Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:27

Nogmaals anatomisch bekapper rebecca inschakelen

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:49

Shanna schreef:
Ik neig inderdaad nu naar een andere weg inslaan, namelijk het zonder ijzers/ anatomische bekappen..
Ijzers ben ik al jaren mee bezig, en als ik kijk hoe slecht Bijke werkelijk loopt dan valt dat reuze mee. Ze doet alles nog, glimt als een spiegel, rent sprintjes en zet de ruinen op hun plek. Ze wordt niet belemmerd door haar hoef. Op het harde loopt ze slecht, op het zachte doet ze alles nog. Ik vind haar wat dat betreft te goed om nu al te laten gaan, ik heb 5 verschillende smeden met ieders hun eigen beslag geprobeerd, en dat gaat met ups en downs. Ik kan alleen niet optijd ingrijpen/ de hoef bijwerken omdat er beslag onder zit. Het goed schoonhouden van de WLD is ook lastig, omdat er beslag onder zit. Bijke laat het bekappen prima toe, totdat er beslag onder komt.

Misschien toch als laatste strohalm dan maar zonder beslag proberen, dan kan ik echt zeggen dat ik er ALLES aan heb gedaan? Inslapen kan maar 1 keer..


Wat een ellende, meid. Ik ben ook altijd van de laatste kansen. Er werd al een bekapper met ervaring op gekantelde hoefbeenderen aangeraden. Wie weet heb je geluk. Ik hoop het maar. Je heb er hard genoeg voor gestreden. Bij mijn pony is het niet gelukt. Dus ik hoop op meer geluk bij jou.

Maar ik zou toch voor jezelf alvast bedenken wat voor jou een grens is. Binnen welke tijd moet ze weer opknappen? Dat kun je overleggen met de bekapper. Die kan wel zeggen dat je met een week, maand of half jaar (flinke!) verbetering moet zien. Als dat niet zo is, dan zal je toch je conclusies moeten trekken.

Erop of eronder dan maar. Ik heb al een paar keer op zo’n punt gestaan. Soms was het erop en soms eronder. Maar voor jezelf is het wel goed om te bedenken wat je nog acceptabel vindt.

Heel veel sterkte en wijsheid gewenst. Ik stuur je virtuele positive vibes...

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:58

Ik volg je al sinds de opening van je topic maar heb nooit het idee gehad iets zinnigs te kunnen inbrengen omdat ik geen ervaring heb met hoefproblemen. Met steeds groter groeiende verbazing in positieve én negatieve zin heb ik de afgelopen 5 jaar van jullie waargenomen. In mijn ogen heb je er echt álles aan gedaan. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de afgelopen jaren de verdeling van negatieve en positieve verbazing kantelde. Steeds meer vraag ik mij af wat dit paard er aan heeft om nog in leven te zijn. Ze heeft pijn, dat is duidelijk. Je hebt het nu 5 (!) jaar gegeven om te verbeteren, met meerdere methodes en bekappers in zee gegaan en niks heeft baat. Naar mijn idee grijp je wellicht nu elke strohalm aan omdat het natuurlijk enorm lastig is om te verkroppen dat je na 5 jaar de strijdbijl moet gaan begraven. Echter is dit naar mijn idee en visie het enige antwoord op jouw laatste vraag: 'En nu..'

Een paard weet niet wanneer het te vroeg is, wel wanneer het te laat is.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:02

Paarden zijn echt keihard voor zichzelf. vergis je daar niet in. Ookal glimmen ze, staan de oren naar voren en eten ze goed. Ik heb er een hard hoofd in dat het zonder ijzers wel beter gaat.
Leuk al die anatomische NB die oook wel even een doorbreuk van de zool repareren maar dat gaat mij echt te ver. Er zijn ook gewoon grenzen. En nee ik ben niet anti NB maar wel pro dierenwelzijn.


Als het mijn eigen paard was had ik haar niet eens meer mee naar huis genomen maar afscheid genomen op de kliniek. Maar dat is iets persoonlijks waar ik dan zelf al rekening mee had gehouden en dat van te voren met mijn da had besproken.


Als je even terug kijkt op wat je allemaal al gedaan hebt denk ik dat je echt wel tegen jezelf kunt zeggen dat je er alles aan gedaan hebt.

Veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:02

Ik vind de grens zeer moeilijk, als je ziet van hoever we gekomen zijn en waar we nu zijn.. 3 jaar geleden had ze hoge koorts, weigerde ze te eten, kon ze niet meer staan laat staan lopen, maar was er geen kanteling. Dus gingen we de strijd aan.

Nu doet ze alles (stap/ draf/ galop), toont verder gezond, eet gewoon, maar heeft ze wel een kanteling..

Als ze nu het legerige zieke paard van toen was dan was de keuze simpel geweest. Als ze toen wel een kanteling had gehad denk ik ook dat ze er niet meer geweest was. Maar hoe ze zich toont en gedraagt strookt niet met de foto’s waardoor ik nog wel strijdlust heb, en ook de dierenartsen haar niet gelijk afschrijven. Dat maakt het zo moeilijk..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:06

Als jij op een pensionstal stond ipv aan huis, had je denk ik al heel andere input gehad.
Ze is kreupel dus ze heeft pijn.

Als ik mank loop doet er iets heel erg pijn.
Je gaat pas manken als het echt al veel pijn doet, zelfs licht manken.

En ja het is heel dubbel dat ze er zo goed uit ziet en nog zo blij lijkt te zijn. Dat snap ik echt. Maar wat zijn de prognoses nog? Dit komt toch nooit meer goed?

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:08

Shanna schreef:
Ik vind de grens zeer moeilijk, als je ziet van hoever we gekomen zijn en waar we nu zijn.. 3 jaar geleden had ze hoge koorts, weigerde ze te eten, kon ze niet meer staan laat staan lopen, maar was er geen kanteling. Dus gingen we de strijd aan.

Nu doet ze alles (stap/ draf/ galop), toont verder gezond, eet gewoon, maar heeft ze wel een kanteling..

Als ze nu het legerige zieke paard van toen was dan was de keuze simpel geweest. Als ze toen wel een kanteling had gehad denk ik ook dat ze er niet meer geweest was. Maar hoe ze zich toont en gedraagt strookt niet met de foto’s waardoor ik nog wel strijdlust heb, en ook de dierenartsen haar niet gelijk afschrijven. Dat maakt het zo moeilijk..


houd je ook in je hoofd dat ze misschien ook wel gewend is aan de pijn nu?
Als jij altijd last van je been hebt raak je er ook aan gewend lijkt me.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:24

Vanuit mijn eigen rug problemen bekijk, pijn went. Ik weet dat je mensen en dieren niet met elkaar kan en mag vergelijken......

Wat voor mij persoonlijk erg mee zou spelen in mijn beslissing, is de mate waarin het hoefbeen in redelijk korte tijd verder is gekanteld.
Ik vind dat totaal niet positief om eerlijk te zijn.
En daarbij heeft cowboy zeker een punt. Manken is in 99 van de 100 gevallen vanwege pijn.
Dat ze nu goed toont in de wei en naar de rest onthoud 1 ding. Het zijn vluchtdieren en pijn laten zien is instinct naar ten prooi vallen.

Verder ga ik niet zeggen wat je wel en niet moet doen, dat is geheel jouw keuze. Wij kunnen alleen zegen hoe wij het zullen doen als het ons paard betrof.
Sterkte!

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:36

Citaat:
Verder ga ik niet zeggen wat je wel en niet moet doen, dat is geheel jouw keuze. Wij kunnen alleen zegen hoe wij het zullen doen als het ons paard betrof. 
Sterkte!
inderdaad. Niemand kan dit voor een ander invullen temeer daar de dierenarts erbij betrokken is en dat nog te vroeg vind. Het is heel gemakkelijk vanaf afstand achter je toetsen bord. Ik heb altijd het idee gehad dat ik het zou weten als het zover zou zijn. Dat klopte dus, want toen ik Hercule zag liggen wist ik dat het afscheid daar was. Heel diep van binnen.
Bij Polie het een keer gevraagd aan de dierenartsen, beiden waren zo geschokt en terecht paardje huppelt weer vrolijk rond en wij rijden niet meer op haar en genieten gewoon van haar.
Zo zal ook Shanna voelen wanneer het moment daar is. Dat is niet aan ons om dat voor haar in te vullen, vandaar dat ik geen advies geef en alleen heel veel sterkte wens want het is heel verdrietig deze foto's en je verdient meer na al je inspanningen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:47

Het gaat hier niet om wat je verdient helaas. Het gaat om hoe het is. Twee jaar geleden klinisch slecht maar op foto goed. Nu klinisch ‘redelijk’ (ik vind het nog steeds slecht) en op foto slecht.
Sommige mensen gaan wel degelijk te lang door pien. En dat is heel triest om te zien, zeker als het van het baasje met de beste bedoelingen is.

