[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:23

Eilandje schreef:
Laten narekenen, interessant idee, ik zou alleen niet meteen weten door wie. Die esparcettebrok is hoog in eiwit, vandaar dat ik dat o.a. voer (en die myo protein flakes die ik nu besteld heb ook). Anders zou ik gewoon Equifyt Zupa voeren, dat is al gemengd, of gewoon 50/50 speedibeet en fibrenuggets, want nu is het wel een heel gedoe met al die zakken die dan ook nog eens allemaal op verschillende plekken besteld moeten worden.


Charlie werd ook heel mager.. meteen bloedonderzoek laten doen. Kwam helemaal niks uit. Ook gelijk maar laten testen op pssm en op cushing. Alles gelukkig negatief. Toen nog alles afgewogen wat hij precies op een dag te eten krijgt qua voer en van welk merk. De dierenarts heeft dat allemaal nagekeken en hij zou dus eigenlijk genoeg van alles binnen krijgen. Nu met wat extra speedibeet en zonnebloemolie begint hij weer wat aan te komen.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:35

Dat is het lastige, uiteindelijk is je paard de spiegel en leidraad.

In theorie is het mooi, maar de praktijk wijkt nog wel eens af. Aan jou als eigenaar om daar in te vinden wat specifiek voor jouw paard werkt.

Die van mij zou theoretisch voldoende eiwitten binnen krijgen via het hooi (geanalyseerd) maar als ik de eiwitten er af laat valt ze in. Dus weer aan begonnen.

Zo krijgt ze ook per dag een kg hooi meer dan 'officieel' zou moeten om niet meer af te vallen.

Hier een hyperdepieperpony nu, dus dat is de beste spiegel <3

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:04

Het is hier echt rustig. Super fijn!

Nicky gaat nog altijd erg goed. Ze had wel last van een jaarlijks terugkerend kuchje. Maar die is nu weer weg. Hoop gauw dat de wei weer droger wordt zodat ze lekker kunnen rennen.

Ik ben wel erg zoekende in wat wil ik voeren.
Heb nu Florian horsefood gekocht, en ik heb nog esparcette van metazoa.
Wat voeren jullie?

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:38

Fijn dat het goed gaat...
Ik ben al een week niet actief bij de ponnies in de buurt geweest... Maar heb ze vandaag zien lopen in t land...
Ziet er gewoon normaal uit. Maar voor mij iets te glibberig en onstabiel dat ik er liever even niet heen wil lopen.

Hier krijgen ze voornamelijk hooi en af en toe vitalbiks.
Tevens hebben ze meerdere likstenen hangen...
Vitalbix vooral als ze hebben gewerkt, of 2x per week gewoon zo of wanneer ze echt extreem verharen

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:38

Onbeperkt hooi, victorious secret (200gr balancer), 300gr havens gastro (voor de lekker) en 200gr sojaschroot (voor de eiwitten en aminozuren). Tevens de laatste tijd een kwartiertje gras als de fructaanindex het toe laat. Maar dat is meer omdat zn snijtanden er komende week uit gaan :o

Ik kan trouwens wel adviseren een balancer bij te voeren. Met het oog op altijd teveel gaf ik een vierde van de aanbevolen dosering, echter bleek mijn paard daardoor tekorten te krijgen (zink en selenium). Nooit bij stil gestaan dat die de optie te weinig bij een oud-hb’er natuurlijk ook kan.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:42

Slmt9 schreef:
Onbeperkt hooi, victorious secret (200gr balancer), 300gr havens gastro (voor de lekker) en 200gr sojaschroot (voor de eiwitten en aminozuren). Tevens de laatste tijd een kwartiertje gras als de fructaanindex het toe laat. Maar dat is meer omdat zn snijtanden er komende week uit gaan :o

Ik kan trouwens wel adviseren een balancer bij te voeren. Met het oog op altijd teveel gaf ik een vierde van de aanbevolen dosering, echter bleek mijn paard daardoor tekorten te krijgen (zink en selenium). Nooit bij stil gestaan dat die de optie te weinig bij een oud-hb’er natuurlijk ook kan.


