[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:20

Komt dat niet gewoon door de doorbloeding van het bewegen? Loopt de pony nu ook slechter?

tirzasarah10

Berichten: 1839
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:04

Rambogirl schreef:
oh dat ken ik maar al te goed. Is zo sneu en je wordt er ook gewoon moe van.
T houdt ook nooit op zeg maar. :(


Zet dat... en is het nou dat hij een enorme presentatie moeten leveren en het gaat dan fout, kan ik mij nog voorstellen maar van 5 min rennen.

judithM schreef:
Komt dat niet gewoon door de doorbloeding van het bewegen? Loopt de pony nu ook slechter?


Ik ben net nog heen gelopen om te voelen en nu zijn alle 4 de hoeven warm/heet. Kan dat dan? Ik weet niet beter dat warme voeten foute boel is. Het stomme is dus dat de pony eigenlijk maar heel kort slecht heeft gelopen en alleen op het harde, zachte altijd goed. Hij is ook altijd juist degene die begint met spelen. Ik haalde hem er net even uit om nog een aspirine te geven en hij draaide zelf een heel krap rondje, zelfs dan zie je niets aan hem.

hagelslag
Berichten: 9173
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:11

Voel je ook in de kootholte een duidelijke hartslag?

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 07:18

Ik heb een tijdje een fries gereden en dan voelde ik ook weleens de voeten en die waren meestal gewoon warm achtig. Doorbloeding was mijn oordeel. Doorbloeding is ook goed voor de afvoer van afvalstoffen.

tirzasarah10

Berichten: 1839
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:41

hagelslag schreef:
Voel je ook in de kootholte een duidelijke hartslag?


Nee, dat heb ik ook nooit gevoeld bij hem. De dierenarts volgens mij ook niet... zegt mij ook allemaal weinig. Ik heb 5 jaar terug een heel naar geval van HB meegemaakt waardoor ik nu misschien te paniekerig ben. Mijn haflinger is toen bevangen geraakt en met 2 weken lag het hoefbeen door de zool. Ik heb er toen 2 DA en een hoefsmid bij gehad, hoefsmid zei bevangen en beide DA van niet. Hij reageerde niet op slaan op de hoef, geen warme voeten en geen hartslag in de kootholte. Hij liep alleen een beetje beroerd. Na een week kwam de hoefsmid langs en vond die een plekje ontschoening. Met een paar dagen had hij een compleet gat geknaagd aan zijn hoef en heb ik hem op de kliniek gezet. 4 of 5 dagen later werd heb ik gebeld dat ik hem wilde laten inslapen omdat ik dit niet langer kon aanzien. DA gaf aan mij net te willen bellen of ik met spoed die kant op wilde komen. DA heeft nog in de tijd dat ik onderweg was foto's gemaakt en die waren heeeel pijnlijk. Normaal worden ze in de paddock ingeslapen maar hij mocht in de stal blijven omdat ze hem geen 1 meter meer wilde laten lopen. Toen ik aankwam hinnikte hij nog super vrolijk en maakte stappen in mijn richting, de DA stond er bij te huilen omdat het zo vreselijk was...

Misschien ben ik daarom te bang maar dit zal altijd bij mij blijven.. hij had geen enkele symptomen behalve moeilijk lopen.

Vanmorgen heel vroeg waren ze nog warm de voeten. Ik laat mijn moeder hem zo nog een aspirine geven. Mocht het vanmiddag niet over zijn laat ik de DA als nog komen. Ze zijn niet gewoon wat warm maar het voelt zo warm aan als dat jezelf zegmaar een te korte nagel heb. In je hoofd voelt het warm zegmaar alleen dan in het echt. Snappen jullie hem nog :+

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:39

Bij mijn pony is warme voeten ook een heel duidelijk signaal dat ze tegen bevangenheid aanzit of het net is.
Maar dat us ook pony afhankelijk, ik ken ponys die vaker warme hoeven hebben en bij hun is er dan niets aan de hand.

