[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 08:01

Hier krijgt ze ook maagbeschermers. Is omeprazol in een spuit, is wel erg duur, 46 euro per spuit voor 700 kilo.
Het is zo rot he als je ziet dat je pony niet goed gaat.
Hopelijk gaat hij snel beter lopen.
Mijn pony staat nu weer sinds gisteren op break over beslag, helaas had ze door het schrapen haar linkerhoef heel kort afgesleten.
Dus dat bevorderd het ook niet.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 08:15

Stal_Fiore schreef:
Waar heb jij je hooi vandaan LouLou?


Bij Dirks Fourage. Ik heb kleine pakjes. Ik betaal daar tussen de 5.5 en 6 euro per pakje

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:56

Hier heb ik de dierenarts toch maar weer gebeld. Vanochtend kwam ik op stal en pony lag nog steeds in zelfde positie als gisteravond toen ik hem achterliet. Hij wilde ook niet opstaan dus hem weer novacam gegeven en kwartiertje later stond hij. Dierenarts komt vanmiddag maar ze leken eigenlijk soortgelijk te zeggen als vele hier, dat het tijd nodig heeft. Ze zullen meer pijnstillers brengen vanmiddag en heb voor morgen foto's ingepland zodat zijn voeten op de foto worden gezet om te kijken of er kanteling plaats heeft gevonden/ wat de prognose is. Inmiddels staat hij nu weer lekker te eten en heeft hij ook gedronken en gemest en geplast dus hij lijkt nu weer wat meer zichzelf dankzij de pijnstillers.

Hij staat inderdaad ook op 1/2 tablet Prascend per dag voor de Cushings.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:00

Heb je de prascend wel rustig opgebouwd? Veel dierenartsen zeggen dat er niet bij maar in het cushingtopic is het regelmatig voorbij gekomen dat paarden zich niet lekker voelden doordat er te snel naar de aanbevolen dosis is gegaan

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:02

capopjekop schreef:
Heb je de prascend wel rustig opgebouwd? Veel dierenartsen zeggen dat er niet bij maar in het cushingtopic is het regelmatig voorbij gekomen dat paarden zich niet lekker voelden doordat er te snel naar de aanbevolen dosis is gegaan


Nee, de dierenarts zei dat hij gelijk een halve moest krijgen en dat we 28 oktober (na 4 weken op medicatie) we weer testen of de dosis helpt. Had inderdaad ook gelezen dat hoefbevangenheid invloed had op Cushing test en tevens dat medicatie inderdaad normaal rustig wordt opgebouwd en heb hier naar gevraagd maar dierenarts gaf aan gewoon hem de 1/2 te geven per dag.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:53

Lotte, ten eerste heel veel sterkte, is erg rot om je paard zo te zien.

Maar het heeft tijd nodig, kan maanden duren soms, die van mij liep trouwens heel wat slechter als die van jou, dus ik zou de moed nog niet opgeven, dit heeft een paar weken geduurd, de da dacht dat het niet goed kwam, maar ze is nu eigenlijk best goed, al is het altijd oppassen met eten, vooral niet teveel.
Begin 2018 is de ellende begonnen, kwam na een blessure stil te staan, toen ging het fout.

De prascend werkt pas goed na een week of zes, dus ook dat kost tijd, als hij eet en drinkt is dat al een goed teken. Kijk ook of de mest goed is, dus niet te slap, kan door de pijnstillers komen.

Dus geduld is het belangrijkste advies wat ik je kan geven, en vertrouwen in je da en smid.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:58

assebassie schreef:
Lotte, ten eerste heel veel sterkte, is erg rot om je paard zo te zien.

Maar het heeft tijd nodig, kan maanden duren soms, die van mij liep trouwens heel wat slechter als die van jou, dus ik zou de moed nog niet opgeven, dit heeft een paar weken geduurd, de da dacht dat het niet goed kwam, maar ze is nu eigenlijk best goed, al is het altijd oppassen met eten, vooral niet teveel.
Begin 2018 is de ellende begonnen, kwam na een blessure stil te staan, toen ging het fout.

De prascend werkt pas goed na een week of zes, dus ook dat kost tijd, als hij eet en drinkt is dat al een goed teken. Kijk ook of de mest goed is, dus niet te slap, kan door de pijnstillers komen.

Dus geduld is het belangrijkste advies wat ik je kan geven, en vertrouwen in je da en smid.


