[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:05

Eliana schreef:
Ik zit weer met m'n handen in het haar.
Mijn pony heeft weer een terugval.
Even korte tijdslijn :
Half juli licht bevangen geraakt. Loopt vooral gevoelig in bochten. Hangt niet achterover. Gelijk van gras gehaald. Krijgt buut.
Hoefsmid erbij tenen ingekort, foto gemaakt na 2 weken, alle 2 de hoeven lichte kanteling.
Buut afbouwen ging heel langzaam. Ergens in september stond ze zonder buut, ging een week goed en toen weer warme hoeven en lastig lopen.
Ergens eind oktober kwam er een paard door de paddock heen, waardoor ze naar de wei kon ontsnappen.
Erna liep ze weer moeizaam.
Oktober bloed geprikt voor ppid, waarde licht verhoogd, wel begonnen met prascend.
In november zijn er iom van Nassau break over ijzers onder gegaan.
Buut weer langzaam afgebouwd.
Sinds maandag staat ze weer zonder, gisteren wou ze weer minder goed lopen en vanmorgen voelden haar hoeven weer warmer dan normaal.

Nu maar weer buut gegeven en morgen komt de dierenarts weer. Ik ben ondertussen wel een beetje radeloos. Pony was licht bevangen maar hersteld dus niet. En staat dus als sinds juli op de buut.


Vervelend zeg!
Heb je je hooi al laten testen? Deze kan te rijk zijn, daarmee zou je de trigger in stand kunnen houden, ook al is ze van het gras.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:10

Dat wilde ik ook vragen, wat voer je per dag? Hoe oud is je pony? Weet je zeker dat het enkel hb is en geen ander probleem er bovenop is gekomen? Wellicht komt het uit stijve spieren oid?

Lichte verhoging in oktober kan mss ook een valse uitslag zijn geweest met de ppid? Hoeveel medicatie krijgt ze?

Ik denk maar even hardop mee

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:24

Eliana schreef:
Ik zit weer met m'n handen in het haar.
Mijn pony heeft weer een terugval.
Even korte tijdslijn :
Half juli licht bevangen geraakt. Loopt vooral gevoelig in bochten. Hangt niet achterover. Gelijk van gras gehaald. Krijgt buut.
Hoefsmid erbij tenen ingekort, foto gemaakt na 2 weken, alle 2 de hoeven lichte kanteling.
Buut afbouwen ging heel langzaam. Ergens in september stond ze zonder buut, ging een week goed en toen weer warme hoeven en lastig lopen.
Ergens eind oktober kwam er een paard door de paddock heen, waardoor ze naar de wei kon ontsnappen.
Erna liep ze weer moeizaam.
Oktober bloed geprikt voor ppid, waarde licht verhoogd, wel begonnen met prascend.
In november zijn er iom van Nassau break over ijzers onder gegaan.
Buut weer langzaam afgebouwd.
Sinds maandag staat ze weer zonder, gisteren wou ze weer minder goed lopen en vanmorgen voelden haar hoeven weer warmer dan normaal.

Nu maar weer buut gegeven en morgen komt de dierenarts weer. Ik ben ondertussen wel een beetje radeloos. Pony was licht bevangen maar hersteld dus niet. En staat dus als sinds juli op de buut.


Liep ze met die ijzers wel goed ?

Mijn merrie die 7 jaar geleden hb geweest is, kan ik geen 2 dagen zonder ijzers zetten.
Zolen zijn veel dunner geworden lijkt wel.
Met ijzers loopt ze al die jaren als een trein. :P

Eliana

Berichten: 5455
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:33

Ze staat nog op de ijzers.
Ze staat met nog 3 shetlanders en krijgen met elkaar 10 kilo hooi per dag. Dit krijgen ze in slowfeeders.
Ik heb het hooi nog niet laten testen.
Omdat de waarde maar zo licht verhoogd was (moet 11 of lager zijn, het was 12),krijgt ze maar 1/8 pil per dag.
Ze is 16 jaar, heeft in het verleden rugklachten gehad.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:35

Ah excuus, ik had het slecht begrepen. :o

Hooi misschien toch te rijk ?
Krijgt ze nog wat aan vit en min bij ?

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:14

Te rijk hooi, dat zou inderdaad kunnen, en hoe is haar mest?

Het kan soms heel lang duren voor er verbetering intreedt, moeilijk om evenwicht te vinden, beterschap voor 't beestje!

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:26

Eliana schreef:
Ze staat nog op de ijzers.
Ze staat met nog 3 shetlanders en krijgen met elkaar 10 kilo hooi per dag. Dit krijgen ze in slowfeeders.
Ik heb het hooi nog niet laten testen.
Omdat de waarde maar zo licht verhoogd was (moet 11 of lager zijn, het was 12),krijgt ze maar 1/8 pil per dag.
Ze is 16 jaar, heeft in het verleden rugklachten gehad.


Hoeveelheid zou helemaal goed kunnen zijn, afhankelijk van haar gewicht. Het zegt alleen helaas niks over de waardes. In deze acute periode kan dit wel echt van levensbelang zijn.. heb je een vaste leverancier? Dan zou ik zeker testen.

