[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:52

tirzasarah10 schreef:
hagelslag schreef:
@tirza

Hoe zien de hoeven er nu dan uit en wat is de bekapafstand?
Je zou eventueel ook een glucobalancer kunnen proberen.


Ik zal zo foto's maken, ze zijn mega kort achter en voor zie je er niets meer van vanwege de plakschoenen. Is glucobalancer ook nuttig als je paard geen enkele tekenen heeft van IR? Het is nl een super slechte eter, kurkuma en detox van de vitalstyle moet hij ook niet. Voor een shet laat hij aardig makkelijk zijn eten staan als het hem niet smaakt. Als hij het van anderen kan afpakken daarintegen is hij snel. Helaas is de rest net zo pieperig met eten.




Hoefbevangen is vaak een probleem met suiker of mechanische overbelasting.
Of het nuttig is geen idee, maar het is het proberen waard denk ik
Volgens mij loop je redelijk "vast"
Tsja of het smakelijk is, d0ie we van de dierenarts hadden vond onze merrie hier iets minder.
Ze moest er 20 gram van hebben en we hebben het met 50 gram vitalbix mineralen gemixt. Dan was het zo op.

Aangezien een shet minder moet zal het opzich makkelijker qua voeren zijn.
De glucobalancer van de paarden drogist is een poedertje en mengen we met een beetje lijnzaadolie en dan over een beetje vitalbix.

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:45

@eilandje: lijnzaadolie vanwege de omega 3. Dat is ontstekingsremmend. Doordat de hoeven warm blijven kan dat een teken van ontsteking zijn.

@tirza: mijn paard is ook een slechte eter. Maar als ik warme slobber maak van havens gastro gaat zga alles erin. Wellicht is dat een optie? Ik wil je best wat toesturen. Wat je ook nog kan proberen is een scheutje diksap (appel) er door. Dat is geconcentreerde appelsapconcentraat zonder toegevoegde suikers. Theelepeltje door de warme slobber.
Glucobalance voer ik hier ook in het voorjaar en de zomer. Mijn paard is gevoelig op de stofwisseling en zwelt snel op van gras (kantjes vd track).

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:48

Net aan de hoeven gevoeld en ze zijn weer normaal. Ik ga supplementen nu oplossen en in een spuit voeren, ik heb een grote spuit gevonden vanmorgen(we zijn sinds november verhuisd), niet heel leuk maar dan weet ik wel zeker dat alles er in zit.

@hagelslag, de hoefsmid op de eerste kliniek zei dat het van kort gras en vorst kwam, ben ik niet mee eens want het veld zag letterlijk zwart. DA zei komt van te korte voeten en dat kan in mijn ogen kloppen, we zijn verhuisd maar de stal was nog niet klaar. Ze hebben toen heel veel op beton gestaan en daarvoor altijd of op rubber of op gras/zand.
De pony:
Afbeelding
Zijn voorvoetjes:
Afbeelding
Achtervoetjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij was beetje zuur dus betere foto's lukte niet.. het is een ruin maar mijn merrie is beter te pruimen haha

@Slmt9, lief voor je aanbod maar ik ga het met een spuit doen :)

Edit: hij staat nu met zijn voorbeentjes beetje gek op de foto omdat ik steeds naar mij wilde lopen. Normaal staat hij niet zo

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:15

Te dik lijkt hij absoluut niet.

Hoeveel hooi krijgt hij en heb je dit ooit laten testen?
Want helaas is hooi niet gelijk hooi.
Heb je een mogelijkheid om het 1 of 2 weken te wassen-weken

Mocht eventueel het suiker in het hooi te hoog zijn zou je dan geen warme voeten moeten merken in die 1-2 weken.

Ik vind de acherhoef niet te kort ogen. Een iets duidelijkere foto van de onderkant zou handig zijn. Maar als hij een zuurpruim is momenteel dan is dat niet zo handig.

Juist als ze hoefbevangen zijn is geen druk op de hoefwand erg belangrijk.

