[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:08

Dat klinkt niet als bevangen maar als kreupel door een andere reden.
Wel 1 warme hoef? Hoefzweer kan ook snelle en 1 kant kreupelheid geven met warme hoef bijvoorbeeld.

Heeft iemand van jullie zo'n meetlint? Ik heb haar in cm gemeten (170 nu) en vraag mij af wat het gewicht is.

Ze is dus nu in 2 weken weer 4 cm afgevallen. Ze wordt dus niet meer liefdevol bijgevoerd, dan gaat het afvallen gelijk weer door. Als ze op gewicht is vind ik het prima als ze weer wat meer mag, maar wel uit mijn initiatief. Zal de DA ook ff mailen met de stand van zaken straks.

Dit was een week terug:
Afbeelding
Ze is er nog niet maar ziet er best aardig uit in mijn ogen, wat vinden jullie?

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:16

Ik vind dit een moeilijke foto om vanaf te beoordelen. Maar 4cm klinkt wel als vrij veel op 2 weken. Ik meet altijd met een lint. Ik kan straks op stal even voor je kijken wat 4cm volgens het lint is als ik het niet vergeet.

Ik heb trouwens mn DA gevraagd voor zo’n lint. Zij krijgen die vaak bij wormkuren. Dus ik meet met een van equimax. Houd er wel rekening mee dat het kan afwijken, ik meen 10%. Maar het is wel fijn om wekelijks te meten wat er nu af gaat of bij komt.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:37

Ja in de kliniek was ze ook met een lint gemeten en daar gaven ze aan met cm is prima, dan rekenen hun wel om.
Mocht ik er een keer in de buurt zijn dan schaf ik er toch maar 1 aan. Maar laatst online waren ze helaas uitverkocht.

Als je zou willen kijken hoeveel kg 170cm is dan zou dat top zijn. Ze was 8 weken terug op de kliniek namelijk 470 kg en zou volgens de arts 50 kg af moeten vallen, ben heel benieuwd hoe ver weg zijn.

Heb al wat gevonden:
https://www.paardendokters.nl/gewicht-meten

Volgens mijn metingen was ze 8 weken geleden 184 cm en nu 170 cm
In de kliniek was ze 470 kg, dat zou volgens de tabel zo'n 180 cm zijn, ik heb dus 4 meer gemeten (maar met die rotrug/schoft van haar is het vreselijk moeilijk meten).
Dat zou betekenen dat ze nu meer dan voldoende zou zijn afgevallen maar vind haar nog lang niet slank. Ze ziet er goed uit en doet het goed hoor, maar geen sportmodelletje.

Toch maar is ff de dierenarts contacten.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:58

Zoek op YouTube eens op fatscore a horse. Dat geeft mi het eerlijkste beeld over de conditie van je paard

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:48

Oke, dus ik hoef niet meer te checken?

Mijn paard had destijds ondergewicht. Mijn dierenarts keek ook naar de bodyscore en op basis daarvan gebruikte ik het meetlint. Zij zei dus ook niet er moet 100kg bij (waar t ong op neer kwam). Het lastige aan meten met linten is idd dat je zit met hoge schoft (heeft mijn paard ook), singelgroeve ver naar voren en rondgeribt. Voor een te mager paard klopte het lint dus ook niet. Ik hield dus elke keer een vaste plek aan en keek alleen naar hoeveel komt erbij of gaat eraf.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:40

Nee niet nodig, dank voor het aanbod Slmt9!

Ja dat is dus precies het probleem met meten. Maar goed, we doen maar en/en qua kijken/meten.
Ik ben vooral van het op het oog bekijken van de conditie van het paard en hoe ze zich gedragen. Die van mij zit super in haar vel en loopt als een trein.
Iemand die soms bij ons op stal komt die zei: ze ziet er een stuk opgewekter en blijer uit dan een aantal weken terug. Dat zijn altijd fijne dingen, ik zie het ook, maar een ander dus ook.

Capopjekop, ga ik doen! Dank voor de tip.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:29

Mooi patroontje zo Marlies, even onthouden voor het voorjaar als ze weer geschoren moet worden.
Ze ziet er wel mooi uit, en van een foto kun je moeilijk iets zeggen over de conditie, maar haar fitheid zegt ook veel. Haar nek is niet hard?
ik zet die van mij regelmatig op een landbouwweegbrug, ideaal hoor, vlakbij hier.
Ze is in 2 jaar ruim 100 kg afgevallen!!

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:06

Jeetje, 100kg is wel heeeeel veel.

Harde nek heeft ze nooit gehad dus is hier geen indicatie.

Patroontje heb ik hier van Bokt van Fiona gekopieerd. Tof hè.

Nog geen reactie van de dierenarts. We wachten af.

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:57

MarliesV schreef:
Jeetje, 100kg is wel heeeeel veel.

Harde nek heeft ze nooit gehad dus is hier geen indicatie.

Patroontje heb ik hier van Bokt van Fiona gekopieerd. Tof hè.

Nog geen reactie van de dierenarts. We wachten af.


Van mij denk ik :D :o

Afbeelding

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:58

Mijn paardje hebben we sinds zondag verminderd in pijnstilling.
Maar vond haar vandaag toch niet lekker er op. Ze stond weer wat te wiebelen met de voorbenen en te kreunen...

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:24

Balen Fiore! Voor die van mij komt morgen weer de dierenarts. Ze heeft een terugval. Even overleggen of het zooltje en de siliconen er niet beter onderuit kunnen.