Ik voerde altijd metazoa, maar ben nu overgestapt op vimi plus van florian horsefood. Ben erg benieuwd wat ze ervan vinden op de lange termijn.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:24

Ik blijf ook maar zoekend qua voer.
Ik voer momenteel, naast hooi (allez ja, ik koop en paard wordt gevoerd):
Balancer (momenteel Vitalbix maar ik wissel af met Metazoa)
Mijten Optiform (gehakselde ruwvoermix)
Pavo Speedibeet
Pavo Fibernuggets
Agrobs Myo Protein Flakes (hiervoor gaf ik in de plaats hiervan ook de Esparcette korrel van Metazoa maar is hier alleen online te verkrijgen)

Heeft er toevallig iemand ervaring met Equifyt Gold? Suiker en zetmeel samen rond de 8%, eiwit rond de 15% en moet nat gevoerd worden. Ik denk dat binnenkort te proberen als mijn Vitalbix op is, ter vervanging van de fibernuggets, protein flakes en vitalbix (er zit al een balancer bij in).
Dat mengen van de speedibeet, fibernuggets en protein flakes zorgt er namelijk elk weekend voor dat mijn rug pijn doet (ik heb daar nogal snel last van). Er is op stal geen plek voor meer dan twee voertonnen en één zak gehakseld ruwvoer (nu heb ik een kleine ton voor de vitalbix en een grotere voor mijn mengsel) dus alles in aparte tonnen klaarzetten is geen optie.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:34

Mijn stalgenoot voert dit, maar volgens mij gewoon droog.

Voor de eiwitten en aminozuren is sojaschroot misschien een goede vervanger? Dat geef ik naar alle tevredenheid en scheelt ook een hoop geld.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:43

Ah serieus? Equifyt zelf geeft op hun website aan dat het best nat gevoerd wordt, om het risico op slokdarmverstopping te voorkomen. Dus ik ga maar geen risico nemen daarmee.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 12:13

Ik ben geen fan van sojaschroot, maar dat heeft niets met de HB te maken.

Hier wordt gevoerd:
Hooi 7.5 kg per dag voor een pony van 400 kg(geanalyseerd)

Marstall Force 2x daags 30 gram

In de ochtend:
30 gram Mariadistelzaad
24 gram erwtenproteineisolaat (eiwit poeder)
2 schepjes probiotica Yea Sacc
Alles gemengt met gedroogde brandnetel voor de smaak

In de avond:
1 hand Optiform van Mijten

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 12:49

Eilandje schreef:
Ah serieus? Equifyt zelf geeft op hun website aan dat het best nat gevoerd wordt, om het risico op slokdarmverstopping te voorkomen. Dus ik ga maar geen risico nemen daarmee.


Snap ik. Dat is vaak ook een beetje een algemeen advies als er grasbrok in zit toch? Dit paardje eet wel heel rustig. Die van mij zou ik ook het durven geven zonder te weken, eet ook rustig.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:44

Charlie weer een stap vooruit. Hij is gisteren voor het eerst weer na een jaar op blote voeten gegaan. De hoefsmid vind zijn voeten er heel goed uitzien. Hij zei als je het niet zou weten dat je dan noet eens meer ziet dat hij bevangen is geweest. Tot nu toe loopt hij niet anders dan anders op blote voetjes.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:45

hier is het na het kappen altijd nog even wat drama, eerste week toch gevoelig dus dan maar zijn hoefschoentjes aan...

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:48

Heb je dat al eens tegen je smid gezegd? Bij grietje was dat eerst ook zo. Toen heb ik dat gemeld en daarna deed de smid echt het minimale aan de zool. Toen was dat eigenlijk zo goed als over

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:05

is mijn eigen schuld, ik was te laat met afspraak maken deze keer, meestal gaat het beter dan nu...

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:00

Eilandje schreef:
Wow MarliesV, heb jij 8 km met je paard aan de hand gewandeld? Ik probeer nu in het weekend ook wat aan de hand te wandelen, maar mijn paard stapt veel sneller dan ik dus dat is best pittig, na 8 km zou ik doodop zijn :D

Hoe gaat het nu met je pony tirzasarah10?

Super dat jouw paard weer fit is Marjo89. “Wat een jaar!”, ik kan me er iets bij voorstellen, het is heftig hé.

