[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:27

Mijn shet is stabiel nu op 192 kg. Hij heeft 3 x imprints onder gehad aan zijn voorvoeten en nu sinds een paar weken op blote voeten. Erg spannend maar hij loopt nog steeds prima! We wegen wel het hooi wat hij krijgt heel secuur af op een weegschaal. Verder krijgt hij havens mix, soja brok (van UU) magnesium en zout.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:46

Nijnteee, dank je wel :o
Is zeker lastig met voeding, heb haar al 19 jaar en nooit bevangen gehad tot vorig jaar dus.
Maar op deze voeding lijkt ze het helemaal prima te doen dus laat ik dat zo.
Scheelt ook wel dat ik hier een super staleigenaar heb die met alles meedenkt, zo past hij het kwaliteit hooi aan, gaan ze beperkt en langzaam opbouwend de wei op met speciaal paardengras en zodra hij iets afwijkends ziet hoor je het meteen. Gouden plekje hier *\o/*

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:53

Gull word gewoon bekapt door een Traditioneel opgeleidde smid

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:05

Op welk moment hebben jullie we zooltjes onder laten zetten? Wil mijn hoefsmid even vragen of hij dit een idee vindt maar zoals vandaag kon mijn mannetje amper z'n voeten tillen dus weet niet of hij zich op moment zou laten bekappen.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:16

Dan zou ik als snelle oplossing voor schoenen kiezen.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:14

Ipsilonka schreef:
Dan zou ik als snelle oplossing voor schoenen kiezen.


Ja ik heb Easyboot Cloud hoofboots speciaal voor paarden met hoefbevangenheid, alleen blijven zijn hoeven dan wel warm dus wist niet zeker of dit wel het beste was, helemaal voor langdurig gebruik, gezien de dierenarts steeds aangeeft dat ik moet koelen. Maar de hoefschoenen geven wel verlichting!

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:39

Afbeelding
Dit is hoe ze er nu bij staat.



Vraagje over hooi. Ik zit er aan te denken om Duits kruidenhooi te bestellen. Is dat geschikt voor een HB paard?

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:46

https://www.venhorst-fourage.nl/product ... iratiebox/

Hier staat op de zakjes de waardes van de verschillende soorten.
Op de laptop valt het te lezen, op de telefoon helaas niet.

Volgens mijn da moet de suikers onder de 10% zitten.

Ik voer nu graszaadhooi 2kg en weidehooi 10-12% suikers 5 kg en vul de eiwitten aan.
Daarnaast een vitamine korrel. Dit alles als voer advies van de dierenarts.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:04

Wat vinden jullie van hem zo met hoefschoenen? Vreselijk of denken jullie dat het wel weer goed komt? Sorry, maak me zoveel zorgen en word zo verdrietig wanneer ik hem zo zie.


MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:51

Ach wijffie wat een zorgen hè. Knuff!

Vind hem met de schoenen wat comfortabeler ogen.
Kan je hem in de paddock een tijdje zonder in de modder zetten voor de koeling? En dan op stal met schoenen en onderweg naar stal?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:55

MarliesV schreef:
Ach wijffie wat een zorgen hè. Knuff!

Vind hem met de schoenen wat comfortabeler ogen.
Kan je hem in de paddock een tijdje zonder in de modder zetten voor de koeling? En dan op stal met schoenen en onderweg naar stal?


Dankje! Ja heel veel zorgen! En helpt niet dat iemand in mijn familie vandaag zei dat het aardiger zou zijn als ik hem zou laten inslapen. Hij is al zo lang mijn maatje, mee geweest naar Engeland en daar hebben we samen 7 jaar gewoond, en nu weer terug in Nederland en het breekt mijn hart nu hij zich zo naar voelt.

Inderdaad een idee om hem met schoenen naar paddock te laten lopen, in Paddock zonder schoenen, en dan weer terug en op stal met schoenen. Misschien dat ik de dierenarts morgen weer bel om te laten komen. Ze gaven aan via de telefoon nog even te wachten en pijnstillers te geven maar goed, misschien kunnen ze toch nog wat anders doen?

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:02

Inslapen kan altijd nog. Hij is nog niet zo lang bevangen toch? Het heeft gewoon tijd en een zeer kundige smid nodig.

Grietje heeft op haar slechts een stuk slechter gelopen. In 2010 is ze helemaal opgeknapt door flink af te vallen en een breakover ijzer. Daarna heeft ze het jaren geweldig gedaan. Helaas werd ze vorig jaar weer bevangen zonder duidelijke oorzaak. Het leek toen met ijzers weer goed te komen maar helaas mocht het niet baten. Maar haar hoefbenen waren aangetast. Jouw paard is voor de eerste keer bevangen en je bent er redelijk vroeg bij. Dus inslapen is nog helemaal niet nodig.

Had je al foto's laten maken?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:13

Nee hij is nu 3 weken bevangen. Hoefsmid is toen gelijk geweest en hem bekapt. 2 weken geleden is dierenarts geweest en heeft pijnstillers gegeven (novacam) en Acetylsalicylzuur (aspirine). Tevens hebben we vorige week te horen gekregen dat hij Cushings heeft wat waarschijnlijk de oorzaak is van de hoefbevangenheid. Hij was vorige week eigenlijk bijna van pijnstillers af maar toen opeens afgelopen vrijdag weer heel slecht dus nu weer op novacam. Dierenarts gaf vrijdag aan dat er beste nog 2 weken konden proberen met pijnstillers en aspirine en cushings medicatie. Dan in 2 weken weer kijken en dan foto's maken mocht het nodig zijn (zo zei de dierenarts).

