[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:10

Getest op cushing, maar gelukkig negatief!
Nu zijn ze verder aan het testen op EMS. Spannend...
Ze is wel weer redelijk opgeknapt, alleen die bloedverdunners krijg ik er niet in. Hebben jullie nog ideeën?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:12

In wat voor vorm krijgt ze het? Kun je het oplossen met water en dan met een spuitje in haar mond spuiten?

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:25

Sky krijgt het door een klein beetje seniores priores, dan eet ze het zo op. De bute gaat daar ook doorheen.

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 01:02

Ze krijgt het in poedervorm. Het lost alleen niet op in water. Op een boterham eet ze het niet, ook niet met boter en/of appelstroop. In appelmoes eet ze het niet. Door brokjes heen hoeft ze al helemaal niet. Ook verstopt in een kiwi laat ze het zo weer uit haar mond vallen :?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:43

In een spuit en dan rustig naar binnen spuiten

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:26

Chesss schreef:
In een spuit en dan rustig naar binnen spuiten


Waarmee mengen dan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:31

lijnzaadolie oid, dat spugen ze niet zo makkelijk uit. Hoofd hoog houden tot je ze voelt slikken. Eventueel handje hooi/brokjes erachteraan zodat ze zeker niks uitspugen.

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:41

Maar lost het daarin op dan? Als we het met water in een spuitje doen, spuit je het water eruit en blijft het poeder erin zitten.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:00

MaritGalinda schreef:
Maar lost het daarin op dan? Als we het met water in een spuitje doen, spuit je het water eruit en blijft het poeder erin zitten.


Ik meng het altijd met appelmoes zonder suiker. Dat gaat super.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:20

MaritGalinda schreef:
Chesss schreef:
In een spuit en dan rustig naar binnen spuiten


Waarmee mengen dan?


Klein beetje appelmoes
Als je steeds kleine beetje spuit dan spugen ze ook niet uit

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 01:10

ik roer het altijd een beetje erdoor en zuig het dan op met de spuit. Appelmoes kan idd ook.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:41

Gister waren de nieuwe medicijnen voor Sky binnen en gelijk even om de tafel gezeten met de dierenarts. Hij had de foto's berekend (zijn gemaakt door een andere mobiele kliniek) en vergeleken met de foto's van januari en gelukkig is ze to ch niet achteruit gegaan ten opzichte van januari kwa kanteling.

Verder krijgt ze nu op aanraden van Utrecht sucralfaat 3x per dag, dit legt een beschermlaag om haar darmen en hopelijk krijgen we op die manier de diarree wat onder controle.

Gelukkig is ze de afgelopen dagen stabiel en loopt ze vlot, dat geeft weer wat moed.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:00

Sinds vorige week staat mijn shet hoefbevangen.
Ze is het vroeger ook al eens geweest.
Eerste dagen met medicatie knapte ze op, na dag 3 ging het slechter. Medicatie verhoogd na overleg arts.
Vandaag zijn er foto's gemaakt van haar hoef en zagen duidelijke kanteling. Er zit nog 6.7 mm tussen de zool en haar hoefbeen. Advies arts is 3 dagen op volledige boxrust en veel koelen.
Donderdag is de smid geweest en heeft wat van haar teen afgehaald.
Als ze na 3 dagen niet verbeterd adviseerd de arts inslapen.
Pony staat er nog aardig tierig bij vergeleken bij maandag, medicatie is niet veranderd.
Ze krijgt magnesium en gluco balance erbij en krijgt alleen oud hooi.
Hebben jullie nog tips wat ik verder kan doen en iemand ervaringen met een sinker?
Ik houd zeker in mijn achterhoofd dat de diagnose niet goed is en slecht kan aflopen.
Arts vond haar nu klinisch genoeg te goed om er nu al mee te stoppen.

Alvast bedankt

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:09

Wat vervelend zeg.. hoe oud je shet?

Uit ervaring kan ik zeggen, ben vanaf november bezig, dat het heeeeel veel tijd en geduld kost.
Heb je een idee waardoor ie bevangen is geraakt? Persoonlijk zou ik nog even aankijken. Je bent dus nu zo’n week bezig.
Hoeveel pijnstiller krijgt ie nu en krijgt hij/zij buut of metacam? Eventueel nog aspirine?

Veel sterkte!

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:20

Mijn shet is bijna 15 jaar oud. Ik vrees toch dat het door de wei is waar ze amper opstond. Voorgaande jaren stond ze er ook gedoseerd op en ging het goed. Ze staat nu sinds donderdag op boxrust en veel koelen. Sinds gister heb ik het idee dat het beter gaat met haar. Arts wou haar op 3 zakjes buut per dag houden tot nu het weekend maar ik heb haar vandaag 2 zakjes gegeven omdat ze er zo goed bijstaat en ik 3 zakjes voor een shet erg veel vind. Ze krijgt vanaf vorige week donderdag 1.5 zakje ascal erbij. En sinds afgelopen woensdag ook een maagbeschermer. Klinisch vond de arts haar woensdag nog te goed voor inslapen maar puur op de foto zeiden ze inslapen.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:34

Heb je de foto’s ook zelf? Zou je ze anders hier willen plaatsen?

