[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:33

Och Levita wat verdrietig. Sterkte!

Hwn, heeft haar vriendje geen bij voeren nodig? Kan die van jou wel grazen?

Slmt9

Berichten: 4812
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:18

Levita wat ontzettend verdrietig. Echt een vreselijk pijnlijk besluit. Heel veel sterkte.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:34

@MarliesV, nee, haar vriendje staat ook iets te dik, en gaat trouwens onder de andere omheiningen door (stroom staat uit) zodat ie 1 ha wei heeft voor zich alleen.

Ja, in principe kan ze wel op de wei, krijgt geen terugval of zo, beide keren was ze acuut bevangen (1x van suikerrijk voordroog, 1x van inbreken in bemeste maaiweide).

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:05

Toch ook eens de foto's van Belles kreupele voet (rechts voor) geupload. Wat denken jullie hiervan? Valt wel mee toch?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stal_Fiore

Berichten: 9357
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:07

Oh wat verdrietig Levita. Wat een moeilijke maar dappere beslissing. Heel veel sterkte

Stal_Fiore

Berichten: 9357
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:08

Mijn paardje zat op 2x per dag 1 zakje equipalazone. Sinds zondag op 2x per dag een half zakje.
Ik kijk het heel even aan, anders ga ik weer verhogen.

Stal_Fiore

Berichten: 9357
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:09

@hw , ziet er niet heel drastisch uit.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:14

Heel veel sterkte Levita. Dat is toch wel echt mijn nachtmerrie .

Hier zijn gisteren ijzers onder geplaatst. Hoefsmid heeft de foto's bekeken en de hoeven en aan de hand daarvan besloten om er ijzers zonder lip onder te slaan met een zooltjes achter maar voor open zodat ijzer ook niet tegen teen aan komt. Ook zit er een soort van klei tussen plaatje en hoef in. Pony loopt nog iets onwennig maar ben niet ontevreden.



En foto's van ijzers. Ben erg tevreden met het resultaat! :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:15

Ziet er goed uit!!! hopelijk geeft het verlichting!

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:45

Ziet er netjes uit idd. Hopelijk gaat het helpen.

Ben je alleen niet bang voor viezigheid die door de opening naar binnen kan maar waar je zelf niet bij kan nu?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:16

capopjekop schreef:
Ziet er netjes uit idd. Hopelijk gaat het helpen.

Ben je alleen niet bang voor viezigheid die door de opening naar binnen kan maar waar je zelf niet bij kan nu?


Tot het gat zit er dus een soort klei. Dan bij het gat zelf kan ik zo mijn vinger in steken om het schoon te houden dus wil het zo proberen netjes te houden. Desnoods spuit ik er dagelijks wat water overheen, koelt het z'n hoeven gelijk mooi. Als alles nu goed gaat komt de smid over 6 weken weer en kunnen we zien hoe het er dan uit ziet. Ben wel blij dat z'n voorhoeven er nu weer wat normaler uit zien. Ze begonnen toch te veranderen van vorm door de kanteling maar nu ziet het er netjes uit. Ook staat zijn hoefbeen nu in een iets betere positie weer maar voor pony zijn gevoel is het niet teveel veranderd door de extra steunzool als het ware achter onder zijn hak. Hij staat nu dus nog steeds op anderhalf zakje buut per dag. Wil het zo nog een paar dagen aanhouden en dan zien hoe hij te pas is om het eventueel iets af te gaan bouwen. Maar we doen het rustig aan. Merk wel dat draaien en scharrelen in zijn kleine paddock en stal steeds makkelijker worden dus dat is fijn om te zien!

Stal_Fiore

Berichten: 9357
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:31

Op hoeveel pijnstilling staan die van jullie? En hoe lang zijn ze al bevangen?

Lees veel over niet te snel afbouwen.

Myrt is nu 6 weken bevangen en moet vanaf afgelopen zondag nog maar 2x per dag een half zakje geven.

hagelslag
Berichten: 9056
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:35

Stal_Fiore schreef:
Op hoeveel pijnstilling staan die van jullie? En hoe lang zijn ze al bevangen?

Lees veel over niet te snel afbouwen.

Myrt is nu 6 weken bevangen en moet vanaf afgelopen zondag nog maar 2x per dag een half zakje geven.


Geen, en ze is nu 19bof 20 weken na de dag dat ik haar liggend in de weide vond

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:58

Mijn pony is nu 5 weken bevangen en staat nu op metacam ipv buut .aar wel volledige dosering.
Wel mooi gedaan zo Lotte ik ben benieuwd naar het verloop

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:35

Stal_Fiore schreef:
Op hoeveel pijnstilling staan die van jullie? En hoe lang zijn ze al bevangen?

Lees veel over niet te snel afbouwen.

Myrt is nu 6 weken bevangen en moet vanaf afgelopen zondag nog maar 2x per dag een half zakje geven.