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:19

Ik zou het nog even tijd geven.3 weken is best kort voor hoefbevangenheid.

En als je de mogelijkheid hebt zou ik overwegen naar een goed aangeschreven kliniek gaan. Mijn smid doet prima werk met bekappen maar ik ben met grietje bij de 2e bevangenheid naar Visdonk en van nassau gegaan (eerst lingehoeve maar daar had ik geen vertrouwen in).

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:23

Dankjewel! Geeft me een iets meer gerust gevoel. Het is zo makkelijk om gelijk alles zo negatief in te zien. Op het moment wordt hij behandelt door de paardendokters en volgens mij staan zij ook best goed aangeschreven. Maar mocht hij eind deze week niet verbeterd zijn moet ik maar iets regelen om hem naar de kliniek te brengen. Heb zelf geen vervoer maar dan regelen we wel wat.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:40

Gewoon je gevoel volgen. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in je smid en dierenarts en dat als je maar iets twijfelt voor een second opinion gaat.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:45

capopjekop schreef:
Gewoon je gevoel volgen. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in je smid en dierenarts en dat als je maar iets twijfelt voor een second opinion gaat.


Ja zal ik doen! Belde ook vrijdag gelijk de dierenarts met tranen in mijn ogen en zij stelde mij gelijk gerust. Zo stom, heb al jaren en jaren eigen paarden en dan toch voel ik me zo nutteloos en weet niet wat ik moet doen wanneer ik hem zo zie! Ik zal deze week nog even aankijken, als hij verslechterd laat ik de arts gelijk weer komen maar anders wacht ik zoals dierenarts aangaf. Zal smid ook even vragen misschien kan pony wat breakover ijzers krijgen of ijzers met zooltjes die hem gelijk beter laten voelen. Maar bedankt, voel me iets beter weer!

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:50

Snap je gevoel zo goed, je doet alles wat moet en dan staan ze toch ineens slechter. Zo machteloos.

Eens met capopjekop hoor, goed naar je gevoel luisteren en als je de dierenarts en hoefsmid een goed gevoel bij hebt hen volgen en zelf kritisch blijven kijken.

Soms even relativeren. Zo moeilijk als iemand dicht bij je zulke botte uitspraken doet.
Hoop dat de medicatie snel aanslaat. Zal niet ineens goed zijn maar stapje voor stapje vooruit is op dit moment goed genoeg.

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:06

Heftig he Lotte. Zo naar om je maatje met zoveel pijn te zien.

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:07

Afbeelding

Graszaadhooi zou dus eigenlijk t beste zijn. Maar er staat al op dat sommige paarden het niet graag eten. Laat ik nou best een lastige eter hebben.

Zou het kruidenhooi nog te doen zijn qua suikers?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:18

Stal_Fiore schreef:
Heftig he Lotte. Zo naar om je maatje met zoveel pijn te zien.


Ja heel heftig! En hij stond grotendeels van de dag in de zandpaddock maar volgens mij was het toch erg vermoeiend. Zette hem namelijk op stal en vervolgens ging hij gelijk plat. Morgen maar kort dagje op de paddock en rest lekker in stal met hoefschoentjes aan.

Afbeelding

Afbeelding

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:27

Sterkte Lotte!!

Wat voer je nu? Kan je daar nog iets mee?
Die van mij liet geen verbetering zien de eerste twee weken, toen heb ik hem extreem terug gezet in hooi en daarna werd hij met de dag beter.
Ik heb nu geanalyseerd hooi, laag in suiker, en ben dat langzaam meer gaan voeren. Nu zit ze weer op een normale hoeveelheid.

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:29

Waar heb jij je hooi vandaan LouLou?

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 07:15

Ik volg hierin altijd mn gevoel. Ben zelfs een keer tegen t advies van de dierenarts in gegaan, die later toe gaf dat ik idd mn pony het beste ken. Novocam heb ik nog nooit gegeven bij hoefbevangenheid en volgens verschillende dierenartsen in de opgeving werkt deze ook minder op hoefbevangenheid dan buut.
T is absoluut vreselijk om je zo machteloos te voelen wanneer je ziet dat je pony zoveel pijn heeft.
Zo heeft mijn shetlander ooit een week lang 2x daags 2 zakjes buut gekregen eer we dr pijn onder controle hadden.
Ik weet trouwens niet hoe jullie dit doen, maar geven jullie ook iets om de maag te beschermen voor de medicijnen? Ik geef wanneer ze medicatie krijgt standaard groene leem bij om dr maag te beschermen.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 07:45

Sterkte lotte ik hoop dat hij snel op knapt. Het rotte van deze ziekte is dat ze uit zo'n enorm dal moeten komen... Verschrikkelijk om te zien en het duurt dan voor je gevoel veelte lang. Zo moeilijk dat te zien en vol te houden, voor beiden. Maar soms wel de moeite waard en kunnen ze opknappen... Hij krijgt nu ook meds voor de Cushing toch? Ik hoop dat dat samen met de pijnstillers snel verlichting zal geven :(:)