Wat vervelend dat ze waarschijnlijk van de wei bevangen is geraakt. Stond ze met graasmasker?
Hoe is ze qua gewicht?
Fijn dat je in ieder geval het idee hebt dat het iets beter gaat.
Mijn hoefsmid zei van de week nog dat shetten zich bijzonder goed kunnen redden met een gekanteld hoefbeen. Met een sinker heb ik gelukkig geen ervaring. Maar kan mij voorstellen dat een ijzer in ieder geval verlichting zou kunnen geven.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:40

Ze stond niet met graasmaker omdat ze totaal geen snijtanden meer heeft en dan onmogelijk kon eten. Qua gewicht is ze zeker niet te dik. Ze kreeg hiervoor 4 tot 5 x per week beweging waarvan zeker 1 x een lange menrit. Wanneer spreek je echt van een sinker? Ijzers adviseerde de arts om dat nog niet te doen nu. Maar arts heeft haar al opgegeven alleen puur op de foto dus krijg niet echt medewerking van hem helaas.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:52

Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 06:29

Ik zou voor een second opinion gaan. Ik heb zelf ongeveer in dezelfde positie gezeten. Ik ging met mijn shet naar een kliniek in de buurt. Volgens de smid daar had mijn pony ook een sincker en toen ze na een maand of 4 niet goed liep kreeg ik het advies inslapen. Op zachte bodem (zacht weiland) liep ze echter behoorlijk goed waardoor ik het gevoel had dat de smid daar wat over het hoofd zag. Ik heb toen gekozen voor een second opinion bij visdonk en van nassau waar ik heel erg veel vertrouwen in heb. Hij is toch wel expert op gebied van hb. Als ze daar hadden gezegd inslapen is beter dan had ik erna meteen een afspraak gemaakt bij mijn dierenarts. Vanwege de afstand was ik daar niet meteen naartoe gegaan. Volgens Rob was er geen sprake van sinker en stond de pony verkeerd op haar benen. Nu zijn we een half jaar verder en heb ik een pony die haar streken weer terug heeft.

Dus als je twijfelt over het advies van je dierenarts dan zou ik echt voor een second opinion gaan bij een kliniek waar je veel vertrouwen hebt. In 3 dagen verbetering zien is wel optimistisch gedacht. Helaas is bevangenheid iets wat tijd nodig heeft. Volg je gevoel. Dat is denk ik de belangrijkste tip.

Je kunt rob altijd bellen voor vrijblijvend advies. Via hoofcare.nl kun je zijn telefoonnr vinden.

http://hoofcare.nl/hoefproblemen/sincker/

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:58

Lightmorebh: heeft je smid naast de teen ook wat van de hiel af gehaald?
Na een week al inslapen vind ik erg voorbarig, ik heb ze wel veel beroerder op de foto gezien die best snel weer goed waren (ook wel met soort gelijke foto's die er niet mee boven op kwamen, maar dat werd niet na een week al opgegeven).

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:25

Dennis schreef:
Lightmorebh: heeft je smid naast de teen ook wat van de hiel af gehaald?
Na een week al inslapen vind ik erg voorbarig, ik heb ze wel veel beroerder op de foto gezien die best snel weer goed waren (ook wel met soort gelijke foto's die er niet mee boven op kwamen, maar dat werd niet na een week al opgegeven).

Nee alleen een heel klein beetje van de teen. Ze durfde er op dat moment niet meer vanaf te halen. Ik vind het zelf ook erg voorbarig omdat ze vrijdag toch aardig opknapte.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:34

Er kan zeker nog wel wat van de hiel af als ik de foto zo zie. Dan komt het hoefbeen meer horizontaal en drukt het puntje minder in de zool.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:54

Mijn pont staat vanaf pasen op de paddock met hooi, en het ging eigenlijk best goed.
Nu liep ze vorige week weer opeens heel slecht, en ik heb echt geen idee wat de oorzaak kan zijn.
Ik vind het heel frustrerend.

Ze heeft een paar dagen weer buut gehad en de hoefsmid is langs geweest, en nu loopt ze op het zachte weer goed en op het harde redelijk.
Ik heb ook glucobalans binnen gekregen, maar ponylief vertikt het om op te eten, dus daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen.

Ik ben tijdens onze bermwandelingetjes nu een beginnetje aan het maken met lange lijnen,
dan kunnen we eventueel als alles goed mag gaan richting mennen gaan

ChefsSpecial

Berichten: 2683
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:33

Glucobalance laat zich goed mengen met lijnzaadolie, is dat een idee gerlindie?

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:20

Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken!