Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:30

afdichten moet je bij dit soort dingen echt niet doen. Dan sluit je het alleen maar af en kan de schimmel weer opnieuw gaan groeien. Juist die zuurstof is goed zodat de schimmel weg gaat.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:31

Echt honing kan ook nog helpen! Laat dat steeds in de scheur lopen!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:47

Ik was al een beetje bang voor een schimmel/bacterie in de voet. Mijn merrie heeft het in beide voorvoeten gehad en haar voeten zijn helemaal tot aan de kroonrand blootgelegd (zo erg was het) en was hoefbevangen erdoor geworden.

Ik krijg alleen wel erge buikpijn van 1 van je laatste post. Hoefsmid heeft een laagje hoefvet erop gedaan omdat je paard de drassige weide weer op moest.

De voet moet juist droog zijn en er moet zuurstof bij komen. Door het paard nu weer op het natte land te zetten, zal de overgebleven schimmel/bacterie weer verder gaan groeien en de hoef verder kapot maken.

Het eerste wat er gedaan moet worden is het paard droog te zetten, dus absoluut geen natte voeten.
De voet is overigens wel mooi open gelegd, maar vraag mij af of alle schimmel/bacterie weggehaald is. Dit moet vaak weggeslepen worden (kom even niet op de naam van het apparaat dat er bij die van mij gebruikt is :') ).

Ik zou dit zeker niet onderschatten... Bij die van mij heeft het bijna haar leven gekost.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:52

Wat is de reden dat de merrie maar 1 ijzer heeft, dat is niet gunstig.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:25

Paard heeft enkel voor ijzers, dus wel beide voorvoeten. Ik heb de foto echter gemaakt na het eerste ijzer haha ;)

De wei is bij het hek drassig, maar we hebben een weide open gedaan die mooi droog is. Op de andere droge plekken hebben we hooi gevoerd, zodat ze wel de mogelijkheid hebben en uitgenodigd worden om droog te staan, echter zijn natte voeten niet te vermijden als ze door de wei wandelen/ crossen. In de stal staat ze op vlas, wat ook altijd droog is (neemt het vocht mooi op).
Beweging in een natte wei (waarbij de droge plekken uitnodigend zijn) is altijd nog beter dan stil staan in een droge stal lijkt mij. Vandaar dat ze gewoon lekker de wei in mag blijven gaan.

Als het goed is is de gehele bacterie verwijderd (al ben ik geen expert, ik vertrouw mijn hoefsmid hierin), maar ik blijf het scherp in de gaten houden.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:27

Tja ik had t zekere voor het onzekere genomen en had een droge plek genomen zoals Cardy zegt..

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:33

Het kan bijna niet in 1x weggehaald worden en door de voeten niet droog te willen houden, is het maar hopen dat het goed afloopt.

Als ik de foto zo bekijk heb ik het vermoeden dat de hoef nog wat verder omhoog open gelegd moet worden, maar heb de hoef niet in werkelijkheid gezien.

En blijf het zeggen... Natte voeten is het slechtste wat je kan besluiten.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:18

Beter paard lekker buiten laten lopen wat goed is voor de doorbloeding dan in een stal stoppen die binnen no time een mesthoop wordt. Als íets niet bevordelijk is is het dat wel. Oftewel TS ik vind dat je het goed doet door paard lief lekker buiten te laten lopen :) Dat wegsnijden en dat hoefijzer was mijn inziens dan weer niet nodig geweest, maargoed...

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:35

Volgens mij heb je geen ervaring met schimmels/bacterie in de voet (oftewel: white line disease).
Bloot leggen is stap 1, schimmel/bacterie weghalen is stap 2 en stap 3 is voet droog houden en goed blijven controleren.

En wie zegt dat het dier op stal moet blijven? Tenzij dat de enige optie is naast modder, dan zeg ik ja. Anders liever niet nee.