Ik weet niet of je smid/bekapper ook de hoefwand van buiten rond vijlt, maar ik zie ook geen typische ring qua hoefbevangenheid.

Is het echt bevestigd dat het dit is?

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:43

hagelslag schreef:
Te dik lijkt hij absoluut niet.

Hoeveel hooi krijgt hij en heb je dit ooit laten testen?
Want helaas is hooi niet gelijk hooi.
Heb je een mogelijkheid om het 1 of 2 weken te wassen-weken

Mocht eventueel het suiker in het hooi te hoog zijn zou je dan geen warme voeten moeten merken in die 1-2 weken.

Ik vind de acherhoef niet te kort ogen. Een iets duidelijkere foto van de onderkant zou handig zijn. Maar als hij een zuurpruim is momenteel dan is dat niet zo handig.

Juist als ze hoefbevangen zijn is geen druk op de hoefwand erg belangrijk.

Ik weet niet of je smid/bekapper ook de hoefwand van buiten rond vijlt, maar ik zie ook geen typische ring qua hoefbevangenheid.

Is het echt bevestigd dat het dit is?


Het hooi is niet getest. Het is van een boer waar ik het nu 2 jaar vandaan heb, hij hooit 1x per jaar in juni/juli zodat het goed uit gegroeid is. Het land is niet tot nauwelijks bemest. Mijn andere paarden worden eerder snel dun op het hooi als te dik, vandaar dat ik dacht het zit wel goed. Testen kan ik nog doen. Hij krijgt onbeperkt uit slowfeeders hooi, hij eet vrij langzaam zowel hooi als hardvoer. Dus hoeveel hij precies binnen krijgt geen idee, ik kijk eigenlijk altijd naar hoe ze er uit zien. Hooi nat maken zou kunnen maar gaat nu vrij moeilijk, ik heb in mijn rechtervoet zenuwpijn en mijn linkervoet zijn mijn enkelbanden gescheurd.

Ik zal eens kijken of ik nog een betere foto van de onderkant heb, die heb ik een paar weken terug wel gemaakt nl.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We wonen hier pas sinds november en hebben nog geen vaste hoefsmid. Ik heb hem naar de kliniek gebracht waar 2 hoefsmeden hebben gekeken en 1 dierenarts. Typisch hoefbevangen ring is er idd niet. Foto's lieten wel duidelijk puntje van bevangen zien voor, achter niet maar die zijn later pas warm geworden. De kliniek gaf naast hij is bevangen naar mijn mening te weinig verdere info. Ik wil info krijgen als ik bel van joh ondanks dieet en aanpassingen zijn zijn voeten nog warm. Daarom nu een afspraak gemaakt bij een andere kliniek. Ik zou vandaag heen gaan maar we hebben hem verplaatst naar volgende week vanwege de storm.

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:32

Alleen meten is weten helaas qua hooi.

Zelfs het beste Bio hooi kan erg hoog zitten met de suikers.
Suiker in het hooi heeft met zoveel meer dingen te maken dan alleen bemest of onbemest.

Is het sochtends gemaaid of savonds, lang stengelig is sws wel goed.
Maar krijgt het helemaal geen meststof om te groeien kan het ook gefrustreerd raken en vol suiker zitten.


Dat je het nu niet kunt wassen lichamelijk snap ik met mijn herstel van een hernia best goed.
Ik zou even de kliniek dan volgende week afwachten...

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:27

hagelslag schreef:
Alleen meten is weten helaas qua hooi.

Zelfs het beste Bio hooi kan erg hoog zitten met de suikers.
Suiker in het hooi heeft met zoveel meer dingen te maken dan alleen bemest of onbemest.

Is het sochtends gemaaid of savonds, lang stengelig is sws wel goed.
Maar krijgt het helemaal geen meststof om te groeien kan het ook gefrustreerd raken en vol suiker zitten.


Dat je het nu niet kunt wassen lichamelijk snap ik met mijn herstel van een hernia best goed.
Ik zou even de kliniek dan volgende week afwachten...