Mijn pony is pas verhuisd naar een pp, waar ze onbeperkt graszaadhooi voeren. Het lijkt tot nu toe echt super te gaan en haar breakover beslag is er gisteren afgehaald door de smid. Hopelijk kan ze zonder ijzers blijven dat wordt nu afwachten.
Ze is qua gewicht mooi nu, wellicht zelfs te mager de vacht vertekend behoorlijk.
Dit was net voordat de smid kwam.
Afbeelding

tirzasarah10

Berichten: 1839
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:20

Ik kan gelukkig uit dit topic :)
Voelt allemaal een beetje onwerkelijk maar de hoefsmid in de andere kliniek gaf aan dat hij niet bevangen is! Hij heeft de foto's bekeken en zijn voeten, gaf aan dat de witte lijn er nog keurig uit zag en hij perfect liep. Schoentjes zijn er af en ik moet het nu zo proberen. Mocht hij maandag toch in ene slecht lopen dan kunnen we altijd weer schoenen doen. Hij zei ook bevangen paarden ook licht bevangen paarden willen niet zo lopen. Warme voeten komen van de dunne zolen, moet ik niet te veel over nadenken. Deze man gaf aan dat hij eerder een beetje gefrustreerd is van het niet mogen werken. Hij wilde Sjef niet uitschelden voor shetlander en zei dat dit soort paardjes heel gevoelig zijn. Een jaar niet over straat gaan met hem en vooral niet laten bekappen. Als de hoeven wat lang zijn stukje over de straat of een vijl er langs halen maar zeker niet veel er af halen. Ben ik met hem eens, hij is sinds ik hem heb ook bijna niet maar de smid geweest.

hagelslag
Berichten: 9173
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:08

Ahhww nou fijn fijn, we zeggen graag dat je mag oprotten :Y) :Y) uit het topic(neem het sarcastisch).

Ik geloof dat een ieder maar wat graag doei zegt en blij dat hij niet bevangen is.
Je kunt eventueel iets van biotine ofzo bijvoeren voor de hoeven... Maar verder echt fijn!!

tirzasarah10

Berichten: 1839
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:01

hagelslag schreef:
Ahhww nou fijn fijn, we zeggen graag dat je mag oprotten :Y) :Y) uit het topic(neem het sarcastisch).

Ik geloof dat een ieder maar wat graag doei zegt en blij dat hij niet bevangen is.
Je kunt eventueel iets van biotine ofzo bijvoeren voor de hoeven... Maar verder echt fijn!!


Hahah ook ik ben daar heel blij om! Verder iedereen bedankt voor de goede adviezen :D

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:57

Hoeveel streepjes relaquine gaven jullie je paarden? Hier werd geadviseerd 2 streepjes per dag voor een paard van 550kg. Hoe suf worden ze dan en hoe zit dat met eten?

Ik ken het alleen als middel om wat te sederen. Maar dan mogen ze ook 6 uur niet eten.

Jildau

Berichten: 9427
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:13

Slmt9 schreef:
Hoeveel streepjes relaquine gaven jullie je paarden? Hier werd geadviseerd 2 streepjes per dag voor een paard van 550kg. Hoe suf worden ze dan en hoe zit dat met eten?

Ik ken het alleen als middel om wat te sederen. Maar dan mogen ze ook 6 uur niet eten.


Ik moest 3x daags (om de 8 uur) 2 streepjes geven de eerste dagen. Maar omdat m'n paard ver weg staat op een pensionstal hebben we 2x per dag gedaan. Hij werd er wel wat suffig van maar vrat gewoon door. :D

Het is nu anderhalve week geleden dat ik 'm zo belabberd in de stal aantrof. Inmiddels is het weer een vrolijk paard en in de paddock of bak leeft hij zich volledig uit. Op het harde loopt hij wel nog gevoelig. Gaven jullie je paard beweging door middel van bijvoorbeeld stappen of lieten jullie ze zoveel mogelijk stil staan?

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:05

Thx!

Ik gaf mijn paard de keuze. Die stond 24/7 buiten op de track. Als ik hem mee nam voor een stukje wandelen over het harde deed ik hoefschoenen aan.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:41

Ik ben hier (gelukkig) al een tijdje niet geweest maar ik vind mn pony wat matig op het moment. Hij is lang stabiel geweest maar kwakkelt wat. Ik zie hem gaan en weet gewoon niet wat ik eraan kan doen om hem niet over de grens te laten gaan. Ja beperkt voeren, regelmatig wandelen maar meer? Ik weet het niet zo goed.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:35

Sappos wat bedoel je precies? Vertoont ie toch wat klachten?

Chica gaat op het moment best goed. Pak haar weer meer op. Ondertussen meer driekwart jaar geleden dat het mis ging. Ze staat in haar paddock nu en pakken het rijden weer wat op. Ze is straks 26, dus we doen lekker rustig aan. Maar met rijden weinig te merken van haar leeftijd!

Vandaag na het rijden viel het me toch op dat ze heel af en toe wat stond te wiegen. Hoeven niet warm ofzo en ook met rijden niks te merken. Zou het wat overbelasting kunnen zijn of moet ik toch weer richting hb zoeken? Wordt er direct weer zenuwachtig van.

Jildau

Berichten: 9427
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:40

Hoelang hebben jullie paarden aan de Equipalazone gezeten? Ik was aan 't afbouwen maar dat ging nog niet fantastisch dus krijgt nu weer meer. Ik heb totaal geen ervaring met medicatie dus ik weet niet hoelang "normaal" is.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:10

Jildau het verschilt heel erg. Vooral per dag bekijken en niet te snel af willen bouwen.

Helaas chica vanavond toch weer wat gevoelig. Wat is jullie ervaring met overbelasting en hb? Chica leek echt weer helemaal in orde, ze is in mei vorig jaar hb geworden. Nu sinds twee week heel rustig het rijden weer opgepakt. Zou ze nu toch door overbelasting weer gevoelig zijn geworden? Heb haar toch direct weer novacam gegeven vanavond. Hoef was ook weer warm. Verder niks veranderd in voer.. wel balen, ze begint echt in te vallen en gaf haar fibrebeet bij maar nu toch maar weer mee gestopt. Ontzettend in dubio, ze wordt straks 26, ik wil echt niet weer dit jaar het hele traject met haar door.. hopelijk wordt het deze week snel beter.

Jildau

Berichten: 9427
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:48

Naath86 schreef:
Jildau het verschilt heel erg. Vooral per dag bekijken en niet te snel af willen bouwen.


Ik weet alleen niet wat 'niet te snel' is.. Want ik denk steeds elke dag langer aan een hoge dosis Equipalazone is een risico. Dus vind het heel lastig hoeveel weken hij eraan kan en aan welke dosering.

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:56

Jildau schreef:
Naath86 schreef:
Jildau het verschilt heel erg. Vooral per dag bekijken en niet te snel af willen bouwen.


Ik weet alleen niet wat 'niet te snel' is.. Want ik denk steeds elke dag langer aan een hoge dosis Equipalazone is een risico. Dus vind het heel lastig hoeveel weken hij eraan kan en aan welke dosering.


Kan je nog op een andere manier ondersteunen? Bijvoorbeeld met ascal of hoefschoenen?
Mijn paard ging na de laatste keer na 3 weken maagzweer klachten vertonen en zijn eotrh verergerde (tast slijmvlies aan), dus ik ben ook heel snel afgebouwd.
Normaliter zou ik zeggen niet snel afbouwen, bijv een kwartje en als dat 3 dagen goed gaat weer. Maar ik heb ook echt een hekel aan het middel

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:00

Jildau schreef:
Hoelang hebben jullie paarden aan de Equipalazone gezeten? Ik was aan 't afbouwen maar dat ging nog niet fantastisch dus krijgt nu weer meer. Ik heb totaal geen ervaring met medicatie dus ik weet niet hoelang "normaal" is.


Van kerst tot eind februari, dus echt wel heel lang. Nadat ik bloedzuigers had laten zetten konden we in 5 dagen afbouwen met de medicatie. Sinds die vrij gebleven. Nog wel tijdje duivelskauw en magnesium blijven geven. Ook daar ben ik inmiddels mee gestopt.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:51

;( Helaas kom ik me hier ook melden met mijn haflinger.

Afgelopen dagen liep ze wat stram (we stappen aan de hand ivm peesblessure), maar ik dacht dat het kwam doordat ze uit haar stekker was gegaan in de paddock en ze daardoor wat spierpijn had.

Vanmorgen wilde ze geen voet verzetten, dus direct de da gebeld. En waar ik al bang voor was, toch hoefbevangen.. ;( Gelijk de ergste scenario's gaan dan door je hoofd, omdat we 2 jaar geleden onze welsh hebben moeten inslapen door hb (PPID).

We waren al wel goed op weg met verandering van rantsoen, minderen in hooi en alleen Vitalbix korrel met MSM voor de pees maar het hooi was schijnbaar toch te rijk aan suiker voor haar. Vandaag dus gelijk graszaadhooi gehaald en haar op de paddock met zand gezet. Ze krijgt nu pijnstilling en ontstekingsremmers.

