[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:40

goed advies?, veel erover lezen en ik bof, want mijn dochter is DA }>

MarliesV

Berichten: 15248
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:49

Ja ik heb echt moeite met het advies van de DA hier. Dat is best lastig.

Vandaar dat ik ook super blij ben met de info hier!

Ga voor het eiwit poeder en dan kijken we in het voorjaar als we suikers prikken wel wat de bloedwaarden zijn en of ze genoeg van alles krijgt.

Zie zoveel luzerne niet zitten inderdaad.

Eliana

Berichten: 5469
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:57

hwn schreef:
Ik ben vandaag de Pavo InShape gaan halen, hoog gevitamineerd en erg hoog in eiwit (24%), zal die eens proberen, al moet ik zeggen: sinds de weidegang beperkt is en ze vooral hooi krijgt, is ze heel wat afgevallen en is de vette manenkam ook veel geslonken.

@Eliana, bizar dat je daarvan zo snel een terugval hebt. En waarom las je een stopweek in van de glucobalance?


Ze raden het aan om af en toe een stopweek te houden.
We zijn nu ook het hooi aan het weken en ik heb wat opgestuurd om te laten analyseren.
Waar kopen jullie je hooi in?

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:04

MarliesV wat voor paard/pony heb je hoe groot? Pssm paarden hebben het echt nodig en bouw je op naar 100 gram bijvoorbeeld. Maar begin met 30 gram en bouw het een klein beetje uit en vooral het paard in de gaten houden.

MarliesV

Berichten: 15248
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:06

Het gewone regelt de stal baas. Het graszaadhooi via Venhorst.
Die hebben ook mooi ander hooi.

Heb een haflinger. Weegt nu rond de 450 kg
Ga inderdaad beginnen en dan kijken hoe en of ik er wat aan zie qua resultaat

capopjekop

Berichten: 30681
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:16

Die eiwitpoeder wil ik ook proberen als grasbrok en olie niet voldoende is om Amber weer wat dikker te krijgen.

Wij halen het gewone hooi bij een boer in de buurt. En we laten 1x per jaar graszaadhooi komen van de fouragehandel. Stouten dacht ik. Ze leveren door heel Nederland

MarliesV

Berichten: 15248
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:41

Heb gelijk 3 kg besteld. Anders maak ik het zelf wel op, moet toch eiwitten eten als ik bootcamp en dat schiet er wel eens bij in.

Thanks ladies voor alle adviezen.

Eliana

Berichten: 5469
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:12

Het hooi wat ik nu heb, dat heb ik laten testen, hopelijk zit dat que waarden wel prima anders moet ik ook ander hooi laten komen.
Nu op de buut en ascal gaat het weer prima, hoeven zijn weer koud en ze is een stuk gezelliger.
Het hooi weken we nu wel voor de zekerheid tot ik de uitslag binnen heb.
Morgen komt de dierenarts bloed prikken en foto's maken,ik ben benieuwd..
Hoe is het met de andere paarden?

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:38

Fijn dat het beter gaat!

Diana gaat gelukkig weer helemaal goed. Ze staat nog steeds niet thuis, maar in de bak op een andere stal. Ze is nog nooit zo alert (en druk!) geweest en loopt weer 100% goed. Morgen komen als het goed is de hoefschoenen binnen en dan kunnen we weer met haar aan het werk!

Eliana

Berichten: 5469
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:16

Nou vanavond weer foute boel ;( .
Ze hadden de stal aangrenzend aan het plaatsje niet dicht gedaan dus mijn pony heeft een stal met stro leeg gegeten. Weer warme hoeven en duidelijk pijn.
Ze lijkt echt niets te kunnen hebben. Hooi wordt nu geweekt naar ik zie dr echt afvallen, schoft steekt uit nu,ribben zijn ondanks de wintervacht zichtbaar. (En het is een Shetlander..)

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:35

@Eliana, dat is toch bizar? Stro bevat toch nauwelijks suikers? Koliek zou ik nog logisch/verklaarbaar vinden, maar dit... Tenzij haar dieet zo streng is dat ze van de honger zich echt enorm enorm overeet, maar dan nog, van enkel stro?

Eliana

Berichten: 5469
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:49

Ja daarom ik zit echt met de handen in mn haar nu.
Ze lijkt nu dus echt van alles bevangen te worden en dat is gewoon niet te managen..
Ze krijgt nu in totaal 3,5 kilo hooi per dag, verdeeld over 4 voerbeurten. Verder wilgentakken en 50 gr vitamine korrel.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:03

Eliane, hoe groot is de shet? Mijn shet doet het prima op 2 kg hooi (en is ook van ver gekomen qua bevangenheid)

Eliana

Berichten: 5469
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:11

Ze is 107 cm en begint nu echt mager te worden dus minder hooi is denk ik geen optie.
Dierenarts geeft ook aan dat ze niet minder mag gaan wegen nu.
Dit was van de zomer net voordat ze bevangen werd
Afbeelding
En deze van 2 weken terug.

Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4867
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 23:16

Eliana schreef:
Ze is 107 cm en begint nu echt mager te worden dus minder hooi is denk ik geen optie.
Dierenarts geeft ook aan dat ze niet minder mag gaan wegen nu.
Dit was van de zomer net voordat ze bevangen werd
[ [url=m/wD1dST.jpg]Afbeelding[/url] ]
En deze van 2 weken terug.

[ [url=m/IeGNeZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


:(:) ik heb met je te doen. Ik herken het erg van mijn paard. Gevoelig op de allerkleinste veranderingen.

