[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:28

Ze kunnen eventueel een scan doen, maar het enige is dat je dan komt te weten of er wel of niet een tumor zit. Qua behandeling verandert er niks en ze kunnen het ook niet weghalen o.i.d. De dierenarts heeft zelf ook gezegd dat hij het afraadt, omdat er alleen kosten bijkomen en je er toch niet verder mee komt.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:26

Hebben jullie tips voor mij?
Mijne is dus eind augustus bevangen geraakt en loopt al een tijd weer gewoon goed, maar is mij toen verteld dat ik eventueel wel rustige stapritjes zou kunnen maken (ze is bijna 27), maar dat is geen doen met haar, buiten giga sensibel en in de bak gaat paar keer goed en begint ze vervolgens ook te etteren omdat ze graag meer wil doen heb ik het idee.
Dus besloten met pensioen te doen, wel wandel ik met haar, heel soms licht werk aan de longe en wat rechtrichten.
Laatste paar weken zelf ziek etc geweest en nu begint ze zich (denk ik) echt te vervelen, staat als haar maatje weg is van stal te bokken en te doen, gedrag wat ik nooit eerder bij haar gezien heb.

Denk dat ik zelf giga voorzichtig met haar geworden ben maar dit kan natuurlijk ook niet, wat zouden jullie doen?
Wil sowieso op korte termijn haar laten checken bij de kliniek hoe het er voor staat trouwens.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:43

Romy, waarom zou je niet gewoon je paard weer oppakken ? Chico is ruim 20 jaar geleden HB geworden inclusief gekanteld hoefbeen. Toen hij goed was zijn we gewoon weer begonnen en tot vorig jaar op zijn 30e hebben we ALLES gewoon gedaan.
Goed managen is het sleutelwoord, goed nadenken over weidegang : opbouw heel lanfzaam en dagelijks het weer in de gaten houden en dan bedenken : vanbdaag wel/niet op de wei of kort....
Je rijden lekker opbouwen en kijken hoe ze zich houdt.
goed = goed...... zou lekker wat gaan doen met haar.
Chico is nu door het Sidewinder met pensioen maar hij vindt het niet leuk! helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:42

Ja ik weet eigenlijk ook niet zo goed een reden te bedenken waarom ik haar niet zou oppakken, als je ziet hoe goed ze kan crossen, bokken en weet ik veel allemaal zonder daarna een pas slechter te lopen.
Zit waarschijnlijk in mijn hoofd ofzo, ook omdat ze een weke rug heeft maar dit is ook geen doen, ze begint echt nukkig te worden, dit doet ze dus als haar maatje alleen al uit stal gehaald wordt en dit gedrag ken ik totaal niet van haar, enige wat veranderd is is dat er zo goed als niks meer met haar gedaan wordt:


Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:46

Idd, goed is goed.
Wel rustig opbouwen, maar wel gewoon aan de gang gaan.
Mijn Roos heeft ZZ dressuur, ZZ vaardigheid, oefen marathons en zelfs mendurance op blote voeten gelopen nadat ze de eerste keer bevangen geweest is.
Dennis doet ook gewoon echt alles wat hij voorheen deed (niet zo heel veel dus :P ), 1 of 2x in de week een beetje in de bak rommelen onder het zadel, soms eens naar buiten, soms een sprongetje.

Getup

Berichten: 8316
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:10

Klopt het, dat hoefbevangen dieren later regelmatig n hoefzweer hebben?

Pony had er 1 lv, die was net 4 weken over, toen hij er rv een kreeg. Bovenin.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:21

De witte lijn is bij bevangen geweeste paarden beschadigd en daardoor vatbaarder voor ellende als zweren en white line disease. Niet ieder paard gaat er last van krijgen, maar mijn ervaring is dat ze er zekerder vatbaarder voor zijn.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:30

Bedankt voor jullie reactie, doet mij gewoon pijn haar zo te zien zoals het filmpje.
Denk dat ik haar voor mijn eigen gemoedsrust op korte termijn nog eens laat checken door de kliniek en dan even kijken wat daar uit komt, ben bang dat ik er onzeker door blijf zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:48

Geen ervaring mee verder
Wel dat mijn merrie eerder met enige regelmaat een zweer had
Zelf wel eens meermaals per zomer seizoen
Maar sinds de bevangenheid vorig jaar niet meer gehad (afkloppen)

Ik heb nu de issue dat ze ondanks overvloedig eten niet aan komt :?
Bloed is vrijdag getrokken
Morgen even bellen of Er al een uitslag is

Vandaag bekapt en de smid kon niets meer zien van Die bevangenheid
Was zelfs zeer te spreken over haar voeten , ze heeft tegenwoordig een nette straal ipv het rommeltje dat het vroeger altijd was

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:25

Mijn paard heeft nooit een zool/hoefzweer ( staat wel rondom op ijzers dus dat scheelt ook)

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:45

Hoi hoi,

Mag ik vragen of jullie magnesium bijvoeren?
Zo ja welke en wanneer?
Ben erg benieuwd!
Bedankt

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:45

Ik geef magnesium chelaat. Meestal begon ik daar mee voor het weideseizoen, maar ben het nu als onderhoud gewoon door blijven geven.

venga

Berichten: 1748
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:56

Ja, ik heb die van de Paardendrogist. Magnesium citraat. 2x per dag een schepje. Heeft de manenkam net wat soepeler gemaakt.

