[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5276
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:33

Klopt hoor.
Kocht hem al met gevoelige darmen, vaak mestwater.
Uiteindelijk in juni voor t eerst bevangen geraakt en alles omgegooid en hem verhuisd, management was echt daarna heel goed..
Toch weer bevangen in januari, na een tijd te weinig bewegen, oogontsteking wormen spuit en wellicht nog meer? Ik heb geen idee…heb het niet meer goed gekregen..

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:44

Jeetje Muze, veel sterkte!

snoopydogy

Berichten: 2222
Geregistreerd: 20-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:59

Hey


Hier ook ff kleine update van mijn kant
De hoefsmid is geweest daar is hij wel iets van opgeknapt
Hebben
Vorige week bloedzuigers gehad nog wel aan de buut
Hij lijkt iets beter te lopen maar durf nog niet te hard te zeggen dat we de goeie kant op gaan
Rechte stuken gaan redelijk goed voor al het korte draaien heeft i nog moeite
Ook een andere dierenarts gesproken die raden me ook buut aan

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:04

Weer even leven in dit topic gooien :D

Mijn merrie gaat gelukkig nog steeds vooruit.
Elke 6 weken maken we foto's van been en de hoefkanteling wordt steeds stukje beter.
En been is niet meer warm of kloppend geweest sinds januari.
Heb haar ook al af en toe een uurtje op de wei, maar vind dat wel heel spannend.
Maar het doet haar mentaal zo goed.

Maar DA waarschuwde me wel dat ik echt moet oppassen dat ze niet opnieuw hoefbevangen raakt.

Dus ben nu ook aan rondkijken voor een graasmasker, want dit schijnt toch echt wel goed te werken voor de grasinname.

Ben wel benieuwd hoe mijn merrie erop reageert... <<)

Ik zag de Thinline voorbij, wel prijzig maar spreekt me wel aan.

Benieuwd naar jullie ervaringen met graasmaskers.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:12

Oh fijn dat het goed gaat! Hier gaat het ook goed, hoeven blijven koel en ze loopt goed. De hoeven zijn wel snel gegroeid dus na krap 6 weken gaan de glu shu's er morgen onder vandaan en denk ik dat er weer nieuwe onder gaan. Even kijken wat de hoefsmid zegt en hoe het eruit ziet.

Dat is wel een dure grap, zo vaak röntgen maken. Of ben je dan toch al bij de kliniek dat je dat zo vaak doet? Maar wel super om te zien dat de kanteling zo goed gaat!!

Ik gebruik al jaren het graasmasker van Harry's Horse. De thinline is prachtig, maar mijn merrie had 'm tot 2 keer toe razendsnel kapot helaas. Dus we blijven mooi bij deze. Hier is het echt nog veel te nat voor weidegang, gelukkig. Dus daar nog geen zorgen om.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:25

Muze wat een drama, ik voelde me al zo poedersuiker toen mijn paard bijna 13 was en ik moest afscheid nemen door deze rot ziekte. Begrijp je gevoel totaal. Voor mij is het inmiddels 5 jaar geleden, maar een gat in mijn hart wat nooit meer geheeld is. Al kan ik nu over haar praten zonder tranen. De scherpte gaat eraf, maar gatverdamme wat een poedersuiker ziekte. Hele dikke knuffel :knuffel:

Een tijd nadat dat gebeurd was las ik dat een of andere dure hengst was overleden aan hb, toen begon wel een beetje bij mij een idee van ja sommigen zijn gewoon niet te redden. Ook niet met het best mogelijke management. (maar dat is mijn verstand die dat denkt, je hart huilt gewoon.)

Muze
Berichten: 5276
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:34

Ja, ik heb er ondertussen “ vrede” mee.
Heb de röntgenfoto’s ook in bezit en werkelijk, daar word je niet vrolijk van.
Ik mis hem ontzettend maar ik ben ergens wel blij dat de zorgen voorbij zijn. Klinkt dat gek?
Hij was nog erg jong, als hij hier wel doorheen zou zijn gekomen zou hij z’n hele leven maar weinig “ mogen”, ik zou dan bij alles argusogen hebben gehouden.
Maar het gemis is groot, ik was zo intens gek met hem..