De mijne is nu 6 weken bevangen, net zoals die van jou ongeveer, en hij kreeg eerst novacam. Hij heeft hier ongeveer 3 weken op gestaan maar tijdens afbouwen heeft hij nogal gek gedaan (begon zich goed te voelen en te galopperen en bokken) en vervolgens was hij erg slecht. 3 weken geleden op buit gezet 2x per dag 1 zakje. Dit na een week afgebouwd naar 2x per dag 0.75 zakje (1.5 zakje per dag) en toen een week later naar 1 zakje per dag. Nu zei de dierenarts dat ze hem liever geheel goed had op de buut en daarna pas afbouwen dus daarom weer 1.5 zakje per dag gegeven en hier staat hij nu ook nog op. Hij krijgt in de ochtend 1 zakje voor hij naar buiten gaat en 0.5 zakje in de avond wanneer hij op stal staat. Hoop hem vanaf zonder naar 1 zakje per dag te doen en dan eind volgende week 0.5 zakje per dag en daarna eraf. Even zien hoe hij zich voelt op de ijzers.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:36

Sterkte Levita, wat een rotziekte is het ook ;(

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:48

Het ziet er naar uit dat ik hier toch weer een tijdje mee ga praten als dat mag van jullie?
Mijn pony loopt steeds slechter en de dierenarts zei dinsdag dat het een voorstadium was. Hij kon geen gekke dingen zien alleen dat ze niet goed loopt en gevoelig was rechtsvoor.
Nu zullen alle benen we gevoelig zijn want ze loopt slechter dan dinsdag.

Ik zet haar straks in een stuk modder. Ga even kurkuma halen en dan zal ik nogmaals de dierenarts bellen voor advies of medicatie.
Nu gaf iemand aan om speciaal beslag eronder te zetten. Wanneer doe je dat? Nu al?

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:49

Levita schreef:
Vandaag is een nieuwe foto genomen en haar hoefbeen is nog verder gekanteld. Ze heeft nog een paar mm zool over. Gezien de pijn die ze nu ook heeft en de kleine kans op herstel hebben we besloten haar te laten gaan. Deze week laten we haar inslapen.


Heel veel sterkte! De ergste nachtmerrie hier

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:55

LadyDaily schreef:
Het ziet er naar uit dat ik hier toch weer een tijdje mee ga praten als dat mag van jullie?
Mijn pony loopt steeds slechter en de dierenarts zei dinsdag dat het een voorstadium was. Hij kon geen gekke dingen zien alleen dat ze niet goed loopt en gevoelig was rechtsvoor.
Nu zullen alle benen we gevoelig zijn want ze loopt slechter dan dinsdag.

Ik zet haar straks in een stuk modder. Ga even kurkuma halen en dan zal ik nogmaals de dierenarts bellen voor advies of medicatie.
Nu gaf iemand aan om speciaal beslag eronder te zetten. Wanneer doe je dat? Nu al?


Ik zou haar persoonlijk eerst op de foto willen hebben. En starten met medicatie. Met medicatie op zou ik naar een kliniek gaan. Mocht ze echt bevangen zijn dan kan ze op de kliniek bekapt en evetueel beslagen worden aan de hand van de foto's. Ijzers zijn niet altijd nodig. Persoonlijk probeer ik liever zonder als het kan maar ze kunnen goed helpen

Het kan eventueel ook thuis met een mobiele rontgencamera en dan later je eigen smid laten beslaan maar ik zelf wol bij hoefbevangenheid alleen nog maar een hoofcaresmid erbij door ervaringen uit het verleden.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:33

LadyDaily, kijk ook goed naar wat en hoeveel je voert. Is je pony mooi op gewicht?

Ik zou ook eerst een foto willen hebben van de stand van zaken. Eerst op pijnstillers eventueel thuis op de foto en dan de hoefsmid er bij.

Die van mij hoefde de hoefsmid niet bij te komen nav de foto's, die moest eerst op pijnstillers en rust en is pas na 6 weken bekapt en beslagen. Nu zat hier al beslag onder wat de druk van de teen afhaalde en was ze zeer vlot, binnen een week, met de pijnstilling al weer goed qua stappen.
Niet echt representatief als ik heel veel verhalen hier lees.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:25

Vanmiddag afscheid genomen van Zaza. De hele middag bij de stal gezeten en nog foto’s gemaakt. De hele middag stond ze met haar pijnlijke hoef naar voren ondanks de extra buut die ik haar gegeven had. Ik mis haar verschrikkelijk.

Iedereen heel veel sterkte en beterschap gewenst voor jullie paardjes!

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:52

Heel veel sterkte. Je hebt deze keuze uit liefde gemaakt, maar toch blijft het moeilijk. Hopelijk heb je er snel vrede mee. Ik vond het zelf erg helpen dat ik wist dat ik alles gedaan heb wat ik kon en dat het daarom de juiste keus was voor grietje. Maar toch is het de weken erna lastig om nog maar 2 ponys aan te treffen

hagelslag
Berichten: 9056
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:02

Hele veel sterkte!

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:18

Ik wil je geen angst aanjagen, maar bij mij heeft t meer dan een jaar geduurd voordat ik enigszins over het verlies heen was. Dus vanuit hier mega veel sterkte met de verwerking :knuffel:

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:36

Ipsilonka schreef:
Ik wil je geen angst aanjagen, maar bij mij heeft t meer dan een jaar geduurd voordat ik enigszins over het verlies heen was. Dus vanuit hier mega veel sterkte met de verwerking :knuffel:

Ja helaas ben ik er bekend mee. 3 jaar geleden mijn eerste paard laten inslapen. En dat heb ik eigenlijk nooit goed verwerkt dus dit kwam extra hard binnen vanmiddag.