Dan laat ik het toch nog een keer testen :) kost op alles wat ik al kwijt ben niks meer en is niet weg.

Het hooi is idd heel stengelig, valt niet geweldig in de smaak haha.

Ik wacht het nog even af hoe en wat deze kliniek te vertellen heeft. Mocht het wassen nodig zijn zou dat prima kunnen. Voordeel van de paarden aan huis is toch wel dat je alle medische gebeuren zelf kan regelen.

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:02

Ik kom mij helaas hier melden.

Gisterochtend bericht van de staleigenaar dat hij m'n paard binnen heeft gelaten omdat hij kreupelde. Ik natuurlijk balen maar dacht die heeft zich verstapt met die storm. Toen ik op stal kwam zag ik gelijk dat het mis was dus heb de dierenarts gebelt en die heeft na onderzoeken hoefbevangenheid vastgesteld.

Er is mij nog heel veel onduidelijk dus daarom ben ik gaan Googlen en kwam ik hier uit. Wil maandag weer bellen met de dierenarts maar ben ook wel heel benieuwd naar ervaringen. Momenteel is het advies voor deze eerste dagen koelen, koelen, koelen. Daarnaast krijgt hij Ascal, Relaquine en Equipalazone.

Ik moet straks weer medicijnen geven maar hoe geven jullie een hb paard medicijnen in poedervorm? Bij de Ascal staat innemen met glas water :D dus dat heb ik gisteren opgelost in beetje water en met een spuit in z'n mond gespoten. Helft ernaast / uitgespuugd natuurlijk. De Equipalazone is ook een poeder en deze moet over het voer gegeven worden. Maar hij mag geen voer en staat alleen op hooi..

Daarnaast zegt mijn dierenarts dat ik hem overdag in een paddock moet zetten (hoeven in de drek) en hij staat in de winter 's nachts op stal maar dat is wel een 50 meter lopen. Verder veel koelen maar naar de waterslang is ook een paar meter lopen. Ik zie adviezen dat af en toe beetje stappen goed is, maar ook adviezen dat de eerste dagen zo pijnlijk zijn dat gewoon laten staan beter is. Wat is jullie ervaring daarmee?

Pfff.. M'n tranen zijn inmiddels op. Ik kan mijn maatje nog niet kwijt..

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:12

Je moet inderdaad echt heel veel koelen.
En de eerste dagen staan laten en dik instrooien met vlas ofzo is ook fijn.
Het hooi halveren en wassen.

Geen extra dingen geven, dus geen biks of wat dan ook.
Het lichaam is al compleet overstuur dus nog meer suikers is niet handig.
Uiteraard ivm medicijnen heel eventueel een klein handje. Maar liever niet.

Om te koelen zonder de tuinslang kun je met diepvriesgroente werken(doperwten in een zakje of in een condoom om het been binden)

Succes!!

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:58

Jildau heel veel sterkte. Inderdaad heel veel koelen en je zou voor hoefschoenen kunnen kijken. Dit zorgde bij mijn pony voor veel verlichting. Ik zette haar wel in de paddock, moest ze klein stukje over de stenen maar met de schoenen was dat goed te doen en ik vind het belangrijk dat ze dan overdag wat kon scharrelen op haar eigen manier. Ik ben er van overtuigd dat alleen maar op stal staan ook niet goed is voor het herstel. Maar hierin moet je je eigen gevoel volgen.

Ik deed de Ascal en Equipalazone in één spuit met beetje water en dat spoot ik in de mond. Dan wist ik zeker dat ze het binnen kreeg. Daarna nog de Relaquine er achteraan.

Heel veel succes! Onthoud vooral goed dat dit een lange weg kan zijn, maar geef niet te snel op. Dit heeft heel veel tijd nodig!

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:24

Het licht er een beetje aan hoe veel je paard kreeg voordat deze bevangen werd.
Mijn shetlander kreeg niks te eten, maar kreeg voor dr medicijnen een miniscuul beetje slobber zodat de medicijnen erdoor konden. Dit ging heel goed en vrijwel niks aan medicijnen verloren gegaan omdat ze dr bakje uit likte.

