paard kreupel links voor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lousanne
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-10-11

paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 11:44

Mijn paardje is sinds 2 weken kreupel links voor....in draf is het erg maar na 5 min stappen zie je het ook.
Ze hebben linkse voetje uitverdoofd en liep stukje beter bij spuit bij kootje....róntgen laten maken en geen slijtage of artrose te zien.
Ze staat nou 2 weekjes stil en moet er nog 2 weken stil houden en kijken of het dan beter is.
Rechts achter is dik waarschijnlijk doordat ze meer op achterkant steunt nu....maak me druk en hoop dat het idd over 2 weekjes beter gaat.
Hoefsmid stelde hoefijzers voor....lees veel reactie's over mensen die vaak een kreupel paard hebben en dat daarbij hoefijzers helpen.
Heeft er iemand een idee wat mijn paardje heeft of komt het bij iemand bekent voor?
Heb er nog maar 7 maandjes en baal dat mijn paardje nu kreupel is....ben bang dat ze na die paar weekjes nog steeds kreupel is.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:48

Meis wij kunnen via onze computer niet zien hoe jou paardje loopt.
of staat.

Dus is het voor ons heel moeilijk te zeggen wat je paardje heeft.
Daarbij denk ik dat als een dierenarts het niet weet wij het je ook niet kunnen vertellen.
Mijn paardje is afgelopen zomer 20 weken kreupel geweest..
we hebben nog steeds geen idee wat het precies was hij was bewegings kreupel.
en zo plots als het kwam was het ook weer weg..

Succes in iedergeval!

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:02

Als je niet weet wat de kreupelheid veroorzaakt, hebben ijzers niet zo veel zin. Het kan zijn dat ze kreupel is aan de weke delen, dat zie je niet op een foto. Denk aan Pezen, ligamenten, bandjes. In dat geval kun je met een ijzer het geblesseerde deel wat ontlasten door het beslag en bekappen aan te passen. Maar nogmaals, dan moet je dus wel exact weten waar de kreupelheid door veroozaakt wordt {goed beslaan en bekappen is in zo'n geval echt milimeter werk en geen kwestie van zomaar een ijzer eronder gooien}. Als het niet beter wordt met rust, dan zal waarschijlijk verder onderzoek nodig zijn voor je hoefsmid wat kan betekenen. Succes met je paard.

lousanne
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 12:13

Ze is 2 weken geleden bekapt en ze stond erg scheef...dat heeft ze altijd heel snel ....!!
Hoefsmid zei er toen ook gelijk wat van terwijl ze 8 weken daarvoor ook nog bekapt was.
Daardoor dacht hoefsmid dat hoefijzers wel konden helpen omdat ze zo ontzettend snel helemaal scheef staan.
Heb voor donderdag afspraak bij hoefsmid ...dan zal ik er eens goed over nadenken om ie ieder geval te kijken of het helpt.
Ik loop altijd met mijn paardje op straat in volle galop haha...ze is niet te temmen maar wel ontzettend lief en braaf... :)
Toen ze haar uitverdoofde bij koot liep ze minder mank dus zeer waarschijnlijk heeft ze zich verstapt maar omdat het me 1e eigen paardje maak ik me misschien te snel te druk....mijn oude pony van vroeger had mij zo bang gemaakt van paarden omdat die niet echt geschikt was om op te rijden "was meer een rodeo paardje" !! Die pony heeft mijn moeder nog steeds samen met 3 friese!!
Wou toch weer wat met paardjes beginnen daarom haflinger-arabier gekocht van 19 jaar....en ben zo gelukkig met der daarom vind ik dit ontzettend erg....
hou jullie op de hoogte hoe het gaat

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:18

Tja...als je ermee over straat galoppeert zou ik, zeker op deze leeftijd, niet zo raar opkijken dat ze nu kreupel is. Weet je wel wat voor klappen de pezen en gewrichten dan krijgen?

Laat je paard nu gewoon met rust, niet iedere dag of iedere paar dagen kijken of het al beter gaat! Dan duurt het alleen maar langer.

lousanne
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-10-11

Re: paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 12:24

Ze staat nu al weekje apart van de andere en hou het 2 weekjes zo....
en galoppeer wel in berm maar sommige stukken schiet ze zelf op asfalt dus weet dat dat slecht is dus probeer haar ook weer zo snel mogelijk terug in berm te krijgen.....maar ik heb hier wel van geleerd dus zal zeker beter op gaan letten...

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:26

Uhm tja als jij in volle galop over de straat gaat kan je er donder op zeggen dat ze kreupel wordt.
Dan heeft beslaan geen enkel nut.

Ik zou inderdaad haar nu lekker met rust laten.
en als ze weer beter is zeker niet weer gallopered over de straat gaan!

