud s nachts.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:27

Petra_O schreef:
Misschien een laagje houtkrullen op de rubber tegels? Dan heeft ze iets meer demping en kan ze comfortabel gaan liggen.

Dat hebben we inderdaad maar gedaan en dat ging goed gelukkig. Pff, hier wordt een mens snel oud van zeg.. %)


loulou schreef:
Ik val weer even binnen, lees af en toe nog mee.
Weet je dat graszaadhooi niks zegt over de hoeveelheid suikers? Er zit weinig in qua voedingsstoffen, maar kan net zo goed hoog om suiker zitten.

Bedankt voor de tip, ik heb het hooi net op de post gedaan om te laten testen inderdaad. Het zal me niet nog een keer gebeuren dat ik denk goed te voeren terwijl dat niet zo blijkt te zijn.

@Eilandje, sterkte zeg!! %)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:30

Martine_Levi schreef:
;( Helaas kom ik me hier ook melden met mijn haflinger.

Afgelopen dagen liep ze wat stram (we stappen aan de hand ivm peesblessure), maar ik dacht dat het kwam doordat ze uit haar stekker was gegaan in de paddock en ze daardoor wat spierpijn had.

Vanmorgen wilde ze geen voet verzetten, dus direct de da gebeld. En waar ik al bang voor was, toch hoefbevangen.. ;( Gelijk de ergste scenario's gaan dan door je hoofd, omdat we 2 jaar geleden onze welsh hebben moeten inslapen door hb (PPID).

We waren al wel goed op weg met verandering van rantsoen, minderen in hooi en alleen Vitalbix korrel met MSM voor de pees maar het hooi was schijnbaar toch te rijk aan suiker voor haar. Vandaag dus gelijk graszaadhooi gehaald en haar op de paddock met zand gezet. Ze krijgt nu pijnstilling en ontstekingsremmers.

Ik twijfel nu wat ik vannacht met haar zal doen. Het is echt een binnenpaard wat het liefst lekker in haar stal staat (ze heeft een stal met uitloop, verhard en zand, maar die gebruikt ze alleen als toilet). Zal ik haar nu vannacht nog op het zand laten, met het risico op stress of toch maar naar binnen waar ze op rubber tegels staat?

Andere tips en tricks (buiten wat er in het topic staat en wat ik net heb gelezen) zijn natuurlijk ook welkom


Hoefschoenen en zou overwegen om bloedzuigers te zetten dit zou je tevens in combinatie voor de pees kunnen doen.
Heeft mijn pony destijds enorm geholpen.

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:09

Slmt9 schreef:
@jildau: ik zou zelf niet zo snel afbouwen, of moest dat vanwege de maag? Wij gingen een kwart zakje minderen, als dat 3 dagen goed gaat weer een kwart etc.


Nee dat zei de dierenarts.. Elke x een halfje eraf. Hoe deed je dat meten met een kwart? Ik vind half al lastig omdat het zo super weinig is.

Judith: Ja ik zeg weiland maar er staat niks. Zandland. :D En hij heeft een masker om.

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:23

Jildau schreef:
Slmt9 schreef:
@jildau: ik zou zelf niet zo snel afbouwen, of moest dat vanwege de maag? Wij gingen een kwart zakje minderen, als dat 3 dagen goed gaat weer een kwart etc.


Nee dat zei de dierenarts.. Elke x een halfje eraf. Hoe deed je dat meten met een kwart? Ik vind half al lastig omdat het zo super weinig is.

Judith: Ja ik zeg weiland maar er staat niks. Zandland. :D En hij heeft een masker om.


Ja, dierenartsen zijn geneigd wat te snel af te bouwen. De ervaring hier leert dat je beter iets langzamer kan afbouwen.
Ik had een mini weegschaaltje gekocht en daarmee afgewogen. Of je doet het zakje leeg (op bijv. het aanrecht), verdeelt het in vieren en verdeelt dat in kleine bakjes oid.

Kijk je met zandland wel uit voor zandkoliek? :o

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:26

Jildau schreef:
Slmt9 schreef:
@jildau: ik zou zelf niet zo snel afbouwen, of moest dat vanwege de maag? Wij gingen een kwart zakje minderen, als dat 3 dagen goed gaat weer een kwart etc.


Nee dat zei de dierenarts.. Elke x een halfje eraf. Hoe deed je dat meten met een kwart? Ik vind half al lastig omdat het zo super weinig is.

Judith: Ja ik zeg weiland maar er staat niks. Zandland. :D En hij heeft een masker om.


Ik had destijds zo'n kleine weegschaal die ook milligrammen kon afwegen. En zo heb ik stap voor stap afgebouwd.

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:04

Kan een paard met een graasmasker om nog zandkoliek krijgen dan? Dacht dat ik dat wel kon voorkomen daarmee.

Weegschaal is wel een goed idee!

Kom er net achter met de facturen hoeveel je kan besparen op dierenartskosten. Bij de ene dierenarts betaal ik €1,85 per zakje Equipalazone en bij de andere dierenarts betaal ik €2,87 per zakje. Niet normaal eigenlijk..
Laatst bijgewerkt door Jildau op 21-03-22 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:09

Jildau schreef:
Kan een paard met een graasmasker om nog zandkoliek krijgen dan? Dacht dat ik dat wel kon voorkomen daarmee.

Weegschaal is wel een goed idee!

Kom er net achter met de facturen hoeveel je kan besparen op dierenartskosten. Bij de ene dierenarts betaal ik €1,85 per zakje Equipalazone en bij de andere dierenarts betaal ik €2,86 per zakje. Niet normaal eigenlijk..



Ook via het hooi kan flink zand opgenomen worden helaas.
Toen wij het hooi moesten wassen ivm suikers is ons pas opgevallen hoeveel zand achterbleef na het wassen. En dat was soms echt extreem

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:40

Jildau schreef:
Kan een paard met een graasmasker om nog zandkoliek krijgen dan? Dacht dat ik dat wel kon voorkomen daarmee.

Weegschaal is wel een goed idee!

Kom er net achter met de facturen hoeveel je kan besparen op dierenartskosten. Bij de ene dierenarts betaal ik €1,85 per zakje Equipalazone en bij de andere dierenarts betaal ik €2,87 per zakje. Niet normaal eigenlijk..


Ja echt, wat een verschil! Ik krijg bute alleen niet overal even makkelijk mee. Jij wel?

Zand voorkomen met masker weet ik niet zeker. Ik blijf er hoe dan ook wat huiverig voor.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:51

Bute krijg je inderdaad niet overal meer mee.
Heb gelukkig nog een grote pot staan en zo'n 30 zakjes liggen mocht t weer nodig zijn.

Al heb ik mn "kleintjes" de pony's na hun enting wel alle 3 een zakje gegeven en 2 ervan een aantal dagen lang. Sinds 1 bepaald merk uit de handel is genomen krijgen ze elk jaar een reactie waardoor er 1 koorts krijgt, en de andere krijgen een hele harde schijf in hun hals waardoor ze niet eens meer recht kunnen lopen. Zo sneu elk jaar weer -O-

Gelukkig geen Bute meer hoeven te gebruiken wegens HBH sinds 1,5 jaar. #FF AFKLOPPEN

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:54

Marjo89 schreef:
Martine_Levi schreef:
;( Helaas kom ik me hier ook melden met mijn haflinger.

Afgelopen dagen liep ze wat stram (we stappen aan de hand ivm peesblessure), maar ik dacht dat het kwam doordat ze uit haar stekker was gegaan in de paddock en ze daardoor wat spierpijn had.

Vanmorgen wilde ze geen voet verzetten, dus direct de da gebeld. En waar ik al bang voor was, toch hoefbevangen.. ;( Gelijk de ergste scenario's gaan dan door je hoofd, omdat we 2 jaar geleden onze welsh hebben moeten inslapen door hb (PPID).

We waren al wel goed op weg met verandering van rantsoen, minderen in hooi en alleen Vitalbix korrel met MSM voor de pees maar het hooi was schijnbaar toch te rijk aan suiker voor haar. Vandaag dus gelijk graszaadhooi gehaald en haar op de paddock met zand gezet. Ze krijgt nu pijnstilling en ontstekingsremmers.

Ik twijfel nu wat ik vannacht met haar zal doen. Het is echt een binnenpaard wat het liefst lekker in haar stal staat (ze heeft een stal met uitloop, verhard en zand, maar die gebruikt ze alleen als toilet). Zal ik haar nu vannacht nog op het zand laten, met het risico op stress of toch maar naar binnen waar ze op rubber tegels staat?

Andere tips en tricks (buiten wat er in het topic staat en wat ik net heb gelezen) zijn natuurlijk ook welkom


Hoefschoenen en zou overwegen om bloedzuigers te zetten dit zou je tevens in combinatie voor de pees kunnen doen.
Heeft mijn pony destijds enorm geholpen.

Ik heb daar gisteren inderdaad even naar zitten kijken, kun je dat wat meer over vertellen in jouw ervaring? (Mag in pb)

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:00

Eilandje schreef:
Sterkte Martine_Levi!

Hier ook weer slecht nieuws. Zaterdagavond de dierenarts laten komen, paard wou rechtsvoor niet meer belasten en beide voorvoeten warm en pulsatie -> al mijn alarmbellen gingen meteen af. Het was al laat en weekend en mijn eigen dierenarts had nog een heel rijtje dringende gevallen te bezoeken die avond dus hij heeft me doorverwezen naar een andere dierenarts waar hij mee samenwerkt en zij kon gelukkig vrij snel komen (hij ging anders wel gekomen zijn, maar midden in de nacht ergens). Hopelijk is het “gewoon” een abces. Zij kon dit niet met zekerheid zeggen omdat ze geen gipszaag had en we de gips er niet af kregen. Hoefsmid komt normaalgezien vandaag. Als ze toch weer hoefbevangen zou zijn, dan weet ik echt niet wat ik moet doen, ik denk niet dat ik dit nog eens aan kan ;( En het leek zo goed te gaan de afgelopen maanden.


Wat verschrikkelijk sneu, sterkte! Bij Ivy dacht ik ook een aantal keer dat ze een zweer had, maar waarschijnlijk was dat toch elke keer een terugval. Aan de andere kant komen zweren wel veel voor bij paarden die bevangen zijn (geweest). Ik duim met je mee dat het 'maar' een zweer is! Is de hoefsmid al geweest?

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:23

Naath86 schreef:
Sappos wat bedoel je precies? Vertoont ie toch wat klachten?
.


Ja dat je naar je pony kijkt en denkt hmm ik zie wat. Dus met de kou heb ik m ‘s nachts zn hoefschoenen aangedaan. Het weer is ineens giga omgeslagen en blijkbaar zijn meer paarden van slag. Daarnaast ‘s nachts vriezen en overdag 15 graden met vol zon. Ik heb van de week zijn hals en onderkant buik geschoren omdat hij snel last heeft van hittestress en nu gaat het weer goed. Denk niet dat ie over de rand is gegaan maar hij zat er wel goed tegenaan.
Hb is natuurlijk niet alleen maar suiker of te dik zijn maar echt een optelsom van dingen voordat het kookpunt bereid is. Mijn pony kan slecht tegen warm weer en dat kan al een reden zijn dat ie weer een terugval krijgt.

Martine_levi ik ben groot fan geworden van hoefschoenen bij hb paarden. Ze geven echt wat extra ondersteuning naast een goed beleid en pijnstillers. Zeker in de acute fase.

Ik betaal 2,45 per zakje Butagran van 5 gram. Heb denk ik nog 20-25 zakjes liggen mocht jet fout gaan.

Eilandje fingers crossed dat het geen hb maar iets anders is. Die stress en paniek komt mij zo bekend voor. Hoop echt dat het meevalt voor je.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:38

Jildau schreef:
Kom er net achter met de facturen hoeveel je kan besparen op dierenartskosten. Bij de ene dierenarts betaal ik €1,85 per zakje Equipalazone en bij de andere dierenarts betaal ik €2,87 per zakje. Niet normaal eigenlijk..

Zo ontdekte ik vorige week dat ik bij de dierenarts waar we met de hond gaan 20 € meer betaalde voor eenzelfde vlooienbandje als ergens anders :roll:

Bedankt :) Neen, hoefsmid is nog niet geweest, die komt sowieso in de avond want moet overdag eerst de paarden in de kliniek waar hij werkt doen. Ik hoop ook dat het een zweer is, maar zelfs dan nog. Aangezien er van haar voorhoeven al zo weinig overschiet (stukken hoefwand zijn weggesneden) kan ik helemaal niet inschatten hoe ernstig dat zou zijn. Paard is door alles wat ze heeft meegemaakt ook gewoon verschrikkelijk moeilijk te verzorgen geworden aan haar voeten, gewoon uitkrabben enz is geen enkel probleem maar alles wat daar van afwijkt... mijn man is ook niet meer zo happig om te helpen nadat ze zijn hoofd eens moeten nieten hebben op spoed nadat ze in protest ging omdat ze haar voeten na een tijdje niet wou laten weken bij de vorige hoefzweren, en ik heb onlangs een rib gekneusd toen ze panikeerde bij de smid. Ik heb echt schrik dat het weer een lange lijdensweg gaat worden.