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:49

Poes, dat kun jij niet zo van een afstand zeggen over oordelen, ik vind dat echt niet kunnen.

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:51

Nee, van een afstand kunnen wij niet oordelen. Maar vijf jaar tobben....... dat is echt heel, heel lang.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:52

Wat valt er niet te zien aan filmpjes waarop een paard altijd maar mank loopt en een foto waar je zonder kennis al eng van wordt?

Sorry maar dat fluwelen handschoenen gedoe word ik pas mottig van.

Ja die merrie blinkt en ja ik ben overtuigd dat ze er monter bij loopt. Maar wel met pijn. Dat kan voor mij echt niet anders. En dat zie je een tijd aan als je weet dat er kans op verbetering is maar ik vind dit veel te lang duren en ik geloof ook niet dat het op korte termijn of zelfs ooit nog goed komt.

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:02

Nee, dat geloof ik ook niet. Als het al in vijf jaar niet goed gekomen is, waarom zou dat dan opeens in 2020 wel gaan gebeuren?

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:07

Ik denk dat je je maar 1 ding af moet vragen, voor wie houd je paard in leven, met pijn. Voor jezelf, om het feit dat je al vijf jaar je stinkende best hebt gedaan, voor het paard(die geen weet heeft van hemelen) ga je dat eens afvragen want ze kreupelt nu, heeft pijnstilling en zicht op beter worden is allang geweest.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:11

Shanna, kan het zijn dat je bijke niet wilt laten inslapen omdat je dan het gevoel hebt dat je haar 5 jaar voor niets pijn hebt laten lijden en je je schuldig voelt hierover?

Hikje
Berichten: 32
Geregistreerd: 01-03-15

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:17

Als ik het laatste filmpje zie, waar ze de kliniek in loopt, zie ik ook een paard wat behoorlijk aan het compenseren is in de onderrug. ze draait haar bekken met elke beweging van haar achterbenen behoorlijk mee, meer dan zou moeten. Ik zie een paard wat er aan de buitenkant (vacht) mooi uitziet, maar ook een paard wat heel veel moeite moet doen om zich voort te bewegen.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:19

Humpiedumpie schreef:
Nogmaals anatomisch bekapper rebecca inschakelen


Ik ben benieuwd wat zij er van heeft gezegd. Als iemand dat paard kan helpen is zij het.
De hielen zijn alleen maar hoger geworden en de teen langer. En het hoefbeen word de verkeerde kant op gedrukt, die kanteling is logisch....
idd anatomisch laten bekappen, Rianne dekker doet dat ook.
Laatst bijgewerkt door Toulouze op 07-01-20 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:21

Ik bedoel bij iemand neerzetten die haar wellicht nog beter krijgt. Ik vind de foto's beroerd, de hoef is alleen maar slechter en slechter geworden. Jullie hebben de beste bedoelingen, dat zie ik echt, maar gewoon niet de kennis en capaciteit om dit paard goed te krijgen. Punt. Klinkt misschien heel hard maar ik denk dat als je nu zelf gaat aanrommelen met natuurlijk/anatomisch bekappen, je alleen maar van kwaad naar erger gaat.

Zet haar bij iemand die verstand heeft van zowel revalidatie als van hoeven. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Rianne Dekker. Ik weet niet of zij nog nieuwe revalidatie-paarden aanneemt maar volgens mij zag ik laatst op haar instagram dat ze 1 plekje vrij heeft. Zij is bekapper en revalidatie-therapeut. Als er iemand is die je paard misschien nog goed (of nouja, beter) kan krijgen is zij het.

Haar website is horse in mind en ze heeft (had?) ook bokt dus wellicht kan je haar gewoon een link van dit topic toesturen.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:25

Ben je nu nog van plan ze te laten dekken en extra gewicht van dracht op die voeten te zetten?