Krijgt de WLD toch de kans om verder te groeien? Dan is de kans groot dat het hoefbeen los komt, deze gaat kantelen en (mechanisch) hoefbevangen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:46

Ik quote mezelf maar even ;)

Shanna schreef:
Paard heeft enkel voor ijzers, dus wel beide voorvoeten. Ik heb de foto echter gemaakt na het eerste ijzer haha ;)

De wei is bij het hek drassig, maar we hebben een weide open gedaan die mooi droog is. Op de andere droge plekken hebben we hooi gevoerd, zodat ze wel de mogelijkheid hebben en uitgenodigd worden om droog te staan, echter zijn natte voeten niet te vermijden als ze door de wei wandelen/ crossen. In de stal staat ze op vlas, wat ook altijd droog is (neemt het vocht mooi op).
Beweging in een natte wei (waarbij de droge plekken uitnodigend zijn) is altijd nog beter dan stil staan in een droge stal lijkt mij. Vandaar dat ze gewoon lekker de wei in mag blijven gaan.

Als het goed is is de gehele bacterie verwijderd (al ben ik geen expert, ik vertrouw mijn hoefsmid hierin), maar ik blijf het scherp in de gaten houden.


De optie's zijn:
1: De hele dag op stal terwijl de rest wel naar buiten gaat (we hebben de paarden bij mijn ouders staan, en ik ga de andere 3 niet binnen houden omdat er 1 niet naar buiten mag).
2: Overdag in de wei, welke wel op sommige delen (zoals bij het hek en de looppaden) een modderboel is, maar waarbij de droge plekken uitnodigend en goed toegankelijk zijn, en vanaf c.a. 19 u tot 's ochtends op stal.

Echt droog houden gaat enkel op stal lukken, en dat ga ik niet doen omdat het naar mijn mening beter is als ze lekker in de wei kan bij de rest van de kudde (= psychisch ook gewoon rust, als zij als enige binnen moet blijven vind ze niet zo leuk..).
Als het niet anders is en echt moet, dan zal het wel moeten gebeuren om haar op stal te houden, maar van de hoefsmid mocht ze gewoon lekker de wei in, zolang ik haar maar om de dag (3x per week) in de soda zet en goed schoon maak.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:46

Een schimmel is niet meteen WLD. En als je de link in mijn eerdere post bekijkt dan zie je dat betreffende paard gewoon genezen is zonder dat het weggesneden is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23462
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:38

Wat is dat toch, ts krijgt tig keer te horen dat ze naar haar smid moet luisteren, doet ze dat is het weer niet goed.

Ts, ik zou het advies van je smid volgen, hij heeft de voet gezien.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:53

Polly schreef:
Wat is dat toch, ts krijgt tig keer te horen dat ze naar haar smid moet luisteren, doet ze dat is het weer niet goed.

Ts, ik zou het advies van je smid volgen, hij heeft de voet gezien.


Iemand met ervaring geeft advies..
Ze heeft het zelf mee gemaakt en zal vast niet zomaar wat roepen..
Er wordt om een mening gevraagd..

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:01

Shanna, als de paarden veel bij het hek (en dus in de blubber ) gaan staan kan je daar misschien het ergste stuk afzetten met schriklint en paaltjes. Dan hoeft het paard daar maar 2 keer per dag doorheen.

fransje23

Berichten: 15383
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:15


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:32

Waarom niet tijdelijk een stuk bestrating op het erf afzetten? En beweging en droog.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:49

Ts hoe zien de voeten van je paard er aan de onderkant uit?
Vaak scheurt een hoef omdat de hoefwand te lang is, ook in de kwartieren
en geen andere uitweg heeft dan scheuren en afbreken,
Daarbij lijkt t alsof je paard lager op de hielen moet.

Als er gezorgd word voor een goeie lage hoefwand en dat t bij de kwartieren goed zit, en de hoef goed laten afronden met een mustang rol waarbij de hoefwand minder druk krijgt dan moet de scheur uiteindelijk af gaan nemen.

Kijk eens op hoef natuurlijk

Kijk eens op hoef natuurlijk

fransje23

Berichten: 15383
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:22

NathalietjeB schreef:
Ts hoe zien de voeten van je paard er aan de onderkant uit?
Vaak scheurt een hoef omdat de hoefwand te lang is, ook in de kwartieren
en geen andere uitweg heeft dan scheuren en afbreken,
Daarbij lijkt t alsof je paard lager op de hielen moet.