Mijn paard staat er nu ook zo bij en die gaat nu de 3e week in. Hoe lang heeft het geduurd voordat de acute fase voorbij was?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:06

assebassie schreef:
Lotte, ten eerste heel veel sterkte, is erg rot om je paard zo te zien.

Maar het heeft tijd nodig, kan maanden duren soms, die van mij liep trouwens heel wat slechter als die van jou, dus ik zou de moed nog niet opgeven, dit heeft een paar weken geduurd, de da dacht dat het niet goed kwam, maar ze is nu eigenlijk best goed, al is het altijd oppassen met eten, vooral niet teveel.
Begin 2018 is de ellende begonnen, kwam na een blessure stil te staan, toen ging het fout.

De prascend werkt pas goed na een week of zes, dus ook dat kost tijd, als hij eet en drinkt is dat al een goed teken. Kijk ook of de mest goed is, dus niet te slap, kan door de pijnstillers komen.

Dus geduld is het belangrijkste advies wat ik je kan geven, en vertrouwen in je da en smid.


Heel erg bedankt! Dat is toch goed om te horen! Zijn mest ziet er normaal uit, dus gewoon mooi stevig en goede bruinige kleur. Vanochtend was hij dus niet zo goed te pas, maar novacam gegeven en toen ging hij kwartiertje later al beetje in stal rondscharrelen en vervolgens mesten, plassen, eten en drinken. Hij hinnikte ook luid toen hij dacht de voerton te horen :') voor de zekerheid toch afspraak gemaakt met dierenarts voor vanmiddag en morgen dus weer om foto's te maken. Fingers crossed dat ze hem redelijk vinden! Maar bedankt voor het toch goede nieuws/ ervaring :)

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:37

Mijn paard staat nu 2 weken op de kliniek. Zie langzaamaan iets verbetering.

Hoop eigenlijk dat ze komende week naar huis mag.
Zit dan wel echt even te dubben met hooi. Heb werkelijk geen idee waar het te halen. Iemand tips??

hwn
Berichten: 4720
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:40

Eliana schreef:
Hier krijgt ze ook maagbeschermers. Is omeprazol in een spuit, is wel erg duur, 46 euro per spuit voor 700 kilo.


Wow, dat is wel duur zeg! Als ik het omreken, betaal ik hier maar de helft (dacht 313 euro voor 14 spuiten). Niet voor mijn ex-HB'er (die kreeg Previcox, niet erg maagbelastend), wel voor mijn - verder gezonde - hengst.

hagelslag
Berichten: 9057
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:53

Layka was ongeveer 7 weken accuut/extreme slecht totdat we bloedzuigers hadden aangezet

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:16

hagelslag schreef:
Layka was ongeveer 7 weken accuut/extreme slecht totdat we bloedzuigers hadden aangezet


Dankjewel voor je antwoord. Bloedzuigers verdunnen het bloed toch?

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:18

Romy1234 schreef:
Nijnteee, dank je wel :o
Is zeker lastig met voeding, heb haar al 19 jaar en nooit bevangen gehad tot vorig jaar dus.
Maar op deze voeding lijkt ze het helemaal prima te doen dus laat ik dat zo.
Scheelt ook wel dat ik hier een super staleigenaar heb die met alles meedenkt, zo past hij het kwaliteit hooi aan, gaan ze beperkt en langzaam opbouwend de wei op met speciaal paardengras en zodra hij iets afwijkends ziet hoor je het meteen. Gouden plekje hier *\o/*



Dat scheelt de helft!! Ik doe best wel veel zelf op stal, maar bij ons wordt wel goed op de paarden zelf gelet, dan krijg ik direct een appje etc.
Ben al lang blij dat het nu zo goed gaat. * afkloppen.


Afbeelding
Deze is van vanochtend.

Ziet er pijnlijk uit dat filmpje, saber liep ook zo. Vreselijk om te zien. Maar helaas moet je veel geduld hebben. Ik heb toen foto’s laten maken en mijn hoefsmid heeft daarna contact gehad met de dierenartspraktijk & aan de hand daarvan is saber beslagen. Eerste paar dagen moest hij nog even wennen aan zien nieuwe schoenen, maar liep zeker opmerkelijk beter.

judithM
Berichten: 1497
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:19

Ik heb goede ervaringen met Laminaze van Naf. Echt met een paar dagen liep mijn pony een heel stuk beter!!

hagelslag
Berichten: 9057
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:27

Levita schreef:
hagelslag schreef:
Layka was ongeveer 7 weken accuut/extreme slecht totdat we bloedzuigers hadden aangezet


Dankjewel voor je antwoord. Bloedzuigers verdunnen het bloed toch?