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:00

Ah nee Levita! Ben benieuwd wat de dierenarts adviseert.

hagelslag
Berichten: 9057
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 00:01

Levita schreef:
Balen Fiore! Voor die van mij komt morgen weer de dierenarts. Ze heeft een terugval. Even overleggen of het zooltje en de siliconen er niet beter onderuit kunnen.



Ahb das minder

Hier was de hoefsmid er gister alweer.
De interval qua bekappen nu op 3 weken gezet om te kijken of dat voor haar fijner is.
Vanmorgen kwam ze met een bokesprong omhoog toen ze had gerolt.
En vanmiddag wou ik met haar stappen door de bak. En ineens had ik een hete volbloed arabier naast mij te draven en te stuiteren.
Otwel ze voelde zich kiplekker

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:55

Zo 100 kg is flink assiebassie.
Hier is helaas in de buurt niet iets van een weegschaal, mijn pony is 3 jaar geleden gewogen op 250 kg, zal nu wel minder zijn toen was ze dikker dan nu.
He wat vervelend stal_fiore, op hoeveel pijnstillers zit je nu?
Jammer dat ze bij jou ook een terugval hebben Levita.
Wat fijn hagelslag!

Hier in overleg met de dierenarts van de buut overgegaan op de metacam.
Kijken of dat nog wat uitmaakt.
Vorig jaar zijn we op een gegeven moment toch wat gaan stappen aan de hand, zoveel mogelijk rechtuit en toen leek mijn pony daar juist van op te knappen dus dat gaan we nu ook doen. En dan heel langzaam opbouwen.

Vanmiddag komt er weer ander hooi, hopelijk eten ze dit wel, is qua analyse heel netjes qua suikers, maar de vorige lading weigerden ze te eten.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:33

Ja Fiore, dat was het, zat gisteren al te twijfelen over de naam.
Krijg allemaal leuke reacties op het patroon!
Balen dat je een terugval hebt, kijk je het even aan of verhoog je de dosis weer?
Als ze echt pijn vertonen dan is het wel heftig vind ik. Kan daar heel slecht tegen zelf.

Hagelslag, ah top, als ze zich beter voelen en zo gedragen is altijd fijn. Je bent er nog niet natuurlijk maar het is wel een goed teken.

Levita, is de terugslag nu vrij kort na de zooltjes gekomen of kan je het niet koppelen met iets?
Sterkte!

Eliana, hopelijk helpt de Metacam beter. Hier nooit Buut gebruikt dus geen vergelijkingsmateriaal.
Ben benieuwd of het stappen helpt, was hier zeker geen optie, maar als het jouw pony helpt en het mag van de DA, dan lekker doen. Kan je makkelijk op het zachte stappen met haar?

hagelslag
Berichten: 9057
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:12

Nee we zijn er nog langer niet. Als ik het goed heb zitten we nu op 20 weken na het begin vd hoefbevangenheid...
Dus we hebben nog even te gaan voordat het eruit gegroeid is

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:12

MarliesV schreef:
Levita, is de terugslag nu vrij kort na de zooltjes gekomen of kan je het niet koppelen met iets?
Sterkte!

Ze is afgelopen weekend heel onrustig geweest op stal omdat ze naar buiten wilde. Die hoef kan niet veel hebben helaas.

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:01

Levita schreef:
MarliesV schreef:
Levita, is de terugslag nu vrij kort na de zooltjes gekomen of kan je het niet koppelen met iets?
Sterkte!

Ze is afgelopen weekend heel onrustig geweest op stal omdat ze naar buiten wilde. Die hoef kan niet veel hebben helaas.


En een stukje van 4x4 in de wei afzetten? Dat ze de kudde kan zien. Kan me voorstellen dat ze daar rustiger van wordt.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:46

Vandaag is een nieuwe foto genomen en haar hoefbeen is nog verder gekanteld. Ze heeft nog een paar mm zool over. Gezien de pijn die ze nu ook heeft en de kleine kans op herstel hebben we besloten haar te laten gaan. Deze week laten we haar inslapen.

hagelslag
Berichten: 9057
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:47

Levita schreef:
Vandaag is een nieuwe foto genomen en haar hoefbeen is nog verder gekanteld. Ze heeft nog een paar mm zool over. Gezien de pijn die ze nu ook heeft en de kleine kans op herstel hebben we besloten haar te laten gaan. Deze week laten we haar inslapen.



Oei, heel heel heel veel sterkte. Wijs maar moeilijk besluit

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:50

Sterkte.. onwijs lastig besluit heb je genomen

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:52

Onwijs rot zeg Levita! Heel veel sterkte toegewenst

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:54

Dank jullie wel. Het voelt zo oneerlijk allemaal. Ze is pas 16 jaar.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:15

Erg verdrietig, ik wens je heel veel sterkte toe de komende tijd....

hwn
Berichten: 4720
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:22

Ai Levita, wat erg! Sterkte!

Die van mij laten testen op kreupelheid omdat ze toch licht onregelmatig loopt op de volte in de ene richting. Voet uitverdoofd, en gelijk niet meer kreupel. Dan röntgen genomen, en nog steeds lichte kanteling, en haar eeuwig dunne zool. Volgens de foto's mag er wat van de teen af, dus die opgevraagd om door te sturen naar de bekapper. Heb haar nu weer enkele dagen op Previcox, en dan begin ik op basis van duivelsklauw en curcuma (raadt DA sowieso aan aangezien ze ook al 19 wordt, nog niet oud natuurlijk, maar toch...). Ze moet sowieso weer vermageren, ik mag geen hooi meer bijvoeren op de wei, zeker aangezien zij de twee porties opeet terwijl haar vriendje graast.