Als er gezorgd word voor een goeie lage hoefwand en dat t bij de kwartieren goed zit, en de hoef goed laten afronden met een mustang rol waarbij de hoefwand minder druk krijgt dan moet de scheur uiteindelijk af gaan nemen.

Kijk eens op hoef natuurlijk

Kijk eens op hoef natuurlijk


Misschien eerst even het hele topic lezen ;) Paard heeft WLD en staat inmiddels voor op ijzers.


Als het dit weer blijft zal de modder steeds minder worden en als de rest ook relatief droog moet het paard toch gewoon op het land kunnen.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:49

Fransje23 vanaf vrijdag wordt er meerdere dagen regen verwacht, dus de wei zal er niet droger op worden. ;)

fransje23

Berichten: 15383
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:53

cobiie schreef:
Fransje23 vanaf vrijdag wordt er meerdere dagen regen verwacht, dus de wei zal er niet droger op worden. ;)


Ik heb niet zoveel vertrouwen in weersvoorspellingen langer dan een paar uur vooruit.
Als het echt weer een modderpeol wordt kan ze toch altijd nog beslissen wat ze doet?

friske54
Berichten: 29
Geregistreerd: 18-02-15

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:56

Ik zou aan alle kanten advies vragen en je aansluiten waar jij je goed bij voelt.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:15

Maartje1990 schreef:
Een schimmel is niet meteen WLD. En als je de link in mijn eerdere post bekijkt dan zie je dat betreffende paard gewoon genezen is zonder dat het weggesneden is.


Een schimmel in de voet valt wel degelijk onder WLD.

@ ts: kijk het iig even aan en als de voeten steeds onder de modder zit, is het echt verstandig om je paard droog te zetten. Grote kans dat de schimmel/bacterie er nog in mindere maten zit en zal door de modder flink gaan menigvuldigen weer.

Die van mij heb ik eerst ook gewoon in de wei gezet incl. modder en dat heeft het alleen maar erger gemaakt.

Bekijk anders eens deze link (van Nassau):
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/white-line-disease/

Succes iig en mocht je meer willen weten, mag je mij altijd pben of via dit topic berichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:24

Het erf afzetten is helaas niet mogelijk i.v.m. Auto's e.d..
Zelfde geld voor de modderplekken. Wij hebben een soort van paddock-paradijs, en met het dichtgooien van het looppad bij het hek kunnen ze dus de wei niet in en uit. Tevens kunnen ze dan niet bij het hooi en de drinkbakken komen.

Voor nu laat ik het zo, zolang ze goed blijft lopen. Ik zal vanavond wel een foto zonder vet maken.

Wat betreft lager op de hielen e.d., klopt wel, echter met dit voetje is ze erg stijl mee geboren en slijt deze helaas zelf steeds weer in de stijle stand waardoor zakken moeilijk wordt. Sowieso kan ze niet in 1 keer goed gezet worden, dat is een te groot stuk.
Ik kan ook wel een foto van de zijkant plaatsen indien er interesse voor is?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:31

Cardy schreef:
Maartje1990 schreef:
Een schimmel is niet meteen WLD. En als je de link in mijn eerdere post bekijkt dan zie je dat betreffende paard gewoon genezen is zonder dat het weggesneden is.


Een schimmel in de voet valt wel degelijk onder WLD.

@ ts: kijk het iig even aan en als de voeten steeds onder de modder zit, is het echt verstandig om je paard droog te zetten. Grote kans dat de schimmel/bacterie er nog in mindere maten zit en zal door de modder flink gaan menigvuldigen weer.

Die van mij heb ik eerst ook gewoon in de wei gezet incl. modder en dat heeft het alleen maar erger gemaakt.

Bekijk anders eens deze link (van Nassau):
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/white-line-disease/

Succes iig en mocht je meer willen weten, mag je mij altijd pben of via dit topic berichten.


als je goed leest in de link die je daar zelf plaatst is WLD het gevolg van een schimmel. Oftewel een schimmel is niet meteen WLD

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:36

WLD is de verzamelnaam voor verzwakking van de witte lijn, welke door een schimmel of bacterie veroorzaakt wordt. Het is dus altijd WLD als de witte lijn verzwakt is door een schimmel, zelfs als het zonder wegsnijden opgelost kan worden.