Als jou paard gewend is om kilo's eten te krijgen kan je de medicijnen echt wel geven met een handje slobber zodat de medicijnen echt binnen komen.
Mijn kreeg van Cavalor mash&mix omdat deze koud aan te maken was en niet hoog in voeding staat.

Gelukkig gaat het inmiddels zo goed met dr dat de gebr van Nassau vinden dat we moeten gaan kijken naar normaal beslag of zelfs zonder.
En dit terwijl ze tegenwoordig vaker slobber krijgt ivm zandweg.

Blue_flower
Berichten: 1935
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:36

Mijn advies zou zijn om eerst proberen goed te achterhalen waarom ze nu ineens hoefbevangenheid heeft. Het is niet het normale seizoen ervoor. Heeft ze recent andere kwalen gehad? Antibiotica's gehad? Voerwissel?

Koelen helpt alleen als je dat echt heel lang en heel gericht doet. Een straaltje water voor 5-10 minuten zal over algemeen geen verschil maken.

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:15

Ik heb het inderdaad net in één spuit met water gedaan.

Hij wilde dolgraag naar buiten dus hij is zelf naar z'n paddock gestapt. Dat wandelingetje laat ik 'm dan maar doen. Hij staat z'n hele leven al veel buiten en is doodongelukkig als de rest naar buiten gaat en hij binnen moet blijven.

Hij kreeg 's ochtends en met binnenhalen een half schepje biks. Verder niet. Wel is het gewoon een echte vreetzak en heeft ook echt overgewicht dus de dierenarts zegt EMS..

Ik zal eens Googlen naar hoefschoenen.

Moet ik ook om maagbeschermers vragen ivm de Equipalazone?

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:50

Dan doe je er goed aan het schepje biks weg te laten en het hooi te wassen en geen gras.

Ems is dus echt problemen met suikers.
Stond hij nu op het gras?

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:53

hagelslag schreef:
Dan doe je er goed aan het schepje biks weg te laten en het hooi te wassen en geen gras.

Ems is dus echt problemen met suikers.
Stond hij nu op het gras?


Ja hij staat jaarrond overdag in 't land waar ze kuil bijgevoerd krijgen. Je zou zeggen er staat niks aan gras want het is nu allemaal drek maar misschien toch de eerste opkomende sprieten aan 't opvreten..

De biks krijgt hij inderdaad helemaal niet meer nu. We gaven hem zelf als beloning wel eens handje Pavo Natures Best en dat krijgt hij nu ook niet meer.

Ik vrees dat ik hem moet verhuizen als hij hier doorkomt want deze stal heeft geen paddocks.

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:06

De jonge sprieten gras zijn inderdaad gevaarlijk.
Ook in de winter als het gras niet groeit en ze nog een paar sprieten kunnen pakken, en dan vooral na nachtvorst en dan een heerlijk zonnetje is gevaarlijk.

Ik hoop dat hij snel uit de acute fase komt waarbij ze veel pijn hebben.
Hoe sneller hij eruit komt hoe beter

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:12

Als ze geen paddock hebben, waar staat hij nu dan als hij buiten staat. Want gras is echt funest bij een paard die ems heeft.

Koelen deden wij in een bak water in de stal. Heb een rechthoekige bak gekocht, voorkant er uit zodat het makkelijk instappen was. Pony vast geknoopt met een mand hooi er voor en dan tussen de 15 en 20 laten staan. In het begin gedoe met er in zetten en af en toe moest ik haar terug zetten. Maar na een paar dagen ging het bijna vanzelf.

Kuil is geen goed voer voor een (suiker gevoelig) paard. Ik zou direct arm hooi inkopen en dat voorlopig voeren tot de acute fase voorbij is.

Want al die suikers uit het gras en de kuil hebben die bevangenheid veroorzaakt. Dat los je niet op met alleen de biks weg laten helaas.