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:35

Zou je niet als de weideweer de dierenarts bellen??
en goed onderzoek laten

lousanne
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:53

Dierenarts is vorige week al 2x geweest...had ik er al bijgezet !!! kreupelheidsonderzoek uitverdoofd en röntgen laten maken !! Röntgenfoto's zagen er goed uit
Alles zag er goed uit behalve draf en stap na 5min dus kan niet veel meer doen dan na 2 weekjes kijken of het beter gaat en als het dan niet beter is verder onderzoek doen!!
Ga geen onderzoek doen als het vorige week is gedaan natuurlijk "wel goed lezen" want stond erbij.
Dierenarts was namelijk degene die zei 2 weekjes stil houden
pezen zijn niet dik en voelen niet warm aan
Neem aan dat dierenarts weet wat hij zegt

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:42

WZ --> BEH

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:43

bij een peesblessure hoeven de pezen niet perse dik te zijn, zeker als het al langer speelt. Over galloperen over asfalt is al genoeg gezegd volgens mij, ik neem aan dat je dat nu niet meer zal doen.

lousanne
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-10-11

Re: paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:09

nee idd voel me ontzettend schuldig....ze wil ook nooit in berm probeer het altijd dan stuur ik haar weer in de berm maar dat is maar een paar meter en dan gaat ze weer over asfalt.....!!
Het leek ook net of ze er totaal geen last van had...heb er nou al anderhalve week met rust gelaten maar zie nog geen verbetering helaas.....maar bij mij op stal staat ook paard en die had ook last van pezen en die staat al 3 maanden stil...en daar mogen ze wel langzaam iets mee gaan doen....hoop voor mijn schatje dat het niet zo lang duurt!!
Ze ging gister al bij het hek staan omdat ze graag buiten loopt...vandaar dat ze nooit te houden is op straat...ze heeft de grootste lol!!
Probeer al een dag een fototje van der erbij te zetten maar krijg het niet voor mekaar afmetingen kloppen steeds niet

Yelly

Berichten: 1656
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:18

Ik zou een echo laten maken van de pezen en bandjes. Mijn paard staat momenteel ook met een peesblessure en op het oog zag de dierenarts, die twee keer op stal is geweest, ook niks aan de pezen (niet warm, niet dik). Een echo is dus denk ik wel verstandig, wanneer er uit röntgenfoto's niets komt. Wij zijn uiteindelijk naar de kliniek gegaan, waar (onder andere) de echo is gemaakt.

Met een peesblessure ben je inderdaad wel even zoet, drie maanden is nog niets wat dat betreft..

Hopelijk valt het in jouw geval mee :)

lousanne
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-10-11

Re: paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 15:15

echt waar dat is ook balen...altijd ook nog eens met het mooie weer!!
Maar dan zal ik ook eens een echo laten maken ja ..... hoop dat het mee gaat vallen

rosa6
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-03-12

Re: paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:16

Jeetje balen voor je zeg!!!

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:35

kan je niet een klein stukje wei (iets groter als een box) voor dr afzetten zodat ze toch naar buiten kan?

Onze 20 jarige pony was ook zomaar ineens kreupel, niets aan te zien of te voelen, hij heeft metacam en twee weken boxrust (in een klein weitje) gehad en ik heb een week twee maal daags gekoeld met een coldpack daarna ben ik 1 maal per dag compagel gaan smeren en we zijn hem nu weer aan het opbouwen.
Afbeelding
coldpack bij de action vandaan, kost 3,60 en past prima om een paardenbeen.



Ik heb zelf de indruk dat de compagel veel goed heeft gedaan.

Hoop voor je dat jouw pony ook snel weer rad is

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:12

En je smid is niet toevallig een fikse hoefzweer tegengekomen? Of dat er 1 aan zit te komen?
Hier in de laatste 2 maanden, 2 paarden gehad van klanten waarvan de veearts het naarste scenario had opgegeven..eigenaar toch gebeld en ja hoor, een enorme zweer. Eigenaresse was al naar kliniek en alles geweest.
Veel sterkte, afschuwelijke dingen altijd en dat geeft idd een hoop zorgen.

lousanne
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-10-11

Re: paard kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:23

Ze staat gewoon buiten alleen met bij hek staan bedoel ik dat ze graag buitenrit wilt maken.....het gaat al beter 20 mtr in draf gelopen van het weekend aan halstertouw en ze hinkte niet meer.....ga niet langer met haar in draf heb gezien dat ze in ieder geval niet meer hinkt!!! Liep er elke dag 5min mee aan touw in bak en gister omdat we weer over straat mochten omdat vervoersbod was opgeheven even 10 min buiten gestapt...met mij er op....ging gelukkig ook goed maar ga niet overdrijven vandaag ga ik er ook niet opzitten mmar weer aan halstertouw 10 min mee buiten lopen!! Dan kan ze tenminste nog paar flinke happen gras meepakken want in wei is het gras ver te zoeken (gelukkig mogen ze over maandje in andere wei)!!!
Wou haar eigenlijk vandaag wassen ..lekker in het zonnetje...wou paar flinke kannen met warm water mengen met koud water....of zou het nog te koud zijn voor een flinke sponsbad?????
En zag gister idd iets bij hoef waar ik hoefsmid naar wou laten kijken maar vorige week was dat nog niet te zien zag er boven straal beetje schilferig uit

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:45

Dus je weet nu wat er aan de hand is?