Eliana

Berichten: 5455
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:14

Ze krijgt glucobalance, iets voor haar maag van de paardendrogist, en dan handje Metazoa.

Ja ik heb een vaste leverancier dus hooi testen kan :).
Vanmorgen weer half zakje buut gegeven en vanmiddag liep ze weer vlot door, ik denk dat we dus te snel hebben afgebouwd voor haar.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:43

Zijn hier mensen die CBD olie gebruikt hebben - al dan niet naast bute - en zo ja, deed het iets (bijv. dat ze met een lagere dosis bute kunnen of dat die langer blijft werken?)

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:12

Ik heb het geprobeerd een paar weken. Maar had niet het idee dat het wat deed

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:41

Mijn shet stond weer bevangen. Hij heeft lymfe drainage gehad, maar dat werkt niet helemaal denk ik. Toen heeft de smid hem op plak Duplo’s gezet met soort siliconen eronder en hij liep direct makkelijker van de wasplaats af. Even afwachten wat het de komende weken gaat doen natuurlijk, maar eerste ervaring is top.

Eliana

Berichten: 5455
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:01

Hier gaat het ook weer voorzichtig beter, met dierenarts overlegd dat ze om de 3 a 4 dagen 1/2 zakje buut krijgt komende weken.

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:49

Hopelijk een beter jaar voor onze hb pony's!

Mijn pony is geholpen aan dr kies en ze is super blij en vrolijk. Qua hoefjes gaat ze ook echt super sinds half november *klopt af*. Door dr kies eet ze helaas wel wat matig. Ze krijgt nog steeds senior priores.

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:29

Tot welke suikerwaarde is hooi veilig om te voeren? Heb wel een waarde maar niet zo'n mooi duidelijk overzicht als pavo heeft.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:53

De quickscan gaat volgens mij tot 13%. Dus ik zou zeggen daaronder.

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:14

Thanks. Als suikers heb ik alleen een waarde 86 (resultaat droge stof). Zegt mij niet zoveel in welke schaal dat zou zitten en of dat nog veilig genoeg is. Zie ook weinig uitleg. Ik heb de uitslag via gekregen en dus niet zelf.

Edit. Ik ga even vanuit dat het per kilo zou zijn. En vind dit: {:)-:( https://paardenvoerplein.nl/ruwvoer/vei ... er-suiker/

Citaat:
Analyseer het hooi (bij voorkeur vóór aankoop).
• Is het suikergehalte minder dan 100 g per kilogram droge stof, dan is het veilig om te voeren aan paarden met insulineresistentie.
• Is het suikergehalte tussen de 100-140 g per kilogram droge stof, dan kan 30-60 minuten in water weken voldoende uitspoeling geven (voorkeur voor warm water). Voer het wel meteen op zodat het niet te lang ligt te ‘broeien’.
• Is het suikergehalte meer dan 140 g per kilogram droge stof dan is zeker 3 uur in water weken nodig. Het geweekte hooi heeft een hoog bacteriegehalte en kan ongezond worden. Stomen na het weken is dan eigenlijk nodig. Een optie is om een ander soort ruwvoer te zoeken met een laag suikergehalte en ze eventueel te mengen met elkaar om het totale suikergehalte te verlagen.
• De vermindering van eiwit en mineralen door het weken in water gedurende 30-60 minuten is redelijk beperkt. De ruwvoeranalyse geeft ook informatie over het eiwit en soms over de mineralen. Twijfel je of het totale rantsoen nog wel voldoet, laat het rantsoen dan nakijken door een voeradviseur en vul de tekorten met passende producten aan.


Mijn hooi zou dan veilig moeten zijn. En ze eet het goed. Even kijken of ze vandaag ook weer goed heeft gegeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:52

Ik kom graag hier advies vragen;

Gisteren met mijn paard naar de kliniek geweest omdat ze slechter begint te lopen. Ze heeft een probleemhoef waar nu sinds mei 2019 een kanteling in zit. Het hele verhaal is hier terug te lezen; Onderwerp: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Dit zijn de foto's van gisteren;

Zo liep ze thuis toen net het beslag eronder uit was gehaald;


Zo kwamen we de kliniek binnen, dus zonder ijzers en zonder pijnstillers en nog niet bekapt;



Dit keer ging ik alleen voor foto's, en dus een consult van de dierenarts om de foto's en prognose te bespreken. Helaas is er wel verslechtering te zien, het hoefbeen is verder gekanteld. Ze loopt wel beter als wat je aan de hand van de foto's zou verwachten, maar het is wel echt tricky..

Afbeelding

Uiteraard heb ik de foto's ook meegevraagd, bij deze de nieuwe beelden;

Afbeelding

Afbeelding

Die gekke draai is ook goed te zien op de foto's..

Afbeelding

Afbeelding


Als ik ze op elkaar leg in photoshop (lastig want de ene foto is anders gemaakt dan de andere, de botten kunnen niet recht op elkaar dus maar van de lage delen uit gegaan) kom ik hier op uit..