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:59

Ik geef magnesiumcitraat van Vitstore, 1x per dag 1 schepje door de slobber (Agrobs en daar doorheen ook nog MSM, gluco balance en eventuele medicatie). Het schepje wat erbij zit is te klein dus ik gebruik een schepje wat bij de glucobalance zit.


Vandaag kwam de veearts voor een ander paard dus ook meteen naar Pony zijn voeten laten kijken voor de zekerheid. Hij heeft nu voor een paar dagen buut gekregen omdat zijn bokhoef nog steeds erg warm is.
Ik lees hier veel dat paarden buut krijgen maar voor Pony is het eigenlijk pas de eerste keer, hij heeft vorig jaar alleen de eerste weken Metacam gekregen en Ascal nog langer door blijven geven ivm het beslag dat hij toen had. Daarna alleen Ascal gegeven als hij weer warm was maar het duurt nu wel erg lang dus toch Buut maar proberen. Ik hoop dat het werkt. Pony wordt helemaal gek van enkel stappen en begint nu ook de andere paarden te terroriseren. Het is dat je het aan zijn voeten kan voelen want verder merk je echt helemaal niets aan hem, hij rent en springt nog steeds als een idioot door de paddock.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:13

Ja, ik geef BIOMAG forte, 1 schepje per dag geef ik hem en is genoeg voor 100 dagen zo'n pot. Heb tijdelijk even een andere gehad,maar kwam toch weer op deze omdat dan zijn manenkam wel zacht blijft.

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:53

Bedankt voor de reactie’s er zijn zoveel verschillende. Ik zie door de bomen het bos niet meer ;p
Zou graag een magnesium proberen om te kijken of dit enigszins werkt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 22:04

Ja je kunt het altijd proberen. Chelaat schijnt nog beter opneembaar te zijn dan alleen citraat.
Biomag Forte is een mooie of de korrels Mgnium van Synovium.

Bij het paard van vriendin doet het niets bij de HB, tenminste, niet zichtbaar.

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:39

Ja inderdaad.
Heb het magnesium geprobeerd van hoefnatuurljjk.nl maar dat eet hij echt niet.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:48

Ik geef het met een handje bietenpulp en eerst met appelazijn eroverheen. Nu eet hij 't ook zonder appelazijn, maar wel met wat luzerne erbij.

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:06

Lijnzaad olie zat ik aan te denken.
Of zit hier weer teveel in? En dan met magnesium mengen.
Heb marstall force vito voer.
Hier krijgt hij een handje van om te mengen, wat hij dus nu niet eet. En voordroog, in slowfeeders 3x per dag.

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 16:22

Nog een vraag, op advies van de DA zou ik vitamine e/se bijvoeren in supplement.
Iemand hier ervaring mee ?
DA vond magnesium niet nodig, maar lees veel goeds hierover.

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:58

Ik meld mij hier ook.
De B pony van mijn dochter is hoefbevangen aan de voorbenen. Liep het weekend slecht, ik dacht verstapt, maar maandag wilde hij geen stap meer zetten. Dierenarts erbij, foto’s gemaakt met mobiele röntgen en het was meteen duidelijk. Warme hoeven en kloppende ader te voelen en het hoefbeen is heel mild gekanteld aan beide hoeven.

Nu staat hij op Bute, 2x 1,5 zakje per dag en vanaf morgen afbouwen naar 1 zakje. Paar dagen op stal gestaan (wilde er echt niet uit) en vandaag liep hij best goed mee naar de paddock. Staat nu in de modder te kijken naar zijn vriendje. Die kan hem nog wel eens opjagen dus samen zetten maar even niet gedaan.
Krijgt nu alleen droog hooi en water. Hij kreeg kuil en ik denk dat dat de oorzaak is geweest.

Hoop echt dat alles goedkomt.
In het verslag van de dierenarts staat na de afbouw van de Bute (over ongeveer 3 weken) stappen aan de hand en nog eens 3 weken later opbouwen onder het zadel. Vind ik toch best snel...

Ben nu al aan het nadenken hoe en wat met de weidegang straks.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:20

ElCamino schreef:
Romy, waarom zou je niet gewoon je paard weer oppakken ? Chico is ruim 20 jaar geleden HB geworden inclusief gekanteld hoefbeen. Toen hij goed was zijn we gewoon weer begonnen en tot vorig jaar op zijn 30e hebben we ALLES gewoon gedaan.
Goed managen is het sleutelwoord, goed nadenken over weidegang : opbouw heel lanfzaam en dagelijks het weer in de gaten houden en dan bedenken : vanbdaag wel/niet op de wei of kort....
Je rijden lekker opbouwen en kijken hoe ze zich houdt.
goed = goed...... zou lekker wat gaan doen met haar.
Chico is nu door het Sidewinder met pensioen maar hij vindt het niet leuk! helaas...

Inderdaad, goed=goed. Beweging is juist heel belangrijk ter voorkoming van hoefbevangenheid.

Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:17

Mijn Shetlander wordt de afgelopen 2 jaar iedere keer in de winter bevangen. In de zomer niks aan de hand en gaat hij gewoon (met verstand qua tijden etc) het land op.

Blue_flower
Berichten: 1934
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 03:14

Ipsilonka schreef:
Mijn Shetlander wordt de afgelopen 2 jaar iedere keer in de winter bevangen. In de zomer niks aan de hand en gaat hij gewoon (met verstand qua tijden etc) het land op.


Ik raad je aan om info te zoeken over winterbevangenheid.

Zie bijv https://www.horseinmind.nl/winterbevang ... co-sikkel/