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:41

Oef nee dat is helemaal niet gek, begrijpelijk juist. Die zorgen zijn vreselijk. Helemaal als ze zo'n pijn hebben. Maar zo jong nog.. dat maakt het heel dubbel. :knuffel:

VixillHedinn
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-22

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:29

Ik heb sinds vorige week een paard bij mij thuis die Hoefbevangen is aan vier hoeven. De smid is erbij geweest, ze krijgt pijnstilling, haar maag en darmen zijn inmiddels weer oke. Maar uit de mest test kwam een flinke worm besmetting van meerdere soorten wormen, advies pramox.. Maar wanneer is dit slim om te geven, ik denk dat ze nu echt nog te slecht is om te ontwormen.. Hebben jullie tips enzo?

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:02

Ik heb DA aan huis die de rontgen kan maken.
Kost ongeveer €100 per keer, maar heb het er wel voor over.
Ik heb dan ook diezelfde week de hoefsmit zodat we 'verse' foto's hebben.



Phrono schreef:
Oh fijn dat het goed gaat! Hier gaat het ook goed, hoeven blijven koel en ze loopt goed. De hoeven zijn wel snel gegroeid dus na krap 6 weken gaan de glu shu's er morgen onder vandaan en denk ik dat er weer nieuwe onder gaan. Even kijken wat de hoefsmid zegt en hoe het eruit ziet.

Dat is wel een dure grap, zo vaak röntgen maken. Of ben je dan toch al bij de kliniek dat je dat zo vaak doet? Maar wel super om te zien dat de kanteling zo goed gaat!!

Ik gebruik al jaren het graasmasker van Harry's Horse. De thinline is prachtig, maar mijn merrie had 'm tot 2 keer toe razendsnel kapot helaas. Dus we blijven mooi bij deze. Hier is het echt nog veel te nat voor weidegang, gelukkig. Dus daar nog geen zorgen om.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:10

Zou ik even overleggen met je DA.
Maar lijkt mij wat je wel moet ontwormen, want is lichamelijk niet goed

VixillHedinn schreef:
Ik heb sinds vorige week een paard bij mij thuis die Hoefbevangen is aan vier hoeven. De smid is erbij geweest, ze krijgt pijnstilling, haar maag en darmen zijn inmiddels weer oke. Maar uit de mest test kwam een flinke worm besmetting van meerdere soorten wormen, advies pramox.. Maar wanneer is dit slim om te geven, ik denk dat ze nu echt nog te slecht is om te ontwormen.. Hebben jullie tips enzo?

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:14

NadiaM schreef:
Ik heb DA aan huis die de rontgen kan maken.
Kost ongeveer €100 per keer, maar heb het er wel voor over.
Ik heb dan ook diezelfde week de hoefsmit zodat we 'verse' foto's hebben.



Phrono schreef:
Oh fijn dat het goed gaat! Hier gaat het ook goed, hoeven blijven koel en ze loopt goed. De hoeven zijn wel snel gegroeid dus na krap 6 weken gaan de glu shu's er morgen onder vandaan en denk ik dat er weer nieuwe onder gaan. Even kijken wat de hoefsmid zegt en hoe het eruit ziet.

Dat is wel een dure grap, zo vaak röntgen maken. Of ben je dan toch al bij de kliniek dat je dat zo vaak doet? Maar wel super om te zien dat de kanteling zo goed gaat!!

Ik gebruik al jaren het graasmasker van Harry's Horse. De thinline is prachtig, maar mijn merrie had 'm tot 2 keer toe razendsnel kapot helaas. Dus we blijven mooi bij deze. Hier is het echt nog veel te nat voor weidegang, gelukkig. Dus daar nog geen zorgen om.


Ah fijn! Hier idd ook de mobiele röntgen van de DA, heel handig.

Nou ik ben toch maar van mijn geloof gestapt. Zonder ijzers was nog geen optie. Een terug gelegd ijzer zit er onder en ze loopt er goed mee. We gaan weer voorzichtig rijden binnenkort. *\o/*

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:10

Super ik mag ook rijden, nouja 2x per week stappen erop!
Maar daar worden we al blij van haha