Ik twijfel nu wat ik vannacht met haar zal doen. Het is echt een binnenpaard wat het liefst lekker in haar stal staat (ze heeft een stal met uitloop, verhard en zand, maar die gebruikt ze alleen als toilet). Zal ik haar nu vannacht nog op het zand laten, met het risico op stress of toch maar naar binnen waar ze op rubber tegels staat?

Andere tips en tricks (buiten wat er in het topic staat en wat ik net heb gelezen) zijn natuurlijk ook welkom

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:18

Vervelend zeg! Ik zou d'r gewoon lekker binnen zetten als ze dat fijn vindt. Extra stress kun je nu niet gebruiken.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 22:24

Misschien een laagje houtkrullen op de rubber tegels? Dan heeft ze iets meer demping en kan ze comfortabel gaan liggen.

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 03:19

Ik blijf hier ook volgen, al is de mijne al een hele tijd hersteld van HB. Vrijdag wel fijne complimenten gekregen van de bekapper: dat ze eigenlijk wel goede voeten heeft van nature, alleen had haar overgewicht haar al 3x de das omgedaan. En waar ze 6 maand geleden nog een dunne zool had (heb zelfs hoof armor gekocht ervoor, maar slechts 1x gebruikt), heeft ze nu een mooie dikke zool. Ze loopt ook als een tierelier (al is ze hierin nog wat beperkt omdat ze half januari pas geopereerd is van koliek), maar ben blij dat er momenteel toch allemaal goed nieuws is over mijn zorgenkindje.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 07:52

Martine_Levi schreef:
;( Helaas kom ik me hier ook melden met mijn haflinger.

Afgelopen dagen liep ze wat stram (we stappen aan de hand ivm peesblessure), maar ik dacht dat het kwam doordat ze uit haar stekker was gegaan in de paddock en ze daardoor wat spierpijn had.

Vanmorgen wilde ze geen voet verzetten, dus direct de da gebeld. En waar ik al bang voor was, toch hoefbevangen.. ;( Gelijk de ergste scenario's gaan dan door je hoofd, omdat we 2 jaar geleden onze welsh hebben moeten inslapen door hb (PPID).

We waren al wel goed op weg met verandering van rantsoen, minderen in hooi en alleen Vitalbix korrel met MSM voor de pees maar het hooi was schijnbaar toch te rijk aan suiker voor haar. Vandaag dus gelijk graszaadhooi gehaald en haar op de paddock met zand gezet. Ze krijgt nu pijnstilling en ontstekingsremmers.

Ik twijfel nu wat ik vannacht met haar zal doen. Het is echt een binnenpaard wat het liefst lekker in haar stal staat (ze heeft een stal met uitloop, verhard en zand, maar die gebruikt ze alleen als toilet). Zal ik haar nu vannacht nog op het zand laten, met het risico op stress of toch maar naar binnen waar ze op rubber tegels staat?

Andere tips en tricks (buiten wat er in het topic staat en wat ik net heb gelezen) zijn natuurlijk ook welkom


Ik val weer even binnen, lees af en toe nog mee.
Weet je dat graszaadhooi niks zegt over de hoeveelheid suikers? Er zit weinig in qua voedingsstoffen, maar kan net zo goed hoog om suiker zitten.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:36

Sterkte Martine_Levi!

Hier ook weer slecht nieuws. Zaterdagavond de dierenarts laten komen, paard wou rechtsvoor niet meer belasten en beide voorvoeten warm en pulsatie -> al mijn alarmbellen gingen meteen af. Het was al laat en weekend en mijn eigen dierenarts had nog een heel rijtje dringende gevallen te bezoeken die avond dus hij heeft me doorverwezen naar een andere dierenarts waar hij mee samenwerkt en zij kon gelukkig vrij snel komen (hij ging anders wel gekomen zijn, maar midden in de nacht ergens). Hopelijk is het “gewoon” een abces. Zij kon dit niet met zekerheid zeggen omdat ze geen gipszaag had en we de gips er niet af kregen. Hoefsmid komt normaalgezien vandaag. Als ze toch weer hoefbevangen zou zijn, dan weet ik echt niet wat ik moet doen, ik denk niet dat ik dit nog eens aan kan ;( En het leek zo goed te gaan de afgelopen maanden.