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:17

Hij staat nu alleen op een klein stukje zand wat we even tijdelijk afgezet hebben.

Afbeelding

Ik heb juist van de dierenarts het advies gekregen om hem niet ineens op arm hooi te zetten. Maar ik bel morgen een paardenarts die hier veel verstand van heeft want ik heb teveel vragen nog.

Hij krijgt nu voordroog van eigen natuurland.

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:55

Uiteindelijk krijgen ze tekorten van arm hooi maar in deze acute fase is pijnstilling, geen gedwongen beweging en en zo min mogelijk triggers die dit veroorzaakt hebben wel belangrijk.

Heb je wel advies gehad qua voeding in deze fase?

Hopelijk krijg je morgen goed advies en worden je vragen beantwoord.

Merk je dat de pijnstillers wat doen?

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:42

Ja de pijnstillers doen hun werk wel heb ik het idee.

Ik heb vanochtend een paardenarts erbij gehad met veel ervaring met hoefbevangen paarden. Dankzij hem is veel me nu duidelijk en heb ik duidelijk voor ogen wat de bedoeling is. Hij heeft mijn paard bekapt en zijn hoeven in het gips gezet met een soort siliconen zooltje onder de hoef. Strompelend de stal uit naar de plek waar hij behandeld is, gewoon stappend weer terug naar de stal. Ongelooflijk wat een verschil. En een enorme opluchting voor mij dat hij niet zo'n pijn meer heeft.

Afbeelding
Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:09

Kijk dat zijn de fijne berichten, hippe blauwe sneakers heeft ie nu!

Heb je nog fijne adviezen verder gekregen mbt koelen/wel niet buiten/voer ed?

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:43

MarliesV schreef:
Kijk dat zijn de fijne berichten, hippe blauwe sneakers heeft ie nu!

Heb je nog fijne adviezen verder gekregen mbt koelen/wel niet buiten/voer ed?


Wel naar buiten als hij beetje normaal kan stappen. Dat kan hij nu dus als het niet de hele dag stormt / keihard regent kan hij deze week overdag in zijn eigen kleine zand hoekje. Dan koelt het ook want hij staat op koude natte zand.

Koelen kunnen we in de stal ook regelmatig doen door natte handdoeken om de hoeven te doen. Dan hoeven we niet buiten op de bestrating bij de waterslang te staan.

Wat betreft het voer is nu aangeraden om 7/8 kilo ruwvoer te geven en daarnaast vitaminen / mineralen. Hij zou op deze stal kunnen blijven staan als hij een graasmasker accepteert. Ik moet even een goede vinden en dat maar gaan testen.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:27

Welkom in het clubje van paarden met hoeven in de gips! -O- Hier een paard waarvan de voeten al vele maanden zijn ingegipst (in combinatie met een soort kunststof beslag).

Ik gaf in het begin de pijnstilling met een spuit in de mond. Daarna op een bepaald moment overgeschakeld naar Equipalazone. Geprobeerd het te geven met een kleine portie geweekte luzerne-timothee-esparcettebrok (laag in suiker) maar dat ging niet goed binnen, erna gaf ik het met een balancer op basis van timothee (van Metazoa) en daarmee raar genoeg wel. Deed er dan ook nog een handje Optiform bij (gehakseld ruwvoer, ook laag in suiker).

Voor een graasmasker zou je kunnen kijken bij https://www.paardeerlijk.nl/

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:43

Ik wil dat het heel snel vrijdag is.. net zie ik zo een blije pony door de bak scheuren en lekkere bokken sprongen maken. Hij was daarna helemaal tevreden, zuurpruim gedrag weg. Uurtje later ga ik voeten voelen en nu zijn alleen zijn voorvoetjes weer zo warm... het is zo ontzettend frustrerend dit :(

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:46

oh dat ken ik maar al te goed. Is zo sneu en je wordt er ook gewoon moe van.
T houdt ook nooit op zeg maar. :(