Afbeelding


En nu...... -O-
Zien jullie hier nog heil in?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:05

Shanna, het enige juiste te doen is terug naar die vorige smid en hopen dat er deze keer nog iets te redden valt...
Ik heb het ook in je eigen topic gezet.
Ik begrijp echt niet dat je na al die tijd nog steeds zelf niet ziet dat die omgekrulde voet gewoon niet goed is en het probleem alleen maar groter maakt.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:14

Mijn smid heeft het echt heel anders aangepakt met de hoeven van mijn pony. Ik denk dat die lange teen ook reden is dat het hoefbeen verder blijft kantelen.
Ik meen me te herinneren dat je weleens contact gehad hebt met van Nassau? Wellicht met deze informatie nog eens om advies vragen. Ik ben geen grote fan ofzo, maar mijn hoefsmid heeft mijn pony erg snel weer goed gekregen en ze heeft ook echt goede hoeven eraan overgehouden.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:06

Ik zie op de foto's hoge hielen en een veel te lange teen. Ik denk dat met goede bekapping mss nog wel wat te fixen is. Om de hoeveel weken wordt ze nu bekapt? Mss de frequentie opvoeren? Heb je wel vertrouwen in de kunde van je smid? Daar kan ook het probleem liggen. Grietje knapte op de vorige kliniek ook nauwelijks op. Nu ik weer bij van Nassau loop zie ik haar weer regelmatig draven en bokken, ondanks de schade in haar hoefjes

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:09

Ze heeft inmiddels 5 smeden gehad, dus ik weet het niet zo goed meer..
Ze wordt om de 6 weken gedaan, maar na 4 weken vond ik dr al verslechteren. De smid wilde tot 6 weken wachten zodat er weer wat meer hoef is om mee te werken.

Zelf zou ik de hoef heel anders willen zien, maar ik heb er niet voor geleerd dus ik vertrouw op de kunde van de smeden. Vind het wel heel lastig hoor! Want wat is nou een goede smid? Hoe vind je die?

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:49

Ik heb je andere topic niet gezien maar ik schrik best wel van de foto’s, lijkt wel of het hoefbeen al echt door de zool begint te prikken.
Wat mij ook heel erg opvalt is dat de teen gigantisch lang is, zelfs omkrult.

Nou ben ik zelf natuurlijk geen expert maar als dit de foto’s van mijn paard zouden zijn weet ik niet of ik haar ermee zou door laten lopen.

Hoefsmid is inderdaad heel erg moeilijk maar wat ik van de mijne heb geleerd is dat de teen juist wat ronder weggemaakt moet worden voor de afrol, omdat door de kanteling van het hoefbeen de voorste wand loslaat, net als dat je nagel (van jezelf) los zou zitten, stel je zou daar druk op krijgen elke keer (zoals een paard die de hele dag op zijn hoeven staat), dat doet gigantisch pijn.
Dus als je de teen elke keer goed laat afronden wordt die druk minder en heeft de hoefwand kans om weer te hechten, zolang er druk op de hoefwand blijft gebeurd dit niet.

Wat zegt de kliniek van deze situatie?

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:04

Ik lees in je andere topic dat je al heel lang aan het dokteren bent met haar. Heel simpel, een goede smid met ervaring in deze problematiek dan denk je aan idd v. Nassau of Rob Renirie. Die kun je deze casus voorleggen en dan krijg je advies m.b.t. behandeling en of dat nog tot een paardwaardig leven kan leiden. Als de prognose voor jou voldoende goed is dan moet je het advies ter harte nemen en de kosten dragen. Of vraag in welke hoefsmeden zij vertrouwen hebben om de behandeling te kunnen uitvoeren.
Zo niet, neem dan afscheid.
Je kunt dit soort problemen eigenlijk maar één keer goed aanpakken, anders kantelt het hoefbeen steeds meer. Naast bekappen en beslag is ook juiste voeding met weinig fructaan/suikers en beweging belangrijk. En ja, dat kan arbeidsintensief zijn.
Je hebt al heel veel adviezen gehad, maar je reageert alleen op wat je wilt horen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:11

Paard staat al in de obesitas weide (ofwel op het zand bij de shet met cushing) en is al flink afgevallen gelukkig. Qua voer krijgt ze ook sober gevoerd, afgewogen langstengelig hooi wat ze niet lekker vindt dus ze eet het nooit helemaal op, en marstall force voor de vitamines en mineralen.
Beweging dus alleen wat ze buiten zelf doet, een paard wat zo loopt laten lopen voelt niet goed dus begin ik niet aan..

De enige smid in de omgeving die van Nassau kent die hier goed is heb ik er al bij gehad en die was inderdaad super goed, maar die is er helaas mee gestopt. Verder wisten hun hier ook niet echt smeden of klinieken om aan te bevelen.

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:20

Friezen zijn aparte paarden die pijn pas veel later laten zien als kwpn-ers. Weet je zeker dat je paard pijnvrij/ met acceptabele pijn loopt? Wat is haar hartslag in rust, heb je dat ook wel eens gemonitord?
En staat ze echt op zand of in een schrale wei? En je weet de fructaanwaardes uit je hooi, of ga je ervan uit dat omdat het stengelig is dat er weinig fructaan in zit?