Gisteren is de equine podiatrist nog eens bij ons geweest. Alles ok, ze evolueert in de goede richting. Natuurlijk nog altijd vies om te zien zo van die hoefwanden waarvan een deel is weggesneden. Er zit opnieuw kunststof beslag onder (een andere maat, iets smaller) en er zit opnieuw een polyester gips rond. Daar doet ze het erg goed mee, ze kan er ook gewoon mee buiten, zelfs in blubber. Ik zou er terug mee mogen rijden, rustige buitenritjes, voltes zijn een no go en longeren dus ook. Maar voor ik weer ga rijden moet ik eerst nog mijn moed bijeen rapen ;)

Zo zien haar voeten er nu uit.
Linksvoor:
[ [url=m/IuqCWz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rechtsvoor (haar slechtste voet):
[ [url=m/EeAxJn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het voeren blijft wel een issue. Ik zou haar graag iets dikker zien, ik zie nog steeds haar ribben. Ze krijgt nu (bovenop hooi en een balancer) 2x per dag een volle grote emmer met daarin:
- 2 scheppen Pre Alpin Senior van Agrobs (heel fijn gehakseld ruwvoer met lijnzaad) -> als dat op is ga ik terug naar Optiform van Mijten want dat product van Agrobs vind ik té fijn gehakseld
- 1,5 schep (droog, geweekt is dat veel meer) van een mengeling van +/- 40% Pavo Speedibeet, +/- 20% Agrobs Wiesencobs en +/- 40% Metazoa esparcettebrok -> de esparcettebrok ga ik hierna vervangen door Agrobs Myo Protein Flakes omdat ik onze postbode wil bevrijden van het sleuren met 20 kg-zakken Metazoa
Nog meer per keer voeren durf ik niet goed of ben ik nu te voorzichtig? 3x per dag voeren is omwille van praktische redenen geen optie.


Was het topic kwijt geraakt maar het schiet nog niet op. Ik zou morgen naar een andere kliniek gaan omdat ik het gewoon niet vertrouw, helaas voorspellen ze windkracht 7. Pony heeft veulen plakschoenen gekregen op 3 januari. Ook zijn er foto's gemaakt van zijn 4 voetjes en daar was alleen voor een licht puntje te zien aan het hoefbeen. Geen verzakking of gekke dingen. Volgens de dierenarts mocht hij met de plakschoenen weer rustig aan aan het werk. Zelf vond ik het geen strak plan en heb hem nog laten staan. Het is zo vreemd iedere keer als hij uit zich zelf gaat rennen worden zijn voeten de ene keer bloedheet andere keer alleen warm. Ik had er een pony bij gekregen en daar heeft hij achter aan gerend, 3 dagen warme moeten ondanks veel aspirine. Ik geef nu iedere keer als hij warme voeten heeft een aspirine. Het is nu sinds 16 december aan de gang en ik snap niet waarom die voeten warm blijven. Vandaar dat ik een andere kliniek nu laat kijken. Ik heb aan de eerste kliniek wel doorgeven dat ze warm werden maar had niet het idee dat ze verder wilde/konden helpen. Hij loopt trouwens verder als een trein en is nog steeds de aanstichter van het spelen(Dus ook het rennen waar de voeten warm van worden). Ondertussen is hij echt heel chagrijnig van het niets doen. De veulen plakschoenen waren enorm duur en als ik eerlijk ben ook te lomp voor hem. Zou hem graag nog eens op de weegschaal hebben, hij lijkt wel wat gewicht verloren te zijn. In 2020 was hij 188kg en 2021 186kg. Wel op kliniek 1 complimenten over zijn gewicht gekregen :)

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:55

Warme voeten doet mij denken aan een zweet dan wel ontsteking. Heeft je paard langere tijd achter elkaar ontstekingsremmer gehad?

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:04

Slmt9 schreef:
Warme voeten doet mij denken aan een zweet dan wel ontsteking. Heeft je paard langere tijd achter elkaar ontstekingsremmer gehad?


Ik heb in het begin juist aan een zweer gedacht maar nu weet ik bijna zeker van niet. Hij heeft het wisselend aan alle 4 de voeten. Vanmiddag heeft hij stiekem paar pavo podo grow gepikt van mijn 2 jarige en daarna veel gerend, 3 licht warme voeten. Ik let overigens wel op dat hij voer niet met regelmaat pikt maar het blijft een super snelle shet, zo eens in de zoveel tijd pakt hij een mondje vol... nu heb ik de kliniek(waar we morgen heen zouden gaan) vorige week aan de lijn gehad en die gaven aan dat hij ook van dunne zolen warme voeten kan krijgen. Dat zou kunnen kloppen aangezien er wel op de foto te zien was dat hij dunne zolen heeft.

Edit: als zijn voeten warm zijn krijgt hij aspirine verder niet. Heb het eerst wel een tijdje gegeven en afgebouwd. Nu alleen met warme voeten. Kurkuma heb ik ook nog geprobeerd maar dat lust hij niet

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:56

Lastig om van achter een scherm iets van te zeggen. Enerzijds had mijn paard warme voeten in de acute periode van hb (actieve ontstekingen en het bloed gaaf naar de voeten door al die afvalstoffen die daar opgeslagen zitten), anderzijds heeft hij last gehad van een loslatende zool gehad en had toen ook warme voeten.

Ik zou zelf denk ik voor de dunne zolen (mits hij daardoor gevoelig op loopt), hoefschoenen om doen overdag. Een modderbad creëren zodat je paard naar keuze kan koelen.
Overwegen om wat langer iets te geven zodat er een spiegel wordt opgegebouwd als je denkt aan ontstekingen. Dit kan ook zijn lijnzaadolie (omega 3 is ontstekingsremmend) of de aspirine. Mochten het de zolen zijn dan zou ook zoiets als Keralit hufsteffiger misschien nog een optie zijn of podocomp.
Kortom, genoeg keuze, maar denk dat je zelf het beste in kan schatten wat het beste zou passen.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:36

Slmt9 schreef:
Lastig om van achter een scherm iets van te zeggen. Enerzijds had mijn paard warme voeten in de acute periode van hb (actieve ontstekingen en het bloed gaaf naar de voeten door al die afvalstoffen die daar opgeslagen zitten), anderzijds heeft hij last gehad van een loslatende zool gehad en had toen ook warme voeten.

Ik zou zelf denk ik voor de dunne zolen (mits hij daardoor gevoelig op loopt), hoefschoenen om doen overdag. Een modderbad creëren zodat je paard naar keuze kan koelen.
Overwegen om wat langer iets te geven zodat er een spiegel wordt opgegebouwd als je denkt aan ontstekingen. Dit kan ook zijn lijnzaadolie (omega 3 is ontstekingsremmend) of de aspirine. Mochten het de zolen zijn dan zou ook zoiets als Keralit hufsteffiger misschien nog een optie zijn of podocomp.
Kortom, genoeg keuze, maar denk dat je zelf het beste in kan schatten wat het beste zou passen.



Dankjewel voor je uitleg! :)
Ik vind het ook erg moeilijk hoor, wat is het nou en zeker als de dierenarts ook niet heel duidelijk is. Ja die was vooral heel duidelijk dat hij de plakschoenen wilde(210 euro voor alleen voor en achter moet ook), die heeft hij nu voor ook zitten en heb andere plakschoenen zelf besteld voor achter. Gekke vind ik nog steeds dat ze dus echt puur na inspanning warm worden en anders niet. Ze staan aan huis dus 2x per dag controleer ik zijn voeten. Soms is het een week weg en soms is het er in ene. Maar het lijkt mij niet dat hij 2 maanden lang op en af accuut hb is. Ik geef hem daarom ook niet langere tijd aspirine omdat het zulke korte periodes zijn. Soms zijn ze smorgens warm en savonds koud, zonder dat ik aspirine geef. Ben nu ook beetje bang voor de aspirine omdat hij ook gevoelig werd op zijn buik. Dat spul voor de zool heb ik toevallig gisteren zien staan in een topic en wil ik gaan bestellen :)
Het is zo een frustratie dat hij niet opknapt... heb ik paard nummer 3 staan met iets raars. Buiten dat zieke paarden veel energie en geld kosten, heb ik nooit wonder verhalen en gaan ze bij mij gewoon dood... ik wil hem gewoon nog jaren houden :(

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:12

Ach meid, het is zo vreselijk herkenbaar die zorgen :(:) los van al het geld is al die stress erbij voor jezelf ook niet fijn.
Wellicht zijn sommige dingen ook niet bij de oorzaak te behandelen. Na de laatste keer hb kreeg mijn paard elke keer pulsatie nadat de rasp was gebruikt bij het bekappen. Dat heeft denk ik wel een half jaar geduurd, zonder logische verklaring. De smid is toen eerst maar gaan knippen en na een half jaar kon hij wel weer raspen.

Zoals je het omschrijft zou ik ook niet langere tijd meer aspirine geven. Ik zou het dan zoeken in lijnzaadolie. Ik neig ook veel meer naar de zolen, maar vind het dan weer niet logisch dat hij dat met plakzolen nog steeds heeft :? Juist omdat je dan een vlakke ondergrond creëert.

Heb je het idee dat je paard er ook echt pijn aan heeft?

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:40

@tirza

Hoe zien de hoeven er nu dan uit en wat is de bekapafstand?
Je zou eventueel ook een glucobalancer kunnen proberen.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:49

Slmt9 schreef:
Ach meid, het is zo vreselijk herkenbaar die zorgen :(:) los van al het geld is al die stress erbij voor jezelf ook niet fijn.
Wellicht zijn sommige dingen ook niet bij de oorzaak te behandelen. Na de laatste keer hb kreeg mijn paard elke keer pulsatie nadat de rasp was gebruikt bij het bekappen. Dat heeft denk ik wel een half jaar geduurd, zonder logische verklaring. De smid is toen eerst maar gaan knippen en na een half jaar kon hij wel weer raspen.

Zoals je het omschrijft zou ik ook niet langere tijd meer aspirine geven. Ik zou het dan zoeken in lijnzaadolie. Ik neig ook veel meer naar de zolen, maar vind het dan weer niet logisch dat hij dat met plakzolen nog steeds heeft :? Juist omdat je dan een vlakke ondergrond creëert.

Heb je het idee dat je paard er ook echt pijn aan heeft?


Ik zal lijnzaadolie halen, kan verder niet veel kwaad. Heb ook al detox van vital gehaald, ik geloof er niet in maar wilde toch iets proberen. Lust hij ook weer niet :+

Nouja dat lijkt mij ook, met die schoenen zou je zeggen het moet weg zijn als het de zool is. En om het nog gekker te maken het is al sinds 16 december zo wisselend, hij heeft alleen in december echt slecht gelopen voor een paard dagen. De dagen dat hij echt slecht liep was alleen op het harde, zodra hij op het zand liep was het weg. Niet eens minder maar gewoon weg, heb zelfs een foto en filmpje van dezelfde dag waarin je denkt uh wat doe je? Filmpje op het harde kan hij amper lopen en op de foto springt hij even bovenop zijn vriendin :')
Na de schoenen loopt hij op het harde alleen achter af en toe kort en verder gewoon goed. Ik merk soms dat hij iets minder lang door wil gaan als dat ik van hem gewend ben maar of het verband staat met zijn voeten durf ik niet te zeggen. Dus heeft hij denk ik pijn? Nee niet dat ik echt merk. Hij is sinds het overlijden van zijn maatje vorig jaar augustus chagrijnig/snel aangebrand maar niet specifiek met voeten samen. Het is gewoon zo moeilijk, hij is gewoon graag bezig en ondanks groenlicht van de dierenarts durf ik het niet. Puur omdat het niet normaal is dat zijn voeten bij iedere vorm van inspanning warm worden. Nu heb ik de afspraak bij de nieuwe dierenarts/hoefsmid verplaatst naar volgende week.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:55

hagelslag schreef:
@tirza

Hoe zien de hoeven er nu dan uit en wat is de bekapafstand?
Je zou eventueel ook een glucobalancer kunnen proberen.


Ik zal zo foto's maken, ze zijn mega kort achter en voor zie je er niets meer van vanwege de plakschoenen. Is glucobalancer ook nuttig als je paard geen enkele tekenen heeft van IR? Het is nl een super slechte eter, kurkuma en detox van de vitalstyle moet hij ook niet. Voor een shet laat hij aardig makkelijk zijn eten staan als het hem niet smaakt. Als hij het van anderen kan afpakken daarintegen is hij snel. Helaas is de rest net zo pieperig met eten.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:21

Sterkte tirzasarah10, ik kan niks nuttig zeggen op basis van wat ik hier lees, maar hoop voor jou dat je snel wat beterschap ziet.
Slmt, gewoon uit interesse hoor, waarom raad je lijnzaadolie aan?

Ik heb vorig weekend voor het eerst weer gereden *\o/* Gewoon een 10-tal minuutjes heel rustig zoveel mogelijk rechtdoor in de bak, wat stappen en eens voelen hoe draven gaat. Ging prima en paard was heel braaf (aangezien longeren wordt afgeraden was er geen andere optie dan er gewoon op te stappen, wat stiekem toch wel spannend was na al die tijd). Plan is om er nog rustige buitenritten mee te rijden. Voor mezelf hoeft rijden eigenlijk niet meer, maar paard gaat er deugd van hebben denk ik.