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:21

Pfoe Eilandje, was vergeten op jou te reageren. Ik leef met je mee :(
Ook hier denk ik wel 3 hoefzweren gehad na bevangenheid. Ik duim voor je dat dat het is en dan snel doorbreekt!

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:07

Jeetje Eilandje, ik hoop echt dat het meevalt en snap heel goed dat het hele traject opnieuw in geen optie is.

Klinkt hard maar soms moet je wel je gevoel volgen en genoeg is genoeg, het dier merkt er niets van als je 'ingrijpt' he. Sterkte!

RickC
Berichten: 32
Geregistreerd: 17-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:08

Jildau schreef:
Kan een paard met een graasmasker om nog zandkoliek krijgen dan? Dacht dat ik dat wel kon voorkomen daarmee.

Weegschaal is wel een goed idee!

Kom er net achter met de facturen hoeveel je kan besparen op dierenartskosten. Bij de ene dierenarts betaal ik €1,85 per zakje Equipalazone en bij de andere dierenarts betaal ik €2,87 per zakje. Niet normaal eigenlijk..


Hoi hoi! Tip; op onderstaande site vind je wat meer info over zandopname icm graasmaskers;

https://www.graasmasker.nl/zandopname-m ... aasmasker/

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:36

Kijk, nuttige informatie! Thanks.

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:43

Hallo,
Al jaren niet op bokt gezeten, maar hier ben ik weer.
Heb een 20+ pony, afgelopen woensdag acuut hoefbevangen. DA geweest; injectie en aan de inflacam. Veel wezen koelen en bakzand natgespoten en in laten staan. Vandaag vond ik haar verslechterd en wederom DA erbij. Nu aan de Butagran (2x daags 1/2 zakje). Klei zolen en ingetapet. Donderdag komt DA weer op controle. Maak me toch wel zorgen. Ze is nog niet op het land geweest maar vermoed ontwikkeling PPID gezien leeftijd en een ander soort hooi. Heb nu verschillende soorten hooi in de analyse bij pavo lopen. Ze krijgt nu 4x daags een klein emmertje hooi. En eerst op stal laten staan in een dik pak stro zodat ze kan liggen. Verplaatsen pas weer als de pijnbestrijding aanslaat. Ze kreunde erover. Arm diertje. Mocht iemand nog tips hebben? Ze wordt later geprikt op ppid

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:25

Je kunt eventueel het hooi nog wassen, ca half uur tot een uur om extra suikers uit het hooi te wassen totdat je zeker weet wat de hooi analyse doet.

En heel belangrijk geen biks of wat dan ook voeren...

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:27

Anders even je dierenarts opbellen en vragen om acetylsalicylic acid (asprine)
Dit verwijd de bloedvaten in de hoeven zodat het beter doorbloed raakt.
Hielp bij Lucy enorm omdat ook die dr hoefjes niet beter kon laten doorbloeden door te lopen vanwege de pijn. Dit omdat het acuut is bij jou.

In herstel heb ik dr een aantal maanden nog podocomplex van de groene os gegeven zodat de doorbloeding goed bleef. Maar vraag echt om asprine want dit is acuut dus ga je aan podocomplex weinig hebben.

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:36


Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:39

Slmt9 schreef:
Ascal is ook online te krijgen en een stuk goedkoper dan die van mij DA. En exact hetzelfde: https://www.deonlinedrogist.nl/drogist/ ... achets.htm

Let erop dat bij zo lang hooi weken je ook voedingsstoffen wegspoelt. Mijn paard werd er letterlijk graatmager van.


Kijk, dit wist ik nog niet eens dat het online te verkrijgen is.
Al rekende mijn dierenarts er ook amper iets voor.
Asprine zijn de kosten niet, Phenylbutazone dan weer wel helaas.