Lynn_Nikita

Berichten: 25472
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:10

Wat fijn dat jullie aan het opbouwen zijn.
3 weken geleden dacht ik echt aan inslapen, hij lag alleen maar ondanks de pijnstilling. Nog steeds hebben wij geen idee wat het getriggerd heeft, bij het bloedonderzoek kwam er niks naar boven.
CK was alleen hoger en leverwaarden maar niet hoog genoeg dat dat de oorzaak was, eerder het gevolg.
Ik ben magnesium gaan bijgeven en de bute is verlengt, nu 1 zakje per dag en inmiddels sjokt hij weer bij de kudde. Gisteren zag ik een wiebelig drafje, niet goed maar ook niet heel slecht.
Blijft onzeker allemaal, wat een gedoe

snoopydogy

Berichten: 2222
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:26

Groeien jullie hoefjes van jullie bevangen ponys ook zo snel

Julleke001
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-04-24

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:33

Hey allemaal, ik meld me hier dan toch maar even aan, aangezien ik me even geen raad meer weet.
Ik heb een shetlander van ondertussen 17 jaar die al 16 jaar bij mij is.
Hij heeft eigenlijk al zeker 10 jaar last van hoefbevangenheid maar door hem op een paddock te zetten en alleen ruwvoer te geven krijg ik hem er meestal door. Het is voor ons 'normaal' dat het rond deze periode altijd weer even wat slechter gaat. Echter nu de laatste 3 jaar wordt het voor hem alleen maar erger als die periode weer komt. Hij gaat dan liggen en staat niet veel nog recht. Vorig jaar heeft de DA nog rx's genomen en die waren oké. Ik heb ze toen wel opnieuw doorgestuurd naar de hoefsmid zo dat die de bekapping weer kon aanpassen. Nu sinds deze ochtend ligt hij weer.. Gisteren leek hij me nog oké wel wat stijver maar niet zo héél erg dat hij nu ineens ligt. Hij eet nog als ik hem zijn wortel geef (voor zijn pilletje aangezien hij insuline resistent is) maar voor de rest ligt hij helemaal plat. Ik zit een beetje in twijfel om de DA te bellen... Ik wil hem liever niet lastig vallen op een zondag maar hij ligt al sinds 9uur deze ochtend en heeft nog geen enkele keer recht gestaan en ik krijg hem ook niet recht.
Iemand die mij misschien wat raad kan geven of even kan bevestigen dat mijn gevoel om de DA te bellen het juiste gevoel is? :(

Muze
Berichten: 5276
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:34

Ja, ik zou de dierenarts bellen.

Blue_flower
Berichten: 1932
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:44

Ik snap niet dat je er überhaupt aan twijfelt of je moet bellen.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:41

Zeker bellen ja, al is het maar om pijnstiller te regelen. Je stoort niet, want er is altijd een dierenarts die dienst heeft en er dus rekening mee houdt dat hij gebeld wordt

snoopydogy

Berichten: 2222
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:00

Ik ben me aan het verdiepen in het voer voor mijn hoefbevangen pony
Hij staat nu op hooi met weinig er in maar wil hem kwa vitamine of iets blijven ondersteunen maat wil niet te veel er in stoppen

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:21

Ik heb jaren lang Marstall Force gegeven, dierenarts raadde Bonpard Forage aan destijds maar vond de Force een prima alternatief.

Sinds een jaar voer ik Vitalbix daily plus complete (muesli met balancer). Die van mij was van (te) dik, naar goed gegaan met afgewogen hooi en de Marstall Force. Maar viel vorig jaar in, hooi aangepast en Vitalbix gaan voeren, daarnaast beperkt gras.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:58

Ik heb gisteren voor het eerst de Thinline om gedaan en haar proberen aan de hand te laten grazen. Maar ze snapt helemaal niets van.
Eerst schudden ermee en toen proesten .

Ik naar vers stuk gras maar de snapt er niets van.
Normaal in ver stuk gras is ze niet te houden en nu beetje in het rond kijken

Iemand nog tips?

Moet ook even kijken of ie wel goed zit.
Denk neusriem iets hoger aan de voorkant.
Maar opzich zat gat wel in de buurt van mond.
Afbeelding
Afbeelding

Blue_flower
Berichten: 1932
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:21

Is het gras op de foto het gras waarmee je het geprobeerd hebt?

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:24

Dat heeft echt even tijd nodig! De 1 snapt het zo, de ander moet het echt even uitvinden! Voor mijn merrie is het al even geleden die eerste kennis making maar ik weet nog dat zij er eerst ook maar wat mee stond te staan.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:16

Toch zijn er enkelen die het niet willen snappen. Mijn paard haakt af. Die stond na een week nog aan het draad te staan