Houden van kan zodanig evolueren naar zodanig lang volhouden omdat de eigenaar niet wil opgeven omdat die er nu al zoveel tijd en geld instak en zoas lje zelf zegt nu al zo lang aan het strijden bent... Dat het niet meer gaat om het beste voor het dier maar om de eigenaar zijn koppigheid niet te willen opgeven... En dit zelfs tot op de rand van dierenmishandeling af...

FriesWytske
Berichten: 9900
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:25

Neem aub de enige juiste beslissing. Dit paard heeft verschrikkelijke pijn. Je bent al 5 jaar met die benen bezig. Dus je hoeft jezelf geen verwijten te maken dat je niks hebt geprobeerd. Ga niet verder modderen met natuurlijke bekappers of iets dergelijks. Maar geef dit paard de rust die zij nu verdient.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:37

God wat een domper :7
Ik zou haar de aankomende weken niet meer zonder pijnstilling laten lopen. Gewoon de volle dosis iedere dag. Dat is het minste wat je voor haar kunt doen terwijl je een plan gaat maken met artsen en smeden. Chronische pijn is als een zeurende kies.. je went er aan en je gaat er omheen eten.

Ik zou toch nassau nog eens benaderen.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:51

Shanna schreef:
Ik vind de grens zeer moeilijk, als je ziet van hoever we gekomen zijn en waar we nu zijn.. 3 jaar geleden had ze hoge koorts, weigerde ze te eten, kon ze niet meer staan laat staan lopen, maar was er geen kanteling. Dus gingen we de strijd aan.

Nu doet ze alles (stap/ draf/ galop), toont verder gezond, eet gewoon, maar heeft ze wel een kanteling..

Als ze nu het legerige zieke paard van toen was dan was de keuze simpel geweest. Als ze toen wel een kanteling had gehad denk ik ook dat ze er niet meer geweest was. Maar hoe ze zich toont en gedraagt strookt niet met de foto’s waardoor ik nog wel strijdlust heb, en ook de dierenartsen haar niet gelijk afschrijven. Dat maakt het zo moeilijk..


Juist hierdoor TS, heb ik het idee dat je NOG STEEDS niet inziet hoe erg het gesteld is met je paard. Je krijgt al jaren hier hele goede adviezen, of dat nou v. Nassau is of natuurlijk/anatomisch bekappen is of iets anders. Je bent bang voor verandering en om het over een andere boeg te gooien. Je paard gaat NIET goed en adviezen op internet hebben nadelen maar ook als voordeel dat mensen objectief ergens naar kunnen kijken. Je bent al jaren aan het aanmodderen.

Aan alle bokkers, ik denk dat het kansloos is om te adviseren om dit paard te laten hemelen, want TS durft geen beslissing te maken over dit paard. Niet eens om het eens op een andere manier aan te pakken, dus laat staan inslapen. Die krijgt pas een spuitje op het moment dat ze niet meer kan opstaan van de pijn.

Ik vind nu nog verder zelf aanmodderen, of dat nu met een andere bekapper of met dezelfde smid is, pure dierenmishandeling, want hoe goed de bedoelingen ook zijn, zachte heelmeesters maken stinkende wonden en je hebt bewezen dat je heel veel geduld hebt maar ook dat je niet doortastend genoeg bent om dit probleem ECHT aan te pakken.

Inslapen of wegbrengen naar een prof om te kijken of diegene er nog iets mee kan lijkt me het enige waardige. Leuk dat ze glimt, maar ik zie een gelaten paard die niet eens normaal vierkant kan staan (staat als berggeit) en ontzettend erg kreupelt. TS zie je dit nou zelf niet?

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:07

Ik adviseer niet om te laten hemelen maar eens goed na te denken en uit de bubbel te stappen van wat kunnen we nog . Na vijf jaar ?? Imo is het punt van paardwaardig bestaan nu voorbij maar bij ts nog niet. En daar moet ze zelf aan toe zijn maar snap dat je , een paard dat dus al vijf jaar verrot loopt, steeds minder ziet hoe slecht het werkelijk is. Maar daar ben je imo ook eigenaar voor en kun je eigenlijk maar één beslissing nemen en dat is een waardig afscheid .

Veronica2
Berichten: 2664
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:22

Een paard went niet aan de pijn, maar de eigenaar went wel aan het beeld. Dierenartsen zouden zich daar ook meer bewust van moeten zijn.