Bij mij is Den Hoek een enorme hulp geweest om hem van binnen beter te krijgen. Want zonder goed functionerende blinde- en dikke darm en lever, bleven de afvalstoffen eruit gaan via de voeten. En om dat goed te krijgen moest alles met ministapjes.

Ik kan je geen 100% garantie bieden, maar ik kan het je wel enorm bevelen.

Persoonlijk vind ik je pony ook te mager. Bij ondergewicht kreeg mijn paard ook allerlei extra problemen doordat zn immuunsysteem veel minder werd en er te weinig voedingsstoffen werden opgenomen.

Een super vervelend cirkeltje waar je nu in zit :(

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 06:55

Kan je geen kliniek vinden voor een second opinion? Mij lijkt t dat als ze zo sterk reageert, de bevangenheid een symptoom is van een onderliggend probleem als EMS.

Eliana

Berichten: 5469
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 07:43

De dierenarts komt vanmiddag om foto's te maken en voor uitgebreid bloedonderzoek.

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:03

Ja, bloedonderzoek lijkt me een goed plan, ik denk ook dat er een onderliggend probleem is (is je hooi geanalyseerd?) zoals cushing of zo. Ook vreemd zo'n dikke buik en dan de ribben bloot. Geef je voldoende vitaminesupplement? Ontworming ok?

capopjekop

Berichten: 30681
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:07

Ik zou eens kijken of er genoeg eiwit in het voer zit

Slmt9

Berichten: 4867
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:11

Die van mij had dat dus ook, die had een schimmel in de darmen. De afvalstoffen konden geen kant op en die werd om t minste bevangen, die werd ook helemaal bol van gas. Die schimmels groeien goed op een verminderde weerstand en ondervoeding.

Maar goed, ik had mijn tip al gegeven.

Eliana

Berichten: 5469
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:51

Dierenarts is geweest, linkerhoef is gekanteld. Rechterhoef heeft een hele dunne zool.
Verder had ze zichtbaar veel pijn ondanks de buut, ze stond te wiebelen en draaien ging heel moeizaam.
Met bloedprikken was het een drama, ze liet zich door haar hoeven zakken, heeft de dierenarts een blauw been getrapt. Echt totaal niet zoals ik mijn pony ken.

Bloeduitslagen krijg ik donderdag. Tjits krijgt al prascend, dus het kan zijn dan haar ppid weer van de leg is.
Hooianalyse hoop ik eind vd week binnen te krijgen, tot die tijd weken we het.
Ze is een maand geleden ontwormd.
Ze mag nu wel speedibeet bij omdat ze teveel invalt. Verder krijgt ze dus 3,5 kg hooi. 50 gr oerbalans, en 1/2 schepje glucobalance per dag.
En nu dan een zooi medicijnen erbij.

hagelslag
Berichten: 9179
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:51

Oh jeetje, wat vervelend dat ze ondanks de buut veel pijn laat zien.
Wat opzich ook logisch is als er gekanteld is.

Hopelijk dat er iets zichtbaar is in het bloed wat de oorzaak is

MarliesV

Berichten: 15248
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:46

Ach bah wat een ellende. Hoop inderdaad dat er wat uit de onderzoeken komt waar je gericht mee aan de slag kan.

Want als ze ondanks de buut nog pijn hebben dan is het wel een ellendige situatie die snel doorbroken moet worden. Sterkte!

Hier gisteren de hoefsmid gehad. Niets te zien aan de hoeven dat ze bevangen is geweest. Hij was eigenlijk best verbaasd dat dit niet zichtbaar is. Of heel erg op tijd er bij of toch niet bevangen geweest was zijn conclusie.
Gezien de symptomen gaan we uit van zeer vroeg ingegrepen.

lauret
Berichten: 398
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 18:53

    Eliana schreef:
    Dierenarts is geweest, linkerhoef is gekanteld. Rechterhoef heeft een hele dunne zool.
    Verder had ze zichtbaar veel pijn ondanks de buut, ze stond te wiebelen en draaien ging heel moeizaam.
    Met bloedprikken was het een drama, ze liet zich door haar hoeven zakken, heeft de dierenarts een blauw been getrapt. Echt totaal niet zoals ik mijn pony ken.

    Bloeduitslagen krijg ik donderdag. Tjits krijgt al prascend, dus het kan zijn dan haar ppid weer van de leg is.
    Hooianalyse hoop ik eind vd week binnen te krijgen, tot die tijd weken we het.
    Ze is een maand geleden ontwormd.
    Ze mag nu wel speedibeet bij omdat ze teveel invalt. Verder krijgt ze dus 3,5 kg hooi. 50 gr oerbalans, en 1/2 schepje glucobalance per dag.
    En nu dan een zooi medicijnen erbij.


    Hoe waren de bloeduitslagen? Ik zou echt op EMS testen. Ook hier zijn medicijnen voor. Die van mij is na 1,5 jaar HB vanwege EMS weer op de rit.
    Hoeveel buut geef je nu? Ik zou in ieder geval proberen om hem pijnvrij te krijgen. Als hier meer buut voor nodig is, is dat zo maar een paard die pijn blijft houden, zit in een vicieuze cirkel.
    Veel sterkte, het is een rot ziekte..

    Eliana

    Berichten: 5469
    Geregistreerd: 14-03-03
    Woonplaats: Ridderkerk

    Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

    Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:39

    De ppid waarde was veel te hoog, dus haar prascend wordt opgehoogd.
    Ook was er heel goed in het bloed te zien dat ze heel veel spieren had verloren dus ik moet nu speedibeet en luzerne bijvoeren.
    Ze was vandaag alweer minder down. Ze krijgt 2 maal daags 1/2 zakje buut. Mijn pony weegt rond de 220 kilo.