Tsja het doet van alles en nog wat.... Het beste is het even te Googlen...

Ik weet wel dat een eventuele volgende x er sneller bloedzuigers aan te pas gaan komen

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:21

Prascend is langzaam opbouwen echt beter voor de dieren. Echter inderdaad vanuit de dierenartsen wordt dat niet vermeld helaas. Ik zou echt aan de Da vragen of je qua pijnstilling over mag naar Bute. Krijgt hij ook ascal en hoeveel zakjes ? Mocht je het toch niet vertrouwen aarzel ik tegenwoordig niet meer en laad ik ze op om naar Utrecht te gaan. Mijn pony heeft daar tramadol er ook nog bij gehad een dag of 7. Kost een berg maar heb je ook wat O:)

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:53

Ipsilonka schreef:
Prascend is langzaam opbouwen echt beter voor de dieren. Echter inderdaad vanuit de dierenartsen wordt dat niet vermeld helaas. Ik zou echt aan de Da vragen of je qua pijnstilling over mag naar Bute. Krijgt hij ook ascal en hoeveel zakjes ? Mocht je het toch niet vertrouwen aarzel ik tegenwoordig niet meer en laad ik ze op om naar Utrecht te gaan. Mijn pony heeft daar tramadol er ook nog bij gehad een dag of 7. Kost een berg maar heb je ook wat O:)


Had het per telefoon wel nagevraagd en was echt geadviseerd om gelijk een halve te geven en hem hier ook op te houden (wat betreft de Prascend).

Dierenarts is nu net weer weg, morgen worden foto's gemaakt en aan de hand hiervan moet hij eventueel dus ook op ijzers. Hij is rechtsvoor gevoelig dan links, wilde links eigenlijk niet geven (want dan zou hij rechts dus zoveel belasten). Achtervoeten beide geheel geen hoefbevangenheid, ze hamerde flink op z'n achterhoeven maar geen reactie. Ze heeft hem pijnstillers ingespoten en ik heb nu inderdaad buut gekregen. Vanavond om 8 uur mocht hij 2 zakjes zei ze en dan morgen ochtend 1 zakje. Dan in de middag dus foto's maken en ze zei dat daarna meer buut kan worden gegeven afhankelijk van de foto's.

Verder alleen Acetylsalicylzuur gekregen van dierenarts 2 weken geleden, niets anders. Maar dierenarts zei dat ik het niet te somber in moest zien, hij was erg alert (begon ook te vechten om pijnstillers in te spuiten in z'n nek, dierenarts wilde de praam al pakken) en zolang medicatie werkt en hij genoeg rust krijgt, moet het goed komen zei ze. Pff was wel even stressvol!

Slmt9

Berichten: 4813
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:57

Ik haak even in op de prascend. Ik ben ook voorstander van beginnen met een kwart tablet. Maar mijn stalgenoot kreeg ook het advies vd week om met een halve te beginnen. Dat kwam van een holistisch dierenarts die ik ook niet zo gauw een advies hoor geven waar ik me niet in kan vinden.
Wel waren de waardes van de merrie enorm gestegen, ook tov seasonal rise. Wellicht dat zij daarom gelijk voor een halve gingen? Ik gok maar wat hoor. Het kwartje was iig wel besproken.

Het advies wat ik juist hoorde is dat ze gelijk met een hele tablet beginnen. Dat zou ik idd niet doen.

Zijn er ook bokkers die na training pulsatie voelen? Hier gaat het ontzettend goed, dus weer begonnen met opbouwen. Pulsatie check ik altijd voor en nu dus nog na.. maar het valt me op dat er nadien wat pulsatie is. Aan mn paard merk je niets.. dus weet even niet wat ik ermee moet.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:12

Ik weet niet precies, misschien omdat het combinatie was van Cushings en hoefbevangenheid dat de dierenarts zei geef gelijk maar een halve. Behalve dat hij minder hooi ging eten en iets down leek, merk(te) ik verder weinig met geven van Prascend. De waarde van mijn pony was 159 en normaal hoort 49 te zijn volgens dierenarts dus wel flink hoog. Heel eerlijk gezegd vertrouw ik mijn dierenarts er wel in dat hij weet wat hij zegt/ adviseert dus ik hou hem wel op een halve voor nu zoals geadviseerd.

Wat betreft pulsatie na rijden, volgens mij heb je dit zelfs bij paarden zonder hoefbevangenheid wel eens. Je krijgt nu eenmaal dat met hard werken, helemaal met zware bodem enzo, dat er veel bloed wordt gepompt door het lichaam dus alleen pulsatie zou ik me niet teveel zorgen over maken (al ben ik geen dierenarts dus zou fout kunnen zijn, maar volgens mij is dit geen indicatie na rijden. Bij hoefbevangenheid zou je pulsatie altijd meoten kunnen voelen, ongeacht rijden of niet).

Slmt9

Berichten: 4813
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:22

Goed punt! Dank je wel!

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:39

@levita, het duurde minstens 2 weken tot het ,voetje voor voetje (letterlijk) beter ging, daarna nog wel 2 maanden tot het echt beter ging, precies weet ik het niet meer, maar voor mijn gevoel duurde het ontzettend lang.
Daarna heeft ze nog een paar keer een terugval gehad maar dit was in een paar weken weer over, dus best veel getobt de laatste jaren, ze wordt niet meer bereden, daarvoor vind ik haar voeten te slecht, we wandelen, dat vinden we ook leuk, en soms aan de longe om te controleren hoe het echt gaat.

Lotte, even over de buut, dat heb ik ook gekregen na een week omdat sterker is, maar daar is ze heel ziek van geworden, wilde niks eten en bleef maar liggen, dus dat mag ze nooit meer hebben wat er ook gebeurd.
Ze kreeg natte mest met veel water, daarvoor gaf ik dan 2 weken psylium, dat hielp prima.
Dus kijk goed hoe ze reageert, sommige paarden kunnen er echt niet tegen.

Ninjtee, mooie arabier <3
hier nog een betere foto van deze zomer.

Afbeelding

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:54

assebassie schreef:
.
Lotte, even over de buut, dat heb ik ook gekregen na een week omdat sterker is, maar daar is ze heel ziek van geworden, wilde niks eten en bleef maar liggen, dus dat mag ze nooit meer hebben wat er ook gebeurd.
Ze kreeg natte mest met veel water, daarvoor gaf ik dan 2 weken psylium, dat hielp prima.
Dus kijk goed hoe ze reageert, sommige paarden kunnen er echt niet tegen.

Ninjtee, mooie arabier <3
hier nog een betere foto van deze zomer.

[ [url=m/iGZ5iK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ah knappe stabiel heb je zeg! En zo wit ook!! <3

Wat betreft buut, hier heeft mijn pony na blessure en hoefbevangenheid door medicatie (steroïden) 4 jaar geleden ook op gestaan en toen werkte het heel goed en liet hem eigenlijk heel goed voelen! Dit was echter wel toen we beide nog in Engeland woonde dus toen hebben we echte buut gekregen wat hier verboden is. Het spul wat ik van de dierenarts heb gekregen noemde ze buut maar er staat een andere naam op. Maar inderdaad goed om op te letten. Hopelijk werkt het heel goed en helpt het hem echt! :)

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:58

Die van mij staat op de buut en heeft ondanks dat nog behoorlijk veel pijn. Echt vreselijk om haar zo te zien. Het gaat ietsje beter maar hoef is nog steeds warm en je kan nog steeds een pulsatie voelen helaas. Arm paard....

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:05

Zo foto's zijn gemaakt, dierenarts was optimistisch. Heb meer buut gekregen waar hij de komende tijd op moet en tevens moet hij op boxrust zonder eten behalve hooi. Zijn linksvoor is iets gekanteld (0.4cm) en rechtsvoor is 1cm gekanteld en tevens gezakt. Nu hebben beide hoeven nog een mooie dikke zool dus ze zei dat met paar weken er hopelijk ijzers onder kunnen met een open teen en dat we hem zo nog comfortabeler kunnen maken. Maar eigenlijk dacht ze wel dat het goed zou kunnen komen zolang hij zelf ook goed blijft reageren. Dus fingers crossed dat hij nu op knapt!

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:34

Ja fingers crossend Lotte, moed houden, klinkt hoopvol.

Alleen... die 'open teen' ijzers, ben ik persoonlijk niet voor, maar ik ben beïnvloed door de van Nassau's,
die waren daar fel op tegen _-:( , , en boxrust heb ik ook vraagtekens bij, maar hopelijk werkt het wel goed bij die van jou, succes!